-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

*KL*
I helgen fick jag hem våran nya häst och min andra åkte iväg. Min är utlånad på prov en månad för att se så han trivs före försäljning.
Skulle egentligen lånat en häst av grannen att ha under tiden min var utlånad, men lyckades få ett erbjudande om världens goding som jag inte kunde motstå!
Risken kan ju bli att jag står med 3 hästar om min andra kommer tillbaka men den dagen den sorgen;).
Nova tyckte det var spännande med en ny kompis i hagen men hon ville visa vem som bestämde! Hon pep några gånger och viftade med frambenen men han brydde sig inte ett dugg utan gick bara där i från. Väldigt smidigt ihop släpp!
Kiropraktorn var ju här förra veckan och Nova hade en låsning på höger sida. Inte så allvarligt men känns ju skönt att hon är genomkollad.
Har inte blivit så mycket ridning nu eftersom det är fruset och ingen snö = stenhårt överallt!:mad:

Men shit vad underbart!! :love Åh,vad jag lääängtar tills jag kan få snögaloppera. Lär dock inte bli förrän nästa vinter. :cry:

Vi gör inte roligare saker än sånt här vi :D

1455197_10152042723439784_873086883_n.jpg

Hihi men ååh, söte! :love: Ja snögalopp är underbart! Nu har vi superbra underlag här på vägarna som är oplogade. Den vägen där jag filmade har det nu kört lite bilar på, så där har snön bara blivit packad, inte plogad, så det är heeeelt perfekt! Det hann inte ens bli is under, så det är grusväg, och sen direkt snö, så det är inte ens halkigt! :) Det är bara på nåt ställe där snön hamnat i lager och glider undan, men det syns rätt väl så man hinner (oftast :sneaky:) bromsa.

Nu ser det ÄNTLIGEN ut att bli minusgrader så långt prognosen räcker, from onsdag, så nu får det gärna dimpa ner ännu mer snö och sluta blåsa så blir det helt perfekt! Imorgon kommer hovis och skor om med snösulor också, sen är vi fit for fight! :D

Segt att vara så begränsad när hästhjärnan behöver mer :(

Din låter mer hardcore än min. Min hade lugnat sig efter 25 min trav. Inte trött, men åtminstone på mattan...

*kl

Red ut idag, blåste som attan - som vanligt får man väl säga. Börjar tröttna på blåsten, igår blåste det så mkt att jag inte ens orkade ge mig på att rida ut.
Blev en tur på stubben igen, som tyvärr börjar bli rejält hård nu. Vet inte om det är så optimalt att galoppera där nu, men samtidigt är det inte optimalt att rida i ridhuset varje dag heller. Och skritta ut på min i blåst och överskottsenergi är inget hit det heller. Man får välja det minst dåliga. Jag tror ändå att det är bra att variera underlag om än det blir lite hårt vissa dagar... måste tro på det iaf denna årstid nr jag inte har så mkt val :(

KL
en liten reflektion i sammanhanget bara...
jag har ju ridit fullblod i många långa år... vakna alerta och väldigt mkt energirika hästar.

i min erf så aldrig - faktiskt oavsett ras om hästarna är så lagda i temperamentet att de har så mkt energi - så går det inte att rida dem trötta rent fysiskt på det sättet i sig som leder till ro så att säga.... det handlar för mig betydligt mer om att det är hästar som måste få jobba med skallen.
givetvis parat med fysisk aktivitet, så ingen missförstår mig nu.... men alltså, att försöka rida en sån häst fysiskt trött, det är dömt att misslyckas för det är inte så de fungerar.

jag har alltid ridit den typen av häst rätt systematiskt i fråga om fysisk aktivitet visserligen självklart, men lika mycket kombinerat med hjärnaktivitet.
så för att förenkla det jag menar: skulle tex underlaget ute vara dåligt en period så går det bra att aktivera såna hästar med att tex göra övergångar, cirkla runt träd, fatta galopp en meter, sen ner till skritt, cirkla runt ett träd, sen skritta 20 meter, sen göra ngt nytt igen. osv. Det blir de trötta och nöjda av samtidigt som det som sagt inte handlar om att sitta och mulla.

samma hästar i ridhus: det gör inte ett dugg även om du tekniskt sett kan blåsa på inomhus på perfekt underlag varv efter varv, de blir inte trötta av det ngnsin i sig. handlar likadant där om att lägga upp passen så att de både rör sig fysiskt men lika mkt får använda skallen.

bara en tanke som sagt.

Låter logiskt. Ungefär som aktiva hundar. Min vovva kan springa med när jag rider hur långt och snabbt som helst. Visst blir hon trött fysiskt av två timmar skogspromenad, men det räcker med 20 min i stadsmiljö så är hon helt slut i skallen och drar tunga timmerstockar så fort man kommit hem. :) Jag ska släpa fram lite bommar till min lilla ridbana så ska jag hitta på lite såna övningar med ponnybusan också, hon skulle också kunna springa flera mil utan att bli trött...

Det finns en stor poäng i det du skriver. Min häst har ju mkt skalle, så man märker att hon måste aktiveras. Men jag rider å andra sidan aktivt även då jag rider ut, så jag kanske inte märkt av hur hon är om man bara rider rakt fram fort så att säga? Hon kanske inte blir så trött av det, vad vet jag. Hon funkar inte att rida på det viset, hon vill ha uppgifter. Mkt övergångar, sidvärts osv.
Däremot behöver hon röra på sig mkt, oavsett hur aktivt jag rider i skritt, så blir hon tröttare om jag rider aktivt i alla gångarter. Och tyvärr har vi ju inte de roligaste vägarna heller vintertid - bara fält eller väg rakt fram. Inte mkt att aktivera hjärnan med där, utom övergångar osv.

