07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Min häst brukar normalt kissa när hon kommer in, jag låter henne alltid stå i boxen 5-10 min innan jag tar ut henne på gången. Men när jag hde henne hos beridaren fick hon nån issue om att i ett av ridhusen vi brukade åka till, skulle hon alltid kissa. Jag tror att hon gillade underlaget eller nåt, för bara där har hon gjort det och då varje gång vi åkte just dit...

I mitt vanliga stall händer det bara vid nödfall att hon kissar under ridning. Att kissa i ridhuset och på banan är det värsta jag vet, jag är rädd om underlaget. Om hon gör det i skogen är mer skitsamma...

Men vad tråkigt att hon inte ger sig. :( Däremot tror jag tvärt om att det är lättare för dem att få ut hö om det är mycket i nätet.

Kl
Jobbade igår så fick se resultatet av mitt lilla mat-experiment idag! Hon hade lämnat typ 0,5 kg hö i nätet, alltså fått i sig 7 kg hösilage och 1,5 kg hö under dygnet - helt perfekt! Tjoho! Idag börjar det lika, hösilaget är redan uppätet men höet är kvar i nätet. ;) Kanonbra ju, då har hon ändå hö att äta om hon blir hungrig men hon får inte i sig allt i ett svep - klockrent! Nu går hon och pysslar i hagen och äter när hon orkar böka istället för att vräka i sig allt och sen vara utan. :p

Jag har tänkt som så ang MsvC att även om vi inte heller är klara för klassen (vi har jag inte varit i närheten av era % i L:A ens) så känns det rätt bra att avsluta säsongen med den klass som det verkligen ska filas på under vintern. När man har ridit ett program på tävling får man en bättre känsla för vad som verkligen krävs.

Och nu när jag ändå är inne på lite crazy debuter så funderar jag över planen för v.47 också...

Är som sagt MsvC:2 Fre, LA:4 Lör och MsvC:1 Sön, men även MsvB:2 på lördagen, så nu funderar jag på att köra MsvB-debut med mammahäst och ta LA:4 som förklass, och sedan låta Bruce gå C:1 igen på Söndagen... Vad tror ni om det..?? ;)

Isåfall blir det

Bruce:
LA:3 + MsvC:1 27/10
LA:3 9/11
MsvC:1 24/11
(ev LA:3 och/eller MsvC:1 30/11)

Athena:
Hoppning 2/11
LA:4 17/11
LA:4 + MsvB:2 23/11

Som du säger, om inte annat kan det ju vara bra att veta inför vintern ungefär hur man ligger till! :idea:

Ska förresten kanske låna hem och prova en Amerigo-sadel :d. Det är en från mitt förra stall som ska sälja, jag red i den ett par gånger på hennes häst och den är såå skön :love:. Tror även hon har haft den på Athena ett par gånger så jag hoppas den funkar på Bruce också. Inte för att jag har 12' egentligen att "slösa" med men jag tänker att det borde väl vara ganska lättsålt igen om man nu mot förmodan skulle bli av med båda hästarna inom det snaraste?

Ja, dom brukar inte vara länge ute på marknaden. Min Vega sålde jag på typ en vecka och samma med Classicen jag haft:).

Är den normal i storlekarna är det nog inga större bekymmer. Min är ju rätt liten, kort kåpa och 16 tum. Den hade hängt ett bra tag hos förmedlaren och gått ner från 18k till 15k.
Det är en 09:a men jag kan nog tycka att den ser lite äldre ut för den är lite blekt i färgen och ägaren verkar haft en förkärlek till att smörja med mkt skum och torka bort dåligt eftersom jag fått klösa bort gammal sadeltvål från sömmar...

Svårt att veta, det såg inte ut som tanken var att krubbita, mer som att det kom luft när hon blev arg och försökte dra ut hö som satt stenfast... men jag vet inte.

Har packat lösare idag, det kändes som att det inte sitter lika stenhårt då. Ska ta med en tändare imorgon och klippa upp lite större hål i nätet och bränna ändarna så dom inte fransar sig.

*kl

Red för min gamla tränare igår. Har varit ett uppehåll på 3 veckor från träning eftersom jag jobbat kväll, varit bortrest osv. har dessutom inte riktigt fått till det och jag tycker hon varit för tung i handen så jag behövde lite hjälp med det. Antagligen har det berott mkt på att hon varit spänd i ryggen pga halkan i hagen, men man vill ju ändå komma igenom det...

Hon gick väldigt bra. Mkt fokus som förra gången på att ha koll på bogarna och stödet på yttersidan innan det är dags att ta igenom böjningen. Hon tyckte det var tungt och jobbigt och var rejält trött efteråt, men jag kände tydligt hur hon kom igång genom hela kroppen.

Hade tänkt rida ett liknande pass idag för att få fram känslan även när jag rider ensam. Men tyvärr har jag blivit dundersjuk. Så irriterande, har jobbat 7 dagar i rad och när man äntligen får en ledig dag blir man sjuk. Sedan börjar man om igen med att jobba imorgon :mad:
Tackolov kunde hästvakten rida, så hon får gå iaf. Jag vill inte vila henne i onödan eftersom hon kommer behöva vila senare i veckan pga mitt jobb. Det känns som att ju mindre överskottsenergi hon har ju bättre mår hon, speciellt med tanke på krubbitandet...

Vad roligt att träningen gick så bra! :) Hoppas det funkar bättre när du modifierat nätet lite.

KL
Just nu snöar det MASSOR här! Gigantiska flingor, har seriöst aldrig sett så stora! Har försökt filma men det syns ju inte på film, de största är tamejtusan nästan en dm breda! :eek: :love:

För en stund sen ute i hagarna:

IMG_20131022_142433_zps1df82c76.jpg

Queenie MYCKET missnöjd och vill in. :p

Jag kan förstå att hon vill in ;) Här har vi bara regn och rusk och det är inte så roligt det heller!

Kul att det går så bra för alla just nu! Fantastiska resultat måste jag säga!

Nova ställer sig och kissar säkert 85% av all ridning. Bryr sig inte om det är på uteritt eller träning. Även om hon har stått i boxen innan. Eftersom jag alltid borstar båda hästarna innan jag rider och nästan alltid rider min andra först, står ju Nova ca 2 h i boxen innan ridtur. Fix ide kanske!

Idag har jag hoppat Nova. Blev en liten bana på 4 hinder och ca 70cm. Gick kanon, hon är så himla ärlig. Bara styra och hoppa! Kul med en sådan häst eftersom mina tidigare hästar har varit lite tittiga och vägrar eller kastar sig. Vilket har gjort att jag blivit osäker, men nu börjar det kännas bättre med hoppningen.
Den 2/11 ska vi iväg och rida hubertusjakt. Ska bli roligt.

KL

Dålig uppdatering från oss....Läser vad ni gör varje dag, men har inte haft så mkt att berätta. Elle går bra, pigg men hittar inte på något dumt. I dag var vi i alla fall i väg för första gången sen i våras. Var på tömkörnings lektion för Anders Eriksson. Han tömkörde henne till att början och jag testade lite på slutet. Inser att de jag själv håller på med knappt kan kallas tömkörning :D, eftersom jag mest kör på volt. Elle skötte sig bra och var fin, och har nu lite verktyg att jobba med. Insåg att jag måste skaffa ett par riktiga tömmar pronto. Kul att se att hon kunde jobba så bra i skritt, som vi har så extremt svårt med just nu när jag rider.
Till helgen ska jag träna för Birgitta Kjellin, och jag är glad om hon är hälften så avspänd och cool då.:nailbiting:
Några bilder från i dag.

kl

Jag red Bruce ute på stubbåkern igår, red igenom MsvC:1an (på ett ungefär då, har ju inga bokstäver där direkt :p ). Förutom lite skutt och bock i en förvända kändes det faktiskt helt OK, även om slutor längs långsidan visst var mycket svårare än diagonalslutor :o.

Men det är sån enorm skillnad på att rida honom där och så som han har varit på senaste tävlingarna! Skulle verkligen haft någon med mig ut för att filma där någon gång, det som vi visat på tävling nu är typ en tiondel av det jag får fram när han går som bäst hemma.

Han kan ge en sån fantastisk känsla, verkligen DETHÄR är DRESSYR som det borde vara! :love: Det är bara att sitta och åka med i princip.

Varför har man inte dressyrtävlingar på stubbfält? :angel:
Hade om inte annat gett en helt ny dimension av spänning och publikvänlighet :sneaky:.

*kl*

Usch jag har verkligen en riktig offperiod:(. efter förra tävlingen så var det bara som om all motivation bara rann av mig. vet inte riktigt vad som hänt. Tänkte att det kanske skulle bli bättre om jag bara fick till ett sadelbyte (avdelning:nya saker ger mer motivation, logiskt eller hur:p). Har haft Childericen utlånad ett par dagar till en som ev skulle köpa men fick medd idag att hon inte ville ha den. Blä.

La på hoppsadeln och hoppade några små kryss idag bara för att göra nåt annat än att släpa runt i skogen tillsammans med Juno i ett snöre. Kändes sådär och jag får defintivt ingen ridkänsa värd namnet i hoppsadeln.

Får tillbaka Childericen imorgonkväll och ska se om jag orkar ta mig för att dressyra lite. Gnäll och pust.

Senast ändrad:

Tänk jag visste att du skulle svara så :D

Men det funkar inte riktigt heller, förutom att jag aldrig har fått rida på nån stubbåker där heller, så är det ju detdär lilla problemet att man måste ta sig över en massa gigantiska hinder innan man får börja med roliga krumelutter på dressyrbanan :nailbiting:.

Såna där down-perioder är inget att hänga i julgranen... Ligger childericen inget bra på Barbie heller? Håller för övrigt med om att nya prylar ger motivation. :angel:

KL
Queenie har snart vilat i två veckor, på måndag är det tandläkarbesök och sen ska vi igång igen. Men nu har jag precis sagt upp mig från jobbet, har en månad kvar och kommer samtidigt börja på nya jobbet där jag behövdes typ förra veckan. Så jag kommer väl jobba 150% eller nåt nu en månad framåt, kanske inte jättesmidigt att hästen har vilat precis INNAN det... :cautious: Som tur är kan jag ju alltid låta bebishästarna vila så har jag iaf bara en häst att motionera. :p

Vad vacker hon är! :love:

Gabby: Du får starta nya trenden, utomhus-dressyr! ;) Alltså ingen paddock-dressyr utan riktigt ute, med typ koner som bokstäver. :p Smidigt att bara ändra banans storlek efter behag... :angel:

Jag får alltid en downperiod när tävlingarna är klara. Man har liksom varit så fokuserad och motiverad och sen är det över men det är lite som Magdalena Forsberg sa "i huvudet på Gunde Svan" det är på sommaren, i vårat fall vintern, man måste göra jobbet för att kunna stå högst på pallen under vintern, i vårat fall vår/sommar/höst.

Jag kände verkligen igen mig i det hon sa. Jag älskar också att tävla men har ibland svårt att motivera mig under träningsperioder men man måste "keep the eye on the prize". Det räcker liksom inte att bara vilja vinna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 242
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka