07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Iiiih, jag hade fått svindel:D:o!! Perfekt klätterbacke dock.

Min hjälm är en Charles Owen John Whitaker. Gillar den väldigt mycket!

Frugtis: Ja jag vet inte varför jag tvekar på att rida två dagar. Har anmält henne också till söndagen nu så får försöka sätta lite mer tryck då.

Härligt att er träning funkar så bra! Ingen mer klubbis el P&R som passar in i schemat?

Kör på ;)

Nja, det var en igår men jag hade ingen hästskötare samt att jag då hade missat en träning (och pga jobbet då haft 6 veckor mellan förra och nästa) vilket jag inte ville. Sedan är en nästa helg och då är jag i norrland... Vet inte hur det ser ut senare. Min tränare tycker att jag ska träna hårt i vinter och sedan gå ut och rida LA i vår, vi får se hur det blir. Jag har inte bråttom men det är ju helt klart roligt att kunna välja mellan fler klasser.

Jag har en CRW Coolmax från Hööks. Den är lätt och luftig men kanske inte så snygg. Den duger åt mig.

Härlig backe, men är det inte väldigt brant att gå nerför? :crazy:

Jag kommer rida LA:3 på lördag och LA:4 på söndag. Känner inte att det blir mycket med en klass per dag. Tycker inte alls det är konstigt.

Mest jobbigt för mig med 2 olika program där det ena avslutas med ryggning på medellinjen följt av galopp direkt till halt, hälsning :nailbiting:

Ang skitsnacket. Ja jag vet att jag inte borde bry mig men mongo som man är tar man åt sig.

Divan är inte halt men pga sparken och 6 veckors vila som följde innan det var läkt så har hon blivit ojämnt musklad och ibland skjuter hon på lite ojämnt och man ser då en lätt rörelsestörning. För en som inte har koll så förstår jag att det kan uppfattas som att hon är halt. Grejen är den att den som har åsikter är hippolog och har många elever.

Jag fattar bara inte varför man inte tar det med mig direkt så jag kan få förklara?

Jag har en Charles Owen Wellington Classic :love:

Diskret och snygg hjälm som inte syns som något extra men heller inte är ful eller tråkig! :)

Blir vansinnigt varm på sommaren så skulle vilja ha någon lite luftigare till det, men alla sportiga hjälmar har en tendens att se ut som cykelhjälmar eller klot tycker jag O_o

Dessutom finns det ju en modell med glitter all over nu, mumsi mumsi! ;):D

Har en Uvex. Har ingen aning om vilken modell men det är ingen av de som blev återkallade. Lätt och luftig.

Tävlar i en klassisk Champion showring.

kl

Jag tycker också det är dåligt med tävlingar nu :yuck:

Nu på lördag ska mammahäst gå fälttävlan och nästa helg är det allsvenskan hoppning igen och den "fria" dagen fanns ingen tävling till Bruce :mad:.

Har anmält till bara en lokal LA:1 den 19e mest bara för att det är så nära. Såg dock nu att min stallägare ska döma på den tävlingen, hoppas inte det blir min klass... Det är ju inte förbjudet eftersom jag inte tränar för henne (just nu, har dock gjort med min ponny + hade kanske tänkt börja igen) men känns ändå lite konstigt.

Sedan helgen den 26e-27e är det helt plötsligt 4 tävlingar igen :cautious:
Funderar på LB:3 (för det har jag faktiskt bara ridit en gång i år) och LA:3 med Bruce på söndagen, finns även MsvC:1.
Och MsvC:2 med mammahäst på lördagen. Kanske debutera MsvB:2 också :nailbiting:.

Förresten köpte jag ett kandar (främst till mamman till att börja med) på EM i Malmö, rundsytt för 400 kr :up:.
Köpte cob eftersom det alltid brukar passa bra på dem, men sidostycken var alldeles för korta :arghh:. Så nu vet jag inte om jag ska försöka sälja det igen eller plocka de delarna jag kan använda (pannband, nosgrimma, nackpad) och slänga/skänka bort resten. Känns som att om inte mina hästar med minihuvud kan ha det så kan ingen ha det. Inte så många welsh-mountain som går på kandar...

*Så, färdig-ramblat för denna gången*

Jag vet hur det känns med skitsnack som man inte borde ta åt sig, men gör åndå. Mina ponnier lider ju som bekant enormt över att jag är alldeles för stor för dom.

Vet inte varför jag tvekade med andra tävlingsdagen. Har ju tävlat två dagar i rad förut:p.

Barbie gick alldeles underbart bra idag:love:! Satte mer tryck i henne och var noggran med att hela tiden ha henne framme för hjälperna. Red galoppvägen från msvc2 och fick till det ganska bra:). Red även lite bakdelsvädningar som kändes fina. Vet bara inte riktigt hur centrerade de ska vara-hästen måste ju få plats att trampa över fram?

Jag som sett hästen(före och efter behandling) tycker inte du behöver bry dig.
Det tycker ju uppenbarligen inte de rutinerade proffs du har till hjälp heller.
Du är noga med din häst och du har öga.

Är man konflikträdd och känner sig hotad kan man säga fula saker bakom ryggen på folk tyvärr.
Det är inte bara du som drabbats.

Däremot är ju du inte konflikträdd utan rak och ärlig. Då blir man besviken och ledsen då folk inte uppför sig så. För man tror inte andra ska göra sånt.

Att man gång på gång blir besviken får väl vara ganska gott betyg åt en själv. För om man själv gör sånt och är sån blir man inte förvånad eller ledsen på samma sätt.

Hoppas det går bra för er i helgen. Det vore skönt på fler sätt! ;)

Tack Tua!

*kl*
Appropå klätterbackar. Det här är en bild från Montana i somras då vi red i Rocky Mountains. Det var så vidrigt brant ibland att man inte fattar hur hästarna klarar att ta sig upp. De backarna önskade jag att jag hade hemma. Herregud vilka muskler man skulle kunna bygga.
rockymountains_zps9d50813c.jpg

Alltså de sker ju ur mellanskritt i MsvC så det är så centrerade dom blir.. Nu har du ponny så du behöver nog inte tänka så mkt mer än att skritta fram med bjudning och se till att hon hela tiden tänker framåt i vändningen.

Jag fattar bara inte varför man inte tar det med mig direkt så jag kan få förklara?

Hade jag varit du hade jag tagit det direkt med vederbörande ryktesspridare och sedan förklarat. Samt givetvis frågan varför hen är så krokryggad att hen inte kunde fråga dig innan hen bemödade sig att sprida dynga på åkern...

Jag har kort stubin när det gäller liknande. Och än kortare stubin har jag när det dessutom är en person som jag kan förväntas veta bättre, som tex en hippolog.

kl

Jag har numera en backontrack hjälm vid all ridning "hemma". Tävlar i Charles Owen Wellington Classic o en terränghjälm från samma märke. Har, så länge de funnits, ridit med olika lättviktshjälmar hemma. Bekvämt, luftigt, billigt men när jag fick hjärnskakning i maj så fick jag ett riktigt wake up call! Tänkte att olyckor händer ju men jag ska aldrig mer ha en hjälm som inte skyddar så gott den kan iaf! Och det tror jag faktiskt inte lättviktshjälmarna gör men det är min personliga uppfattning.

Mina hästar är jättepigga nu! Måste bero på vädret. Den lilla lata svarta hade farit runt på ridbanan häromdagen i snygg balanstrav utan att man ens hade behövt visa spöet...:o och den vita roade sig med att slänga tungan över bettet o se vild ut i linan!:D Dock ingen av dom som gör nåt mer tack o lov.

frugtis: Vad roligt att det går så bra på träningen för dig! Hoppas du får en riktigt bra träningsvinter med din häst.

fiorano: Klart du ska rida 2 dgr!

sassiball: Hur går det med bullen i ugnen???

Jag har också en BoT-hjälm när jag rider hemma. Är riktigt nöjd med den hittills. Den är ställbar i storleken och sitter på plats, vilket är väldigt ovanligt på mitt huvud eftersom jag är begåvad med en hemskt märklig form på skallen som gör att alla hjälmar brukar glida lite hit och dit annars. Tävlar i en GPA-hjälm, som väl knappast räknas till den säkraste skaran på marknaden. Men den är skön och sitter hyfsat den med. Fast favorit av de två är helt klart "hemmahjälmen".

Och kan inte jag få lite krut av dina djur? Herrn fick en svacka för en vecka sedan och var helt slut som häst på träningen, så nu har han fått en vitaminboost och extra havre i en vecka eftersom vi gissar på en släng av pälssättningssjukan. Samtidigt så har han tagit det hemskt lugnt då jag inte orkat rida efter incidenten med hans mamma, så det är bara medryttaren som jobbat honom något pass. Igår red jag en liten sväng till ridhuset och joggade några varv i alla gångarter, och han var nästan skrämmande lugn och sansad med tanke på all vila och all havre. Varför kan han inte hitta den gyllene medelvägen mellan att vara en komatös säck potatis och ett hysteriskt popcorn :meh: hoppas att den kommer med ålderns visdom, hästen var så trött när jag skulle stretcha honom efteråt att han nästan somnade stående och trillade omkull.

Ha haha jooo då varsågod! Mina går ute, fri tillgång på hösilage o får inte en gnutta havre så du kanske skulle prova det???:)

Fast jag tycker det är lite småjobbigt med såna här personlighets förändringar. Lilla Svarta är ju latast i stan annars medan Den Vita är en ganska normal häst i det mesta när det kommer till jobb. Så popcorn pigga är helt klart personlighetsförändring på bägge två.

Och två tävlingsdagar är väl inga konstigheter. Eftersom jag avskyr att vänta på tävling (och dressyrtävlingar verkar vara uppbyggda runt konceptet väntan :angel: ) så rider jag alltid bara en klass per dag och åker istället gärna under flera dagar på ett meeting. I våras red jag tre av fyra dagar på rad på ett meeting och han fick bättre procent för varje dag, även om jag innan var misstänksam om han skulle orka. En klass på tävling (förutsatt att hästen är så van att själva resan och bortavistelsen inte är påfrestande i sig) är i min värld ungefär 30 minuters framridning samt 5-10 minuter tävling vilket inte gör det mer påfrestande än ett vanligt ridpass (och ju fler dagar man tävlar desto mjukare är ju hästen förhoppningsvis i kroppen också så att man inte måste "ta igenom" lika mycket de sista dagarna som den första innan man går in på banan).

Och dessutom så är det väl en högre klass första dagen? Då kan man ju antingen använda dag 2 till att ta igenom det som inte fungerade dag 1 om det krävs, eller bara låta hästen få en schysst runda på lättare nivå sista dagen om det slog alla sina rekord och var superfin dagen innan :)

Jag har testat det, och då blev han så utmattad att det inte fanns en möjlighet att rida :o var tvungen att börja ta in honom eftersom det inte släppte ens efter de första veckorna (som ju annars kan behövas för att de ska vänja sig vid att vara ute hela tiden). Jag är inte van vid sådana här hästar, fullbloden kunde man gladeligen ställa ut i en hage dygnet runt och det enda som hände var att man fick bättre dressyrprocent ju mindre de sov :angel:

Haha! :D Du kan få lite energi härifrån också!

Tack för alla svar ang hjälmar! Ska kika runt lite på några olika alternativ. Min kära mormor har sagt att jag ska FÅ en! :eek: Så nu blir det till att leta noga. :D BoT låter lockande men de där Charles Owen-hjälmarna ska jag kika mer på. :)

Och ang klätterbacke, den är skitläskig att gå ner för! :D Men superträning för pållan får verkligen sätta sig på rumpan! Det är en annan stig på sidan som jag rider upp för, den är minst lika brant men har inte riktigt lika taskigt krön utan planar ut lite snällare. Så går man runt lite träd och vänder ner, så det blir som en liten runda. Ska fota upp-vägen nån dag!

Kl
Igår rök pälsen! Herre min skapare vad päls hon satt! Inte ett dugg konstigt att hon blivit så grymt svettig av ingenting... Klippte allt från manken till öronen och sen hela magen och som en spårklippning bak. Duktig ponny!

Jag har testat det, och då blev han så utmattad att det inte fanns en möjlighet att rida :o var tvungen att börja ta in honom eftersom det inte släppte ens efter de första veckorna (som ju annars kan behövas för att de ska vänja sig vid att vara ute hela tiden). Jag är inte van vid sådana här hästar, fullbloden kunde man gladeligen ställa ut i en hage dygnet runt och det enda som hände var att man fick bättre dressyrprocent ju mindre de sov :angel:

Det är väl skitbra, då får du ju äntligen tag i hjärnan och kan göra nått vettigt :p

Mörkgrå skulle passa utmärkt på lösdrift adhd som han är.. ljusgrå nog inte alls... han hade släpat sig fram.

Mörkgrå ska få ett rejält break efter höstens hopptävlingar och åka hem till Värmland och gå på lösdrift och förhoppningsvis landa i sin hjärna.. sen hämtar jag honom senare.. eller mkt senare.. eller inte :sneaky:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka