07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Alltså jag känner ju lite så att du känner din häst bäst och jag skulle testa Pronutrin om jag vore dig. Är väl lika bra att testa allt? Om du inte gör det så kommer det definitivt bli ett invant beteende längre fram.

Tråkigt att ni har så stor skillnad bal till bal men TS 49% låter alldeles tokigt.
Och om hon ändå är lite rund så måste ju värdena vara sinnesjukt höga med den TSn. Kan ni inte göra egen analys?

Haha ja visst kan man bli sjukt avundsjuk! Du får flytta till Småland och ställa in i mitt stall får vi åka ihop haha:D

Tror du inte att det är den här höstpiggheten som spökar igen för er? Det var ju exakt samma tid förra året som hon ballade ur. Barbie är också superduperpigg och busade så mycket på framridningen sist att jag fick korta läderna och hålla i mig:D.

Går det att stänga på boxen så att hon inte kommer åt täckeshängaren? Är ju tyvärr så att det inte är helt ovanligt med käkfrakturer i samband med att hästarna står och fixar med täckeshängaren. Sen hade jag provat Pronutrin eller iaf ån microbalans för magen om det är magen som spökar.

Vilande har det säkert inte varit men inte stört henne under tiden hon kunnat äta gräs. Sen kan det förstås vara nåt annat vad vet jag? Men det gjordes ju en studie nyligen på magsår o det var ju väldigt mycket vanligare än de hade förväntat sig.

Och jag som tycker det är så roligt att få följa med på tävlingar och träningar som hästskötare, men hatar att tävla själv! Har ingen glädje alls av tävlande för egen del. Har försökt att hitta medryttare som vill tävla mina hästar bara för att kunna åka ut, men min medryttare(världens bästa tjej) är inte heller intresserad.
Ska eventuellt följa med min tränare på några tävlingar när de kommer igång igen. De har småbarn och unghästar och hinner inte åka på så många tävlingar men blir ju kanske några i alla fall!

Igår blev Nova klippt för första gången i livet! Endast halva halsen, bogen och ner vid sadelgjorden. Brukar ju inte använda täcken och hoppas att jag slipper det. Hon reagerade precis när vi startade maskinen genom att blåsa upp sig, men sen stod hon som ett ljus! Skönt med en lugn och cool häst.
Ikväll blir det träning igen och det ska bli kul. Skönt med en häst som är smidig att åka med själv. Går bara rakt in i transporten, snäll att lasta ur och väldigt lugn på nya ställen.
Bryr sig inte trots att det är en hage precis bredvid ridbanan och hästarna brukar springa runt och visa upp sig.

*kl*

På torsdag är det dags att sitta upp! Spännande och jag har längtat så himla mycket! :D:love:

Men jag funderar på detta med att hoppa upp utan pall?

Jag brukar alltid använda pall numer men jag har fått nån slag inre bild av hur jag ser framför mig att jag sätter foten i stigbygeln (på just Amazing då såklart, ingen annan häst :meh:) & så blir hon galen och jag ramlar och slår mig fördärvad... :nailbiting:

Någon som har bra tips på hur man lär om kroppen att hoppa upp i stibygeln istället?
Eftersom att jag kommer att få rida en hel del själv (utan någon som kan hålla henne) för att få ihop både tufft plugg och hennes igångsättning så vill jag inte stå o fega på pallen tills hon rör sig av att hon inte vill stå still (ivrighet och inte dumhet) och då blir jag arg, osäker och så får vi börja om i sisådär 20 min till! :oO_o

Jag hoppade ju alltid upp lätt som en plätt i stigbygeln tills jag på mitt gymnasium alltid var tvungen att ta pallen för läraren! (alla var tvungna till detta oavsett hur hög häst eller ponny)

Känns på nått sätt säkrare när man är själv att bara hoppa upp istället för att trixa med pallen liksom?!

Vad roligt att det går så bra! Men segt att inte få sällskap... Vet precis hur du menar. Visst kan man åka själv, men jag or en ytterst pratglad person som gärna vill surra med någon när jag kör. :p

stjarnfrukt: Kanske är kombinationen kallare höstluft + överskottsenergi som gjorde det? Bra att du inte fegade ur! :) Hoppas det fungerar med nät åt henne inne, hö är ju ändå roligare för dem än halm.

Marvin: Jobbigt att hon ska stå emot så. :( Så gjorde min treåring några gånger innan han lärde sig vad som var tanken. På honom funkade det ljusår bättre med en vanlig gummisnodd som inspänning än de vanliga tyglarna.

Mackan: Halm har jag som sagt kollat men gått bet på, hon har skog i hagen att rota runt i (vilket hon också gör) men det or klart att jag skulle kunna slänga in lite mer grenar och så åt henne.

Kl
Igår kväll var det tillbaka på nollan igen ute, frost och frasigt i gräset! :love: Vi har haft en ovanligt varm höst men nu äntligen verkar det bli mer minusgrader! :) Dock blev jag lite paff när Queenie kom in i boxen och tokfrös! Hela hästen skakade från topp till tå så hon nästan huttrade och pälsen stod rakt upp. :o Ändå var det jättefint ute, helt vindstilla. Kollade genast tempen vilken var helt normal, och hon kastade sig som vanligt över maten, så innetäcket åkte på! Jag som funderat på att klippa mer... Nu är hon filtklippt och där det är klippt har hon ändå kanske 5-6 mm päls, maskinen lämnar lite mer än vanligt. Men ska hon frysa så bara för att det blir nollgradigt känns det ju hemskt att klippa mer. :crazy: Hon blir en extremt lurvig nallebjörn i vinterpäls och svettas floder även nu, därför hade jag nästan funderat på att helklippa henne, men nu vette tusan...

Imorse fick hon ha kvar innetäcket och fick på sig ofodrade regntäcket utanpå, på morgonen var det -6 och nu fortfarande runt 0 nu så det var nog lika bra...

Var hon naken ute? Jag har själv aldrig riktigt hajat grejen med att halvklippa och ha dom nakna:o. Då tar man ju bort en massa värmande päls och så klart att dom blir köldkänsliga. Bara att täcka på!

Barbies päls rök helt och hållet förra veckan. Kände att jag inte kunde åka på riktiga dressyrtävlingar med en ridskoleklippt brunbjörn:p. Dessutom svettades hon mycket även som halvklippt. Så hon går ute med ett 200gr Bucas och har ett 150gr HW inne. Alltid ländtäcke när jag rider. Dessutom tar jag in tidigare. Dom går egentligen ute tills kv'llsfodringen vid åtta-nio, men jag tar in typ fyra-sex ist. Det är just dom där timmarna när mörkret och temperaturen faller som verkar göra att dom fryser mest.

Jag klippte också i veckan, satte på mina 300gr direkt (fast hade jag haft något 200gr hade det kanske blivit det, var för snål för att köpa nya täcken för bara någon månad dock :o).

När det blir kallare får de på sig hals också, tycker det gör rätt mkt skillnad bara det så tror inte jag kommer behöva gå ännu tjockare.

Är ju inte så stor vits att ta en ny analys bara från en bal. Vi öppnar ju bara en i taget.

Nu har jag varit och köpt ett hönät som hon ska ha inne. Visst kan jag köpa Pronutrin också, ska läsa på det hur det fungerar mer exakt. Om det är en magkur eller om det är liksom för slemhinnan... då kan man ju nästan tro att det ger en snabbare effekt?

Jag tror mkt väl att det handlar om höstpigghet i kobination med att hon inte ridits ut sedan förra helgen. Har dessutom bara ridits varannan dag förra veckan och då i ridhus...

Jag har redan monterat bort täckeshängaren och köpt en stegevariant som jag ska montera imorgon. Jag vill inte stänga in henne då det inte löser nåt problem utan snarare gör henne ännu mer uttråkad om hon inte kan titta ut. fick dock ett samtal igår om att hon börjat bita på metallen i boxluckan, alltså slyddet för väggen och inte själva gallret. Jag har smetat in det med antibit så hon ska komma av sig förhoppningsvis...

Min är filtklippt och har gått utan täcke ute nu när det varit runt 10 grader varmt och uppehåll på dagarna. Men from idag åker regntäcket på eftersom det imorse bara var 3 grader.

Hon fryser inte, jag har henne otäckad inne tills det bli 10 minus ute. Däremot är den stora skillnaden i ridningen att hon inte är dyngsur av svett, var ute och galopperade idag och hon kändes ordentligt trött men var faktiskt inte svettig efter avskrittning, bara vid sadelgjorden.

Jag hade en nordis som jag spårklippte och han gick naken vintern igenom utan att frysa en enda dag (dock med den väsentliga skillnaden att han hade fri tillgång på mat)... Så tänkte nog att en filtklippt ponny med som minst 5 mm päls skulle klara av helt vindstilla och nollgradigt. Vi har haft en jättevarm och fin höst så det har inte alls varit lockande att täcka, men tydligen blev det för kallt för fröken igår... Den stora skillnaden för Queenie själv är att hon för första gången nånsin inte har ett dm tjockt späcklager som skyddar. ;) Ska hon ändå behöva täcken varje dag kan jag ju lika gärna klippa hela henne, ska kolla med syrran vad hon säger också. Skulle haft ett halstäcke egentligen till vintern.

Än så länge får hon gå med innetäcke och ofodrat regn, känns lite väl häftigt med vintertäcke redan nu, vad ska jag då klä på henne när det är -25? :crazy:

*kl*

Amazing jaktklipps och eftersom att hon envisas med att vara en nakenhäst som absolut inte ska ha täcken så har vi en deal! :p:p

När hon är oklippt så försöker jag ha så tunna täcken som bara går och undvika hals in i det längsta! (Dvs bara när det verkligen öser ner i flera dagar)

Och när hon är klippt så går hon med på att ha halstäcke utan att skrika så att mattes hjärta klarar av att lämna henne utan att oroa sig för att hon ska frysa!

;):D

Min är också rätt jobbig just nu. Hon är fin och snäll att rida tack och lov men tittig och fjompig ute på ett sätt hon inte varit sen förra hösten (mönster;)??). Igår höll hon på att springa över mig och dra när jag skrittade av henne för hand för några hundar vi gått förbi typ 1000 gånger.
pälssättning och kall luft gissar jag och kanske också i kombination med att hon precis som din inte gick mer än 2-3 dagar förra veckan då jag var bortrest.

Skönt att du hittat en bra vet och att det går åt rätt håll! Förstår inte varför det är så ovanligt att de tar hjälp av varandra eller experter på specifika områden. Ingen räknar väl med att en läkare ska kunna allt men däremot att de vet när de ska remmitera vidare.

Extra fjompig har hon varit ett tag, men det var överjäkligt igår. Idag var hon lite bättre, men man får hålla i sig och vara beredd på bocksprång etc. Hon ser spöken där hon inte sett dem innan osv.
Jag tror tyvärr att jag måste öka träningen denna period på året. Synd för mig som har hösten som den tyngsta perioden vad gäller humör osv och då gärna tagit det lugnare i stallet... Men hon blir märkbart mer tillfreds efter man ridit henne trött så jag atnar att det är vad som krävs. får väl tex skippa vilodagar och då istället skritta ut i skogen eller något så hon inte hittar på hyss som att krubbita i onödan.

*kl

Någon om vet vart Pronutrin säljs? Jag har hittat på nätet men jag vill inte ha leveranstid utan vill få tag i grejerna NU. Är det bara apotek eller kan man tro att man hittar det i välsorterade hästbutiker? Apoteken har inget i lager och de andra apotekskedjorna verkar inte ha samma register på sina hemsidor - jag kan omöjligt springa och leta bland alla apotek i hela stan då jag tyvärr jobar 7 dagar av 7 denna vecka. Hittar inget på Strömsholms hemsida heller, annars har jag ju inte så jättemånga mil dit så jag hade kunnat åka och handla bara jag vet att jag får tag på det...

Jag hör väl till dem som är glad att kylan leder till lite piggare häst. Han är så cool normalt så lite mer tittighet och reaktioner gör inget. Träningen har börjat fungera bättre och vissa pass blir han riktigt kvick vilket gör det mindre tungt för honom:). I går var jag trött efter sen dag på jobbet så det blev klättring och galopp i mörkret/månskenet. Han var helt med på noterna, pigg och frammåt men helt orädd. Han har sina fördelar:)

Vad mysigt det låter med galopp i månskenet! :love:

Vougue: Queenie verkar tycka det är rätt mysigt med täcken, fast hon har aldrig varit särskilt missnöjd med just nånting vad jag kan påminna mig om. :p

Kl
Bestämde mig för att ge Queenie lite höstvila nu. Nu när det blir hårt överallt blir det ändå så knöligt och tråkigt att rida. Så tänkte ge henne två veckor from i tisdags. Det passar bra mellan träningarna nu också, nästa är den 3/11 så då hinner jag rida en vecka innan ändå. :)

Lilla Barbieponnyn invigde sitt nya knalliga täcke igår. Hon var lätt att hitta i hagen:p.
1382906_10201526304671395_494539316_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025