07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Ousch... Såna beräkningar ska man hålla sig ifrån. :crazy:

Fiorano: Åh vilka fina bilder! Hon ser så himla trevlig ut din Barbie! :love:

KL
Här kommer två suddiga bilder från träningen igår! :)

Bom - räcke - bom på voltspår
DSC_0592_zps617c0826.jpg

Liten oxer som pålle laddade som tusan på varje gång. :D
DSC_0594_zps884a5617.jpg

Idag fick hon följa med som sällskap när vi åkte med treåringen en sväng. Hon är så gudomlig att ha med sig, kliver rakt in i släpet, fantastiskt snäll överallt och sen bara kliva in igen - inga krusiduller! Nu ska vi snart ut i skogen vi också! :)

Så fina bilder på er! Synd på felridningen men ni har ju ändå blivit jättebra den här säsongen, roligt :) och det låter ju riktigt kul att ha debuterat msv och bra procent också för att vara första starten.

Maja_Kandi, hoppning ser ju så roligt ut, var evigheter sen jag hoppade sist.

Jag hoppas det blir bra med "nya" sadeln :)

*kl

Idag har jag premiärridit min häst efter min semestervecka i norr. Tyvärr har hon bara ridits i ridhus under veckan, och eftersom hon brukar vara smådryg när jag ska rida henne efter ett längre uppehåll (ska väl testa på nytt) så hade jag ingen lust att ta det + min ringrostighet + ev överskottsenergi då hon inte sett annat än hage och ridhusväggar sedan förra helgen :(... Blev ett pass inne, jag hade tänkt rida ut men hon vilade igår så det kändes som en onödig sak att utmana.

Hon har gått superbra för hästvakten, men idag tyckte jag att hon kändes lite tuggummiaktig. Men det kan ju lika väl vara pga att man känner sig ringrostig efter en veckas uppehåll. Hon var inte dum men jag tycker ändå att hon går tillbaka i utveckingen och ska verkligen se om hon verkligen måste anstränga sig lika mkt som då jag red henne sist, så är det jämt när jag varit borta... Fick till några ok fattningar från skritt, lite förvänd galopp osv så jag nöjde mig med det. Hon kändes inte super men å andra sidan är hon väl less på ridhuset, jag kan inte förstå mig på folk som vill sitta och harva inne varje dag men å andra sidan är jag inte i läge att klaga - jag är glad att nån vill ta hand om henne så att jag kan resa hem. Som läget är nu finns inget nytt jobb i sikte så jag får vara glad för varje gång jag kan åka dit och hälsa på.

Nu ska jag rida ut henne i tre dagar och sen får vi se om vi hittat varandra igen.

Senast ändrad:

Jag förstår inte heller hur det kan kännas roligt att bara harva runt på en bana... Men förstår att du hellre red inne idag med de förutsättningarna. :) Ni kommer nog igång igen snart!

Sassiball: Det VAR roligt! :D Jag hade inte hoppat sen 2009 så jag kände mig osäker i början men det gick över. ;)

KL
Jag måste kolla Queenie i munnen... Har tänkt på det ett tag men har hittills tänkt vänta tills i december då jag ändå tänkt ta de andra hästarna, men nu idag bara kände jag att nääääe, nu! Hon blir så seg och bara drar och drar i tyglarna, framför allt i höger, bara biter ihop och drar. Då blir jag låst och vips är dragkampen ett faktum och ingenting fungerar. :( Idag var en sån där tur då knappt nånting satt på plats. Stjärnkikare deluxe, gick på tvären, var tung i handen... Fick bra känsla på slutet ändå, hon gick jättefint när jag travade av och var lätt och fin, men återigen, tänk att det ska behöva ta ett helt pass innan hon kommer dit. :banghead: Imorrn ringer jag tandläkaren!

Hade faktiskt tandläkaren ute till Bruce idag! Han var ganska vass och hade lite ojämnheter så ska bli spännande att se om det blir någon skillnad. Lite knepig i munnen (halsen) är han ju, men det har han "alltid" varit.

Kommer tillbaka imorgon och tar mammahäst, henne är det nog värre med, skulle ha varit gjord i somras egentligen :o.

Jag tror inte Queenie är kollad sen vi drog vargtänderna, ehum, på våren när hon var tre... :crazy: Kände efter idag när jag hade ridit och det var riktigt vasst på högersidan, så det behövs! Tror jag ska prova rida med hackamore imorrn, har bara ett i strl full så vi får väl se om hon drunknar i det eller om hon kan ha det.

Jag vet inte exakt när mina är gjorda faktiskt, inte sedan jag fick hem dem i februari iaf. Och jag kan inte komma igång att de blivit gjorda sedan jag började tävla dem i Juli förra året heller (eller, vad jag fått veta, kan ju ha blivit gjort någon dag jag inte varit där). Men mammahäst ska egentligen fixas 2ggr/år, hon har överbett så får riktigt fula hakar :cautious:.

Uscha... Nordisfarbrorn jag lånade innan hade inte blivit kollad på minst tre år när jag till slut fick nog och bokade tandläkare (ägaren hade handbromsen i). Det var MYCKET att rätta till på den stackaren... Han hade bara blivit raspad hemma på gården av sin uppfödare i 10-12 års tid, och sen alltså ett uppehåll innan jag tog ut veterinär, uscha stackars häst. Jag förstod verkligen varför han varit så seg och tjurig och tjafsig innan, efter den gången var han helt underbart mjuk att rida! Så jag hoppas på nån liknande utveckling för Queenie. ;)

Bra tandrutiner är en bra grej, jag kollar min var 6e månad pga överbett. Och när jag köpte henne kollade jag 9 mån efter gången innan. Det var då väldigt mkt att fixa till och man kan ju inte ta hur mkt som helst per gång... sedan när jag kollade henne efter 6 mån igen var det mkt bättre så det blir stor skillnad att göra det ofta :)

Känner mig deppig ikväll. En kompis ringde från stallet och sa att man sett min häst krubbita på täckeshängaren. Suck, suck, SUCK. Vet inte alls vad mer jag kan göra. Jag har inte sett henne krubbita sedan jag tog henne från beridaren i maj, men nu verkar hon ha hittat ett material hon gillar i hängaren (gummerat järn). Hon biter ju inte på boxkanterna som är stålförstärkta.

Jag har henne ute så mkt som är möjligt i detta stall, dvs 8-10 tim/dag beroende på hur snabbt dom kommer ut på morgonen. Jag försöker ordna att nån tar in henne när det blri mörkt eftersom folk i stallet sagt åt mig att det är då hon börjar göra väsen av sig. Hon går ju ute ensam efter kl 15-16 när alla andra tas in och tröttnar väl antagligen när det inte längre är ljust.

I boxen har hon alltid halm, i hagen finns förvisso inte längre nåt bete att tala om men lite pinnar och buskage att tugga i. Hon har numera en kompis ute. Jag ger henne 8-11 kg hösilageper dag beroende på TS-halt och det är rätt bra värden så jag vet inte om jag kan ge mer, alternativet är att blanda ut med hö men stallägaren vill helst att vi ger hösilagre då tillgången på hö är ganska dålig just nu.

Jag har varit och tittat på den enda lösdriften jag känner till i närområdet men den var som sagt väldigt undermålig så känns inte som ett alternativ.

Någon som har fler ideer på vad jag kan göra? Detta gör mig verkligen deppig och nedstämd :(

+Maja (din lilla ponyprinsessa ser inte tokig ut hon heller:)!)

Visst har jag en toppenfotograf! Barbie är precis lika ljuvlig som hon ser ut:love:.

Har ändrat klass till helgen så det blir msvc2 då också.

En del hästar krubbiter pga magproblem. Vet att det åtminstone har funnits ett preparat som hette Pronutrin som marknadsfördes som att det kunde hjälp mot bla krubbitning. Har aldrig testat själv-men kanske värt ett försök trots allt?

Ja, jag har hört det. Men jag har också hört att magproblemen i regel uppstår tills följd av bristande födosök = för lite mat i magen i kombination med att hästens magsyreproduktion är konstant. Alltså en mkt trolig orsak till magproblemen.
Förra vintern när hon stod hos beridaren var ju utfodringen mkt bristfällig och detta har ju gjort min häst rastlös och det är inte helt omöjligt att hon dessutom fått lite katarrkänningar pga lång tid mellan fodringarna. Hon är ju dessutom en häst som kräver aktivitet och det får hon inte av att gå i en tråkig hage utan mat.

Lite känns det som att det är ett beteende hon lärt in. Men jag vet inte. Ska ringa nån veterinär och rådfråga iaf, det står ju att preparatet du menar ska användas i samråd med veterinär så jag vet inte vad det är. Är det som Losec för oss, så är det en risk med det också då det minskar magsyraproduktionen vilket gör att kroppens förmåga att ta död på olämpliga bakterier minskar. Vilket i sin tur leder till att vi kan få i oss saker vi inte ska ha, som orskaar stora problem i kroppen om de inte dödas av magsyran i magsäcken...

Jag kan tycka att 8-11 kg hösilage om dagen är väldigt lite för en häst. Divan har 14 kg hö men väldigt bra värden, vilket motsvarar 17-19 kg hösilage.

Räkna ut en ordentlig fodertstat på Hästsverige och se så du inte ger för lite. Kolla om du kan ta bort ev. kraftfoder och ge mer stråfoder, jag ger inget kraftfoder alls, så har hon något att göra i boxen. Många äter inte halm men hö/hösilage är svårare att hålla sig undan från.

Det är uträknat på Hästsverige. Hon har halm inne och äter det. 0,5 kg havre för att balansera upp värdena.
Visst kan jag ge mer strå men hon är lite i överkant i hullet just nu, men det ger sig väl i takt med att gräset ute försvunnit.

Beror ju på din ts vad som motsvarar Hö .

Häst Sverige har en del buggar . Såg senast idag att den skriver att MJ är för lågt i förhållande till behovet , trots att det är helt tvärtom enligt siffrorna i tabellen . Oavsett vad man knappar in ;)

Hur är måltiderna fördelade ute då?

Jag köpte ju småmaskiga hönät till Queenie... Med dubbla nät runt hade hon faktiskt hö nästan hela tiden ute 06-22, då fick hon 5kg hö i nätet och 2kg till inne på natten. Men nu har hon listat ut hur hon ska göra och vräker lika förbaskat i sig allt på tre-fyra timmar. :meh: Nu får hon hösilage istället, har märkt att om hon får hö i nätet så tar det längre tid än om hon får hösilage, det blir väl färre strån som följer med varje gång antar jag, eller om det är godare kanske. Så funderar på om jag ska dela givan så att hon får sina två kg hö i nätet och en del av hösilaget inne istället... Känns inte alls kul om hon ska behöva vara utan mat så länge... När vi jobbar båda två är ingen hemma förrän vid tidigast fem, om hon då ätit upp allt ur nätet klockan tio är det alldeles för länge att vara utan tycker jag. :crazy:

Ha ha jag är så sjukt anti nya flugan med småmaskiga nät ute ... ;)

Hästarna står parkerade hela dan i hagen och rör sig inte ur fläcken typ ... Hade lika gärna kunnat stå på box om man har sån häst - i fråga om hur stilla kroppen är hela dagarna ....

Men det är ju svårt såklart beroende på vad man har för hagar och möjligheter ... Men Jag tycker mig ändå se ibland att det gått lite överstyr just detta att hästarna ska ha just Hö/silage hela dagarna i hagen annars är det katastrof osv .

Vi har stora platta gräshagar som vinterhagar . Så stora att det bara blir lerigt första 10-20 metrarna vid grindarna . Resten är torrt och finns gräs strån vintern igenom .
Vi har ingen lunchfodring men fodrar riklig giva i Hö byttor (stora djupa potatislådor typ) som ligger ute när hästarna går ut på morgonen . De som har snabbätare blandar silaget med halm i dessa lådor .

Vi har inga problem med att hästarna är svin hungriga vid insläpp vintertid . Sugna - absolut - men inte av svält eller kurrande magar ...

De äter ur sina lådor rätt flitigt efter utsläpp . Sen går de och pillar och rör sig i hagarna och letar efter gräs strån . Ibland när det är mycket snö har de "gräv projekt" och sysselsätter sig länge vilket de verkar tycka är ett kul projekt, med att gräva fram gräs nere i botten av snön .

Det är inte mycket gräs vi har i hagarna mitt i vintern - men som sagt - inte lerigt så det finns att ströva och leta runt .

Lägger ut grenar/stockar som uppskattas massor vintertid . De har att göra i dagar med att skala bark osv innan man byter grenarna/stockarna , och även detta uppskattas massor av samtliga hästar !

Våra är ute ca 07-17 vintertid med detta upplägg . Aldrig upplevt att det är ett problem . Problem är om de står helt utan mat och tuggbehov större delen av sån tid .
Men jag tycker som sagt det slår över lika mkt åt andra hållet ibland med trenden av helt fri tillgång osv ... Hästarna rör sig öht inte på hela dagen i hagen :( ?

Vi har analysen på TS 49% men jag skulle säga att de flesta balar ligger runt 60-70%. Mängden varierar jag efter det, samt att hon alltid har fräsch ätbar halm inne.

Hon får 2 kg till lunch eftersom det är vad den andra hästen får, jag ska se till att vi ökar på det så de får samma men i vilket fall är min högst i rang så hon blir inte utan.
Morgon får dom vid 7, lunchen vid 11.30-13 beroende på när personalen ger, den andra hästen går in vid 15-16 och då får min 3 kg middag ute. Sedan kommer hon in mellan 17 och 19 beroende på när någon kan ta in henne. Då har hon nyhalmad box och ofta en tuss hösilage. På kvällen får hon 2-3 kg vid 21-22.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025