-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

idag var de dags för massage för grabbsen.
Calle var först ut och tjejen ville se honom röra sig på lina först och calle drog nästan järnet med mig i ridhuset... bra första intryck :D:rofl:
Men de var faktiskt så att hans polare Q stod kvar ute i stallet o calle blir ju så uppjagad då han inte ser sin polare när dom är på andra ställen än hemma.
Ouppfostrad o bortskämd kan man oxå säga :angel:

iaf så tyckte calle efter ett tag att de var nog rätt skönt ändå och fick även lite elbehandling.
Hittade inga större grejjer på honom men lite mera spänd i bogen och då framförallt höger sida (precis osm jag känner i ridningen).
Inga knutor eller nå sånt iaf utan bara lite högre muskeltonus runt bogmuskulaturen.

Q var lite spänd o öm i ländryggen o precis där bakvalvet ligger.
han är ju insjunken vid manken o jag har mixtrat lite med sadlarna och nu kom vi fram till att han förmodligen skulle må bättre med en lite vidare sadel och en fårskinnspadd under uppbyggnadsfasen... mamma blev ju väldigt glad av o höra att hon nog får köpa ny sadel ;)
Alternativt ska jag värma om min sadel igen med tanke på att calle så småningom kommer behöva ha lite vidare han oxå.

Aja vi kör flyinge först o sen lite vila så får vi se hur dom ser ut sen.
Misstänker en liten växtperiod på Q oxå..han är liite högre bak o när jag tänker efter har han känts lite annorlunda/trälig i ridningen sista veckan.

Hårboll :D
Sixt har börjat sätta vinterpäls nu!
Nu kan man nästan greppa några strån om man anstränger sig :p
Men hon är duktig på att hålla värmen, i onsdagskväll var det 0 grader när vi fyllde på vatten i hagen och Sixt var varm trots att hon näckade.

Jag var på GeKås i torsdags, så då blev det lite vila för Sixt och igår så gick vi på en kort promenad i solen.
Idag har jag däremot jobbat precis hela dagen, så lillhästen har fått skrota i hagen.

*kl*

Hoppträning igår.. vi har tagit in hästarna på natten nu och det har märkts väldigt väl på Dobby, mycket mer energi!! Blåste storm och regnade och så var dressyrstaketet uppbyggt på ridbanan så vi fick hålla oss innanför. Men gick faktiskt riktigt bra, Dobby var först lite på tårna och skulle bralla och ruska på huvet så fort jag nuddade honom :p men när han fick börja jobba lite släppte det och han tyckte verkligen det var roligt :bump: Kändes lite trångt när man är van att kunna rida på hela ridbanan men även galoppen gick faktiskt hyffsat.

Fick läxa av tränaren i tisdags att jag skulle tömköra i galopp minst 3 gånger innan nästa lektion... hade tänkt göra det idag men hela ridbanan ligger under vatten efter att det regnat hela kvällen igår och natten... får se om vi hittar på något annat... härligt med höst :cool:

*kl*

ExtacyAkilles har fått löshoppa idag. Att vi var på lååångtur och klättrade i sandtag igår spelade ingen roll, för det gick lika snabbt ändå. Fick nästan blunda de första varven när han bara rejsade och sparkade bakut som ett tok. Men det var säkert nyttigt för honom att få en ordentlig urladdning. Hoppade hela 120, utan större problem.

*kl*

Pärlan har fått några dagars vila efter en intensiv period, nu laddar vi om till Markus Fuchs träningen tors-lördag det skall bli såååå himla roligt :)

Åh gud vad avis jag blir, jag vill oxå träna för honom.
Hur har du kommit med på den träningen? och vad kostar ett sånt kalas?

själv fick jag träna själv idag, eller vi var några stycken men ingen tränare.
Hoppade en serie först som började med 5½an sen ett språng till 3 studs o sen ett språng till en oxer.
Höjde sista oxern en del o framförallt breddade.
Hoppade bra hela vägen o kändes rundare i sprången.
Sen gick jag över på två oxrar med 21 m emellan som jag red på 5 språng.
sista oxern låg nog på 120-130 och calle bara klev över, inte i närheten av en enda bom. Så nu känns de bra bortsett från att han var lite spooky i början på de två oxrarna, backade av väldigt och hoppade onödigt stort. Frågan blir hur han reagerar på flyinge.

En rolig grej som hände var att min kompis skulle skritta fram calle åt mig medan jag hjälpte en ponnytjej.
Calle var så stökig när jag gick med honom samtidigt som jag hjälpte tjejen så jag slängde upp kompisen på honom.
Ja menar... skritta honom ska ju inte göra nån skada och snäll är han ju.... eller!?!?!

Calle lufsade nöjt runt som en gammal lektionshäst men helt plötsligt får ett tjut från andra sidan ridhuset mig att vända mig om. Där kommer calle i full fart vilt bockandes och johanna kämpar för o få stopp på honom medan hon ska sitta kvar :rofl::rofl:
när hon väl får stopp på honom så skrittar han omkring som ett gammalt ök igen.. mycket nöjd med sig själv!
jag vet inte vad som hände, tror inte något hände utan han fick nog bara ett ryck o skulle testa den nya piloten.

Han har träning på hemmaklubben (Kungsbacka) och vi fick företräde naturligtvis. Han har en unghästgrupp och 3 grupper till för ekipage från 120-150. Det var dyyyyrt fast egentligen inte 3000 för 3 dagar, men jag tänkte äsch vafan jag lägger aldrig pengar på mig själv så det här är jag värd :)

ojojoj vad jag har farit runt den här helgen. I lördags åkte jag ner till Vickan med Larven (40 mil tur och retur) så att hon skulle få hoppa henne lite inför dagens hopptävling. GIck kanon. Och idag åkte jag alltså till Jönköping med Larven för att VIckan skulle kunna rida henne en klass. Gick kanon och Larven gick felfritt. Här är lite film:http://www.youtube.com/watch?v=T95G52MuPFU Är så otroligt glad för att jag fått köpa denna underbara häst!

Duktig ExtacyAkilles :p Han verkar tycka det är grymt roligt!

*kl*

bestämde mig för att tömköra lite på ridbanan trots att den var halvt under vatten.. lagom till att vi gav oss iväg ner började det hagla :eek: Slutade efter en stund som tur var men Dobby var sådär nöjd med att hans hemska matte skulle släpa ut honom i det vädret. Gick jätte bra en stund sen var det som han helt plötsligt kom på att det var fullt med vatten överallt :p vägrade gå verken frammåt eller bakåt eller åt sidan.. bara stod och frustade och sirrade på vattnet :p tillslut fick jag honom frammåt och han tog stooora kliv tills han kom ut i det torra igen. Stackars min pålle....:angel:

Jag vet inte om det bara är för mig, men jag kan bara se första halvan av filmerna :mad:

Ikväll skulle jag och Sixt bege oss till ridhuset.
Det var halv storm, kolsvart och bonden (som har korna) körde runt med sin last-pryl som hade en massa lampor och ensilageplast satt fast på last-grejen.
Korna var halvgalna, dom skrek och sprang i hagen.
Som bäddat för en spännande promenad.

Det var en tjej som red i ena ridhuset, så i väntan på att hon skulle bli färdig tränade vi på att flytta rumpan mellan koner (först bara gå rakt igenom, sen var dom formade som ett L).
Sen ställde jag alla på rad, så hon fick göra massa små serpentiner (och korsa bakbenen för att inte glida ut för mycket).
Och sist rygga genom ett L.
Hon skötte sig hur bra som helst!

När jag släppte lös henne var hon nog för trött i huvudet för att vara lite full fräs som hon brukar, vilket var bra.
Hon har börjat använda magmusklerna ordentligt nu igen (dom mer eller mindre försvann i somras) och i några enstaka ögonblick gick hon kalas.

Nu går hon faktiskt med täcke (150g) i busvädret, så får jag ta av det i morgon bitti när hovslagaren och veterinären kommer.
PA040040.jpg

Näe, något skumt verkar ha hänt :mad: Funkade fint när jag laddade upp dem, men får nog göra ett nytt försök ikväll. Det är ju sista hindret man vill se!

Lite uppdatering från oss..

Det blev inget återbesök för oss i måndags, bilen gick såklart sönder :mad:. Aja, den är inne på lagning så skall vara klar denna veckan någongång.
Åttan har varit förjävlig några dagar förra veckan, och bägaren rann över regält. Så nu går han snällt bakom matte och gör inga som helst hyss hehe :devil:
Brukar nästan aldrig bli riktigt arg på honom men någon måtta får det faktiskt vara.

Åttan har nog också extacysjukan ;)

Äsch, han hoppar ju fint över det lilla i alla fall ;)

Nu har Sixt fått sin sista botulism-spruta och blivit skodd.
Hon var ganska brötig när hon skulle skos, men jag förstår henne.
Jag tog in henne vid 10, men hon skoddes inte förren vid 13 (dom andra hästarna skoddes först), så hon hann bli lite rastlös.

Nu när hon är nyvaccinerad ska hon ju ta det lugnt, så vi gick till ridbanan och provade på lite skänkelvikning (hon har aldrig gjort det förut) på töm.
Det tog inte många minuter innan hon fattade att hon skulle flytta sig, men det var jobbigt för henne så efter ett par gånger i varje varv var jag nöjd.

Då plockade jag istället fram hästgodiset och hon fick stretcha lite genom att jag hade godisen vid virveln, så hon fick sträcka på sig för att nå.
Hon gör verkligen allt för dom där godisarna, slår nästan knut på sig själv ibland.. och en gång ramlade hon nästan. :p

*kl*

:banana::banana:

idag har Dobby lastat sig själv! Moster stod framme i dörren och lockade med godis och jag ledde han fram till transporten.. och han bara traskade in :love:

han börjar bli stooor pålle :bump:

kl

Idag har jag provat ett kortare bett på calle, fortfarande ett vanligt tränsbett.
Funkade så himla bra, superfin.
Så jag ska testa det på träningen imorgonkväll, hoppas på samma resultat där.

Imorgon är det dax att byta däcken på både bil o finka..för just nu så snöar de :eek:

Det var ju preciiis vad jag ville höra just nu hahahah:D
Har faktiskt inte bytt ännu för idag är de 7 plusgrader o strälande sol, snön är som bortblåst.
men läre byta innan helgen vilket fall som helst... för säkerhetsskull.
Vore ju kul om man komhalvvägs hem o möts av snöväder eller is...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 970
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar