04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Haha, snacka om att jag känner igen mig i dina ord, duracellkanin deluxe sitter jag på nuförtiden. Var ute igår och och travade i uppförsbacke i över 30 minuter(har ingen dödslängtan och undvek galopp). Inte ett tecken på trötthet, inte ens svettig eller flåsig:eek: Jäkla galning. Idag skulle jag longera en sväng i ridhuset, mer vild än tam kan jag säga, hon galopperade runt som en galning och var mer uppe i luften än på marken:devil: Efter alldeles för lång tid så lugnande hon ner sig lite iaf. Framsteg att hon var lugn när jag gick hem från ridhuset iaf.

Ett som är säkert är att våra Qalle-bäbisar kommer att vara de mest uthålliga på tävlingsbannorna om några på år;)

Jag får skriva under på ystra hästar. Vårkänslor maybe :cool: Fast min har fått för sig att det gömmer sig läskiga rådjur på två olika ställen på våran väg - och då vägrar han gå framåt... suck.

När man tagit sig förbi så är det full fart. Han blev inte ens dragig hemåt när jag vände in på en åker för en liten galopp på hemvägen. Däremot höll han på att kasta av mig i en stegring/galoppsprång åt sidan när han såg några läskiga pinnar :angel:

kl

Nu var det länge sedan jag skrev såg jag, ooups!
Peia iallafall då, som drog på sig en skada efter våran 90 debut för 2v. sedan. Det visade sig vara så att hon fått en
liten smäll på muskeln i bak så hon hade blivit lite öm. Men med vila, sjukhage, BoT och igångsättning på rakt spår vart hon helt kalas fin!
Enligt vet. var det absolut ingenting att oroa sig för, lite öm var hon bara.

Så idag, var det äntligen dags igen för första markarbetspasset! Hästen var något galet stark och pigg. Jag kände mig som en
myra på henne idag, spelade ingen roll vad jag gjorde, jag fick helt enkelt inte stopp på henne. Det räcker för henne att se
bommarna på marken och hon blir gladast i världen! Men men, till slut släppte hon och då avslutade vi på en liten oxer!
Hon var duktig, språnget var superfint (hoppade av lite stort bara). Men jaag - herregud vilken katastrof :p
haha nu blir det hårdkörning på lydnad, styrka och MIN SITS! hihi
19632321.jpg

sorry för långt inlägg :angel:

Långa inlägg är bara kul :)

Här har ju då en equiatriker varit idag. Jag vet inte vad jag ska säga :p Hon gav ju bra massage och han reagerade på akupunkturen, så den delen var ju inte dålig.
Däremot var det extremt illa att jag fodrar med Krafft och jag bör gå över till enbart havre. Utan höanalys, hon sa rakt ut att analys behövs icke det är ju bara att lukta på höet liksom... hmm... Då sa jag att han är pigg nog, här behövs ingen havre. "Det är för att han är pigg i magen, förstörd av Krafften."
Sen rekommenderade hon örter. Vilka örter? Vem vet. Jag fick inte veta iaf, förutom att det står på en lapp att jag bör ge örter :cool:

Det som var bra med detta är att jag vet var han är spänd. Han är känslig med sina öron, vilket tydligen var en spänning i hela halsen och bogen, och efter massagen var han så snäll med öronen. :) Det blir mycket friskvård på schemat i framtiden.

Hej senaste nyt om min 4-åring är:
Det var inget fel på hans ben som tur var.Han har stått i 2 veckor och sattes igång igen och tro det eller ej men allt funkar perfekt nu!han går i form i alla gångarter,Hoppar med rätt så bra teknik tycker jag.han hoppar upp till 50 cm med vilja.Kan skänkelvikning och framdelsvänding.Kan stegra på kommando ifrån marken med sin skötare som lärt honom det:)Inga klagomål tack:D.... Zernike / Zingo har blivit mina drömmars ridhäst.Tyvärr kanske jag inte kan ha kvar honom men här kommerlite bilder iaf:D

Rätt så bra hoppbild kommer mer snart!!
19617732.jpg

Dressyrstjärnan min!
19617719.jpg

En rätt så bra bild
19617727.jpg

Ja antingen så rä det islandshäst i honom eller så har han ngt sånt i stammen:S
19617726.jpg

Länkar resten så det inte bilr för mkt bilder:P

Endast med Emma på ryggen.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19610000-19619999/640x480/19618381.jpg
igen
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19610000-19619999/640x480/19618387.jpg

LÄNK TILL HELA MIN PIXBOX!

www.Citron-vatten.pixbox.se

KOMMENTERA !

Va skönt att de inte var nån fara med henne. Varit lite orolig för er faktiskt.

Idag har jag tränat calle o nu är han DYYYYR :love:
Vilken underbar häst jag har, så stolt över honom.
Hoppade en bana på 90 o han gör de så kalasbra. Var 3 missförstånd på hela passet, först rev han en oxer när vi höjde från 70-90..han var inte riktigt med där.
Sen skulle vi göra en ganska tvärsväng innanför ett hinder ohan trodde vi skulle hoppa de hindret istället..så han drog lite mot de så jag fick ta stopp på honom o göra om svängen:p
Resten av banan var han super.

Så jag skulle hoppa om 1(som han rev) och 2-3 där han inte hängde med i svängen o sen ta med 4.an (1.an bakofram) på böjd linje.
Hoppade jättebra ända tills 4.an.. då fattade han inte att han skulle hoppa den , för han hade ju gått på sidan om rundan före..så då vart de heeelt fel o han försökte rädda sej ur de (hade varit bättre o stanna men han vill så gärna försöka) så han rev den kraftigt.
Tog om den o han hoppade högt över med gott självförtroende.

Så pålördag blir de debut i 90 clear round :bump::bump:

*KL*

och vi har varit på vår första P&R :)! Bara 60 cm men det var mest för miljöträningen. Fast, han var ju lika cool som han är hemma, inte mycket som hetsar upp min unge herre inte :).

En liten film från hoppningen: http://www.youtube.com/watch?v=ZwMNQVu7grE

Det var värre med lastningen när vi skulle hem igen, det tog 1,5 timme!! Även då var han lugn men han skulle INTE gå upp i transporten!! Till sist upptäckte han att han fick hösilage om han gick upp och då traskade han rakt upp :D. Lille skithästen :love:!

Ja, det kändes underbart att det bara var en liten smäll.

Härligt att det går så bra för er :idea: (-lampa) !!
Kommer gå toppenbra på lördag, håller tummarna stenhårt för er!

Nu har jag gjort tappra försök att få in filmen på datorn o en del har fastnat.
Däremot så hackar de lite här o där så man missar 1 hinder och kraschen..kanske lika bra de :angel:
Vet inte vad de tagit åt kameran faktiskt..den vill inte spela över filmen i datorn lika enkelt som den gjort förut ..får klura på de.
men här finns iaf en film http://www.youtube.com/watch?v=THkvkr8MU-A
de är alltså 90 som han hoppar för första gången o de är lite suddigt på sina ställen.. youtube som har dålig kvalite.

Eftersom du bor i Habo så måste jag ju nästa gifta mig bara för att jag inte bor så långt bort!:p

Du är så välkommen att höra av dig! Men inte förren nästa sommar, då bör hon vara inkörd o säker!

Nu ska jag upp till stallet, o tömköra en sväng. Tränar för tränaren på onsdag, så det måste övas lite inför det!

Jag har fått fnatt på att jag ska köra in min kille :D Kanske tar tag i det till försommaren/sommaren. Då kan vi peppa varann ;)

Nu har jag varit borta härifrån i nästan tre veckor - och HJÄLP vad ni skriver ROLIGT! Ska läsa igenom allt lite senare när jag har tid!

Igår var jag och Lasse på en riktig dressyrtävling. Han var så duktig så jag nästan spricker av stolthet! Han gjorde allt rätt! Transport - framridning - programmet :D
Fast poängen blev väl inte de bästa och vi hamnade näst sist i klassen :p Men jag är så jäkla glad ändå! Det vi tappade på var att han inte var stadig i formen och vinglade/slog lite med huvudet i övergångarna. Men det får sitta på trötthet, spändhet och orutinskontot.
Sen har jag ju varit bortrest i 16 dagar och kom hem tre dagar innan tävlingen, så det blev ju inte direkt någon finslipning innan det var dags. (har haft tjej som motionsridit honom ngr gånger när jag vatt borta).

Carisma är stor och trött och söt som en ängel :love: Mindre än en månad till fölis kommer nu -wee-

Det regnade på tävlingen så det blev inga bilder därifrån, men tog nån "uppställningsbild" när vi kom hem, mest för att dokumentera den flätade manen och det vårdade intrycket :rofl:
Dock ser Lasse ut som en blöt liten kanin - hihi
men håll tillgodo ;)
lasse-april08-1.jpg

lasse-april08.jpg

Vad stabilt och enkelt det såg ut:love: Tänk om min :devil:vul kunde vara så:D

De här är första gånngen han hoppade hinder på 90 överhuvudtaget o han var mkt bättre o mer engagerad än när de är låga hinder.
Väldigt lätt att rida på hinder, känns riktigt bra inför debuten på lördag :)

knapp

Pålle börjar bli säkrare i terrängen! Det känns jättekul. Alltså - inte terränghoppning utan offroad sas ;) Promenixade igår men han var koncentrerad på annat så till slut knatade jag ut i skogen... råkade dock hamna mitt i ett område med avverkat sly som låg kvar. Men han var väldigt lyhörd och blev inte stressad, tur det för annars hade jag fått en häst över mig rätt så snabbt, var inte direkt smidigt att ta sig fram där. :p Snacka om avslappnad skritt när vi kom ut på grusvägen sen, huvudet lågt och väldigt långa, gungande steg. Idag blir det ridning off road, styrke och smidighetsträning!

Calle ser ut att hoppa kanon! Lycka till i helgen, kommer gå strålande!!

-kl-
Idag var jag på banhoppningsträning med Lasse. Det gick skitbra :D Han hoppade några riktigt stora språng så jag höll på att flyga av. Annars var det lite vingligt, och vi fick till och med prova att hoppa lite i galopp idag :D Första gången vi hoppade kombination och det tyckte han var det roligaste på hela banan :rofl: Bara laddade och for igenom som en raket, så jag knappt fick stopp efteråt :D

Han rev bara två hinder, och det var inte alls lika "grovt" som förut då han i princip bara gått rakt igenom och snubblat sig över.
Rivningarna idag var mer normala, dock på räcken och med frambenen, så det har med avståndsbedömningen att göra.... kommer väl så småningom! Redan en stor skillnad sen innan, tackolov!

Banan var 9 hinder med lite titthinder bl a vattenmatta och olika grindar och plank, vi fick anpassad höjd på det hela, så hindrena var mellan 20 - 80cm på ett ungefär ;) Tog banan 2 ggr när vi ändå var i farten!

På torsdag är det körträning, ska bli kul nu när han varit ifrån vagnen i tre veckor och se hur han reagerar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar