-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Håller tummarna för Ella!

Och nu kom lastbilen och levererade min sadelgjord! :banana:
Hade dom inte ringt från jobbet och bett mig börja jobba kl 16 så hade jag hunnit ut och provat den idag.
Jag är väldigt nyfiken på om den funkar :D

I går var vi och tränade terräng i Falkenberg i ösregn och storm :D Hade med en usel fotograf så det blev bara ett enda foto där jag överhuvudtaget befann mig i närheten av ett hinder och det var på en framhoppningsstock och ett foto där vi stod still :p

Men Pärlan var jätteduktig och hade verkligen tagit åt sig från träningen för 2 veckor sedan och har utvecklats jättefint sedan dess, poletterna har verkligen trillat ner och han var en glad och kaxig liten Pärla som tyckte han kan det här nu :D

10424_146507101796_620031796_2388497_4270588_n.jpg

10424_146507106796_620031796_2388498_5770115_n.jpg

*kl*

:banana::banana::bump::bump: så glad är jag!!!

Dobby gick rakt på transporten på vägen dit.. skötte sig jätte bra i ridhuset och när vi stod och sadlade och grejade, inga hingsfasoner eller dumheter alls :) Var väldigt pigg och frammåt men fortfarande lite stel, ska bli skönt att equiterapeuten kommer nästa vecka. Sen var han lite tveksam när vi skulle gå in i transporten hem, men funderade en stund och gick sen in efter några minuter.

Ridmässigt kanske det inte var så jätte bra, men att han var så lugn och cool istället för att stirra och leva runt som han gjort innan så det var så kul!!! känns verkligen som han mognat.

:love: min pålle

Mäh! Vad avundsjuk jag blir! Min häst går bakåt i mognad tror jag :p Att ta det lugnt i en vecka efter vaccination does NOT agree with him. Eller with me..

Men vad är det för valiumsmitta som går i våra trakter???

T o m fjantiga Ella tar sin sjukhagevistelse med stort godmod.

Fast man ska kanske bara vara glad. Att ha en häst som är lättlastad, otittig och lugn är bra för mattehjärtan.

Den har spridit sig hit!

Sixt var ovanligt lugn när jag longerade idag.
Med nya sadelgjorden sitter sadeln som ett smäck! :laugh:

Men hallå! Akilles kommer ju från era trakter! Kan inte valiumsmittan drabba honom också, då?!

Han har tyvärr fått extacysmittan :cool:

Flamman har samma smitta som Akilles! :cool:
Hon har fått vilat i 2 veckor nu och håller på att krypa ur skinnet...
Vaccinering(vila)+ballongmage(sadeln passar inte längre)+min syster i usa(törs inte rida barbacka själv)=ingen bra kombination!
Att det dessutom har blivit värsta köldknäppen nu gör ju inte att hon är mindre galen :rofl:
Ser så rolig ut när hon far runt med sin mage i hagen :D

Jag tror att det är två smittor som de bär med sig i evighet. Men de avlöser varandra i symptom istället för att ta ut varandra. Tyvärr.

Du ska se att extacysmittan slår till den dag Ella ska börja motioneras igen.:cool:

:rofl::rofl:

tror Dobby fått en släng av det idag med! Moster som har sin häst i samma stall ringde innan. Vi har en äppelträdgård som gränsar till hagen och de hade plockat äpplen där idag när moster var i stallet. Alla hästarna var som tokiga och precis vettförskrämda för de otäcka spökena som gick runt i äppelträdgård :p Dobby hade bockat och levt så att täcket höll på att åka och självklart så har det regnat hela dagen med så hagen är snorhal... får se hur hel min häst är ikväll när jag kommer hem :cool:

Jag kan säga att även calle fått en släng av extacyviruset :)
Nu är inte calle nån som hetsar upp sig i onödan men han har blivit betydligt mera tittig, kan skygga o skutta för saker ute som han gått oberörd förbi sen han var fölunge :D
idag var jag iväg på dressyrträning för min gamla dressyrtränare som inte sett calle på 4 månader.
När jag skrittade fram ute så var de monster i hagen,gräset vajjade åt fel håll o såna där saker... så löjlig, fast väldigt söt.
Träningen gick sådär.. calle kommer aldrig bli nån dressyrstjärna ;) Men jag har jobbat mkt med att få honom rund i både trav o galopp, han drar ju gärna ut sin hals o hänger i bettet.
Idag fick jag rida helt tvärtom vad jag gjort sista tiden.. upp med huvet över tygeln och sen få han o trampa igång med bakbenen i galoppen och inte bara dyka.
Calle blev lite lätt förvånad o ville hellre gå i rund framstupa galopp för trots den obefintliga formen vi hade så blev han tvungen o stoppa in bakbenen!

Jag hade klagat över att jag inte fick tillbaka honom, vilket jag inte får på banan.. öka o minska kan han rätt bra men inte i snabba intervaller, typ på en distans, utan de krävs en hel långsida för o göra de i balans ;)
Men Ia tyckte ändå att de hade hänt jättemkt sen sist och att han verkligen kan komma tillbaka o korta ihop sig riktigt bra men int ei den utsträckningen jag vill riktigt än. Så mera träning!
Nu jobbar vi vidare på de här med lite hoppträning till veckan o sen bär de av till skåne nästa söndag.
Har fixat med boxplats halvvägs så han får stanna o sova en natt i norrköping.
Imorgon ska båda hästarna få massage, så får vi se om dom är snea,vinda och stela!

*kl*

Inflikar med några små bilder på VR. Det har nu gått väldigt framåt, vi har börjat komma igång rikgigt ordentligt med ridningen, har även börjat galoppera en del nu. MEN, självklart skulle pålleplutt dra av sig en sko, wohoo! Så han har fått stå ett par dagar, men idag kommer hovis, så hoppas jag att vi kan fortsätta sen igen!:laugh: Då blir det lite mer actionbilder.:D

29532870.jpg

29532888.jpg

29532872.jpg

måste kännas hopplöst med alla skor som far för er del :p
Förmodligen blir det bättre ju äldre han blir o ju mer koll han får på fötterna :)
Fin är han iaf !

Jahapp, då har man varit och slängt ut 2500:- på klinik då. Kanske onödigt kan man tycka men nu vet jag att det inte är någon fara med Ella och svullnaden kommer inte från senorna utan kan vara något lymfangitaktigt.

På UL syns dock en liiiiiiiiten liiiiiiiiiiiiiten skada på ytliga böjsenan, ena veterinären menade att det var bara att ta det lugnt i en månad, den andra sa att det var inte nåt att tala om alls utan två veckor uppsutten skritt och sen försiktigt börja sätta igång igen.

Hältan kan ju som min hovlagare sa, komma ifrån hoven. Hon drog ju av sig en sko på samma ben och var rejält halt i ett par dagar. Men värme och puls hade hon ju under knät direkt efter att hon dragit av sig skon. Så jaja, jag vet inte. Men nu så är det iallafall lugnt.

Skrittade Ella en sväng igår som var mer än nöjd med livet. Fast hon har fått något utslag/svamp från att ha varit lindad och det kliade väldigt mycket på benen. Benlindorna och en hink hade hon slaktat under natten. Har man kli och tråkigt så har man.

Skönt att det såg bra ut med Ella!

*kl*

Idag fick Saga leka lite i hagen med matte. Gjorde lite lydnadsövningar och longerade några varv. Hon skötte sig faktiskt riktigt bra. Jag är såååååååå sjukt rid/träningssugen...:cry: Längtar nå otroligt tills jag kan komma igång igen. Har tänkt aktivera Saga en stund varannan dag nu så att hon hålla lite igång iaf.

Sitter och drömmer om att få komma igång igen och köpa mig en riktigt bra dressyrsadel som jag sparat ihop till nu. :love:

(Nån som känner till nån bra sadelutprovare med egna sadlar i Umeå/Sundsvall/Härnösand får gärna PM:a. Finns ju inte ett skit i Övik!)

Här kommer en liten höstbild från Saga
Diverse09100300012.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA