07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

*kl

Igår red vi ut en tur i spöregnet, som överraskade oss när vi såklart var längst borta på turen. Nåväl, jag ser det som bra miljöträning att rida i spöregn, man blir så bortskämd när man har ridhus. Halvfebrig och trött efter 6 dagar på jobbet hade jag ingen lust med annat än skritt, men min häst ville annat så det blev en joggingrunda längs vägarna. Inte ens detta dög så vi fick galoppera. Sedan fick vi gå in på banan och köra lite galopparbete dessutom när vi kom hem... ibland är energin outtömlig. Men hon gjorde fattningar från skritt och jämna fina bågar förvänd galopp, man får passa på när motorn finns i överflöd :angel:

Idag ska en i stallet hoppa henne och imorgon åker jag hem till norr en vecka. Ska bla gå på anställningsintervju på jobbet 20 mil åt fel håll. Men det blir nog inget, då det innebär att man bor i husvagn borta var 4-5e vecka. Inte lockande öht.
Dock ska det bli skönt att komma härifrån ett tag, jag är helt slut av relationsproblem och inte minst bostadsproblem som gör att jag måste flytta 5e gången på 6 år :(

kl

Jag är glad :D
Det har funkat bra att rida! Hon var ju taggad attan igår som väntat efter några dagars vila och så halv storm och regn på det. Var lite mycket att hålla i till en början men att hon ligger på kan jag ta :p Hoppade faktiskt lite, små pyttehinder 60-70 cm :o Insåg att vi är inte så kompatibla när det gäller hoppning. Jag rider gärna i rätt så friskt tempo framåt och rider gärna till stora avsprångspunkter, häst går gärna i gigantiska galoppsprång i högt tempo och hoppar mer än gärna långt utifrån O_o Efter ett par språng i följd har vi kommit upp i sånt tempo att vi ligger ner i kurvorna och min ridbana på 21X62 m är tokliten :crazy: Får nog jobba lite på det där :cautious:

Idag tog vi ett lite mer dressyrigt pass, red med lite öppnatänk och gjorde "små" (dvs inte så branta) skänkelvikningar. Hon var lugn och avspänd hela passet. Lyckades även få henne att ställa upp ok i halt.

Ful bild från efter ridning

IMAG1470_zps3ffe99f8.jpg

Hon syns på bilden i a f :p

IMAG1461_zps1bc0766d.jpg

Charmig

IMAG1465_zpse3b8fc5f.jpg

Så fin lösdrift du har till djuren :)

Och kul att ridningen funkar!

Såhär har mina pållar det nu, får nog gå ute en vecka till tror jag, betet börjar bli sämre men de får hö varje kväll, täcke om det regnar. Och de är i väldigt bra hull alla tre. De har lite skydd i form av träd, men i sommarhagen inget hus att gå in i som i vinterhagen.
2013-10-06121250_zps2233aab9.jpg

Senast ändrad:

Men jag är tveksam till att flytta en sjuk häst? Det är ju en stor omställning att komma till ett nytt ställe...

Beror väl på om de är vana att åka/vara på nya ställen :)

Jag har ju haft samma dilemma som Kirre har nu med E. E var ju heltokig på box/sjukhage hemma men i annan miljö än hemma så skötte hon sig. För då kunde hon inte rutinerna. I hemmastallet visste hon att det var utgång efter frukost och när hon inte fick gå ut så blev hon helt spritt språngande galen :crazy: Vi blev tvungna att släppa ut henne med då risk för en längre konvalescens men hon slog sig sönder och samman i boxen så det var inte mycket att be för. I o m att hon är så skarp så biter knappt lugnande utan får ge henne höga doser vilket inte heller är så bra.

E är ju väldigt resvan och har stått uppstallad på alla möjliga och omöjliga sätt under meeting så för henne är det inte så stressigt med ny miljö utan hon är ju van att kånka runt och vara borta hemifrån både längre och kortare stunder.

Hade jag fått boxvila på henne igen så hade jag definitivt skickat iväg henne!

Nä nu är det nära, längtar tills vi åker in!

Jag gjorde en ekonomisk lösning nu så länge då jag egentligen tycker att jag har täcken så det räcker o blir över. Gjorde en förlängning vid spännet så att täcket fram blev ca 10 cm längre så nu ligger det mycket bättre.

Kan du inte sy in täckena om de är för stora? Och så är det ju bara att sprätta upp igen om hon skulle bli rundare igen?

Tack :) vi är nöjda med vårt bygge och hästarna också (än så länge i alla fall).
Igår var jag på Ullared och handla och det var megamassor med folk så vi kom inte hem förren 2130. Jag brukar ge dom en höbal annars vid 20-tiden. Tänkte att nu blir dom nog glada att jag kommer med mat! :meh: dom hade gått och lagt sig i sitt hus och var så där måttligt intresserade av en höbal..

Ser ju ut som de har en del att tugga på dina hästar, det har mina med så de är inte så där direkt sugna på sitt hö.

Ja mina har mycket gräs ändå fortfarande så man får vara glad över den här varma fina hösten, hästarna kan ju knappast ha det bättre!

Ullared, jaså blev det några hästprylar då också kanske, brukar jag aldrig kunna låta bli ?

Haha ja det blev en vagn hästgrejer som vanligt :meh:

Skulle i o f s köpa en del till hästarna, nya grimmor, grimskaft, longerlinor, putssvampar och annat jox men så hade dom Horseware-täcken på Ullared igår och gissa vem som inte kunde låta bli att köpa på sig täcke...:o var ju liksom lite bättre pris än normalt..köper aldrig HW annars för jag tycker de är så dyra..

Ok, kanske skulle satsa på nytt täcke ändå :angel: säger hon som försöker vara ekonomisk :D

Fast jag hade ju inte tänkt åka dit just nu, kul för barnet att veta sen att man är född på GeKås :p

Åk!!! Du kanske hamnar på TV :D

Det har väl visats det mesta därifrån annars, bröllop, någon som fria så det är väl dags för första förlossningen på GEKÅS nu!!!!

Nä men fy fasen vad säger du aldrig i livet, nu vet jag att jag ABSOLUT UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER åker dit förrän i november :eek:

Fy vad hemskt om man skulle få värkar där och det kom med i tv :o

Ja, man lär ju definitivt komma med på tv om man lyckas föda inne på gekås! De älskar ju sådana udda grejer i det programmet :p

KL
Jag och Nelly debuterade 110 förra helgen i Trollhättan! Allt gick super och vi lyckades sätta en felfri runda :D Har levt på det hela veckan :p
Denna helgen gjorde vi ett nytt försök, däremot blev de smått kaos då de ropade bort en till banan alldeles försent vilket ledde till att ingen hann bort till banan tills man skulle gå in! Fick då startsignal innan jag ens hunnit in genom dörren, så hann inte rida runt nått så blev ett stopp på ett läskigt hinder som var nr. 3 men annars flöt de på super bra! Men man kan väll inte vara annat en nöjd när hästen hoppar så här:
993706_10151899059771140_413122561_n_zpsc955addf.jpg

Ok, kanske skulle satsa på nytt täcke ändå :angel: säger hon som försöker vara ekonomisk :D

Fast jag hade ju inte tänkt åka dit just nu, kul för barnet att veta sen att man är född på GeKås :p

:laugh: :laugh: Det vore väl nåt det! :rofl:

Apropå att sy in täcken så är jag verkligen född med tummen mitt i handen när det gäller att sy... Bygga och spika duger jag till men nål å tråd blev jag verkligen inte begåvad för. :p Mamma är dock duktig, hon lagade ett vintertäcke åt mig en gång. Kan ju höra med henne om hon kan hjälpa mig. :) Har inte provat vintertäcket på fröken än, det är väl det som kommer användas i vinter så kanske skulle kollat hur det ser ut.

KL
Idag var hovis på besök så nu pålle nya fina vinterdojjor med fyra brodd i varje! :) Duktig tjej som vanligt.

Sen åkte vi en sväng till ridanläggningen. Hon var en lika klockren förebild som vanligt, traskade rakt in i släpet och skötte sig fantastiskt på bortaplan. En kompis fick rida runt lite i ridhuset medan jag red treåringen och sen satt jag upp en stund och kände lite på henne i båda varven. Bara lite lätt. Nästa helg är det ÄNTLIGEN dags för träning! :banana:

*kl*

Piss och pannkaka idag igen.
Spänd, tittig, noll energi och en ryttare som rider med tömmar. Då blir det inte bättre än såhär
http://www.youtube.com/watch?v=jZA1c1Y_6AA&feature=c4-overview&list=UUsPLalaoAWwMV-0AtN7KpVA

Fast jag har ändå kommit till LA på en egen utbildad häst och hon är bara 6 år. Många harvar ju runt i LB-LA med 13 åringar, inget fel med det men jag vill mer. Det är ändå något att vara lite stolt över.

Nu är det styrketräning som gäller hela vintern.

Förstår lite hur du känner!

Jag är lite frustrerad att vi aldrig får till det i LA:3an, vi debuterade ju ändån för snart ett år sedan (i gamla programmet dock) och fick 64%, och nu har vi inte kommit ett dugg längre resultatmässigt utan tragglat hela året på mellan 59 och 64% med 62% i senaste starten...

kl

Men ja, filmen såg ändå inte så hemsk ut om jag trodde så har lagt ut den nu också:

https://www.youtube.com/watch?v=4L5Yiy_ARDU

Tycker ändå han börjar bli finare i kroppen igen nu, han tappade lite överlinjen där ett tag och såg lite väl spinkig ut.

Och mammahäst blev 2a i fälttävlan i helgen med 74% i dressyren, felfri hoppning och lite tidsfel i terrängen :love:

http://s3.amazonaws.com/equipe_webshop_pictures/photos/2892656/dsc_3944_preview.jpg

Med bättre förvänd galopp så är ni uppe på 66% och över. 3 poäng är 1% i LA:3. Får man 4 där du fick omslaget så tappar man ju bara där 4 poäng mot en 6a eftersom det är koeff 2. Han springer ju mycket på dubbla spår, har inte tänkt på det tidigare. Var det något han gjorde just i denna tävling? Ni har ju formen iallafall. Divan är hyfsat rakriktad men formen är ju för dålig för de högre poängen. Igår sjabblade jag bort den förvända också som vi brukar få 7 på.

Känns ändå som både du och jag har enkla saker att träna och förbättra. Det är ju egentligen bara styrka som krävs. LA är inte så jädra lätt som man tror. Jag längtar typ tills vi kan rida MSV C:p

Här är filmen från igår, 59%
http://www.youtube.com/watch?v=qY-5ZkyjYQE

Jag börjar allvarligt fundera på att ge upp på LA:3 och inse att vi aldrig kommer över 65% och börja med MsvC:1 istället :banghead:

Oj, gör det så mycket på sig procentmässigt? då hade vi ju nästan varit uppe i nytt rekord utan avbrottet och felridningen (red sista diagonalen fel)...

Men visst, det är främst förvända galoppen som drar ner... Dubbla spår tror jag kommer från att han var spänd, då bjuder han inte riktigt ärligt fram utan ålar sig bara... Han gillade inte skuggorna som blev från staketen på den långsidan närmast kameran.

Sedan ang formen så blir ju Bruce lite tvärt emot vad Divan verkar bli, han är liksom aldrig den som blir låg av sig själv utan han vill bara krypa upp och ihop... Så ja, det blir kanske lättare när man kommer upp i klasserna och får rid honom där han vill vara ;), ska "bara" få med ryggen också så är han ju på plats redan :p

Då är vi på samma nivå. :angel:

Väldigt inspirerande att få se så mycket filmer och bilder på era fina hästar! :)

Misstänkte att det var något med spändhet som gjorde att han ålade omkring. Har inte upplevt att han sprungit på dubblaspår på andra filmer.

Ja du och jag har ju lite motsatt problem. Jag har ju ryggen med men för låg front och du har högre form men tappar rygg ibland. Det är nog därför vi ligger på typ samma procent :D
Jag red 7 LA i år 3 st under 60% och 4 st över 62%

Vi får hoppas att du får ha kvar Bruce och så får vi träna på och rida MSV C nästa år :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka