07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Lätt som en plätt!

Om jag hittar nånstans där jag vågar släppa henne. Om jag vågar släppa taget. Om den andra hästen håller. (som jag förstår det har den inte varit igång efter sin skada, så ingen vet väl om den håller.)

Det här:

Väldigt tråkigt :( tror vetten anser att skadan första månader till ÅB behöver regleras minutiöst utifrån diagnos för att skadan ska få en skjuts att läka ?
Det är ju samma som på människa . Sen att våra hästar är ett annat kapitel att lösa är ju det jobbiga i kråksången eftersom de inte fungerar som oss och förstår själva .

Jag tror vetten reagerat utifrån dens syn på hur hästen har bäst chanser att läka enligt skadan rent på papper. De ser ju till detta , inte hur jobbig hästen är att få att fungera hemmavid i första hand .... Jag tycker nog de flesta veterinärer följt med i utvecklingen och att allt inte är boxvila punkt slut osv ? Tänker mer att din hästs skada kanske behöver just det veterinären tycker och denne är engagerad och svarar utifrån det ? Bara reflektioner utifrån hur komplext det blir ibland med skadade hästar som inte riktigt fixar ordinerad rehab osv?

:D

Nej, nej, det hade du inte sagt. :) Det var mer en reflektion över vad vet hade förväntat sig egentligen. Det är 4,5 vecka mellan ultraljuden och att det ändå var en synlig förbättring tycker jag är bra medan vet bara drog på munnen lite. Följde ju en kompis senskadehäst där det bara syntes en yttepyttförändring första gången och det syntes fortf lite vid åb på 4v med konvalescens följd till punkt och pricka så det var betydligt större skillnad här.

Stallägaren sa halvt på skämt, halvt på allvar, att undra vad jag hade fått för reaktion om jag sagt att hästen stått lugnt på box sen hemgång. :p

Och självklart ska de ge den korrekta konvalescenshållningen men en mänsklig och vettig vet kan sedan ändå diskutera alternativ. Men visst, hon sa ju att jag gör det jag tror blir bäst, men inte med någon trevlig ton.

Ok, för sen kändes det som att fios svar på ditt inlägg var riktat till mig, det var därför jag blev lite förvirrad. :)

Tillägg: Check!

Det var det :D

Försök om du kan köra på med den andra hästen.. alltså det är så svårt när man bara har en häst kontroll, kontroll.. mkt enklare att "glömma bort" om man har fler..

Jag tror vet.tittar på användningsområde..vet inga ft hästar på högre nivå som man sitter på så tidigt utan dom släpps i hage i minst sex månader..däremot verkar det vara poppis för hopphästarna att sättas igång så tidigt..

Vi kan knappast räknas som nån högre nivå.
Det här är ju svårt. Vet bedömer ju utifrån hästens kliniska och radiologiska framsteg från utgångsläget. Hade han inte trott att hon skulle hålla för det hade han inte låtit oss gå vidare med igångsättning, där måste jag lita på hans bedömning.

Min ET har mycket god erfarenhet av kombinationsbehandlingen med stötvågsterapi och laser på senor och gaffelband, baserat på statistik från behandling av ca 600 hästar där man fått ner läkningstiden till max 6 veckor. Dock så är det inte presenterat i någon studie.

Å andra sidan vill jag ju att hästaskrället ska hålla framöver också, i det stora hela förlorar jag kanske inte så mycket på att låta det ta betydligt längre tid. Speciellt inte om jag nu hittar nåt annat att lära mig rida på under tiden.

Ångest!
Förra veckan kändes valet lätt, när hästen var en Häxa och sprang baklänges. Denna veckan värre, när jag nu vet att jag inte kan ha henne hos min terrängtränare, där jag vet att hon skulle ha det bra, plus att hästen har uppfört sig ganska trevligt.

Jag önskar verkligen att jag hade kunnat ha två. Rida den andra över vintern och sen parallellt sätta igång Häxan framåt våren.

Men hur gärna jag än vill får jag inte ihop hur jag skulle orka det.

(Speciellt inte som jag måste gå forskningskursen till våren och skriva ett räligt arbete. :wtf::yuck:)

Tror Marvin förstod mycket väl vad jag menade med "glömma bort" på lösdrift, för min mening var till henne o inte till Kirre.

Marvin: Om du ser någon som helst chans att ta den andra så hade jag gjort det. Man lär sig själv så oändligt mycket lättare om hästen har kunskapen och du kan fortsätta rida för din dressyrtränare. Men går det inte varken ekonomiskt eller tidsmässigt så är det ju inget att diskutera.

Kirre: Funderat på att byta veterinär? Det är ju aldrig fel att få en second opinion och en vet är ju inte mer än människa o kan ha en annan uppfattning än din nuvarande.

Jag är absolut inne på att få en sec op. Har googlat en hel del på olika studier o rapporter och det ser ju inte jätteroligt ut även om fallen är få med skador på just detta av patellans tre ligament.

Vad den verkliga prognosen är känner jag är tämligen avgörande för hur jag väljer att göra och ffa hur jag kommer att må.
Är prognosen avvaktande även på box i sex mån, ja då kan hon ju lika gärna gå ut och så får vi se hur det blir eller är prognosen god på box men piss med något annat ja då får jag ju överlägga.

Jag uppskattar veterinärer som säger hur det är, ärligt, oavsett om de vet eller inte vet. Bättre att de säger att de inte vet då. Nu känns allt väldigt vagt.

Men vi och våra skadade hästar.

Är -07orna extra skadebenägna ?

Jag har i allafall "glömt" min hon bor kvar i vanliga stallet, jävligt dyrt med en konvalecent på inackorderings stall, men iom hennes kolikbenägenhet så vågar jag inte ändra några matvanor även om en billig lösdrift hade känts lockande. HOn går in och ut ur hagen, vi pussas och myser och borstar och fixar. Jag har inte kollat om hon fortfarande haltar och tänker inte göra det förrän jag kommer hem från Skåne. Vi har ju inget åb inbokat eftersom det inte är ngn större vits att kolla på rtg eftersom frakturerna kommer att synas länge, så vi kommer att få gå på hur det allmänna hältläget är.

Däremot så ska vi vara med på en clinic !! Vi får besök av Ulla-Karin Lindkvist, hon polisen som hade polishästen Utter, hon ska hålla en "säkerhäst" kurs och då ska vi vara med från backen, det blir perfekt med lite mental stimulans.

Senast ändrad:

*kl

Min häst gick så jäkla bra på träningen igår! Hon har verkligen blivit mkt bättre i galoppen bara de senaste 2 veckorna, fick mkt beröm för att jag tränat och det var skönt att veta att jag gjort rätt :) Fick verkligen till galopparbetet igår och fick känna vilken fin galopp hon har när hon hamnar i uppförsbacke. Jättekul helt enkelt.

Sidvärts har hon ju dock svårt för. Hon blir arg och tjurar för att det blir tungt, så det fick vi bita lite i. Men nu har jag ju att träna på till nästa gång, som pga mitt jobb blir om 4 veckor, så då kommer hon nog att vara bättre där med. Hon ger sig i sitt tjurande när hon fått vänja sig vid rörelsen, men man får räkna med att det flyger hovar första passen :angel:

Åh vad härligt med en så lyckad träning! Det är så skönt med en så fin känsla! :)

KL
Jag sitter och tittar runt på lite olika hjälmar, har haft min i säkert sex år (:o) nu... Jag har *peppar peppar* inte dråsat av på ett bra tag, men det har garanterat hänt under tiden jag haft den. Det är helt enkelt dags för en ny!

Vad har ni för ridhjälm? För-/nackdelar?

Bild från igår kväll, på toppen av vår klätterbacke. ;)

IMG_20131001_184614_zps7eb921c3.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka