-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

*kl*

Följer mest tråden i tysthet, tycker att det är så intressant & kul att följa er!:)
Jag & VR håller i alla fall på att sätta muskler & få upp hans kondition för fullt just nu. Ska bli så kul att äntligen få komma igång & få fortsätta utvecklas tillsammans!:laugh:

Dock är han väldigt överpigg för tillfället, ser "monster" och hoppar till för minsta lilla, därav rider jag med dubbla bett. Det är särskillt bra nu när vi har halv storm här i Linköping, det är en bra "säkerhetsåtgärd", då lilla jag inte har en chans i världen att få stopp på bjässehästen annars!:D

29456671.jpg

29456667.jpg

29456670.jpg

:rofl: känner så igen det där! Men Dobby har iför sig inte visat den sidan på länge nu... bara väntar på det!

lite dåligt med uppdateringar nu tycker jag.
Här går livet sin gilla gång, hästarna rids som vanligt och calle förbereds inför breeders med normal träning, mkt serieträning och lydnad inom hoppningen.
Idag har jag varit på shoppingturne och köpt nya bakskydd till honom, speciella regler på tillåtna bakbenskydd.
Så ett par veredus Young Jump är inhandlade, fanns ETT par i butiken o de var bruna i calles storlek, great!
Dessutom var dom urplockade ur kartongen, vi hittade inte kartongen så tjejen i kassan visste inte vad dom kostade o lät mig betala 450 (jag hade 10% rabatt) så ca 400 spänn.. för ett par skydd som egentligen skulle kosta 700 drygt.
Så glad för den lilla sponsringen ;)

Nu ska jag gå ut o rida en sväng i skogen o imorgon är de hoppträning.

Tjaa vet inte om det är min dator som inte tycker om photobucket lr om det är nåt annat, krånlgar hursom. Så kunde inte se alla filmerna, men de jag såg
tyckte jag att hon har ändrats till det positiva. :)
Känns hon annorlunda?
Ser inte ut som en hal tvål längre iaf. :D

Hur gick det med sadeln nu då?

Nej, tvålfunktionen verkar ha torkat till. Jag fick henne mer på ytter och därmed blev hon stadigare. Det märks även när man rider ut att man kan hålla henne för ytter i svängarna och hon genar inte längre utan böjer sig för innerskänkeln snällt.
Och jag har för första gången i mitt liv kunnat vända igenom volten på ett bra sätt och växla yttertygel.:D Det säger väl ett o annat om min ryttarnivå.;)

Sadeln har legat still. Den är lite för smal för mig men jag tror att det ska fungera. Jag sitter betydligt stadigare i den än i den gamla billiga. Det enda som är trist är att den är ny och stel!!! Men det är väl övergående, har ju ridit i väl inridna amerigos och de är ju underbara.:love: Min blir det väl så småningom.
Jag har aldrig sett så jämna fina märken efter sadelbossor på någon av mina hästar tidigare så jag gissar att jag hittat rätt.

Dock är han väldigt överpigg för tillfället, ser "monster" och hoppar till för minsta lilla, därav rider jag med dubbla bett. Det är särskillt bra nu när vi har halv storm här i Linköping, det är en bra "säkerhetsåtgärd", då lilla jag inte har en chans i världen att få stopp på bjässehästen annars!:D

Ärligt talat, jag hade haft betongboots, uppkäk och graman förutom det där du räknade upp.:D

Jag svimmar varje gång du lägger in bilder på din dinosaurie. Fast han är väldigt fin och jämn i kroppen tycker jag för att vara så himla stor.

FT_ryttare: Billigt är alltid bra. Hoppas det nu går bra på breeders.

Haha, har inte tänkt på betongboots förut ju!:bow::D
Tack, blir så glad för sånna kommentarer!:laugh:

*kl*

Idag fick jag en uppenbarelse.
Sixt tömkördes med hackamore för första gången.
Det var andra gången hon haft ett på sig i hela sitt liv, förra gången gick jag bredvid och provade att vända henne ett par gånger åt varje håll.

Idag tömkörde vi på ridbanan, och hon var så sjukt klockren.
Hon gjorde fina runda volter (med bett så gör vi väldigt många små hörn) och var helt med på noterna varje gång vi bytte varv.

Det kan inte ens ha tagit 5 minuter innan hon sänkte huvudet till knä-nivå (en bedrift som tidigare tagit minst en halvtimme).
Och hon var inte det minsta knas som hon brukar, utan lugn och fokuserad.
Hon travade jättefint på volterna, vilket hon annars inte brukar vara så pigg på när man tömkör.
Så det blev ett väldigt kort, men riktigt bra, pass.

Akilles vaccinerades + fixade tänderna i torsdags. Så vi har lallat runt bara, skrittade ut en timma med en i stallet som var med på proceduren och därmed också lallar. Två älgkalvar mötte vi i skogen, ingen mamma syntes till. Förhoppningsvis så var hon bara lite längre in och inte skjuten :(

Har provat rida på hackamoore också, för första gången med A, idag. Kan ju inte säga att det var någon dunderhit men ingen katastrof heller. Akilles verkade lite småförvirrad. Svårt att avgöra när man bara skrittar.

*kl*

Här är det tråkigt! Jag skulle ju börja sätta igång Saga från marken men jag är nu sjukskriven för högt blodtryck så jag kan inte göra nått. Hon får bara gå i hagen och ha det skönt, ser inte ut att lida för den delen men det känns trist!

Läser om er alla och hänger med fast det inte händer nått särskilt hos oss nu!

Ärligt talat, jag vet inte vad jag ska ta mig till med Skräp-Ella snart.:mad:

Igår så blev det ingen ridning. Alla damerna var tillbaka i stallet där Ella gick i vintras och naturligtvis så måste Damp-Ella tramsa runt och härja med dem så gissa vem som tappat höger framsko och hyvlat bort skinn från vänster bakben?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, hagen där i det stallet är väldigt stenig och man har tagit ner lite skog så det finns massor med stubbar och det är knöligt. En liten slät gräsplätt finns. Ella har dragit av sig flertalet skor där sen i våras. Kompisen som äger stallet har en nykastrerad unghingst som går med Ellas lillebror hemma hos oss. Vi har bytt plats på unghingsten och Ella för det har varit smidigaste så tyckte vi. Kompisen har ju bara ston hemma annars. Nu dröjer det väl ett par veckor innan hon kan ta hem sin numera vallack och jag funderar på om jag ska hålla ut och låta Ella fortsätta gå ihop med stona och tramsa tills dess eller ta hem henne till våra hagar där hon visserligen får gå själv men inte har så mycket att skada sig på eller sparka. Risken med en ensam Ella är att hon kanske blir för jävlig att rida. Hon är inte rolig när hon är uttråkad. Men sen får hon ju tillbaka sin lillebror som hon kan hunsa som hon vill och spilla lite överskottsenergi på.

Lyckligtvis är hovslagare beställt till på tisdag och jag ska fråga om jag kan få henne skodd då. De där steniga hagarna gör också att hon fläker sönder sina hovar lättare när hon tappat en sko. Det har varit på håret ett par ggr att man har kunnat spika i en sko ens.

Jaja, jag vet inte vad jag ska göra. Får väl se om hon är halt idag. Väldigt ömfotad var hon igår. Vi gick till en granne som har islandshästar och kalkoner för att Ella skulle få glo på något. Och det gjorde hon. Kalkoner... Oj oj oj...
Kanske går det att longera på ridbanan eller i ridhuset idag om hon inte har ont i sitt bakben. Har lindat om henne för att skydda såren. Fiiiiint ljusgrönt självhäftande bandage med mörkgröna tassmärken på.:D Det har hon garanterat slaktat redan.:grin:

Nu är jag äntligen tillbaka efter 10 hemska dagar i Londin, hua! :crazy:

Medans jag varit borta har Åttan lyckats spränga sjukhagen 4 gånger, hoppa över fårstaketet 2 gånger samt springa ut på vägen 1 gång. Det bådar gott för återbesöket på måndag :grin:
Nu står han i en större hage fast bara 2 timmar på förmiddagen och två timmar på eftermiddagen med skydd upp till öronen. Känns störtlöjligt men vad gör man inte..

Igår klippte jag honom, jag vet..det är absolut inte alls nödvändigt när han inte ens är igång. Men han stod så snällt och ja, nu kom jag inte på något mer "därför" :angel:

Och idag när jag kom till stallet stod Peder Fediksons lastbil på gårdsplanen, och sedan gick själva Peder i egen hög person runt och fotograferade hela gården med sin mobil. Vi har ju nationella tävlingar i Halmstad den här helgen och han hade tydligen ingenstans att ställa hästarna så dem stod i våra uteboxar en natt. Han och Emma Wester-Rosenqvist (som förövrigt har sina hästar uppstallade på samma stall som mig) tror jag är vänner så det är väl så han har fått tag på stallplatserna :D
Åttan uppförde sig på sitt förjävligaste humör dagen till ära och bockade konstant när jag ledde honom. Jag hoppas han blir friskförklarad imorgon när vi skall till vetrinären men som han har hållt på är jag tveksam.

Håller en tumme för er att han är frisk på återbesöket. :)

Kl
Aprilia är nog mer lr mindre frisk efter sin sjuka. :bump:

Har kört igång och ridit rätt hårt för att känna ordentligt. Än så länge har hon inte visat någonting, så vi fortsätter att rida på i stortsett som innan hon blev sjuk. Känns faktiskt ännu mer mogen och fräsch i kroppen än innan. Så det känns bra! Dock blir det ju inge breeders och inga stora tävlingar förens nästa år, men lutar åt att det blir nån 100 lr 110 klass innan säsongen läggs ner för iår.
Allt beror på hur hon känns, utgår från det för var dag.

Ska iväg till tandis på fredag och kolla upp dom, känns som det behövs en omgång med raspen på tant.

AK: Nu vet jag inte hur länge en amerigo tar att rida in och få bekväm, men kan trösta dig med att min Versialle tog bara en sisodär 9 månader att rida in och få så bekväm att man kan rida ordentligt. :D

Fi fabian för hästar som blir skogstokiga utav att vila. Hoppas han repar sig fort så du kan aktivera honom igen.

Flurrizen: Sadeln lär ju inte bli inriden i det här tempot. Ella rätt halt och har förmodligen nån vajsing på ena senan höger fram där hon dragit av sig skon. Jag tog idag hem henne och satte henne i sjukhage. Hade hon varit som vanligt hade hon rejsat runt trots den begränsade ytan och bockat och varit allmänt vansinnig. Nu skriker hon bara. Inte ett travsteg tar hon.
Hoppas att Aprilia är frisk nu. Någon borde utrota fästingarna! Hemskt att man kan bli sjuk av ett litet insektsbet.

Vad skönt att hon är bättre! :banana:

*kl*

Blev inget tävlande för mig :( Eftersom han inte känts riktigt bra de senaste träningarna och varit lite snorig så strök jag mig. Men blev väldigt sugen på att åka ut på något nu när jag äntligen anmälde mig, så ska träna ett par veckor till och så kanske man kan åka på nåt i närheten sen. Dobby har fått ta det lite lugnt, skrittat i skogen och klättrat lite. Lasttränade idag och han gick rakt in, börjar kännas ganska säkert nu på hemmaplan i alla fall.. försökte skicka in honom men han går halvvägs in och sen vänder han sig om och undrar om inte jag ska följa med :p

på tisdag ska vi till en klubb i närheten och rida för en dressyrtränare, ska visst vara väldigt bra med unghästar så det ska bli spännade.. men hoppas bara Dobby känns lite piggare tills dess. För honom (och mig :angel:) är det ju en ganska stor grej att bara åka iväg till nåt annat ställe och rida i ridhus och så.

*KL*

Det låter jobbigt med alla sjuka hästar som blir skogstokiga av vila!

Jag fick äntligen rida W idag efter nästan två veckors vila. En avslappnad skogstur bjöd han på. Jag som väntat mig ett nervknippe?! Han var supermysig och NH-träningen vi börjat med verkar gett resultat. Han var verkligen mycket mindre "buffel" i stallet. Skönt!
Nu blir det en veckas skrittande och sen kör vi som vanligt. Efter det blir det veterinärbesiktning och jag hoppas så att allt går bra så att han får stanna hos mig alltid!!

Jisses!
Det är vid såna tillfällen jag är så glad att min normalt sett överenergiska häst är kolugn när hon har boxvila :D

Idag har vi höststädat stallet och planerat inför intaget för vintern.
V. 42 ska dom börja stå inne nattetid.
Så himla skönt när man slipper ha henne på box så många månader.
Dom går ut i maj och kommer in i mitten på oktober.

Idag har vi haft en väldigt spännande dag.

Vi tömkörde på ridbanan, och i hagen intill lekte hästarna för fullt och i kohagen bredvid skrek korna för fullt (dom flyttade på kalvarna idag).
Och självklart blåste det för fullt.

Sixt var alldeles hyper och stod hon inte på bakbenen så gjorde hon bockserie efter bockserie..
Men efter kanske 15 minuter så lugnade hon ner sig och blev riktigt mjuk och fin.

Så, eftersom Ella blir mer svullen och distriktveterinären tyckte att det var bättre att vända sig direkt till kliniken så har jag nu bokat tid för ul av Ellas framben på fredag.

Känner mig rätt lugn. Även om jag vet att det förmodligen innebär låååååååååång konvalecens inom det närmaste. Men då kan jag luta mig tillbaka och bara gå här o bli fet och föda barn. Frågan bara hur bra det kommer att gå att skritta igång Ella med en barnvagn i andra näven. Äsch, jag får helt enkelt stoppa ner ungen i en sadelväska.:D

:p ser framför mig med sadelväskan!

Grattis förresten, kom på att jag nog inte sagt det :o, va roligt med bebis! Hoppas det inte är nån jätte grej med Ellas framben. Är ju sådär kul att sätta igång överpigg pålle mitt i vintern... Dobby var som ett monster i våras när han hade vilat oktober till mitten på januari :cool:

*kl*

åka iväg och träna ikväll.... jag är nervös :crazy:

Hoppas att de inte är något allvarligt med Ella.

Nu har anmälningstiden till breeders gått ut och det är 217 femåringar som kvalat i år :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar