07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

*kl*

Efter mycket beslutsvånda fram och tillbaka, stötande och blötande med olika typer av hästkompisar, pro/con-listor hit och dit så bestämde jag mig i torsdags för att flytta henne. Igår körde jag dit henne.

Verkar vara ett väldigt proffsigt ställe med koll på hästarna och allt runt omkring och det känns bra när det nu blir att jag inte kan vara där varje dag själv. Dessutom visade sig en av mina favvokollegor bo fem min promenad därifrån så hon lovade att ta extra hundpromenader förbi. :D

Hon fick lite lugnande inför utsläppet och de hade flyttat sin supercoola ardennervalack till närmsta hagen bredvid och sen promenerade jag runt med henne en liten stund innan jag släppte henne. Vet inte om det var gräset, chocken av stoooor hage eller lugnandet som gjorde att ingenting hände. Hon travade sansat en vända bort, ställde sig och tittade lite och travade sen tillbaka till mig.
Hon kommer att gå ensam i denna större hage i en vecka åtminstone och inne på nätterna så har de koll på hur hon beter sig och så ev släpper vi ihop henne nästa helg. Jag tar hellre längre tid på mig nu än att hon släpps in för snabbt.

Liten bildbomb på hjärtat. :p

Skita ner sig på riktigt, hurra!
1380400_10151924397539784_653931468_n.jpg

Hålla lite koll och visa upp sig
1377049_10151924397259784_451891029_n.jpg

Liiiite spring i benen
524093_10151924397174784_940579016_n.jpg

kl
Jag tror jag har kommit på varför vissa ridpass här hemma bara blir skit och även varför han aldrig är lika fin ute på tävlingarna...

Han gillar inte sporrarna! När jag är lat hemma rider jag bara med mina stålhätteskor+chaps, ofta ute på åkern eller i paddocken, och där har han alltid varit såå himla fin. Så häromdagen tänkte jag vara lite ordentlig och ta på dressyrstövlarna (som sporrarna alltid sitter på i princip) när jag skulle rida i ridhuset. Höll på i en halvtimme utan att få honom att riktigt ta stöd i handen, sedan slängde jag sporrarna och på 5 minuter började det iaf kännas lite som vanligt igen. Ska prova att rida i ridhuset, med stövlarna men utan sporrar från start någon mer gång, för att se om det är ridhuset i sig som kanske är problemet, och nästa tävling provar jag nog utan sporrar. För visst behöver man inte ha dem när det bara är lokalt?

Vad söt och glad hon ser ut att vara!

Kl
Känns som att det går troll i vårat stall. I förrgår bröt en häst benet i hagen vid ett ihop släpp. Dock hade det inte varit något bråk utan dom hade bara galopperat och då hade det gått av. Himla tråkigt iaf:cry:

Ush vad hemskt, stackars pålle och ägare :(

Kirre, det låter som en bra lösning ju! Och så nöjd hon ser ut på bilderna :)

Marvin, så söt pålla du har!

Nej man behöver dem inte på lokal tävling. Jag hade lite samma problem med GP så jag gjorde det omvända, började anväda sporrar även hemma för att både jag och hästen skulle vänja oss vid dem.

dom hade bara galopperat och då hade det gått av. Himla tråkigt iaf:cry:

Herregud vad hästar är klena!! :nailbiting: Vilken fasa!!

Kirre: Tror det är ett bra beslut!

Sassiball och Fiorano: Tack! Hade hon inte varit så söt och trevlig att hantera hade hon varit "borttappad" för länge sen. :o

Åh vad hon ser nöjd och glad ut! Härligt! Hoppas det fortsätter fungera bra! :) Verkar ju vara ett toppenställe! :)

oxo: Men fyyy! Usch vad hemskt. :cry: Sånt där vill jag inte höra! Men får ju ont i magen. :(

Gabby: Skönt att du hittat vad som troligen felat. Hoppas det löser sig när han blir mera van som Sassiball sa. :)

Marvin: Men aaaww vad söt hon är! :D

Tror du har gjort rätt beslut. Hoppas allt går bra. Jag har precis som du tidigare valt att ha hästen i större hage trots ordination om sjukhage för jag vet att hästen håller sig lugnare då. Vill de springa i sjukhage så gör de, men då ofta med olyckor som resultat.

Jag är hemma efter en vecka i värmen och va ute och red min häst i dag. Hon är trimmad av beridaren hela veckan, men va pigg som en pelikan i dag i alla fall. Är lite frustrerad över att de inte går att skritta, hon taktar nästan konstant nu.:crazy: På lång tygel går det bra, men så fort man kortar upp tygeln så ska det fjantas runt.

Tack alla för stöttningen i beslutet. :)
Idag när jag kom stod hon o hängde medan unghästarna i hagen bredvid galopperade omkring. Sen skulle vi ta en liten promenad och då började det krypa i skinnet på henne och att hon inte fått tillräckligt med stimulans och rörelse det senaste kom fram. Att hon "bara" frustade, snurrade och piaffade och inte tokexploderade är mer ett under än något annat. Ska nog avvakta promenader i omgivningarna innan hon boat in sig mer. :p

oxo: Usch vad obehagligt. Man kan ju tycka att det ska hålla men måste ju nästan vara något bakomliggande som ger en onormal skörhet?

Marvin; Toksöt! :p

Vouge; Vad fantastiskt att du äntligen får börja rida igen, om än det blir åka. :)

Maja; Roligt att det går framåt så snabbt och kul med kurs! Saknar mina hoppträningar något grymt.

Hunter; Jätteroligt att hon funkar hemma nu också. Och tack för support! :D

Kan du inte ha en minimal sporre som knappt märks av? Jag har 15 mm och tjock kula, jag tycker de är helt verkningslösa på min häst som annars är känslig och fin på 15 mm "vanlig" rak sporre. Har för mig att det finns nån variant som är ännu mindre, finns i flera färger men jag kan inte komma på vilket märke det är...
Dock lyckas jag inte hitta i TR vart det står att lokal tävling är undantaget sporrkravet? Men jag är ju bevisligen kass på att hitta i TR, är inte enda gången jag missar nåt :o

Queenie är precis lika... Så fort man ens rör tygeln kör hon upp huvudet och börjar takta... :meh: På lång tygel kan hon gå så lugnt att man nästan tror att hon ska somna.

KL
Känner mig som dagen innan tävling! :D Stövlarna och tränset putsade, har gått igenom alla grejer som ska med... Det ska bli så kul imorrn!

Tror det står i nåt moment om utrustning om sporrarna.

oxo: Fy vad otäckt!

Kirre: Verkar bli riktigt bra med lösdriften:)!

*kl*

Idag har vi debuterat medelsvår-yey:D! Tokarns pigg ponny som var så laddad på framridningen att jag fick hålla i mig ordentligt:D. Framridningen var ute och klassen reds i ridhus. Därinne blev hon spänd vilket inte är så konstigt eftersom hon aldrig går i ridhus. Kontakten och lösgjordheten försvann förstås pga det. Men är ändå så himla nöjd! Galoppen spracj och där fick vi en trea. Annars låg vi rätt jämnt på sexor och hade en och annan sjua också.

Slutade på 59.5%. Hade jag inte gjort en övergång vid fel bokstav hade det blivit 60 jämt. Är verkligen jättenöjd!
http://www.youtube.com/watch?v=Zg7Opxdtql4&feature=c4-overview&list=UUQV8gM8WhyP8g_yiVm1tMJw

..och så har hon fått ett nytt täcke:
1395851_10201497177943245_885005691_n.jpg

...och kanske får hon en ny sadel om hon gillar den. Eller ja, den är till Juno men då ryker Childericen (buhu:().
1378028_10201497179423282_1495145403_n.jpg

Ja det var otäckt. Hästen fick för ett tag sen ett överben på samma ben och har varit halt på det benet. Så jag tror nästan att det varit en spricka i benet och att det nu inte höll för den belastning som blev. Men det är ju inget man kan veta eftersom det inte togs några plåtar på benet när vet var ute. Men man spekulerar ju.

Fio: snyggt täcke. Vad blir det för sadel?

Täcket är från Hööks och på 200gr. Eftersom jag helklippte trots allt så blir det att klä på henne ordentligt.

Sadeln är egentligen till Juno, men om Barbie också funkar i den så funderar jag på att beställa en ny. eftersom den kostar nästan 30' så måste jag isf sälja Childericen.

Det förvånar mig inte ett dugg om det var en distriktare som sagt att det bara var ett överben och så var det en spricka. Kan ju ha varit en stressfraktur som helt enklt gick åt skogen när hästen sprang. Helt galet läskigt att behöva vara med om:(.

Det är en Amerigo Alto med Cerviastöd:).

Ja det var otäckt. Hästen fick för ett tag sen ett överben på samma ben och har varit halt på det benet. Så jag tror nästan att det varit en spricka i benet och att det nu inte höll för den belastning som blev. Men det är ju inget man kan veta eftersom det inte togs några plåtar på benet när vet var ute. Men man spekulerar ju.

Usch vad tråkigt. Divan blev ju sparkad i våras och då tog jag ut den Strömsholms ambulerande klinik så då kunde vi röntga i stallet. Just för att se att det inte var en spricka under. Lätt värt pengarna.

Fiorano: Grattis till fin debut!

*kl*
Divan var fan-fucking-tastic idag. Red på stora utebanan i det fina vädret. Jobbade med att flytta bogarna, allt för rakriktiningen, och tempoväxlingar i galopp samt skritt/galopp övergångar. Fattningarna börjar sitta från skritt däremot får jag för många travsteg i övergången neråt. Jag sätter henne ordentligt på bakdelen innan övergången men hon orkar inte hålla ihop sig. Bara träna vidare.

Imorgon kommer min kompis och hjälper mig.

Grattis til fin debut! Synd på galoppen, men det kommer med mer träning. :) Jag blir alltid så ridsugen när jag ser dina filmer! :p Nu klippte jag ju bara som en filtklippning, så min kan gå utan täcke än så länge. Vi får se hur mycket hon tänker fortsätta svettas, fortsätter hon bli alldeles dyngsur vartannat pass kanske jag klipper mer nästa gång... Har dock maskinen inställd så art den inte klipper sådär jättejättekort, blir mer som om sommarpälsen är kvar. :)

Oxo: Låter ju misstänkt det där, spekulationer i efterhand är jobbigt... Det finns så många om och men som aldrig får några svar. :(

Jfrelin: Vad härligt med ett sånt pass!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025