07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Ja han blir bara ljusare och ljusare tyvärr ;)

Tack alla ni andra :) Han ser nog vuxnare ut än hur han beter sig. Han är fortfarande väldigt valpig och har en liten räv bakom varje öra ;)

*kl*

Här ställde vi in årets sista fälttävlan och antagligen en eventuell fortsättning på årets säsong. Herrns mamma (som jag haft hos mig fram till i våras när hon åkte till en fodervärd) blev dålig innan helgen och på fredagen så fick hon somna in. Jag har aldrig varken behövt ta bort en häst innan eller varit med om det så vi är rätt slutkörda här hemma nu :cry: hon var relativt gammal (23 år) men har mått väldigt bra fram tills nu och blivit otroligt väl omhändertagen hos sin fodervärd, så även om vi väl långsamt förberett oss på att den här dagen skulle komma under de åtta år som vi haft henne så är det otroligt tungt då den väl infann sig. Veterinären var dock fantastisk och det blev ett väldigt lugnt och fint slut för henne i solskenet på en liten äng. Jag har helt lagt träningen åt sidan med herrn och pysslar och pussar mest på honom nu och är tacksam för att vi har honom kvar med alla egenskaper som han ärvt efter sin fina mamma.

Usch, det är verkligen jättejobbigt när hästarna försvinner från livet:(. Man uppskattar dock de som finns ännu lite mer dock.

oxo: Känner ju knappt igen din kuse! Han har blivit jätteljus! Ser ut att hoppa väldigt fint:).

*kl*

Red ku lilla klubbisen igår. Hopplöst med klubbisar då det alltid tar såååå mkt längre tid än jag beräknat. Ridskoleponnisarna rör sig i slowmotion så programmen tar hundra år flr ungarna att ta sig igenom:D. Hade bara tre ryttare mellan att jag ridit Juno och skulle rida fram Barbie. Det tog en halvtimme med de tre ryttarna så framridningen blev för lång. Inne på banan hade jag så mkt fokus på galoppdelen att jag glömde vägen två gånger i travprogrammet. Galoppdelen blev dock väldigt bra så mitt fokus där funkade iaf:p.

Överlag hade jag en rätt fin känsla men min hjärna är lite för långsam att ställa om mellan hästarna så fort. Dom är som natt och dag att rida.

598920_10201416967738040_836960076_n.jpg

Kul jul! Du kommer säkert få en jätterolig tid med din fina Beckahäst! Jag hoppas du blir sugen att ta dig tillbaka till tävlingsbanorna igen.:)

Annars kan du ta till en annan fio-favorit, hoppa ut från dressyrbanan och starta utom tävlan resten...funkar det med!;):D

Eller hur!! Fast om man efter det river 5 hinder i hoppningen vette fan om man får ge sig ut i terrängen :cautious:

Härligt hunter... fortsätt nu och rid ett tag och vila henne sen.. hade jag gjort så du inte har ett stegs strul innan du ställer av henne. Tar nog inte så lång tid.

Kul jul! Du kommer säkert få en jätterolig tid med din fina Beckahäst! Jag hoppas du blir sugen att ta dig tillbaka till tävlingsbanorna igen.:)

Hon är verkligen trevlig att rida :) Idag var hon lugn från början trots att kompisarna var utom synhåll.

Red hela vägen upp till stalldörren, hon försökte dra mot kompisarna och backa några steg men hon gick snällt på andra försöket.

Härligt hunter... fortsätt nu och rid ett tag och vila henne sen.. hade jag gjort så du inte har ett stegs strul innan du ställer av henne. Tar nog inte så lång tid.

Jag vill känna att jag "kommit igenom" och att jag kan lita på henne innan jag ställer av. Nu rider jag inget komplicerat, bara ca 15 minuter, skritt, trav, galopp båda varven, lite samla och lite länga, sen färdigt. Det är bara för att få tillbaka förtroendet inte för att "träna" på något.

Ja så hade jag oxå gjort.. det räcker ju eftersom hon har tränat och tävlat nu ett tag.

Ja det räcker mer än väl det hon gjort nu under sommaren.

Hon har ju nån hang-up på fölet - hon försöker mata fölet med hötussar :p

Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra för er nu, och jag tror du har helt rätt upplägg i din ridning nu innan vila :)

Jag har inte varit ute och galopperat på länge, eftersom det dels är stenhårt på alla vägar och jag tyckt att det varit för blött och halt på fälten. men idag tänkte jag att jag måste galoppera henne. Hon behöver använda den gångarten. Och jag blir för feg om jag inte gör det kontinuerligt, speciellt nu när hon är skvättig och höstpigg så måste jag utsätta mig ännu mer för att inte falla in i nån depressionsfeghet som jag kallar det. Har märkt att när jag blir trött och deppig blir jag även passiv och feg i ridningen. Måste skärpa mig.

Hon skötte sig iaf bra fast hon var pigg och det var rådjur ute och sprang. Så nu har jag ett bra minne i bakhuvudet nästa gång jag får för mig att jag blir feg. Jag hoppas det blir rejält med snö i år så man kan rida vettigt och inte måste anpassa sig efter is, slask osv. Jag tycker mer om att galoppera i snön för då går lie av hennes energi ut till att ta sig framåt och hon har inte lika mkt sprättighet kvar till bus.

Nej det är ju sant! Och får dom igenom nya regler om ännu färre rivningar så kommer det sätta press så ett antal ekipage inte kommer att komma ut i terrängen.:(

Hunter: Rid inte FÖR kort tid bara! Tänk på att hon är bra mycket mer van att gå 1 timme än 15 min så det inte blir så att hon hittar på bus bara för att du rider för lite...

Alltså det är jätteprydligt på alla sätt o vis men jag hade velat se lite mer jävlaranamma i din ridning!:D RID lite mer o sitt inte som på äggskal o vänta på nåt som aldrig händer! Barbie behöver bli mer lösgjord, hon är inte 100% på tygeln det syns i övergångar o fattningar. Du måste rida mer bakifrån så hon verkligen kommer loss o JOBBAR! Både du o hon latar er lite nu o en klubbis är ju ett gyllene tillfälle att verkligen testa om man kan få fram lite mer gång.

Så släpp lite på prydligheten o försök rida fram lite MER i henne, jag är helt övertygad om att det finns där för hon är verkligen jättefin!

Ja, du har såklart helt rätt:p. Funderar på hur jag ska göra nästa helg, är anmäld till msvc på lördagen och på söndagen är det KM här på klubben. Tänkte ev rida L:A1 då igen och prova sätta lite mer tryck. Vet inte om jag vill starta henne två dagar bara. Vad tror du ni andra? På lördagen är målet endast att lotsa runt och känns på programmet och det kommer inte bli nåt värst tryck i ridningen då inte.

Tror det är lugnt att inte trimma några längre pass. Känns inte direkt som hon ska hitta på något bus, skritta är populärt liksom :meh:
Sen är det en omställning för hästen att gå ute dygnet runt nu på lösdriften, tror hon blir lite trött av det nu initialt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur