07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Hahaha men Beckahästen är ju inte riden sen hon var 3 år och har inte varit normal hela tiden :p

Har ridit 9 LA:3,
61,0
59,85
63,14
61,57
59,85
64,57
63,42
64,0
62,28

Och 3 st LA:1
59,21
68,15 (4a)
68,94 (2a)

LA:1an känns ju som att det lossnat lite i, men LA:3 :banghead:

Tycker vi har varit duktiga. Våra djur är ju ändå bara 6 år.

Har ni någon tävling kvar?

Ja, de är ju faktiskt det!

Har anmält till en LA:1 den 19e och tänkte åka den 27e också, LA:3 blir det då och kanske något mer... Finns tävlingar i november också men har inte lagt upp plan där ännu.

Jag tycker också ni har varit himla duktiga som hunnit ut på så mycket! Än så länge får det väl klassas som mycket miljöträning, de är ju som sagt inte särskilt gamla än. :)

KL
Vi har då inte varit ut på nån tävling alls. Om man inte räknar några p&j. Men nästa sommar hoppas jag vi kommer iväg! :) Blir mycket träning i vinter, åh vad jag längtar efter SNÖN!

Idag när jag skulle rida var pållan varm i ett framben och lite gallig ovanför kotan. Likadant och på samma ben som förra gången det hände. Då fick hon stå, men jag vet att ni allihop sa att ni ändå brukade rida men lite lugnare, så jag provade den varianten idag. Tog en barbackatur och hon kändes helt som vanligt, fräsch och pigg att rida. Vi skrittade mest, joggade lite för att känna efter om det fanns nån orenhet och galopperade typ 100 meter i båda galopperna. Fick faktiskt till två riktigt bra avbrott idag! :)

Jag fattar inte vad problemet är för er i LA3 egentligen?? Det kanske händer för lite för en så stor bana för er?

Så här har vår säsong sett ut i år, är otroligt nöjd med sockerponnyn!

Juni
L:A3 regional, Härnösand. 60% 13/21
L:A3 lokal, Matfors. 58% 15/15
L:B3 regional, Färsta 65,6% 4/15 rosett och150:-
L:A3 regional, Färsta 62,2% 6/16
L:B2 lokal, Njurunda 65% 4/20 rosett och en filt
L:A3 lokal, Njurunda 62.4% 9/16

Juli
L:B3 lokal, Gnarp 66,67% 4/7

Augusti
L:B2 lokal, Jättendal 66,67% 1/15 VINST! rosett och plakett, 150:-

September
L:A1 lokal, Harmånger 64,47% 2/8 rosett, vita lindor och choklad
L:B3 lokal, Njurunda 66,21% 2/17 rosett, plakett och bilvårdsprodukter
L:A1 klubb, Matfors 65,6% CR rosett

(Ja, jag har ett worddokument med våra resultat så klistrade in det därifrån:p.)

Ska rida msvc2 på lördag, L:A1 på söndag och sen sista tävlingen nästa lördag och L:A3. Känns sådär med msvc ärligt talat. Får inte riktigt till samlingen i galoppen. Men men tanken är att lotsa runt henne (och mig själv) och skolorna känns helt okej iaf.

Gick emot min plan att ha henne halvklippt i vinter nu ikväll. Så nu har jag helnaken ponny iaf. Blir många täcken på i vinter så hon inte fryser så förskräckligt.

Senast ändrad:

Hon gör det väldigt enkelt för mig:). Sen är Ina som jag rider för helt fantastisk, utan henne och den dialog vi kan ha runt ridningen och träningen hade det aldrig gått. Tror inte jag hade fixat det med nån "vanlig" tränare faktiskt. Att vi är vänner och kan ha en annan sorts dialog än den auktoritära dialog som blir mellan tränare och elev i vanliga fall är guld värt för mig. Nu fattar jag dessutom varför Minnas och Cilla Kristofferssons samarbete är så himla framgångsrikt:p.

Jag ska faktiskt också börja rida lite för en kompis nu. Som du säger så får man en annan dialog.

Ja man kan resonera mellan eventuellt uppkomna problem på ett annat sätt. Det går också att säga ifrån om något tränaren säger inte funkar och visa hur man själv löst vaddetnuär och så an man jobba utifrån dom förutsättningarna. Ett grundkrav är dock att man har samma syn på ridningen överlag annars kan det nog innebära lite friktion i vänskapan:D.

Fast jag tycker att du är jätteduktig på att analysera både dina egna ritter och andras på ett mycket trevligt sätt. Jag menar, hälften av framgång är ju att man kan komma till klarhet med VAD man måste fixa till, sen krävs lite tur och lite medhjälp från djuret också...;)

Tack! Jag vet ju iallafall vad jag ska göra och vad som ska bli bättre. Det är bara så jädra svårt att komma dit :p:D

Jag vill ju så gärna bli domare men då måste jag rida MSV B på typ 63% för att kunna gå utbildningen för LA-domare. Jädra svårt att rida MSV B när man bara ridit unghäst de senaste 6 åren. Tyvärr är det ingen i stallet som är villig att låna ut sin häst, plus att det bara är en på hela gården som går MSV B, så jag får snällt vänta tills Divan och jag klarar av det på egen hand. Med lite tur och jävlar anamma kanske det blir nästa höst.

Ser jättemycket framemot att döma 40 ponnyer i LC:1 :p

*kl*

Now we're talking... Snacka om natt och dag på besöken. Jag förklarade varför jag var där, sec op för prognos, och att jag ville att de skulle vara brutalt ärliga.

Hon hade "mirakulöst" gått från en till nästan två grader halt rakt fram i trav, till lätt markering och en halv grad vid böjning. Helt normalt den här tiden efter skadan.

Ultraljudet, jisses vad skönt med en som VET vad den ser. Hela ligamentet såg finfint ut utom ca 25% precis nere vid infästningen. Men det var på gång med fin ärrbildning och "gropen" i benet såg oxå ut att läka som den skulle. Vet var helt övertygad om att det här kommer läka jättebra. Han tittade även på de tidigare tagna rtgbilderna och de uljudsbilder de sparat från andra kliniken.

Så till diskussionen om hur hon behöver hållas. Naturligtvis, sa vet, att han måste säga stillhet. Jag sa att det förstår jag men.... När jag förklarat läget sa vet att han ser det som högst osannolikt att det går sönder mer även om hon släpps ut. Visst det är ju brall o skutt man är orolig för men lite galopp ska det def hålla för. I princip sa han sen att hon behöver få en spark till på samma ställe eller halka o vrida till det för att det ska bli värre och nästan det "värsta" hon kan göra är att resa sig upp efter att ha legat ner på den sidan, något hon gjort nästan varje dag.

Vi diskuterade också de olika lösdrifternas för o nackdelar så jag klurar på det.
Han var också helt avslappnad med och sa spontant utan att jag frågade, att börja skritta uppsuttet om någon månad bara den lilla markeringen är borta.

Ja det är verkligen aldrig fel att få en andra åsikt. Skönt för dig att veta att du är på rätt väg o har gjort rätt så här långt också.

Låter som det var väldigt klokt att byta vet överlag. Tydliga och klara besked är precis vad man vill ha:).

Så skönt för dig med i alla fall klarare besked! Och en vet som man kan resonera med, det är ju värt massor :)

Otroligt skönt - vad duktig du är som lagt allt arbete på att åka till ny vet och allt du lagt ner på hästen !

För min del så har jag sen många år resonerat enligt vad en mycket klok veterinär sagt till mig en gång :

Veterinärer är precis som med läkare : alla har lite varierande teorier och förhållnings sätt osv på en och samma skada . Inget är regelrätt rätt eller fel i sig - däremot är det absolut a och o att den veterinär/läkare man väljer känner man förtroende för och kommunikationen klickar .

Det senare är a och o för att konvalescensen fungerar .

Jag "tränar" också för en kompis ibland, dock i hoppningen. Jag håller med om att det är lättare att ha en dialog, och så länge vi inte är på högre nivå funkar det bättre än de tränare jag provat där jg mest känner att det inte ger så mkt.

Ja, förtroende är verkligen a och o. Jag anser inte att en vet måste kunna allt men däremot vill jag att de säger att de inte kan eller har erfarenhet och tar hjälp. I det här fallet hade den första vetten tex kunnat skicka bilder för avläsning eller helt sonika sagt att uljda knän är inte min grej men jag ska be en kollega/tycker du ska åka dit för att få en bättre bild. Sånt ger mig förtroende.

Det hon sa till mig och som hon fick mig att känna, då hade jag kanske valt att sluta för att det ändå såg så kasst ut i kombo med svårigheterna kring bra konvalescens. Nu tex frågade båda veterinären idag hur länge knät sett så fint ut, rent, osvullet och utan gallor. Det har det ju varit sen ett par dagar in på ab-beh i princip. Något som tydligen var väldigt bra men som den andra inte sagt ett ljud om.

Sen lät det ju nästan för bra för att vara sant idag så jag går väl kanske någon mellansäker väg och ger henne tre mån vila från nu även om hon är hältfri vid nästa åb.

De ringde från stallet här förut och sa att hon var hemskt orolig. Alla hästarna inne och mat så vet inte vad som slog henne. Maxtid på box-klockan eller nåt. De tog ut henne o borstade lite och gick några varv i stallet och skulle ringa om det inte blev bättre. Har hämtat ut mer lugnande idag men gjorde det på väg från stallet så har det i bilen. Typiskt...

Tack alla för att ni orkar läsa om alla mina våndor. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka