07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Tänkte också på det med en liten hage i stohagen?

Jag hade nog gett det en chans till. Du flyttade ju henne av en anledning. Förstår att det är tokjobbigt :(

Äh dressyrsadel överreklamerat....;)

Dressyr2_zps68f81a83.jpg

+ Maja; Hon springer ju i småhagar bara av den anledningen, att de är mindre. Hon har ju i en hel vecka gått i motsvarande, dock större, men visst, bara ena sidan av hagen gränsande till stohagen, typ 100 meter, men ändå med bra möjlighet till kontakt. Så därför jag inte fattar varför hon så totalt var helt ointresserad när hon nu kom ut ihop med dom.

Jag flyttade henne mycket riktigt av en anledning men nu börjar jag överväga att ta riskerna hemma bara hon känner sig trygg och lugn i flocken i stort.

Sluta! Det är precis lika konstruktivt som att klicka på "min skuld" på CSNs hemsida :mad:

Hahaha min CSN-skuld är betydligt mer konstruktiv att följa upp :p hade jag inte haft studielån hade jag förmodligen haft det jobbet jag har idag och då hade jag inte kunnat ha gård och hästar.

....hmmm :cautious: det ÄR CSNs fel alltså alltihop!!!! Inget CSN = inga hästar O_o :wtf: ;) :D

*kl

Eftersom vi hade årets första snöfall i förrgår har det blivit ett ganska halt lerigt skikt i hagen och överallt där det inte är väg när man rider ute. Fick tex vända hemåt igår när jag skulle skritta ut efterom det var så halt att bara grusvägen och asfalten funkade för henne att gå avslappnat på...

Jag tycker att hon verkar allmänt kinkig just nu. Förvisso har pälssättningen slagit till med full kraft, och det är ju inte konstigt om hon är extra kinkig tex vid rykt och sadling. Dock kan jag känna att hon känns lite spänd i muskulaturen, kan markera i länden vid palpation men bara ibland. Idag tex bara första gången, när hon vant sig vid beröringen visar hon inget trots att man trycker lika mkt eller mer.

Jag har tänkt att detta beror på att hon antagligen går och spänner sig i hagen om det är halt. Så jag har sett till att ha henne täckad, använda BoT-täcket och ändå rida för att mjuka upp det. Jag märker inte av någon ovillighet i ridningen, möjlitvis att hon inte har samma schvung men det har nog mkt med min egen ridning att göra. Energin är det inga fel på, tjurar heller inte vid nedsittning.

Tror ni att min teori om halt underlag och pälsättning kan stämma eller finns anledning att oroa sig? Magkänslan säger att det inte är nåt allvarligare än så men man vet ju aldrig :crazy:

Tycker det låter som en mycket trolig anledning, jag skulle inte oroa mig mer över det som det är nu. :) Queenie har redan typ fyra cm päls där hon inte är rakad. :cautious:

Låter helt klart som en trolig anledning. Jag hade kört på ordentligt med täcken så att musklerna hålls varma och mjuka. Sen är det ju "bara" att lösgöra och lösgöra;). ...och kanske dags för sadelcheck om hon har ändrat sig i kroppen?

*kl*

Då var sista tävlingen riden. Är både nöjd och missnöjd (det är man tydligen alltid efter tävling?). Lyckades missa att min starttid var flyttad med 25 minuter så jag gick från att ha väldigt gott om tid till att slita ur ponnyn ur släpet och kasta på grejorna... Han rida fram i ca 20 minuter i litet ridhus med flera jättehästar. Jag var stressad och ponny var spänd. Funkar inte riktigt i min hjärna när jag måste lägga om den plan jag har i huvudet.

Inne på banan var hon så spänd som hon aldrig varit. Tittade jättemycket på kortsidan längst bort och jag fick startsignal väldigt fort. Spänningen gjorde såklart att hon stod emot rätt mycket och blev tryckig. Fick till öppnorna och halvvolterna bra och jag lyckades hålla hela höger förvända (med fuuuul väg:p) men gjorde samma miss som i L:An förra veckan i vänstra förvända med en för kraftig halvhalt.

Blev 59.33% vilket jag tycker är en helt okej lägstanivå för att vara debutanter i klassen:).

http://www.youtube.com/watch?v=vh46JJ-ir_Y&feature=c4-overview&list=UUQV8gM8WhyP8g_yiVm1tMJw

1395177_10201543592103570_2027340125_n.jpg

1385453_10201543592943591_1613768347_n.jpg

Nu börjar en lång vinter med massor av träning. Första steget är att fortsätta med bytena. Vi har snusat lite på det redan. Sen ska det stärkas till tusen och slutorna ska bli bättre. Hur och vad ska ni andra lågga upp vinterträningen?

Herrn har precis vilat helt i två veckor på grund av tappskor som avlöste varandra och innan dess tog han det lugnt med något ridpass i veckan under två veckor så vi håller på att tuffa igång med promenader och lätta motionspass i ridhuset (rida ut kan jag glömma innan han är lite igång eftersom han får en sådan mental overload under igångsättningar att vi bara stöter på patrull om vi tar det med en gång, man lär sig ju individerna allteftersom och jag har hellre problemfria igångsättningar än ideala sådana).

I alla fall så flyttar vi ju till anläggning med ridhus, skrittmaskin och utebana samt bättre ridvägar vid månadsskiftet så det var planerat att ge en tidig vila iår. När vi bytt stall så kommer det att vara enklare att fokusera på träning och då kommer motivationen också. Målet är styrka, försöka få honom i sådant kroppsligt skick att vi kan komma vidare och börja sätta rörelser. Ridbarheten ska förbättras och när den är på plats tillsammans med styrkan så kommer hopptekniken att bli bättre och han kommer förhoppningsvis i och med det och den mentala mognad som jag väntar på ( :angel: ) att lossna på hoppbanorna så vi kan börja fokusera målet igen och rikta det mot 130. I och med styrkan och ridbarheten i dressyren så hoppas jag ha honom klar för pre-klasserna till medelsvår (en diplomatisk omnämning av dessa omdöpta högre LA-klasser :D) i början av nästa år. Sedan ska jag utvärdera och utöka min tränarbas med någon mer också, behöver en frisk fläkt och lite nya idéer att bolla (alltså utöka, inte byta ut).

Det är våran ambition, jag är peppad att få komma in i något konstruktivt och vidare efter ett år som har känts mer mellanmjölk än någonsin tidigare i min ridkarriär).

Senast ändrad:

Ser ju ut som poängen bara blir bättre ju längre programmet går så jag tycker du ska vara jättenöjd!:)

KL

Så där då har vi äntligen vart iväg och tränat. För att inte ha varit ute sen i Maj så skötte hon sig helt exemplariskt. Syftet som vanligt med denna damen lång och låg. Vid vissa tillfällen spände hon till sig riktigt när någon rörde sig längre bort. Jag skulle även prova ta tillbaka så mycket som det går för att se hur mycket jag måste driva. Detta i både traven och galoppen. Men jag fick en chock när jag ser filmen och ser mitt överliv. Jag ser ju ut som en säck potatis :nailbiting::crazy: INTE alls roligt att se. Det känns faktiskt inte så när ja väl rider. Men hon är jätte svår att dra sig tillbaka på. Ska prova korta stigbyglarna ett hack och se om det kanske blir lite bättre. Har upplevt dem aningens långa på henne. Men jag är för övrigt jätte nöjd och fick med en hel del att tänka på. Tex att jag spänner armarna.

http://www.youtube.com/watch?v=TJ0eosNzqHU&feature=youtu.be

kl

Kanske blev det årets sista ridpass idag? Tokladdad häst, nästan så jag inte tänkte sitta upp, halv storm, regn och kompisarna inne i stallet bidrog till att det tände till extra.
Går inte att skritta henne när hon är laddad för hon börjar bara hitta på dumheter som att spooka och gå i sidled. Rask trav framåt är receptet och börja ställa lite höger/vänster omvartannat, göra mycket volter, serpentiner, hålla henne busy helt enkelt.
Efter galopp i bägge varven kändes det som den värsta sprättigheten var borta och hon var "bara" väldigt väl framme för skänkel utan att lägga sig i handen. Idag gick det hur fint som helst att få in de där 5 galoppsprången :) när hon hade så mycket energi kunde jag lätt sätta ihop henne få in bakbena ordentligt under kroppen och få riktigt fina språng och landa i balans :)

Kul!

Jag masserade ryggen innan ridningen idag och det kändes som att det mjukade något. Red ut ett pass med mkt trav och galoppinslag och hon kändes väldigt trevlig på slutet. Stadig i formen och bjöd på bra. Efter ridningen var ryggen mkt bättre så det bevisar för mig att det är rätt att rida på iaf :)
Nu går hon med BoT nättäcke + Bucas 50g. Hon får ha BoT inne inatt och samma ute imorgon. Senare i veckan ska det bli varmt och regna och då vill jag inte ha ett lerigt BoT så då får hon klara sig med regntäcke. Hon har ju mkt päls hela ryggen och rumpan och jag vill inte att hon blir för varm så det blir nog ofodrade regntäcket om det är 10-14 grader varmt som prognosen säger.
Sadlarna är kollade i juni och ligger bra, hon har inte ändrat sig sedan dess så dom är nog inte orsak till detta. Ska börja ge jäst i fodret och se om det underlättar, trots att man hört att det där med b-vitamin inte är så effektivt som folk tidigare trott...

Planerna i vinter är att fortsätta med träningen med det vi nosar på nu. Blir väl fokus på styrka med siktet inställt på LA i vår. Blir nog mkt inne eftersom det är allmänt tråkigt att rida ute under den (i mitt tycke) värdelösa vintern i Mälardalen. Får vi snö och vettigt underlag blir det konditionsträning ute och uteritterna kommer att försöka hålla ett högre tempo eftersom det är vad som krävs egentligen då hon är yster när det är kallt.
I dressyren blir det mer finslipning på fattningar från skritt, förvända galoppen och rörelser som ingår i LA.

Hon är himla fin din häst. Jag gillar verkligen typen!

kl

Fick uppdatering från min pålle som varit iväg på p&j idag. I 90 klassen fick han ett stopp på första hindret och ett pet och i debuten på 1m så fick han ett förargligt pet. Så det går verkligen framåt. :) Några gånger till så vet han vad han ska göra :)

kl

Ja, tävlade alltså igen igår. Hade inte starttid förrän 17.25 och skulle bara rida en klass så körde ett litet experiment och longerade honom lite där hemma i en kvart några timmar innan vi körde. Red även utan sporrar.

Vet inte om jag tyckte det gjorde någon skillnad direkt, han var kanske lite rundare och mjukare från start men hade istället lite dålig kontakt. Fortfarande långt från den fina "hemmakänslan" :yuck:. Lite missar i programmet också.

Räckte trots det till 69% och delad andraplats, så nu har vi haft tre starter i rad på 68-69% och placering i LA:1 trots att det inte gått så bra egentligen, så i den klassen får man väl ändå säga att vi höjt lägstanivån. Men det är fortfarande lite frustrerande att aldrig känna att man får till det :cautious:.

Film:
http://youtu.be/Ac1ONJRIYCU

1379549_10151709485399290_1861768727_n.jpg

Grattis!
Jämn ritt! Visst är han lite spänd men jag tycker du löser det bra. Fortfarande dubblaspår i galoppen men det verkade ju inte domaren bry sig om :D

Tråkigt med så lite kommentarer dock.

Tack!

Ja, det var lite tråkigt protokoll, längre upp är det mer kommentarer, men det är för att bara "missarna" är kommenterade. Står inget positivt alls :cautious:, brukar ju få "fin/flott/snygg/elegant häst" nere på det allmänna om inte annat :angel:.

Oj, det var fattigt med kommentarer! Här uppe finns det inte att dom inte kommenterar på en enda punkt. Alla mina protokoll är helt nerklottrade:p.

Ni har ju verkligen toppenresultat i L:A1! Har du nån mer L:A3 inplanerad för säsongen? Eller ska du försöka dig på en MsvC?

Jag ska efteranmäla till en LA:3 på söndag ;), men ja, jag velar fortfarande på om jag ska ta bara den eller om jag ska rida LB:3 innan. Eller prova MsvC:1 efter...

Men jag har tävlingar hela November också hade jag tänkt.

v.44 Ska A gå div II-final hoppning på Lördagen, det finns LA:3 till Bruce på Söndagen där också men har inte anmält så det blir efteranm isåfall. Men hade egentligen tänkt att han inte skulle gå där.

v.45 Finns det LA:1 på Lördagen och LA:3 på Söndagen

v.46 Är där en LA:4 Söndagen

v.47 Är det MsvC:2 Fredag, LA:4 Lördag, MsvC:1 eller LA:1 Söndag

v.48 Är där LA:3+MsvC:1 eller LA:3+LA:4 Lördag och LA:1 Söndag

Men tanken är ju att A ska gå lite dressyr efter att allsvenskan är slut också så hon får kanske ta de LA:4orna och MsvC som finns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka