07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Grattis till bra tävlingsresultat, härligt :)

Och Grattis till dig med Fiorano, så roligt att avsluta säsongen med helt ok resultat i Msv, åh måste kännas jättekul!

Kirre hoppas att det löser sig, det är ju så jobbigt med en skadad häst som inte fattar att ta det lugnt. Har väl inga direkta tips att komma med, du gör så gott man kan tycker jag.

2013-10-21132853_zps5422bf68.jpg

GP bara äter och äter och har det bra nu förtiden. Har för första gången provat att sätta ut en hel bal i hagen och först var de livrädda för den, sprang som idioter så jag trodde de skulle skada sig :eek:
Fick lägga lite högar runtom först så att de skulle våga sig fram. Sen fattade i alla fall GP att wow, så mycket mat! och började käka, de andra höll sig lite på avstånd så länge :D

Som ni ser så lät jag botten av plasten vara kvar med en liten kant runtom. Bör man göra så eller kanske inte? det är väl ingen risk att de äter av det?

Ingen bebis här än, går på övertid nu.

Jag är mest rädd för nätet innanför plasten. Har hört om flera hästar som fått i sig det. Det smakar ju gott av hösilaget... Men så länge man vaktar när de ätit ner så är det väl lugnt. :)

Hoppas bebisen tittar ut snart!

Grattis till både Fiorano och Gabby till lyckade tävlingar! :)

Kl
Här har jag nog hittat lösningen på frökens äta-upp-allt-så-fort-det-bara-går-problem. Vanligt torrt hö är mycket svårare för henne att få i sig ur nätet, så nu får hon sina 2kg hö tillsammans med 3 kg hösilage i nätet på morgonen, sen 2 kg hösilage på eftermiddagen och 2 kg till inne på natten. Det brukar oftast vara kvar av höet i nätet till kvällen och man ser tydligt att hon har det kämpigare och får jobba mycket mer. Frustrerad pålla brukar ge upp efter en stund, gå iväg och dona med nåt annat innan hon provar igen. Hoppas det håller i sig! :)

Mål för vintern är att bygga styrka och kondition... Här har vi allra bäst underlag på vintern så det gäller att passa på! Hoppas kunna träna både hoppning och dressyr under hela vintern också, beror lite på vad det finns för tränare i dressyr att tillgå. Hade gärna kommit ut och tävlat lite till sommaren som sagt. :)

Klart ni ska prova att rida MsvC. Tror faktiskt att dom programen verkligen kommer att göra Bruce rättvisa! Ert travprogram är hur fint som helst:).

*kl*

Provade rida Barbie i Alton idag. Är lite svårt att utv'rdera henne i ny sadel för hon är så tramsigt lydig och vill bara göra sitt bästa. Hon kändes okej men hon skummade inte riktigt i munnen vilket är ett supertydligt tecken när hon kommer helt över ryggen och är tillfreds. Efteråt så var hon lite ruggad på vänstersidan.

Så ingen Alto till Barbie. tror iofs att en CC skulle ligga bättre. Ska prova en Jaguar på Juno i helgen och tänkte prova på Barbie också förstås. Men hon är så mkt rakare än honom att jag inte tror de kan ha samma sadel. Om Jaggan passar Juno tänkte jag dock ge mig ut på CC-jakt åt Barbie. Jag älskar Childericen, men nu när det är så långt tävlingsuppehåll tänkte jag se till att fixa en sadel som ligger mer optimalt på henne.

Jag är också lite rädd för det med nätet, så jag har plockat bort det helt, det gick bra trots att lite plast fanns kvar.

Men som det såg ut vid balen nu ikväll!! Jag samlade ihop flera skottkärror med löst hösilage som låg utspritt och lade det i stallet istället, annars hade det varit förstört till imorgon. Hästarna älskar det här nya utfodringssystemet.

Som väl är har jag ligghall och vatten i ena änden av hagen och balen i andra så de får röra lite på sig. Varenda gång jag kollade till dem stod de vid balen :D

Så jag tror nog jag kommer att skaffa/göra ett foderbord av något slag för det blir nog lite väl mycket spill annars.

Skönt att du kommit på ett sätt som passar din ponny bra :) jag är själv förvånad att vår b ponny har kunnat gå på samma bete och även ätit samma hösilage som de stora hästarna på vintrarna.

Senast ändrad:

Ja jag hade foderhäck som jag lånade hela förra vintern o det blev ju spill ändå. Nu har de fått några balar utan foderhäck o de sprider ut o skiter i massor så det blir förstört, ska snarast skaffa foderhäck igen.

Tråkigt med övertid, jag vet hur det känns, gick 18 dgr över med nr 2!

*kl*

Min medryttare ringde precis fast hon borde vara med på markarbete. Jag frågade vad det var för fel och hon sa: det är nog inget allvarligt men hon ställer upp sig för att kissa hela tiden innan jag ska sitta upp, Tränare säger att det måste vara något fel på henne. Typ att hon har fång eller något.

Jag: hahaha sådär gör hon varje dag med mig. Har hon kissat är det bara sitta upp och rida.

Sneaky häst :D:D:D

Är det någon annan som varit med om detta? Divan vill alltid kissa när hon kommer in i ridhuset. Tror det blivit någon tic på henne. Ibland får man stå i typ 10 min för hon blir distraherad av alla andra i ridhuset. Kissar normalt i box och hage.

Eller håller hon på att dö?:p

Tack, alltid skönt att få sympatier :)

Det blir till att snickra ihop något när jag kan röra mig normalt igen tror jag, alternativt att jag lägger ut så mycket hösilage så det räcker i ett dygn. De där foderringarna är lite för dyra för mig just nu.

Skrattade åt fin humor när du beskrev hästarna och silage balen - vilka dårar de är alltså dessa djur ;)

Ang silageplast så avråder vettarna då de dokumenterat buköppningar pga äten plast ....

Senast ändrad:

Hehe ja vad ska man säga, ibland är de kloka och ibland mer ...okloka.

Jag tar nog bort plasten helt, buköppning låter inte så lockande.

Nej som en klok person liknade det vid en gång till mig : hönorna i hönshuset flaxar emellanåt omkring överallt och vet inte ens var sittpinnarna i hönshuset befinner sig för stunden . En lyckad dag är när alla hönsen landat på pinnarna ;)

Tack!

Ja, det var lite tråkigt protokoll, längre upp är det mer kommentarer, men det är för att bara "missarna" är kommenterade. Står inget positivt alls :cautious:, brukar ju få "fin/flott/snygg/elegant häst" nere på det allmänna om inte annat :angel:.

Fast du får ju bra poäng och då blir det ju inte så mkt kommentarer ;) Blir ju mer kommentarer på låga poäng sas så du kanske ska vara glad för inga kommentarer :sneaky:

Jag tycker du ska sluta mesa runt i LB nu och prova Msv C :)

Jag håller med dig ;)

Gabbi klart du får lite kommentarer nr du rider på typ 70 procent vad ska de säga liksom (förstå mig rätt -klart det är önskvärt med kommentarer ändå men avsaknaden är ju ändå liksom ett kvitto - eller domaren ser ett startfält där ni ligger mkt högre än resten och då tar det bensin stopp ang kommentarer i jmf .;)

Klart du inte ska sitta i LB .

Senast ändrad:

Det är nog en sanning med modifikation ang kommentarerna. Jag har skrivit åt ett par olika domare här uppe och det är lika mycket kommentarer när ekipagen är uppe på 70%. Då är det förstås betydligt fler positiva kommentarer men en 7 el 8 på en rörelse är fortfarande inte en 10 och det ges förstås feedback. Även om man rider på 70% vill man väl veta hur man ska kunna få ännu högre poäng och vad so fattades?

Ja jag tyckte jag skrev det ;)

Jag har varit domarsekreterare i många år och tyvärr eller vad man ska säga så är det ett fåtal som "utklassat" resten av startfältet och typ ligger på 70 när resten av ligan ligger på 50-65 så blir kommentarerna tomma på toppskiktet i jämförelse .

Det är lite mental mänsklighet och det är därför en bedömningssport är svår då det alltid finns mer (eller mindre) att önska .

Kommentarerna är ju till syvende och sist i den komplexiteten en pedagogisk utvecklings variabel för ryttaren och givetvis ska domarna alltid försöka bidra där så mkt som möjligt - helt rätt !

Men siffran är rent krasst det som "väger" i bedömnings sporten ... Inte optimalt men så funkar det ju .

Tycker man ser minst lika ofta och väldigt tyvärr 6or genom hela program och rätt magert med kommentarer trots det ...:( om vi ska vända och vrida på det...

Senast ändrad:

Det verkar överlag vara väldigt individuellt hur pigga olika domarna är på att ge skrivarna kramp:p. Just den domaren Gabbi red för har jag också ridit för ett antal gånger, och då har jag varir den som harvat runt på 55-60% och det har knappt funnits kommentarer för det. Tror tom att jag startat en tråd om det för många år sen:D.

(lite allmänt)

Nej, när domaren bara kommenterar fel är det ju bra att inte få så mycket kommentarer, kommer ihåg på ponnyn en gång där jag inte hade en enda kommentar i hela protokollet på rörelserna, bara 7or och någon 8a. Men då stod det iallafall något positivt längst ner, typ "Trevlig uppvisning!". Här var det ju verkligen ingenting :p.

Skulle man bara titta på kommentarerna och inte poängen så låter det ju inte som en ritt på nästan 70% ;).

Och bara för det så anmälde jag till MsvCn nu :D. Får ju vara beredd på att hamna under 60% kanske men just nu känner jag ändå hellre 56% i MsvC än 62% i LA:3an igen :cautious:.
Travprogrammet tror jag är minst lika bra för vår del i MC:1an, förvända galoppen som är det svåra är ju ändå i princip samma väg, så det som tillkommer är enkla bytena. De funkar fint hemma, men har ju inte riktigt samma känsla i galoppen när vi är på tävling. Vi får se om det går :p

Har också upptäckt att hö är mkt svårt att få ut ur hönätet. Igårkväll var jag kvar i stallet pga träning och såg då till min fasa att min häst KRUBBITER PÅ HÖNÄTET OCKSÅ!!!!! Jag blir galen...

Jag trodde liksom att det var en bra ide att sätta hö i nätet då det tar lång tid, men saken är den att höet sitter så stenhårt fast i nätet, att när hon får ut en liten tuss som sticker ut, och sedan sitter fast, så lyckas hon på nåt vis att ta stöd mot själva hötussen och suga luft :banghead: Fattar inte om det är medvetet eller blir så automatiskt, alltså att hon försöker ta en bit och det istället blir en luftsväljning när höet inte lossnar? Jag vet inte, men jag blir galen...

Får väl klippa upp nätet lite eller packa det mindre så det kanske blir lättare att dra ur stråna. Har ingen aning, men hon blir väldigt frustrerad när det sitter fast.

Tack så mycket för peppen alla :D, har ju velat prova MsvC länge och ska jag vara ärlig tror jag också de programmen passar honom bättre än LA! Sen så lär det väl inte bli så höga poäng nu i början ändå kanske, men man måste ju börja någonstans!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 242
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka