07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

*kl*

Kul att det går så bra för alla!

Jag är mest sur och omotiverad. Har haft ut kirop igen och fixat både mig och Divan. Fick hör att det går rykten om att jag rider på min halta häst.
Ska starta hemma och i Solna i helgen. Supertaggad.... verkligen. Men det är enda chansen att vi kommer ut i höst för sen är tävlingarna slut.

Men nu måste jag ju fråga när ni kan det här :) hur många fel får man ha för att starta terrängen? Är det skillnad om man river eller vägrar. För min sprang ju förbi några hinder och fick ner några och då blev det tydligen 4 fel för mycket som jag förstod det.

Nej det är ingen skillnad.. du får ha max 16 fel på hinder.. spelar ingen roll om det är rivningar eller vägringar.

Springer dom förbi några hinder kommer man fort upp i dessa felen.. det är så det är med unga och orutinerade hästar. Bara att komma igen..

Senast ändrad:

Men ush det förstår jag att du inte känner dig på topp då. Men det är ju du som känner din häst bäst och vet hur hon mår, ingen annan. Rykten klarar man sig bäst utan tycker jag...

Hoppas det gjorde nytta med kiropraktorn :)

Upphör aldrig att bli fascinerad efter 35 år som hästägare, hur mycket tid och energi folk i denna bransch ägnar åt att tycka och tänka och ha åsikter om alla andra På ett extremt aktivt sätt . Tragiskt !

*kl*

Känner mig jättenere. :(

Var på återbesök igår. Det har ju inte varit helt lätt och nej, hon har inte hållt sig till instruktionerna. Jag upplever ändå att hon varit ok. Hon har aldrig känts sämre någon dag eller så men visst, lite kortare i steget är hon men inte mer än vad jag kan tyvka är "normalt". Det är sex veckor sedan skadan och snart fem från jag fick hem henne.

I trav visar hon 1-2 graders hälta enl vet. Själv hörde jag bara en svag orenhet och jag brukarhöra bättre än jag ser. Rtg sen såg inte alls ut som vet fförväntat sig. Drt som då var typ krackelerat hade släppt och såg ut att resorberas så det var typ en minde grop i området. Vet trodde dock inte det skulle bli några bekymmer. Ultraljudet sen visar förbättring synlig även för mig men fortfarande lite mishmash på mest utsatta stället.

Det som dock gör mig ledsen är vets attityd. Hon var ju inte nöjd och "skyllde" det på hur jag hållt henne. Jag förstår självklart att box från hemkomst hade sett bättre ut igår om hon hållt sig lugn.
Jag sa direkt när jag kom att det här får ta den tid det tar men box funkar inte.
Jag kände dock att det var svårt att uttyda hur mycket bättring man egentligen kan förvänta sig på knappa fem veckor från hemgång? Jag hade ju inte ens om fixat box förväntat mig en frisk häst nu.

Hon kändes rätt trist i sitt bemötande om vidare hållning. Hon tyckte tex box på natten och en brall varje morgon vid utsläpp i mindre hage var att föredra jämfört med lösdriften som förvisso har branta backar men som jag aldrig sett dom kasta sig utför. Jag mår piss över hyr och vad jag ska göra.

Nu går hon ju ute dygnet runt, med lugnt sällskap i typ 25*25 m hage med fri tillgång till mat (hon hade gått upp 35kg :) ) och ändå flippar hon för att jag, hennes matte, tar in en annan häst från grannhagen... Och hon måste fortfarande få lugnande vid promenader annat än från hagen till stallet.

Begränsad yta är inte hennes grej. :(

Samtidigt, hon har ju blivit bättre även om kunde varit änu bättre. Men tid har jag all i världen att ge henne så tar det längre tid så visst.

Jättelångt blev det. Tips? Pepp? Råd?

Vad tråkigt att känna så inför veterinären :( Tror säkert att du gjort ditt bästa, men boxvila är ju hopplöst. Har väl inte direkt några råd att komma med mer än att hon är ju ganska nyligen skadad och ung så får hon bara tid så kanske hon kan läka ut skadan?

Men jag vet ju inte vad vet sagt om den här typen av skada, kanske stillhet är extra viktigt i den här typen av fall?

Håller tummarna att det kommer gå bra. När har du nästa återbesök?

Lite orättvist av din veterinär kan jag tycka. Det är ju jättesvårt med skadade hästar, de gör inte alls som man säger till dem. :crazy: Det är första gången jag har skadad häst nu och det ger mycket mer ångest än jag kunde föreställa mig, det känns som att hur man än gör så blir det fel. ytterligare skuldbeläggande utifrån behöver man ju knappast.

Jag diskuterade med min veterinär idag angående lösdrift (irländska varianten kallade han den. :D) och han menade på att isåfall var det bättre att hon gick ute hela tiden, för det är just vid in- och utsläpp som det händer saker. Tvärtemot vad din vet tyckte alltså.

Försök se det positiva i att hon var bättre, jättebra! Det går åt rätt håll.

Jfrelin: Att folk orkar sprida rykten om sånt?

Jag har fått en del att fundera på. Följde med min kompis på dressyrträning i fredags. Visar sig att tränaren har en häst på igångsättning som ska ut på foder i ett år sen. Trevlig häst på 13 år, har stått i 3 år, först pga ligamentsskada i hoven och sen för att ägaren var gravid, hade foglossningar, hade barn, ont i ryggen osv. Tränaren red själv in hästen när den var 3, och tävlade den ett tag upp till LA:4 innan den gick tillbaks till ägaren.

Hon trodde att den skulle kunna passa mig. En schysst häst som inte drar ryttaren ur balans så fort hon får chansen, dvs gyllene tillfälle att få ordning på sits och balans och få komma ut och tävla lite dressyr. Ska inte hoppas däremot pga tidigare skada.

Kollade med min terrängtränare, hon hade tyvärr inte plats på sin lösdrift om hon inte blev av med nån annan häst, men jag är inte så sugen på en 2- eller 3-åring.

Tittat lite efter andra lösdrifter, inget napp ännu.

Kollade med vet idag vad han tyckte om idén, han ställde sig positiv. Men vi har ju ändå kommit en bit på väg med igångsättning, och vid återbesöket i november kommer vi att få trappa upp ytterligare, om allt ser bra ut. Dvs börja jobba på böjda spår i trav för att därefter börja galoppera. Förhoppningsvis ska hon väl kunna komma igång på riktigt i början av nästa år.

Jag har svårt ekonomiskt att få ihop det med två hästar i nuvarande stall, och ännu svårare tidsmässigt, det går helt enkelt inte.
Ska man offra hela nästa säsong med Chatsi för att rida annan häst istället?

Väldigt tråkigt :( tror vetten anser att skadan första månader till ÅB behöver regleras minutiöst utifrån diagnos för att skadan ska få en skjuts att läka ?
Det är ju samma som på människa . Sen att våra hästar är ett annat kapitel att lösa är ju det jobbiga i kråksången eftersom de inte fungerar som oss och förstår själva .

Jag tror vetten reagerat utifrån dens syn på hur hästen har bäst chanser att läka enligt skadan rent på papper. De ser ju till detta , inte hur jobbig hästen är att få att fungera hemmavid i första hand .... Jag tycker nog de flesta veterinärer följt med i utvecklingen och att allt inte är boxvila punkt slut osv ? Tänker mer att din hästs skada kanske behöver just det veterinären tycker och denne är engagerad och svarar utifrån det ? Bara reflektioner utifrån hur komplext det blir ibland med skadade hästar som inte riktigt fixar ordinerad rehab osv?

Men vilken taskig attityd hos vet! Sånt där kan jag bli arg på... :cautious: :mad: Som om man inte gör sitt bästa för hästen!? Ska du ha henne konstant drogad på box, eller kanske ännu hellre kort bunden i en spilta!? Ja för det gör säkert saken mycket bättre... O_o Nej, jag tycker inte du ska ta åt dig av den negativa biten. Var glad att det gått åt rätt håll! Som det lät har det ju också gått ganska mycket framåt ändå? Det visar ju på att den nuvarande varianten funkar, så jag skulle nog fortsätta så om jag var du. Som sagt är det ju främst vid utsläpp som det blir bock och brall. Står hon ute och rör sig lite hela tiden blir det ju inte samma uppladdning som på box.

*Pepp-kram!*

Man slutar aldrig förvånas... Ganska typiskt hästfolk måste jag säga. :crazy: De är bara avundsjuka för att din häst är finare än deras, då måste man ju hitta nån annan knapp att trycka på. Ungefär som att en tjej här spred ut att jag var anmäld till djurskyddet för att vattenkaret i hästhagen varit tomt EN gång en sommar när hon varit där och sett det... :cautious:

Du känner din häst bäst och vad andra inte vet klarar de sig bra utan. Om de undrar så hemskt och tycker att du gör fel kan de gott ta det personligen. Löjligt är vad det är! Men jag vet hur det känns att få nåt sånt kastat på sig, förstår att det känns skit. Men rid du tävlingarna och visa alla att du och pålle kan! :)

*Pepp-kram* till dig också!

KL
Jag är så less på underlaget ute nu. :wtf: Stenhårt överallt... Vart man än rider låter det som om man går på asfalt, blir inte nån direkt fart i turerna då inte. :crazy: Idag klättrade vi lite, sen försökte jag rida lite vettigt, men det blev mörkt snabbt och vägarna var som sagt stenhårda. Queenie var supertaggad, vägrade skritta och var allmänt skitjobbig hela turen. Jag lade ner att lyckas få till nån vettig ridning alls, lade lite volter och red lite skänkelvikningar på lägdorna på vägen hem bara. Ponnyn var minst lika pigg när vi kom hem som när vi gav oss ut... Hon har fått jordens björnpäls och blir sjukt svettig av ingenting, så imorrn åker klippmaskinen fram igen!

Jfrelin, lägg sånt tjafs bakom dig, det är inte ens värt att fundera över!

Marvin: Släpp Chatzi på lösdrift o glöm bort henne, låna den andra hästen o lär dig MASSOR! Ta in Chatzi när det är dags o överför alla dina nyförvärvade kunskaper på henne. Plätt lätt beslut.;)

Jag tror vet.tittar på användningsområde..vet inga ft hästar på högre nivå som man sitter på så tidigt utan dom släpps i hage i minst sex månader..däremot verkar det vara poppis för hopphästarna att sättas igång så tidigt..

Fast för mig känns det väldigt försimplat att "glömma bort" sin häst och problemet /oron borta och bara släppa den på lösdrift .

Tycker det känns lite teoretiskt enkelt , jmf med hur det fungerar i praktiken .

Fio : möjligt . Fast troligare är det väl att just denna vet agerar efter sin tro och skadan och sin tro på hur bäst den skadan ska "vaktas" optimalt i första kritiska skedet ? Tror knappast rådet är utifrån att det är ngn FT häst i sig på denna nivå ? Jag har läst Kirre som om detta inte handlar om snabb igångsättning öht utan hur hästen första veckorna initialt bör hållas optimalt ?

Senast ändrad:

Sassi; Som jag uppfattade det igår så är det här en väldigt ovanlig skada så ärligt tror jag inte hon sett ngn förut. Pratade just med min kursare som jobbat på Strömsholm i åtta år och nu annat ställe och hon hade aldrig hört om skada på det ligamentet heller. Sen kan man ju självklart dra paralleller till liknande skador angående läkningsförfarande. Sen är det ju självklart så att senor o ligament kräver mkt stillhet med kontrollerad rörelse för att läka snabbast.
Skulle boka åb om 4-6 v.

Marvin; ångest ja, i enorma mängder. Jag förstår ju, vilket jag sa till henne, att hon inte kan säga att det är helt ok att släppa ut för det är ju fel men när hästen nu är som den är så behöver man kanske inte skuldbelägga ägaren genom att i princip säga att hon kan dömma ut hästen åt mig nu då så slipper jag.

Mackan; självklart måste hon säga vad som är det bästa för hästen ur läkningssynpunkt, annars gör hon ju fel. Jag är ju fullt medveten både om vad som är bäst och att all hantering utan mycket lugnande är förenat med risker. Jag skulle ju gärna se en diskussion utifrån de förutsättningar som finns efter att hon klargjort vad som är det optimala. Sen var det just att hon trots att hästen faktiskt är bättre, både kliniskt och bildmässigt, ändå trycker ner mig. Ingen av oss har ju egentligen en aning om hur det hade sett ut om hon stått still från hemkomst. Mig veterligen läker dock ingen sen eller ligamentskada ut helt på mindre än fem veckor.

Maja; tack för pepp. :)

Varför skulle du inte kunna starta henne två dagar? Du rider ju bara en klass per dag och den andra dagen är dessutom på hemmaplan? Jag tror inte hon går hårdare på en klubbtävling än vid ett vanligt ridpass. Jag hade passat på att se det som träningstillfällen, speciellt när du inte ens ska pressa henne dag 1.

Jag skulle som sagt anta att veterinären bedömer skadan som kritisk ifråga om initial hantering av hästen första veckorna .sen att det kommuniceras på ett sätt som får dig att känna dig sågad är ju definitivt fel i sig !

Jag har aldrig trott och det tror jag inte vetten heller tror ;) att en sån skada ska vara läkt vid detta laget . Har jag uttryckt mig så galet att det framstår som det jag menar ??? Isåfall är det ju helt motstridigt mot allt jag trodde jag skrivit :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka