07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Hihi, snacka om att inte smälta in i bakgrunden! :D

Kl
Nu fick jag äntligen en tid hos tandis med pålle också, så nästa måndag ska vi dit! Passar ju jättebra att sätta igång efter det. :)

Imorse hade vi 6 grader kallt, underbart! Queenie gick ut med inne- och regntäcke men plockade av det nu på dan när det är varmare, närmare 10 grader i solen. Får lägga på det sen när det börjar skymma igen.

Frågan är om man ska göra en sak i taget. Dvs först behandla med Pronutrin och ta bort hönätsysselsättningen för att se om det upphör. Annars vet man ju inte vad som är orsaken, tristess eller magsår...

Hon känns iaf mindre rastlös nu när jag ridit henne ordentligt i veckan. Verkade nöjd med hönätet också men tyvärr har hon igårkväll/inatt lyckats slänga det över boxkanten till grannen så jag kunde inte se hur mkt hon ätit. Fråga mig inte hur det gick till... men grannen blev nog glad :meh:

Ha ha vilken min hon måste ha gjort när grannen glatt mumsade i sig hennes mat....

Glömde svara dig ang sporrarna förut också, det är nåt billigt märke, eller rättare sagt inget märke alls.

Och ang Pronutrin så tycker jag att du ska ge det men ändå ge henne så många ät timmar som möjligt för magsår triggas ju av för kort tuggtid.

Senast ändrad:

Jag fattar inte det där med tuggtiden. Hon äter ju halm, när jag är i stallet och hon är inne mumsar hon oavbrutet. Så jag har liksom trott att tuggtiden är fixad där :o

Det är väl ute det är mindre mat av naturliga skäl. Inne har det ju alltid varit lika. Nu får hon 4 kg ute till lunch och 2 kg till middag 2-3 tim innan hon kommer in till halmad box och hönat...

Senast ändrad:

Men vad läskigt. Har aldrig sett något liknande.
Håller tummarna att det försvinner fort.

*kl*
Divan har varit med på sin första "hopptävling" idag. En P&J på hemmaplan. Medryttaren red. Det var 90 cm. Vi var båda jättenöjda. Divan har aldrig hoppat 8 hinder i följd och har väl hoppat en 7 gånger innan denna. Just nu blir hon lite kvar i handen och då hinner inte frambenen med men det är mitt fel eftersom jag rider henne ganska hårt in i handen just nu för att få mer energi och bakben så just nu funkar halvhalter sådär :D
Jättenöjd att hon inte alls var tittig och hoppade vattenmatta utan att blinka.

http://www.youtube.com/watch?v=cHTHKeVIwDQ&feature=share&list=UUsPLalaoAWwMV-0AtN7KpVA

*kl*

Min häst är en idiot! :cry:

Släppte ut i stoflocken idag. Hon sket fullständigt i allihopa och sprang rakt ner till staketet som vetter mot valackflocken (ett par hagar och en väg emellan) och där har hon sprungit fram o tillbaks nu sen kvart över elva. :arghh: Går inte att få stopp eller kontakt med henne. De andra i stoflocken har försökt men gett upp. Jag har försökt och hon springer över mig i princip.
För tillfället skrittar hon mest fram o tillbaka, någon trav och galopp igen när de andra försöker ta kontakt. Vet inte hur mkt is i magen jag har längre. :crazy:

kl

Har jobbat galet mycket denna veckan :crazy: granskning igen - denna gången var det inte jag som granskade (vilket jag föredrar :p) utan denna gången blev företaget där jag jobbar granskad. Gissa vem som höll ihop granskningen ;) Jobbdagar på 12-14 h puh!

Så har inte hunnit rida någonting alls...Meeeeen satt upp idag efter en veckas vila och häst gick hur bra som helst :D Jättefin och lugn - inga istadigheter, var snäll även ute på öppna fältet. Satte några 10m-galoppvolter det är så mycket som det orkas med utan att falla isär men hon jobba på och tog i utan att tjura :banana:

Gick hon nära valackerna innan? Eller är hon brunstig? Något lockar och drar i alla fall :crazy:

Förstår att du blir galet orolig :nailbiting:

Hua vad läskigt :nailbiting: skönt att hon är bättre!

En av mina hästar fick hives en gång. Hade då aldrig sett det innan på någon annan häst - trodde hästen skulle avlida på studs men det var inte så "farligt" även om det såg läbbigt ut.

Åh nej vad jobbigt... Undrar samma som Hunter, är hon brunstig eller så? Min gamla mammahäst kunde också bli sådär, det var bara vissa kompisar som dög, resten var som kattskit för henne...

Jfrelin: Men vad duktig hon är! Men det märks att hon är dressyr-flicka! ;)

Ulrica C: Oh vad läskigt det ser ut! Har aldrig sett nåt sånt innan, hoppas hon blir bra snart!

Hunter: Kul att hon funkar så bra nu! :)

KL
Queenie vill inte ha mer vila nu. :p Hon kommer springandes till grinden när jag kommer ut och tar jag nån av de andra på tur så går hon och gnäggar efter dem vilket hon aldrig brukar göra annars. :p En vecka kvar på vilan så hon får vackert vänta. ;)

Boxen hon stått i nattetid ligger i samma byggnad som deras ligghall och så hade hon ju lite sällskap av en ardennervalack, vilket var för att hon verkligen skulle hålla sig lugn, nu i efterhand kanske inte så smart, men trodde verkligen inte det skulle gå såhär. Jag är faktiskt lite chockad. :( Hagen hon gått i har legat på andra sidan en väg från valackhagen och stohagen ligger ytterligare en hage bort från vägen, så närmre stohagen än valackhagen dagtid.

Jag försökte ju att gå in och bryta och ta henne flera gånger men det var stört omöjligt. Hon brukar ju alltid stanna vid mig vid andra tillfällen om hon varit lite orolig men nu var hon helt väck. Till slut då, 3.5 timme senare fick jag lite uppmärksamhet med ett äpple i handen, i två sek ungefär så efter ett andra försök fick jag i blixtens hastighet över grimman och fick henne med mig så jag tog in henne. Väl i boxen visar hon smärtan... :cry:

Hästarna i nya flocken har verkligen inte gjort någonting för det här utan hon har gjort allt på helt egen hand. De andra har försökt ta lite kontakt men backat av rätt snabbt, de har ställt sig på lagom avstånd och vilat, ställt sig lite i vägen för hennes väg, då har hon bara vänt tidigare, så det har absolut ingenting med nya flocken att göra, dom har hon ju då dessutom också gått bredvid hela veckan.

Så vad gör jag nu då? :confused::cry: Fy faan rent ut sagt. :cry:

Men åh fy vilken jobbig sits. :( Finns det heller ingen möjlighet att hon kan få gå i grabb-hagen? Förstår att det kan vara olämpligt med betäckningsrisken och rivalitet pojkarna emellan, det beror ju på hur gruppen ser ut såklart. Men usch vad tråkigt att hon inte bara kunde finna sig i sitt nya sällskap. Min märr blev ju som sagt också sådär ibland och skulle bara inte vara med vissa hästar, men hon var inte skadad så hon fick helt enkelt vänja sig och taggade ner mer och mer för varje dag tills hon till slut vande sig och gav upp och fann sig i situationen. Såklart svårare med skadad häst... :( Visade hon mycket smärta när du tagit in henne igen?

Lider med dig, fy vilken jobbig sits!

UScha, vad läskigt! Tur hon är pigg nu iaf. :)

JFrelin; Kul att hon fått komma ut o hoppa lite. Inte lätt att ta sig runt en hel bana. :)

Hunter; Härligt att hon sköter sig!

Vet inte om det skulle vara så lämpligt att hon går med valackarna även om hon nog skulle trivas ypperligt. :p

Jag hade någonstans ett litet hopp att hon skulle tagga ner och ta sitt förnuft till fånga och tycka de nya kompisarna var roligare men icke. Valackarna gick ju dessutom långt bort och i skymd sikt i sin hage.

När vi kom in i boxen ville hon knappt stödja på benet. Det släppte lite sen men fortfarande helt klart besvärad. Tog ut henne en timme senare och gick typ 100 m och går inte rent men tar full belastning iaf. Inte palpationsöm men får se hur det ser ut imorgon med ev svullnad. Hon är ju generellt i hela kroppen inte riktigt van vid den här typen av rörelse så hon lär ju ha ont överallt imorgon. :(

Står hon inne på nätterna? Tänkte att hon kanske kunde få omge sig med boxgrannar från sin nya flock så hon bondar med dem? Blir kanske lite jobb med boxbyte och så men det ställer man ju upp med för sin stallkompis!

Hon har gjort det nu under inslussningstiden men anläggningen är en ren lösdriftsanläggning så ingen står på box permanent.
Nu står dock en i stoflocken inne några nätter efter ledbehandling så det är den lilla chansen jag känner finns, att de går ihop ute också några dgr och att när hon ska ut igen att min följer med och att det går bra.

Jag är bara rädd att efter dagens övningar så klarar inte benet några större ihopsläppsövningar längre. :(

Jag är bara tokuppgiven just nu. Va fasen kan inget gå som man önskar. Hon har ju liksom inte hjälpt till någonstans utan bara traschat allt man försökt med.

Hahaha! :laugh: Ja det ska bli himla kul att komma igång med lite träningar i vinter också! Förhoppningsvis kanske vi tar oss ut på lite tävlingar nästa år, syrran vill ju hoppa men jag håller mig gärna på markplan. :angel: :p Har dock tyvärr ingen dressyrsadel... Kanske får synda och tävla i hoppvarianten. ;)

Kirre: Nä såklart... Men kanske man kan göra en liten hage i stohagen eller försöka få dem att ta kontakt med varandra på nåt liknande sätt? Om det inte funkar med att ha dem som boxgrannar (för stona går på lösdrift right?) några nätter? Tänk att ibland har dessa stora djur överdrivet liten hjärna. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka