07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Grattis Gabby_ossi till uppfödarpris! Här händer inte så mkt som vanligt, vardagsmotivationen finns och det är roligt men är just nu i en sits där jag varken känner att jag har råd eller lust att tävla, bilen har varit trasig, jag har varit sjuk och hästen har haft småskavanker (sår, tappsko med hälta) som kostat på bufferten. Dessutom är jag borta en del i höst och föreläser på andra orter så det känns som om hemmahelgerna bör gå till annat.

Nu kör vi på hela vintern och hoppas på bättre och ljusare tider till våren.

Härligt när ridningen funkar trots att privatlivet inte är på topp. Då känns det extra bra att ha häst! Det kan förresten inte vara en sträckning som börjar läka eftersom hon värmer ur? Tror att det nog var det som spökade för Barbie när jag var tveksam på henne.

Har ridit nu i eftermiddag och åh vad härligt att sitta till häst igen:love:! Hon kändes fin och inte ens särskilt oriden. Underbara ponny!

Ja, hade jag inte haft stallet hade vi inte hållit ihop ens till denna dag. Jag hade blivit galen av att inte ha ett eget liv. Nu tycker jag dock att det börjar bli början på slutet, eller hur man ska säga. Har en känsla av det. Men det hör inte hit :o

Ptja, kan säkert vara. Men jag borde isf ha känt det när det var akut så att säga? Om det nu inte hände i samband med att hon slog på sig bak, men då var hon ju inte värst i början utan hon blev mer och mer ojämn vartefter passet gick samt att det kändes av först efter två dagar. Hon reds både lördag och söndag utan problem, ojämnheten kändes av måndag. Hon slog på sig på lördag em.

Stort grattis till både tävlingsresultat och stipendium!! :) Trodde nog förresten av grabben var bra mycket högre än 160, han ser väldigt mycket större ut. :o Häftigt också när det är flera generationer som är ute och tävlar samtidigt! :)

KL
Här har ponnybusan stått i två dagar, jobb och långresa som tagit för mycket tid. Imorrn lastar vi och åker till ridhuset igen, eventuellt får jag rida själv den här gången, beror på om syrran dyker upp eller ej. ;) Hoppas Queenie är en lika bra förebild den här gången. :)

*kl*

Satt och kollade på bilder, hittade en från Udden i höstas:

I morgon är det tävling i Udden igen och jag hade så gärna flugit fram på min fina Häxa. :cry::cry:

Javisst! :D

Han är ett fullblod på 167 cm. Vi köpte honom för två månader sen. Skulle egentligen köpa en annan häst vi hittat men den visade sig inte alls vara som den blivit utlovad o gick dessutom inte genom besiktningen. Skrev till några gamla vänner o berättade att jag var lite ledsen över att vi fick dra oss ur affären o då föreslog dom denna hästen för mig när jag berättade vad jag sökte. (En SNÄLL häst, som inte sticker o inte ser spöken. Hellre snäppet lugnare än het.) Jag åkte o kollade på honom o provred o gillade honom direkt. Han gick igenom besiktningen o det blev affär. Han hade dock gått på bete o var lite halvmager o inte så mycket muskler då han inte blivit ordentligt riden. Han var inte speciellt utbildad. Nu har det som sagt gått två månader, han har lagt på sig både hull o muskler, går i form i alla gångarter, lärt sig galoppombyte i båda varven o vi hoppar bana på 90 cm. :p (Inte så mycket att hänga i granen men vill inte gå för fort fram även fast jag ser att han kan rent fysiskt o tekniskt ta sig över betydligt högre höjder...)

Senast ändrad:

Berätta gärna mer om din häst:)!

Här kommer bilder...
Wille4_zps9797c441.jpg

Wille1_zpse025fec4.jpg

Jag tycker att han har dom snällaste ögonen i världen... :love:[/QUOTE]

Du kommer flyga fram nästa år! Då kommer våra svartingar att slå världen med häpnad...:D

Gabby: Grattis! Du är verkligen superambitiös och är väl förtjänt av detta!

Kl

Nu är jag påväg hem från att ha träffat min pålle. Tycker han har varit duktig trots att han fick med sig ett hinder för mycket för att få lov att gå ut i terrängen. Men nu får dom öva lite mer på hoppningen så att han vänjer sig med allt det är att titta på för när han väl hoppar utan att stå emot får han till riktigt fina språng. Så mer rutin är det som behövs, men jag är ändå väldigt nöjd med deras bedrift eftersom det är andra gången han är på tävling och första han sover borta. Får lägga ut lite bilder när jag kommer hem. Han såg iaf riktigt fin ut och verkade glad :) men ändå synd att han inte fick hoppa terrängen för det tycker han tydligen är så kul på träning.

kl

Tack så mycket allihop :D

Vi var på tävling idag, gick dååligt och jag har inte ens velat kolla på filmen än :cautious:

Men det blev iaf två fina bilder från framridningen:

Åh vad trist att han inte fick hoppa terrängen, men som sagt så är det ju kanonbra träning. :)

Marvin: Förstår att du vill rida din fina svarta, men nästa år, då jäklar! ;)

Gabby: Tja, alla tävlingar är ju inte klockrena, synd att det kändes illa, men snygga är ni iaf! :)

KL
Jag tog med Queenie och treåringen till ridanläggningen idag igen! Det var kanonfint väder så vi höll till i paddocken (stor paddock på 30x80m). Det låg lite bommar och en kort slalom med koner ute så det nyttjade vi friskt. Hon gick kanonfint! Vänster galopp fortfarande svagare och första delen av galoppen är alltid näsan i vädret och struttiga språng. Men sen hon kommit igång blir hon verkligen kalasfin och kliver på jättebra! Försökte få sambon att filma lite men han hade händerna fulla av grimskaftet till den andra kusen. :p

Tränade iaf övergångar över medellinjen, duktig ponny bröt snällt av, inga vackra avbrott men det blev ju iaf trav. Flyttade lite rumpa på volt också vilket hon blivit väldigt duktig på, men även det är svårare i vänster varv.

Återigen var hon klockren som förebild och helt suverän att ha med sig. :) Nu ser jag fram emot höstens träningar! :D

Gud vad snäll häst du har som kan stå inne en hel timme själv efter att de andra gått ut. Mina hade nog varit mer än dryga om de fått göra det ;)
:)

Klart de blir om de inte utsätts för det , men för mig är det självklart och inte utmärkande att hästen är "Jättesnäll " som klarar det , de ska kunna det och det kan i princip alla om de vänjs in på det .

Kl

Jag hänger med jättedåligt här pga min skada jag skrivit om men nu är det nära att jag får börja rida igen , varit och hälsat på "min" 07:a igen idag och han mår fint och har trimmats av den andra ryttaren fint under sommaren ! Får se när jag kan sitta upp igen men hoppas som sagt på mkt nära nu !

Min egen 00a mår superbra och har nog lärt sig en del under andra ryttare dessa månader tror jag ;) känns jättebra men nu kliar det i ridtarmen rejält ...;)

Ja, det var trist men samtidigt var det inget jag hade räknat med eftersom han är så grön i hoppningen som han är. Men jag tror det kommer gå bra om han får ut och övat lite mer och tittat av sig. :)

Här kommer några bilder och inga kommentarer om ryttaren är ni snälla eftersom det inte är jag;)
riccotaumlvlkalmar29sept13072_zps88278cd5.jpg

riccotaumlvlkalmar29sept13121_zpsa7752ff5.jpg

riccotaumlvlkalmar29sept13139_zpse98644e1.jpg

riccotaumlvlkalmar29sept13149_zps67a34305.jpg

Fin pojk! :love: Han har verkligen lämnat plutt stadiet :p;) och blivit en verkligt vacker ung man! :love:

Mm men det är då man skapar sig ett tekniskt fel istället...som att tex hoppa fel hinder. Då får man gå ut i terrängen ändå utom tävlan :sneaky:

kl

Nu är det precis ett år sen jag satt upp på min 07:a för första gången.
Det har varit ett händelserikt år minst sagt!!! Och det har blivit en del utveckling trots alla avbrott för knäoperation, mugg från helvetet, sårskada med boxvila, trotsperioder..

Det har varit humör i hästen från första stund...
rebeckabolting1.jpg

Vi lär oss...
Rebeckawalk.jpg

hitta balans..
bth_April1stjumpG_zps541ae5b7.jpg

Och ut och tävla
bth_askimgaloppnaumlra_zps18b97ebc.jpg

Sen skulle det bråkas och trotsas
bth_rearing1_zps252c54f3.jpg

Men det gick över och kvaliten kunde genomföras som planerat
Hoppning1_zps82b229e2.jpg

Nu har häst kommit hem till mig igen och fått träffa sina kompisar och inte minst FÖLET!!!! Hallelulja vad roligt det var!!! Trots att Beckahäst omedelbart fick förklarat för sig hennes plats i flocken (längst ner i rangordningen) genom hugg och bakåtstrukna öron så mäktes det hur happy hon var över att vara hemma.

Första ridpasset är avklarat och hästen kändes jättefin. Hon var stimmig i början och skulle hålla på och glo efter sina kompisar och fara runt men jag faller tillbaka till de övningar som vi tragglade i somras och efter 5 minuter är hästen fokuserad på mig och jag kan sitta upp. Jag red även förbi hagen och upp till stallet. De där sista metrarna upp till stallet strulade som mest och där kom jag inte helt 100 igenom innan hon åkte till utbildaren. Vissa dagar gick de där metrarna bra andra skulle hon upp i gödselstacken och vända...
Hon försökte stanna till när vi skulle gå förbi hagen med kompisarna men jag vifta till henne med spöet direkt och hon gick fram utan bråk.
Även om jag var helt inställd på att hon skulle sköta sig så var det ändå en lättnad att hon är tillbaka till att vara sig själv igen, en skarp häst med humör och attityd men ingen galning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka