-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Ja det känns segt :( I såna här lägen önskar jag att jag hade en hyreslägenhet mitt inne i Göteborg och en häst inackorderad på ett all inclusive stall...

Som jag har det just nu, och för tillfället är jag rätt nöjd med det :angel: men största delen av tiden längtar jag efter den där gården. Och ett par hästar till, slitet till trots.

Jag har det oxå så.. fast jag bor i villa, men tänker inte byta ut mitt all inclusive stall för allt i världen.. :D

Ush vad jobbigt med så mycket förstört. Väl att du har hästarna på lösdrift då så att du har tid med lite extra arbete ;) Annars har jag väl också tänkt tankarna om all inklusive, låter underbart just nu :D

Undrar om inte de flesta som har/haft eget stall tänker tanken ibland om att ha hästen uppstallad och inte behöva bry sig om precis allt. I alla fall när det stormar eller är isgata överallt.

Ja, Maja_Kandi precis, jag har ingen brådska och det får ta den tid det tar helt enkelt.

Nu är det runt nollan här, svinhalt och snöblandat regn så blir nog ingen ridning idag, men imorgon blir det plus igen.

Det är ju MASSA slit att ha eget stall! Vissa dagar är jag så trött på det att jag är på väg att ringa en mäklare! Men sen kommer jag ihåg hur det var att stå inackroderad och inte få mocka/strö/ha hästarna ute som jag ville, hela tiden anpassa mig efter andra, få höra vilka knäppa hästar jag har etc. Så skönt att få bestämma själv :p

Undrar om inte de flesta som har/haft eget stall tänker tanken ibland om att ha hästen uppstallad och inte behöva bry sig om precis allt. I alla fall när det stormar eller är isgata överallt.

Jo så är det nog. Men det var en del jobb att stå inackorderad med vad jag minns? Helgpass, städdagar etc. Ett tag stod jag på en all inclusive anläggning - det var smidigt men rätt stort så ofta mycket folk där och "stressigt" (kö till spolspilta mm). Det kan jag stå ut med men min häst stod inte ut att stå i liten hage. Först hoppa hon ut och så förstärktes staketet och då grävde hon sig ut och då börja jag leta nytt stall. Har aldrig hittat det där perfekta stallet med all service inga helgpass samt stora fina hagar året runt och mycket utevistelse. Jo i California var det så. Får väl flytta dit igen :crazy:

Jag har kapitulerat när det kommer till hagarna vid mitt senaste stallbyte. Nu står han i en tråkig fålla under vintern och de är inte ute jättemycket (på sommaren har de gräshagar att gå i). Men det är stabila rutiner och jag har efter en månad märkt att han verkar bli lugnare av det än han var av att gå i stor hage i ett kollektivstall där man aldrig visste när de skulle komma in och ut eller få mat eftersom alla gjorde olika. Jag ger det en vinter och så får vi se, skrittmaskinen kan i viss mån ge rörelsebehovet tillgodosett och ridhuset/utebanan/ridvägarna gör att träningen blir mycket mer sammanhängande.

Det som är skönt är dock att trots fullservice och personal som sköter allt så är det sällan stressigt. Hästägarna är där väldigt utspritt över dagen och att det är flera mindre stallar gör att man mest märker av när de som står i ens eget stall är där.

Min häst blev också nipprig på kollektivstall :crazy: Hon var flockledare och blev kokobananas när hästar flyttades runt fram och tillbaka in och ut ur hagarna på olika tider. Hon skulle ju ha koll på alla och fick inte en lugn stund. Nu är hon sen många år ohotad dam på täppan här hemma och trygg i sig och sitt ledarskap och bryr sig inte om någon häst lämnar flocken.
Nu för tiden är det "bara" 07:an som har såna knasfasoner för sig. Hon är längst ner på ranglistan och blir olycklig när de äldre hästarna väljer att splitta på sig och gå åt var sitt håll "Hjälp vem ska jag nu följa efter åhhhh jo jag måste ränna efter flockledaren men det känns så kymigt när jag inte ser alla :nailbiting:"

Nu är filmerna på A mejlade till vet, hon haltar tyvärr fortfarande i trav på böjt spår så jag är inte jättehoppfull! :(:nailbiting:

Usch fy då :( Jag måste ha missat jag trodde att ni hade kommit igång och att allt gick bra.

Men alltså vad har ni stått i för konstiga stall ...?:(
Jag har ju inackar 8 st och olika hästar har givetvis kommit och gått genom åren men aldrig att det varit rörigt på ngt sätt ?
Självklart måste ju hästar kunna fixa att en eller två eller tre osv kommer och går under dagen ?? Tillochmed 2 åringar och treåringar vi haft/har i stallet har lärt sig detta direkt ? De kan även gå själva i sin hage om andra hästar är ute i hagarna bredvid ?

Kl
Vi har snö som vräker ner här , snart dryga 2 dm sen sista timmarna .
Ridit både min nollnolla och lånade 07 an inne i lugn och ro i vårt underbara ridhus . Är så himla tacksam att ha eget ridhus dagar som dessa !
Bägge hästar var jättefina och arbetsvilliga , härlig känsla !

Senast ändrad:

Min häst kan vara själv både ute och inne, och jagar inte upp sig över att hästar kommer och går. Han är åt den lugnare typen när det gäller sådant (var ute ensam i hagen hela dagen i fredags eftersom han var den enda som var broddad och således kunde gå ut, de andra stod inne). Men han är betydligt lugnare nu när de får mat ungefär samma tider varje dag och kommer in och ut ungefär samma tider varje dag. I senaste kollektivstallet så kunde de släppas in 15 ena dagen och 18 andra dagen och gå ut 8 ibland och 10 ibland. Och man visste aldrig om ut och insläpp skulle matcha eftersom det blev som det blev. Det fanns ingen ordning eftersom det inte var någon av ägarna som hade något intresse av att hålla regler.

*kl*

Red för min dressyrtränare idag och han kändes så fin, precis lagom pigg (så att det blir arbetsvilja och inte popcorn av det) och fick tummen upp på rygglåsningen som han hade. Så idag började vi sätta ihop honom igen och jobbade med samlingen, skolorna och bakdelsvändningar. Han var superrolig att rida och allt gick bara jättebra, så skönt att jag fick ordning på ryggen själv och kan rida klokt igen. Stretchingen och massagen fortsätter vi med. Samt att hålla extra koll och rida honom med syftet att hålla ryggen mjuk och fin.

Min häst började ju som sagt krubbita förra vintern och då stod hon i ett stall med liknande "rutiner" som kollektivstallet du beskrev. Jag förstår inte hur folk kan missa så grovt att hästar är vanedjur. Klart att det händer saker när don inte får trygghet i rutiner... :crazy:

*kl

Fö håller jag på att grubbla ihjäl mig ang min hästs mående (har startat en tråd på hästvård om detta).
Grubblar nu på om det är sadeln, hormonproblem eller ridtekniska fel. Samtidigt känner jag mig lite dum eftersom jag tycker att hon är så himla fin nu, hur kan jag ha missat om hon har problem med rygg, sadeln inte passar eller hormonstörningar? Läser man tråden på hästvård känner jag mig som den sämsta hästägaren i världen som inte fattar att det är nåt fel med rygg eller sadel :o :(

fast fortfarande så är det ju konstiga stall isåfall, som öht inte har något upplägg och låter inackorderingar kollektivt släppa in och ut lite som de själva känner för. vet faktiskt inte ett enda stall öht som har det så? det är ju helt galet.

Ja vi är igång och skrittar och så långt har allt gått bra så att säga, men eftersom att frakturen fortfarande är under läkning så är inte utgången säker ännu så att säga.

Och vet bestämde ju sist då att vi sätter igång vidare med en 8:a veckors intervall sålänge allt går framåt. Går det bakåt så är det ett faktum på att det aldrig kommer att läka ordentligt och då är det ingen ide att dra ut på lidandet med en häst som inte vill göra annat än att arbeta och jobba med matte! :(:love:

Och det är det vi väntar på nu då, får vi börja trava eller stannar allt här! :(

Och får vi börja trava är det 8 veckors trav under ryttare samt under töm på raka spår och sen återbesök i vår för "en sista röntgen" innan man lägger in galopp och normalt arbete igen då.

Jag litar fullt ut på Torunn och röntgenplåtarna, känner inte att jag behöver någon annan som kollar på henne också, 2 år av först felbehandling och sen att vi hittade det faktiska räcker för mig! :)

Hoppas du får ett positivt besked.

Angående all inclusive och att göra allt själv. Åh vad trött jag blir, har haft en bra förmiddag med först tandläkarbesök (mig själv) och sen åkt och hämtat en ensilagebal som jag placerat precis bredvid hagen så att man lätt kan bära in till hästarna.

Bara de att sen körde jag fast med bil o släp utanför hagen eftersom det nu tinat upp och blivit plusgrader med följden att det är såphalt överallt. :meh:

Fick slutligen upp bilen men släpet står kvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 066
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar