07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag har ett par sporrar som bara är "för syn skull"! Dvs det är helt vanliga sporrar men finns bara en liten upphöjning i bak, ingen kula alls. Hade dom när Grå var nyklippt o tävlade för då blev han så överkänslig för skänkeln att det inte gick att rida med sporrar. Funkar utmärkt på tävling med.

oxo: Huvaligen vad hemskt!:(

fiorano: Det var ju en jättefin debut! Hoppas nu att Amerigon passar bägge, blir ju samma kostnad som två sadlar iaf får du tänka.

Aha, passar inte Childericen på Juno? Är ju väldigt praktiskt att kunna rida båda hästarna i samma sadel, ekonomiskt om inte annat...

Jag rider både min egen och min projektponny i min Amerigo Classic och jag tycker det är skönt att ha en sadel man sitter vettigt i och kan rida ordentligt. Den kanske inte ligger riktigt lika gjuten på ponnyn men det ligger inte katastrof. Och i vilket fall långt bättre än ponnyns egna, så han dör nog inte av att jag rider i den sadeln nån gång i veckan eller mindre...

Nä, Childericen är alldeles för mycket sadel för Juno. Amerigon är så himla nätt jämförelsevis. Ska bli intressant att rida Barbie i Alton-tänkte testa lite lätt imorgon:).

Maja: Kul att man kan inspirera:)!

Nova: Tack:)! Jag är lite nyfiken på om Alton kanske kan göra att Barbie får till det där extratrycket som jag kämpar med. Childericen är som sagt mycket sadel så det kanske funkar bättre med Alton.

*kl*

Idag har Barbie gått L:A1 på klubben. Är så ARG på mig själv för att jag red fel väg IGEN! Liksom vad fan. Ska banne mig börja med att ha en upplösare för idag rök segern på felridningen. Oh yes, jag är bitter.

Barbie kändes iaf riktigt fin och vi fick en åtta på inridningen:)! Hade lite bättre tryck i henne tycker jag, men det saknas förstås fortfarande en del. Vet inte riktigt vad jag håll på med i en vänstra förvända heller. Fick ett avbrott och jag tror det var att jag tog en för kraftig halvhalt så det blev en miss. Men det kan jag acceptera, att rida fel väg är bara dumt.

Film och bilder kommer.

kl

Är riktigt nöjd med helgens ridpass :)
Taggad häst till tårna igår, red tidigt på morgonen, krispig, kylig klar höstluft och sol! Underbart! Hoppade lite, typ denna uppställning fast hinder 2 var räcke och 3 en oxer.

baba_zps83ab9f3c.gif

Jag får in 4 galoppsprång där det är 17 m problemet är bara att jag får in 4 även där det är 21 :crazy: och då är det minihinder på 70 cm :cautious:
Hmmmm. Jaja häst var på alerten och inga missöden (läs istadigheter) så det var roligt! Sen sprätter det lite ibland och efter en landning så drog hon iväg rejält en 20 meter men kom tillbaka fint sen.

Idag var hon mera avslappnad och jag testade lägga på dressyrsadeln. Har inte haft den på sen i våras. Är ju rätt stor skillnad på att sitta i en terrängsadel jämfört med en dressyrsadel :yuck: Blir så uppenbart hur mycket det rör sig när man ska sitta i det O_o Särskilt i galoppen, extra viktigt att jag slappnar av, får långa ben och följer med i rörelsen och låter hästen galoppera framåt och hitta sin egen balans. Inte sitta och dra i munnen och tycka det känns småkymigt när kortsidorna visslar förbi. Hästen orkar inte bära sig i mer samlad galopp så gäller att rida våga rida framåt, rytmiskt i balans - enkelt :p
Asfin kändes hon i alla fall, aktiva bakben och framme till handen. Testade lite "programridning" typ vänd snett igenom i galopp, avbrott till trav och ny fattning - vi kanske skulle klara genomföra en LC - kanske :p

Här blev det höstvila. Hästen tappade en framsko förrförra fredagen (lämpligt inför helgen) och blev hemskt halt och ömfotad av det. Slog med hjälp från en i stallet på den igen och då var han inte längre halt i skritt, men däremot i trav. Var dock varken öm, varm eller svullen någonstans så tänkte att det är bättre med en häst som är ohalt i skritt men halt i trav än en som är hemskt halt bara av att röra sig. Hovslagaren kom och slog på ny sko i början på förra veckan men surt nog så har hältan inte släppt (där strök jag hovslagare av min lista på framtida yrken :angel: ). När han trots sin nya sko inte gick rent efter ett par dagar (fortfarande inte varm eller öm någonstans... bara halt i trav och lite gallig i benet, men efter 1,5 vecka så är det väl inte så märkligt med tanke på att han antagligen står lite snett när han vilar) så bestämde jag att det passade fint att få höstvilan nu (innan vi flyttar till anläggning med ridhus och allt och man faktiskt kommer att ha lust att trimma). Ska trava honom ikväll och se hur det ser ut, annars får han väl vila en bit in på nästa vecka också så har han fått 2 veckors semester. Är han inte fräsch till nästa helg så får jag väl däremot kolla upp honom.

Grattis till Debuten ;)

Kirre: skönt att du kunnat landa i beslut och aktion som känns bra och verkar funka !

Usch, det där låter precis som det var med min häst i Augusti då vi efter ett par veckor upptäckte hovbensfrakturerna, hoppas att det är bättre ställt med din.

Idag så har jag kollat av om min fortfarande var halt och det var hon nästan inte alls. SÅ mycket bättre att snart så kan jag börja jobba henne. Jag tänkte börja med lite försiktigt handarbete på töm och longering.

Senast ändrad:

Idag var han ohalt, så fraktur tror jag inte att det är. Däremot så hade han... tadaa... trampat av sig den andra framskon! Nu skor vi om honom med en annan modell och hoppas att de sitter bättre än överrullningsskorna om jag får säga mitt. Tre tappskor på tolv veckor är för mycket.

Grattis till fin debut i msv! :)

Hunter; försökte klura på varför, om inte annat för att öva för mig själv att tänka på lösning och anledn. Som jag fatta det blev det oxer in o räcke ut på båda linjerna? Så där blir det ju samma. Den enda teorin jag kan komma med att man blir mer nogrann med vägen när avstånden blir kortare och då får du in fyra. På 21 snävar man mer än man tror för det är trevligare med jämn rund väg men då blir den för kort och hon har ju inga bekymmer med stora galoppsprång.
Min helt amatörmässiga (och kanske liiiite självupplevda erfarenhet :angel: ) analysering. :p

Det är så träligt med tappskor... :meh:

Cirkus: Vad skönt att hon är bättre!

Kl
Var på träning ikväll, hur kul som helst! Skuttade lite för första gången på fem år, jättekul! :D Ponnyn var dryg i början och segdrog i tyglarna och gick mest med huvudet i vädret. Hon glömde helt bort det där med hur man saktar av, allt vi tränat på bara försvann... Blev bättre och bättre ju längre passet gick. När jag travade av var hon såååå fin! Synd att det skulle ta hela lektionen att få henne dit. :meh: Fick dock bekräftat att det jag känt har behövt tränas på var sant. Hålla pejl på ytterbogarna och få henne rundare och mera bärig, dvs mer styrka. Sen blir det lätt att hon överböjer sig i halsen så mycket fokus gick också till det. Fick lite nya redskap att jobba med, känns bra! Nu fick jag blodad tand till nästa gång, om tre veckor! Ut och träna!

Hade med mig fotograf men det blev tyvärr bara suddiga bilder. Det blev lite film också men det har jag inte här. Kommer senare. :)

*kl*

Glömde att skriva resultatet från igår vilket var 66,58% och dömt av riktig domare. Så jag är iaf nöjd med poängen även om jag sjabblade. Hade ju varit på 67% om jag bara ridit ordentligt.

1396015_10201506937547229_1909650512_n.jpg

1385961_10201506938067242_1999427564_n.jpg

1390752_10201506938547254_1515099116_n.jpg

1392075_10201506937347224_1109775601_n.jpg

Hehe jag tror snarare att det är så att mellan hinder 1 och 2 har vi inte hunnit få upp farten ännu men med kraften från språnget på hinder 2 som komprimeras genom kurvan så får vi en jäkla rekyl mot hinder 3 :o och sen är det kört :meh:

kl

Kan inte nån stoppa mig. Gjorde uppföljning vad mina hästar kostat hitintills i år. Gissa. :crazy:

Så hade jag tänkt om det varit 17 på första linjen och 21 på andra för jag tänkte just på det att man kommer fint o kontrollerat in i övningarna och sen har en tendens att öka ju längre man kommer. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025