Jag har även hund av aktiv ras, där tycker jag att jag kan dra många paralleller.

*kl*

Här har det visst blivit vinter, för hästen har skiftat personlighet. Skulle rida lite lätt på utebanan igår, och fick börja med att gå upp till stallet och be om hjälp för att komma upp. Varje gång jag stannade honom så började han slänga hejvilt med huvudet, backa i våldsam fart för att sedan tvärnita, skrika högt och börja slå våldsamt med framhovarna i backen. Det är som att han bara inte klarar av att kanalisera sin energi när han blir pigg, det kokar över totalt.

Han var dock riktigt redig när jag väl kom upp. Blev lite fria konster men efter en halvtimme lyckades han kanalisera sin energi åt rätt håll och jobbade rätt fint. Fokus var dock mest att han skulle slappna av, gå rakt fram åt det håll jag bad honom om och lyssna på hjälperna. Det var första gången jag satt ner i sadeln i trav och galopp (mest för att jag hade suttit på tok för löst för min smak annars) på två veckor och jag tyckte att han kändes bättre om inte annat. Och i stretchingen är det milsvida skillnad. Ska se om tränaren kan komma ut och titta snart för att få vidare instruktioner.

Kl

I dag var jag och hälsade på Walle, Elle´s avkomma född 2010.
Han går på lösdrift nu med massa kompisar efter att ha ridit en del under våren och efter sommaren. Han såg verkligen ut att må toppen, och va lika social som vanligt. Nästa gång får jag ta med mig ridkläder och rida lite på honom. Han är väldigt lik sin mamma i huvudet, med så vänliga ögon.

Haha, låter som om han börjar bli lite vild. ;) Eller typ, pigg-och-glad. :p Kul att du märker skillnad på honom. :)

KL
Idag var jag och Queenie ute på långtur med vårt stadiga sällskap vovvan. :) Jag visste att det skulle gå att rida en lite längre slinga som jag dock aldrig provat, så jag kollade upp vägen på internet och sen red vi iväg. Enligt hitta.se så är den slingan drygt 15 km lång, det tog ungefär 1,5 timme att rida runt. :) Underlaget var heeeelt perfekt så vi rullade på i galopp en stor del av vägen. Glad ponny, lycklig hund. Men energin tar visst aldrig slut. Jag galopperade som sagt långa bitar, sen blev det mycket skritt mitt i rundan då man rider genom en by, efter det var det som om jag precis tagit ut henne ur stallet igen. :meh: :p Travade av en lång bit och sen skritt sista kvarten hem varav sista biten för hand. Mycket nöjd ponny! Vovvan skuttade fortfarande runt och kastade snöboll med sig själv, men nu snarkar hon högljutt ute i hallen. :D

Mötte en snubbe längs vägen som tyckte jag hade den finaste hästen han sett på länge, det värmde gott! ;)

Oj så stor han blivit! Kul med bilder! Ser mycket välmående ut, och som sagt, sååå snälla ögon! :love:

Han var väl inte ful???:mad: Jättesöt liten pålle, ska bli kul att se om han tar efter mamma o dressyrar eller efter pappa!

i min erf så aldrig - faktiskt oavsett ras om hästarna är så lagda i temperamentet att de har så mkt energi - så går det inte att rida dem trötta rent fysiskt på det sättet i sig som leder till ro så att säga.... det handlar för mig betydligt mer om att det är hästar som måste få jobba med skallen.

Jag skriver under på detta. Jag hade aldrig orkat rida min ena häst trött :crazy: Hon kommer till ro på andra sätt, genom att vissa krav i hästhållningen uppfylls.

Med ful tror jag de menar långhårig och "ovårdad". Liten är han absolut inte. Så länge han är kvar där så blir de hoppning för hela slanten. Utpräglade hoppryttare, som har stället och sköter utbildningen.

De va ju ingen planerad betäckning, utan en tjuvbetäckning. Pappan är en icke godkänd hingst ( i dag valack) e. Careful. Men han verkar ha talang då han förra året vann Breeders för 5 åringar i hoppning.
I dag har jag ridit min häst första gången efter skadan. Till min stora glädje gick det att rida på utebanan, där hon trivs allra bäst. Lugn och snäll häst som travade och galopperade utan att hetsa upp sig allt för mkt. Hade redan innan bestämt mig för att strunta i skritt på kort tygel i dag, utan lätt henne lugnt jogga på under hela passet, för att slippa hamna i bråk så här första dagen. Mkt nöjd med henne.:)

Jag minns att det var något sådant, men kom inte ihåg stammen :)
Trevligt med en sådan start efter vilan :)

*kl

Red ett pass i ridhuset idag och hon kändes pigg och glad, fick inte till den där wow-känslan men hon blev bättre och bättre och det viktigaste var att hon var så pigg. Gick för egen maskin och slapp ta igenom det så mkt i framridningen. Dock känner jag att det är längesedan vi tränade så det passar bra med kurs i helgen, en helt ny tränare dock som jag aldrig ridit för men det är bra med nya vyer också.

*kl*

Nu är jag hemma igen. Landade imorse och red Divan på eftermiddagen. Fy faaaaaaaan säger jag bara. Min fina dressyrhäst som jag lämnade har blivit en ridskolehäst som är lika lösgjord som en planka..... tur att jag ska rida för min tränare på fredag :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 064
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar