07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Håller med dig, jag vill inte ha fri tillgång pga detta. Jag vill att min häst rör sig i hagen då hon inte går ute dynet runt. Hennes hage är heller inte lerig hela ytan så det finns alltid lite att pilla i och gräva fram gräs på vintern, pinnar och lite buskage som sysselsättning. När jag har möjlighet slänger ag dit ris eller nån gran eller liknande så hon har att göra.

Bäst vore såklart lösdrift eller ett stall där hästarna går ute sent, då skulle hon ha sällskap större delen av dygnet. Men tyvärr har jag inte de möjligheterna här där alla går in 15-16 from såhär års.

Fast när jag haft fri tillgång till mina står de definitivt inte bara på samma fläck och äter hela dagarna. De äter, vilar, leker, äter, leker, äter, vilar. De äter tills de är nöjda, sen uppehåll. Har mina hemma och jobbar dygn så när jag är hemma ser jag dem mest hela dagarna så har rätt bra koll på dem. Ponnyn funkar dock inte alls på fri tillgång, hon sväller direkt och blir fet. Hade jag kunnat välja hade hon fått 2kg till frukost, två till lunch, två till middag och två till kvällen (06, 12, 18, 22), under de kalla månaderna gärna ett mål till (06, 10, 14, 18, 22). Men då både jag och sambon jobbar kan hon inte få lunch, därav att jag vill ge henne längre tuggtid utan fri tillgång, därför provade jag småmaskiga nät. Nu får hon därför 5 kg till morgon i nätet, sen 1 kg på em och 2 inne. När hon vräkt i sig frukosten går hon och plockar i hagen, gräver, tuggar kvistar osv så det är inte så att hon är helt sysslolös. Men det blir snart kallare och snö och inte lika mycket att plocka med, då hade jag också gärna sett att hon hade mat längre tid. Vi funderade på foderstationer man kan öppna på klockslag men vi gick bet. Så jag har bara försökt göra det bästa av situationen.

Jag har undersökt möjligheten att få hem halm som hon kunde haft att plocka med istället, men finns bara på för stora balar som jag inte kan lagra. Då hade hon gärna fått hösilage på marken i portioner och halm i nätet att pyssla med.

kl*

Nu va det länge sedan jag skrev men jag läser vad ni andra hittar på och vad himla duktiga alla är och jag är sjukt avis på er som kommer iväg och tävlar!:) Jag har haft svårt att hitta tävlingar som passar och någon som vill följa med.:meh: Har haft en liten mental dipp där de bara känns som att jag är såååå ensam haha. De är inte så illa egentligen men jag har varit iväg tre gånger helt ensam och tränat nu och det går jättebra men de känns så himla tråkigt att åka själv och inte ha någon att prata med på vägen dit och hem. Jag har liksom ingen som vill följa med på varken träning eller tävling och de känns så himla surt. Lite bitter idag :p ;)

Var iväg idag på träning och fick till ett helt sjukt bra pass! Jag va helt salig efteråt och bara log:D Har dock fått ett litet problem och det är att hästen på bortaplan inte vill gå in i transporten utan måste stå och sura på rampen i 5-10 min innan de passar att gå in... Har tränat hemma men då går han rakt in... Han va lite seg att få in idag efter träningen så jag tänkte att nu j*klar ska jag ta tag i de här direkt när jag kommer hem men då lastade jag honom 3 gånger och han tuffar in direkt. Himla fuling:sneaky: Tror de blir att ta fram linan bakom ett par gånger så han får lite fart in:D

5-10 minuter är väl inte så farligt ändå, jag var på hopptävling med mammahäst i helgen och när vi kom bort till släpet och skulle ta ut till andra klassen stod det ett gäng och försökte lasta. De stod fortfarande kvar när vi kom tillbaka efter att vi hoppat :crazy:

49% är ju otroligt blött så är det sånt hade jag tyckt som Jflin säger , då är 8-11 kg väldigt lite . Ett optimalt silage ur häst aspekt ligger ju på ca 60 ts för tugg och mag. behov . Jobbigt om det varierar så mellan balar hur hanterar du det vettigt ?:( även innehålls mässigt är det ens samma fält och skördar ?

Maja_kandi : min poäng var just att slow feeding i sig inte är hela svaret . Om dina leker och rör sig i hagen och äter lite emellanåt så är ju allt ok . ? Då förstår jag inte din ångest över att ni inte har regelrätt lunch fodring med de förhållanden och utetider du redovisar ? :)

Senast ändrad:

Ponnyn måste gå själv just för att hon blir smällfet på fri tillgång vilket mina andra har. Därför blir det krångligt med hennes mat... (Hästarna har bara en tråd mellan hagarna så de har kontakt ändå.)

*kl*

Idag har jag nog haft mitt värsta pass nånsin med min häst. :crazy::cry: Jag tror jag blir tokig.

Hon har stått stilla och vägrat gå, ignorerat skänkeln, för att sen när man duttar med spöet vräka sig baklänges i 190 knyck, hota att resa sig och till och med nästan gå omkull bakåt när hon snubblade på sina egna bakben... :meh: För att sen stanna vid väggen och tjura igen.
Backade in i ett elstaket också, men då tog hon ett rejält skutt framåt efter några sekunder. :sneaky:
Stannat och sen vräkt sig framåt mot tygeln och sen springa iväg dragandes i den.

Vad var det för misshandel jag höll på med då? Jo, jag höll i tygeln med normalkort tygellängd, och höll emot när hon försökte dra ut den. :meh: Då blir hon vansinnig. Redan som treåring höll hon på att riva hela ridhuset när jag första gången satte inspänningstyglar (långa) på henne. Har ridit för några olika tränare och alla säger samma sak: Tänk på tyglarna som inspänningstyglar, håll ramen utan att dra och gå på med skänkeln när hon stretar. Men hon är starkare än mig, och jag börjar faktiskt tro att hon är ännu envisare än mig också.

Idag var det på gränsen till att kunna bli farligt, kändes som om hon balanserade på en smal tråd till att flippa ut fullständigt. Hästen var helt genomsvettig efter ett skrittpass utomhus...

Det ska vara roligt att rida, både för häst och ryttare. Ingen av oss hade kul idag, och jag känner mig som en kass djurplågare. :down:

KL

Idag var första gången någonsin jag upplevt Avalon känslig i sidorna. Då tänkte jag lite åh vad har jag gjort rätt nu då :nailbiting: :D Hon är väldigt lat och jobbar ju inte gärna men idag så jädrar var det en helt annan häst. Känns helt underbart. På fredag är första träningen på... Ja jag vet inte hur länge? Maj kanske??? Och fredagen efter det ska hon äntligen följa med på Ricardo träning. Då ska jag även be honom sitta upp och prova dessa byten. Så himla nöjd över damen :) Som för första gången någonsin även satt ordentlig vinterpäls??

Någon som har något bra svar på varför hon helt plötsligt fått mer päls än föregående år? Lika med täckandet som förr.

Jag ska köpa ett sådant men har inte möjlighet att ordna det förrän tidigast fredag. Tills dess får jag lösa det med att mata mer inne och kladda på antibit överallt där hon kan tänkas komma åt

Jag är också ensam. Visst har jag ju kompisar i stallet osv men jag har ingen i min familj eller släkt som förstår sig på. Jag blir så avundsjuk när jag är i stallet och ser alla som har familjemedlemmar eller partners som de kan diskutera lite med, som följer med på träning/tvling och hjälper till lite med markservice när det är stressigt..., inte för att partnern måste vara hästtokig som en själv men som iaf inte tycker det är ett besvär att man har häst hade varit lyxigt :o

Jag har försökt lösa det genom att i de värsta balarna blanda ut med hö. Vi har hö också men det är så litet parti att alla inte kan ge hela dagsransonen med hö. För att slippa foderbyten osv har jag därför gett hösilage som fram tills nu fungerat bra. Såhär varierande har det aldrig varit innan.
Jag måste ju lita på att det kommer från samma fält/skörd, jag har inte hört annat. Kan ju också vara så att analysen inte är direkt representativ men jag kan inte påverka det så mkt. Alternativet är att inte ge nåt grovfoder alls, det är detta som finns just nu... vi har en stor anläggning och alla kan inte lagra egna volymer grovfoder till sina hästar.

Jag får helt enkelt ge henne mkt mer mat. Jag har tänkt att hon fått tillräckligt då hon faktiskt är lite rund, men det kan ju ha varit pga gräset förhoppningsvis. Nu då det är slut får man väl fylla upp med hösilage, kanske är det för att gräset tagit slut då jag varit borta och inte kunnat övervaka detta som problemet blivit akut? Jag har ingen aning. Hon har känts ovanligt stressad sen jag kom tillbaka och jag vet inte om det har ett samband. Hon var tex ovanligt besvärlig att rida ut idag men det kan ju ha att göra med att hon inte varit utanför ridhuset på drygt en vecka...

Tror våra hästar är tvillingar :angel: Precis så kan jag nog mer säkerhet säga att min varit om hon varit konvalescent som din...

samma med inspänningstyglar. Spelar ingen roll hr löst jag satt dom, hon blir arg bara för att dom sitter där. Hon är också stark som en oxe, jag har fått samma "inspänningsråd" från tränare men alltså... jag orkar faktiskt inte hålla emot.

Idag gjorde vi dessutom en stor tillbakagång i utvecklingen. Hon har inte gått baklänges sedan i vintras men idag helt plötsligt började hon backa. Tackolov kom hon av sig när jag daskade till henne rejält och överrumplade henne, annars hade vi väl backat ner i ett krondike. Sedan gick hon som en spänd stålvajer/orm och ålade omkring. Explosiv så jag fick vara stenhård i handen för att styra upp henne... Jag fick starka flashbacks till förra hösten när hon var som värst och fick verkligen anstänga mig för att inte bli passiv utan rida henne framåt ordentligt trots att instinkten säger att man ska hålla igen på tempot. Men det funkar ju inte att backa av henne när hon är sån, då blir hon bara jobbig. så jag har galopperat längs grusvägar och ett mindre fält med livet som insats idag kan jag känna. inte trevligt alls men jag är glad att ja inte föll in i gamla mönster att fega ur och ge henne chansen att tjafsa ordentligt :crazy:
Sedan efter en timmes ridtur kom hon ner på jorden igen, tackolov. Men jag undrar om det är nåt pälsbyte som satt igång på allvar eller vad det är... Förvisso har hon inte ridits ut på över en vecka men såhär jävlig ska hon inte bli kan jag tycka.

Slutsats: Du behöver inte känna dig ensam :o

Senast ändrad:

Jag vet att jag nämnde samma sak för dig också, de flesta hästar som krubbiter har magsår och Pronutrin är ett bra sätt att kolla läget för blir hon bättre så har du ditt svar. Jag har haft två ston som kommit till mig o som vi efter ett bra tag förstått att de haft magproblem. Det ena fick magsårsmedicin eftersom veterinär med kamera konstaterade ett magsår och den andra fick pronutrin. Bägge slutade som genom ett trollslag att tugga på trä o andra saker.

Det kan säkert ha blivit så förra året hos beridaren att hon fått ett litet magsår som nu aktiveras när det inte finns lika mycket att äta ute. Ring en vet o fråga men ta då en klinikvet som har erfarenhet av magsår. Typ ATG veterinärer som träffar många tävlingstravare.

Inte för att det är nån tröst i din ensamhet men jag hörde tränaren säga att ni gjorde helt fantastiska framsteg iaf!:)

Jag vet precis hur det är att vara ensam. Träningar åker jag alltid själv till, likaså till veterinären. Tävling har jag hittills fått någon med mig förutom några pnj där jag åkt själv. Jag är ju annars ensam utan familj som har det minsta intresse och de flesta hästmänniskor jag känner har ju då antingen egen häst och/eller familj som gör att lägga ännu mer tid på hästrelaterad verksamhet möts halvhjärtat.

Jag VILL ju dock träna och tävla och då är det bara att få det gjort, hur ensamt det än känns mellan varven. :) *peppepp*

Woohoo!! Haha joo de är allt en liten tröst;) han va fantastisk igår.
Han har verkligen ett hjärta av guld den hästen. Mycket tacksam att rida och jag är sjukt nöd med Pernilla!

Kan magsår vara vilande?

Jag har iaf pratat med Strömsholm och de tyckte inte att det var någon panik. Trodde att det helt enkelt kunde vara så att gräset är slut och hon har mindre att göra och tröstar sig med att krubbita. Jag vet inte, hon krubbiter ju bara inne och där har det ju aldrig varit gräs...
Eller så har hon tråkigare ute och är inte lika nöjd när hon väl kommer in så då krubbiter hon istället. Jag har ingen aning. Jag ska försöka hinna iväg till Hööks och köpa ett finmaskigt hönät idag innan jobbet som hon kan ha inne på kvällen.

De trodde att hon börjat krubbita tidigare i livet, men jag är skeptisk till det. Jag tror inte hästar börjar krubbita i hagen när de har fri tillgång till hö samt träd, buskar etc? Hon har ju gått på lösdrift innan.
Jag har då aldrig sett det annat än då hon började hos beridaren. Och då hade jag henne ändå installad i ett år innan hon åkte dit, så på ett år borde hon ju visat tecknen om det var så att omställningen från lösdriften blev för stor...?

Jag nämnde Pronutrin och visst sa dom att jag kan ju alltid prova men dom trodde mer på teorin att nu har hon lärt sig detta en gång för alla och då gör hon det för att hon har tråkigt.

Har börjat rida Divan med kortare tyglar än tömmar och det är inte så populärt men de måste lära sig att korta sin grundform och flytta mer vikt bak. Jag får inte riktigt samma reaktion som du men hon stannar och jag får gå på henne lite för att hon ska gå framåt.

Det är helt enkelt något man måste leva med och du kanske får ta att det kommer kännas piss ett tag men Chatsi måste lära sig och det kommer hon göra. Se bara till att du verkligen är mjuk i handen när hon går där du vill så hon fattar.

Stå på dig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025