-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Ja, och att man kan ta bussen är ett STORT +, vi bor mitt inne i stan (underbart annars ;)) och vill helst slippa köra bil! :p:p:p

Kolla hur bra linjerna är bara, det är många stall som stoltserar med busshållplats precis utanför men det är oftast mindre roligt att faktiskt ta sig till den. Vissa linjer måste man beställa på kvällar/helger osv. och alla går inte varje timme mellan vissa klockslag. Bor man i innerstan så är det definitivt skönt att slippa åka bil, eller om man måste åka från ena sidan stan till andra för att åka till stallet. Tar tid och är dyrt när trängselskatten tickar på.

Jag är hemskt glad att jag kan köra bil till stallet utan att passera stan, det är en lyx som jag unnar mig att slippa passa bussar och krångla. Eftersom jag åker så mycket med hästen ändå så har vi ju bilen oavsett. Var dock mindre kul när jag fick åka genom stan i en månad för att hästen stod på ena sidan och jag bodde på andra.

Ja, det är ju det! Älskar att bo i innerstan när det gäller nattlivet men inte lika kul att köra runt där! ;):D

Men nu var vi och kikade och det verkade som att bussen går som dom sa, tog dock bilen dit nu! :)

Men nu funderar jag lite på kostnader, 3000kr inkl hö (ej strö) fodringar ingår alla dagar, in & ut mån-fre dvs man tar ut & in själv på helger samt mockar själv alla dagar. (Kan köpa till mockning för 100kr ggn)
Så då är jag mer eller mindre låst till stallet varje dag.

ELLER

5500kr och då är det fullservice + motion om man vill. (Kan vara skönt att få hästen longerad på förmiddagen om man ska rida på kvällen ex)
Men du köper ändå strö och kraft själv.

Dock brukar man gå ihop och köpa strö så det blir hemkört, dvs en större summa en gång och sen räcker det länge.

Vad är mest värt?

5500kr + strö och kraft (samt försäkring och skoning) blir ju ca 6-6500kr varje månad och det är egentligen lååååång över min budget med tanke på mitt CSN och jag vill inte lägga hästen på blivande sambon när han redan är väldigt generös som det är! :)
Men det skulle vara oerhört skönt att "slippa" tänka på hästen 2-3 dagar i veckan och koncentrera sig på skolan! :)

Kommer förmodligen ha medryttare (en kompis) 2 dar i veckan i snitt också!

Senast ändrad:

Jag hade tagit platsen för 3000 kr. Då kan du ju om du vill välja att köpa mockning kanske en gång i vecka och slippa åka ut där. Blir ju då bara 3400.

Har du sen en medryttare som åker ut 2 ggr i veckan behöver du ju inte åka ut då heller. Men hur ser ridmöjligheterna och hagarna ut?

Ja lutar åt att jag börjar med det så får vi se hur mycket skolan tar, nästa år blir det mycket men bara fantastiskt roliga kurser så det skall väl inte vara sådär extremt jobbigt så sett! :)

Bra hagar, man får välja om man vill ha i mindre ensamma eller större med vänner, ridhus, paddock och grusade ridvägar! :)

jag tycker 3000 om ni har helgpass och inget strö eller mockning ingår och kostar 100/gång att lägga till är DYRT. Även om det är Göteborg.

Testa du att ta bussen dit så du vet hur lång tid det tar.

Annars håller jag med Sassiball om att ta det billigare alternativet speciellt med tanke på att du har lite avlastning av din medryttare samt att det går att köpa till om det skulle krisa. Man är ju inte direkt rik när man lever på CSN ;) Sambor brukar vara snälla men som du är inne på så ska man väl inte utnyttja det för mycket :)
Det positiva med att plugga är ju att man faktiskt ofta har tid att pyssla om hästen.

Ja det ska jag göra, men räknar med ca 30-40 min från A-B så att säga, känns helt okej! :)

Haha märks att man är olika. Jag hade aldrig orkat med att det tar så lång tid ;) Men får hoppas att ni kommer trivas om du bestämt dig för det stallet!

TVÅ timmar?!! Då hoppas jag att du menar att du åker kollektivt. Men ändå det måste vara väldigt jobbigt för dig.

15 min med bil är mer min melodi :)

Ja jag åker buss från stan till mamma och pappa och tar sen bilen därifrån! :banghead:

Ja, tycker jag också! :)

jag tycker 3000 om ni har helgpass och inget strö eller mockning ingår och kostar 100/gång att lägga till är DYRT. Även om det är Göteborg.

Jag tycker det var billigt jag :D

Betalar själv 3800 kr/mån inkl in/ut vardagar samt lunch vardagar. Inget annat ingår. 2 ridhus 2 utebanor skrittmaskin och preparerade ridvägar utan bilar.

Har fått tips om ett annat stall nu, ungefär samma resväg, kanske lite närmre tom, 4200kr för fullservice! :) + ett åtagande i veckan samt att man delar på alla röda dagar! :)

Ingen service på helgerna tyvärr :meh:

ÅH va spännande! :D;)

Jag minns inte vad din har för fraktur?

Edit: såg att du svarat i ett annat inlägg

Senast ändrad:

det är sjuk skillnad... ingen kan mäta sig med stockholm. göteborg är en lantstad med massor med stall och ytor och mark lätt tillgängliga direkt utanför stan som flera redogjort för i tråden. priserna är lantliga. Göteborg är ingen högpris stad i fråga om stallplatser, snarare tvärtom pga utbud och möjligheter och konkurrens.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 067
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar