-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Maken kom hem efter jobbet o hjälpte mig, vi lyckades putta upp släpet på torr mark och sen kunde man koppla på bilen o köra. Antagligen väldigt ointressant och irrelevant för tråden men jag tänkte som så att jag måste ju berätta hur det gått med släpet :P

Senast ändrad:

fast fortfarande så är det ju konstiga stall isåfall, som öht inte har något upplägg och låter inackorderingar kollektivt släppa in och ut lite som de själva känner för. vet faktiskt inte ett enda stall öht som har det så? det är ju helt galet.

Vi har några såna stall i närheten. Fattar inte hur man kan ha de så, och absolut inget alternativ för mig. Hästar mår ju bäst att stabila rutiner och de måste bli mkt rörigt och stressigt när alla gör lite olika.:meh:

I dag har jag äntligen haft ett vettigt ridpass. :) De är så satan svårt att få till något vettigt när hon håller på att krypa ur skinnet och samtidigt inte är framme för skänkeln. Önskar att jag var Edward Gail för en stund då.:p Att man är så snabb och själv i balans så man kan trycka till dem utan att hamna efter själv. Men som sagt i dag efter mkt galopp utan krav i början så gick de sen att få till lite vettiga övningar och hästen blev äntligen lite trött.

Det är ju faktiskt ganska vanligt, har haft problem genom åren med inhysningar som inte förstått att mina fasta rutiner för mat/hagvistelse är till gagn för alla. De har kommit 1-1,5 timme sent på helgerna för att morgonfodra/släppa ut, likadant på kvällen eller motsatsen, släppt in tidigt för att det passade dom själva med påföljden att jag får gå upp ännu tidigare nästa morgon för att fodra!

Väldigt många hästägare som hyser in sina hästar ser dom ca 1-2 tim/dag och tror då att de vet allt som händer de andra 23-24 timmarna. I större kollektivstall som inte styrs upp så blir det ju kaos. I mitt stall har det ju slutat med att jag styrt upp det hela och det har inte alltid varit så populärt men för mig går alltid alla hästars välmående i första hand.

Vi har några såna stall i närheten. Fattar inte hur man kan ha de så, och absolut inget alternativ för mig. Hästar mår ju bäst att stabila rutiner och de måste bli mkt rörigt och stressigt när alla gör lite olika.:meh:

I dag har jag äntligen haft ett vettigt ridpass. :) De är så satan svårt att få till något vettigt när hon håller på att krypa ur skinnet och samtidigt inte är framme för skänkeln. Önskar att jag var Edward Gail för en stund då.:p Att man är så snabb och själv i balans så man kan trycka till dem utan att hamna efter själv. Men som sagt i dag efter mkt galopp utan krav i början så gick de sen att få till lite vettiga övningar och hästen blev äntligen lite trött.

jisses. för mig är det helt ofattbart att de öht existerar. handlar ju om dåligt/otydligt management isåfall för den som ansvarar. Är man bara tydlig med vad som gäller och håller på det så funkar det utmärkt både enligt min egen erf. och övriga stall jag känner till och har känt i alla år. Däremot kräver det ju som sagt att det verkligen är tydligt vad som gäller och att man inte låter det dra iväg utan direkt det finns ngn tendens att dra iväg så addresseras det, då blir det heller aldrig ngn konflikt eller öht dålig stämning öht i min erf. viktigast av allt är ju att man dessutom gör det ubertydligt innan man tackar ja till ngn/låter ngn tacka ja, att de verkligen förstått vad som gäller och att det som gäller inte kommer ändras. Då blir det dessutom lätt att addressera när det drar iväg sen.
Jag ger alla spekulanter på plats papper i handen med skriftligt vad som gäller i detalj och skickar hem dem att begrunda innan de tackar ja, och med orden att gillar man inte x eller y saker i fråga om rutiner och inte känner att det är ngt man kan förlika sig med så bör man inte stå hos oss. det brukar funka ypperligt, och gör man det så finns inte problemet i sig enligt mig. Jag tullar aldrig på det budskapet, trots att man ibland har såna spekulanter som man direkt känner att "det här är kanonfolk, skulle verkligen passa här osv". Lätt att man struntar i det i såna sammanhang eftersom hela visningen känns så jättebra och okomplicerad och man verkligen gillar dom osv, men jag säger det ändå väldigt tydligt innan de går. I min erf verkar det både uppskattas och löna sig, då jag haft väldigt lite problem i stallet i alla år relativt talat.

sen är det ju självklart att ibland får man ändå ngn som inte funkar trots detta, men då är det ju ypperligt mkt lättare att addressera problemet direkt och hänvisa till tydligheten man gått ut med sen tidigare och som de tackat ja till högst aktivt.
jag har sällan haft problem , dock som jag precis skrev så självklart händer det att man får addressera ngn och det är ju aldrig särskilt roligt i sig, men i de fallen så endera rättar det till sig eftersom tydligheten funnits där från start och genomgående så addressaten erinrar sig detta och korrigerar sig. Eller så gör den det inte i enstaka fall och då är det lätt att säga tack men nej tack. Även det brukar vara väldigt smärtfritt i relation talat, och ofta brukar det även självsanera sig själv när det är 1% åt gången av inackarna och övriga är helt på banan, så då brukar 1%arna själva välja att utgå.

förlåt. det blev långt ....:(

Charlotte:
ja vem önskar inte att den var EG haha emellanåt. eller hela tiden ? :cautious:
skönt ändå låter som passet var vettigt - kul ! :)

Senast ändrad:

Jag har ju tidigare stått i halvkollektivt i 14 år, men har nu lyxen med hel-service. Men i gamla stallet hade vi sällan problem med att folk inte följde tider och rutiner. Dock va de ett mindre stall 10-15 hästar där de flesta hade 2-3 hästar var, så de va få personer som hanterade hästarna. Vi hade tydliga rutiner nedskrivna, med klockslag och i vilken ordning saker gjordes. Allt för att få veckodagarna att se lika ut trots att de var olika personer som skötte intag och fodringar. Alla var också mkt medvetna om vilka hästar som togs ut och in först och sist för att hålla alla lugna. Skulle bli :mad: om min häst lämnades kvar sist i hagarna, om hagkompisen gått in tidigare.

ja verligen och det är inga orimligheter ens i större stall frågar du mig.

men vi får nog starta egen tråd då detta ämnet kan och har diskuterats i oändlighet så nu vill jag inte sabba 07 tråden mer med det ;)

Sorry för OT alla ;)

Det hände mig flertalet gånger i förra stallet att Tetris blev lämnad ensam. Höll på att driva mig yill vansinne eftersom hon sprang som en galning och att folk inte fattar att man inte lan lämna en sån häst själv ute.

I stallet där jag står nu har vi tydliga rutiner, men dom är inte på klockslag. De flesta morgnar kommer de ut 6, men det häner att de även kommer ut 5 och 7 beroende på hur jag jobbar. Lunch runt 12-14 och in vid 20-21. Är dock ett litet stall med sju hästar och det är väldigt lugnt där. Hästarna går i stora hagar och strosar och även om de skulle få lunch lite sent står de sällan vid grinden och väntar.

*kl*

Vi fick ju en massa snö förra vckan. men den är inget vidare att rida på. Den är kall och flygig och det är stenhårt och knöligt undertill. Är hyfsat på ridbanorna, men där vill jag ju inte vara med Barbie. Så vi fortsätter att skritta. Kallt som f-n ikväll med -10.

Jag ger alla spekulanter på plats papper i handen med skriftligt vad som gäller i detalj ....

Visste inte att det var du som ägde ert stall?

I mindre stall häromkring är det högst ovanligt att du får papper på några som helst regler utan du blir informerad när du flyttar dit/tänker flytta dit. Häromkring är det väldigt vanligt, tror det är mer vanligt med kontrakt o regler i större städer. Därmed inte sagt att det inte vore det bästa.

Vi har kontrakt i vårat stall men det är ju ett stort stall utanför en stor stad :D

morgon: 7-8, när de ätit upp går de ut
lunch: 11.30-12.30
EM: 14.30-15.00 nu på vintern, 17.00 på sommaren
Kväll: tidigast 19.30

vardagarna fodras mo, lunch och EM av personal. Kväll kör vi själva. Helgerna kör vi också själva men vi är bara 2 i mitt stall, 3 hästar, så det är lugnt. Hon har dessutom en deal med stallägaren som gör att hon tar alla helgfodringar.

Där jag står nu finns det visserligen inte kontrakt på tider, men personalen sköter morgonfodring, utsläpp + fodring, lunchfodring och insläpp + fodring (alla dagar i veckan). Och då blir det ju samma tider varje dag. Så det enda vi delar på är kvällsfodringarna (en i månaden per häst) och den ska göras någon gång mellan 20 och 22. Vill man så kan man köpa sig fri från alla ansvar.

Intressant att läsa om allas stallsituationer! Jag har rått om "eget" stall med mina hästar sen hösten 2007, men sen hösten 2011 har jag stall hemma på egen gård vilket ju är heeelt underbart! Innan stod jag i olika varianter av kollektivstall varav inget fungerade speciellt bra. Tjafs och tjafs och ännu mer tjafs. :wtf: Är väldigt glad i att ha dem hemma. Jag kan se dem varje dag, bara att titta ut genom fönstret, jag kan själv välja fodringstider och när de ska få gå in och ut. Ut blir mellan 06-07 och in mellan 20-22, lite beroende på väder och jobb.

Fiorano: Grattis! :)

Vouge: Jobbigt att hon fortfarande är halt. Vart var det hon hade en fraktur nu igen?

KL
Jag har inte gjort nåt med fröken ponny på ett tag nu, sen hon hostade. Jag hade tänkt rida och kolla av om hon skulle reagera för jag har inte märkt nånting alls på henne sen dess. Men då gick jag och var korkad och släpade efter tvååringen i tömmarna ca 100 meter så nu är jag lite blåslagen. :meh: Så ponny får vila vidare, suck.

Skönt med eget. Jag står på ett fullservice stall eller jag gjorde. Från och med nästa år kommer vi hästägare ha en helg i månaden. Då kommer jag att ansvara och ha hand om fordringar och in-/utsläpp. Mocka kommer hästägarna själva få göra samt att dom kommer få gå med mig ett pass så att man inte är ensam vid in-utsläpp. Tror det kommer bli bra och det blir skönt för stallägaren som får lite ledigt. Rutinerna kommer se ut som innan dvs
Frukost 7-8 tiden därefter ut
Lunch 12-13
Middag/intag/kväll ca 17-18 nu på vintern (beroende på väder) hästarna får här så mkt hö att det räcker hela natten.
Jag hade egentligen önskat att det var nattning lite senare men eftersom dessa rutiner funnits i över 30 år och hästarna mår bra är det inget jag tänker strida för. När det blir ljusare är dom ute längre.

När vi hade hästarna hemma var det lite andra rutiner och i framtiden önskar jag mig en liten gård så jag kan ta hem hästarna igen :)

Hoppas du inte slog dig allt för illa!

Hoppas du får positiva besked av vet. Förresten står du på lyckans nu? Fick för mig det nu när jag var där med en kompis och tömkörde. För dom har väl lösdrift?

Japp det gör jag! :)

Men vi kommer att flytta till Göteborgstrakten i Januari, kollar stall för fullt nu! :)

Jaha vad roligt! Har du flyttat till Gbg? Finns ju en hel del stall där i krokarna så det borde du kunna hitta ett passande :)

Ja mer eller mindre, har inte bytt adress ännu men det kommer! ;):)

Ja, det skall bli spännande! Blev förvånad att det inte är dyrare än vad det är och samtliga stall verkar ha ridhus och bra rutiner! :)

Det är väldigt rimliga priser på alla sidor av stan här, jag blev också förvånad när jag flyttade ner. Antagligen på grund av en stor tillgång på mark och stall, man behöver inte åka långt ut för att vara på landet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 067
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar