04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Vet inte om frågan var riktad till alla men svarar ändå :p Vi släpper våra successivt i nya hagar i takt med att gräset växer. I sommar kommer de förhoppningsvis gå 9 hästar ihop, det blir kul! Hoppas det funkar bra. Ute på nätterna får de gå så fort det är varmt nog, i juni antagligen :)

--

Just nu undrar jag om det är en hingst jag köpt! Kollade igår för att se så jag inte blivit lurad :p Stona brunstar och det är ju HANS ston nu. Han skrek som en idiot i stallet (aldrig gjort innan) och var helt sjukt taggad ute i skogen. Han gjorde fina galoppfattningar heeela vägen hem haha. Hoppas de slutar snart för det var inte alls kul, och om han börjar hoppa måste vi flytta om så vi får en pojk och en flickhage. Han var ju trots allt hingst tills för 1 år sedan.

Men så tråkigt! Får man fråga vad som hände?

-03:ans mamma tog vi bort den 1:a februari 2005, i sviterna av en (av många) koliker. Där var det inte snack om saken, hon var så dålig. Och en tröst var ju att jag hade Modesty, en del av mamma Modett.
Modesty var ju sitt pigga, glada, vanliga jag - förutom att gaffelbandet gav efter och aldrig kunde läka. Men tittade man inte på vänster bak så var hon fortfarande hon, och det var tungt. Eller, på samma gång skönt också, för inte vill man att de ska tappa gnistan och livsglädjen bara för att man inte orkar släppa taget.

Akilles är ju (i brist på bättre ord) Modestys ersättare, och kan ju säga att jag är lätt nojjig och daltande..

*Kramar om lite extra*Det är tufft när det händer så unga hästar...Jag går själv, ständigt, med undran om min fröken kommer att hålla. Hon fick ju strålbensförändringar i samband med ett svårt genomtramp/vrickning under sedering i höstas och har haft 2 hältåterfall efter det. Då vi röntgade hittades även en cysta i kotbenet:mad: så där rök alla tankar på ev. avel, helt klart.

Nu håller jag på att sakta öka belastningen på henne och har andan i halsgropen ständigt. Livrädd att hon ska vara halt efter varje gång...*vilket liv*...Återfallen kom när hon var specialskodd och rent instinktivt tyckte jag att det var fel att ha henne skodd då det knappast gynnar cirkulationen på en häst som inte jobbas ordentligt så i samråd med vet. och hovis beslutades att hon skulle skos av och sen dess har hon inte visat hälta (???)...inte en enda gång, trots galna upptåg i hagen:cool:

Så har jag tömkört henne under senvintern/våren. Tagit det lugnt och sen har jag också provat att jobba henne på lite mer böjt spår (i skogen och i rundcorallen). Det har hittills gått bra...

Igår red jag henne i hela 25 - 30 minuter. Tanken var ju en stilla skritt men säg det till en överladdad 4-åring...*suckar*... Men hon gick rent hela tiden trots skutt, hopp, sidostepp, plötsliga travinfall o.s.v. Masserade in Blue Lotion efteråt innan hon fick gå ut i hagen. Jag stod och studerade hennes rörelser en bra stund efteråt...sen på kvällen fick hon BoT-paddar på bägge fram för säkerhetsskull...och var nu på morgonen ohalt:bow:...Gu' vad jag hoppas att hon ska hålla!!!!!!

Oj, mammahästens sjukhistoria är lång. Den började när hon var 6 månader gammal och fick in en pinne i kotleden. Veterinären ville avliva, det ville inte ägaren.

Tror att detta kan ha spökat genom åren och orsakat spänningar i ryggen som hon nog hade riktigt ont av det sista. Hon stod och hängde på boxväggen ibland och avlastade bakbenen.

Gaffelbandsskada har hon haft och kolik och gud vet allt. I sommras trodde jag att vi skulle förlora henne när hon fick blåsor runt hela munnen, men det var inte någon leverskada utan förmodligen en allergisk reaktion. Hon var iallafall jättesjuk.

Juverinflammation och livmodersinfektion har hon också haft. Det år lillebroren blev till. Ett under att hon inte kastade. Livmoderinfektionen kom efter det dödfödda Akriborifölet.

Nu var det nog på eländet! I januari fick hon sluta sina dagar, nästan 19 år gammal, och slippa ha ont!

Men vi fick ju två härliga ungar efter henne. 04:an och 07:an.

Så här såg hon ut:

PICT0278.jpg

Vad roligt :) Grattis!

Själv har jag just beställt tid för en genomgång av en ET :) Redan på söndag, så det känns roligt. Sadeln verkar inte ligga så bra direkt så vill utesluta att det är fel på hästen. Håll tummarna för att det inte är nåt! (och att hon är bra så jag inte kastar pengarna i sjön :p)

Självklart håller jag tummarna!!! Jag har varit i kontakt med en ET i Jönköping men hon är rätt sällan här nere, försöker hitta någon i närheten som kan sin sak...

Kom just på att jag glömde fråga om hon hade nån utbildning... :o Hon började fråga så mkt om hästen så jag kom av mig. Kanske borde ringa upp?

Tror jag vet vem du syftar på, men testar denna då hon bor lite närmre mig :) Sen får man väl ta ut den andra och jämföra, annars vet man ju inte vem som är bäst.

Edit: Jag ringde upp. Hon är utbildad 2 år, och vidareutbildad :D

Senast ändrad:

Tack alla för berömmet av min lilla tjej! Blev ett riktigt bra kort faktiskt!
Främst så ska hon köras in, sen ridas in, och tränas dressyr, men även lite hoppning, allroundhäst ska det bli är det tänkt! Ska bevisa att shire oxå kan! Får se vilken gren hon trivs bäst med! Att köra bröllop är en liten dröm..

Idag har jag ridit ut en liten bit, och för första gången har vi galopperat på fält:) Det var egentligen inte meningen, vi skulle bara trava lite, men det var i alla fall väldigt härligt! Och Van remo skötte sig så bra, han försökte inte ens busa eller öka tempot eller nåt, väldigt impad av mina fina bebishäst, fast så har han ju ett underbart lynne oxå.:)
Vi mötte senare 3 rådjur, och efter mötet med dem "läskiga" varelserna var det småtrav som gällde för hela slanten på hemåtvägen :p inte skulle Van Remo skritta inte, bara takta hela tiden. Är dem inte för söta våra underbar hästar ibland?:D:smirk:

Imorrn ska vi förhoppningsvis för första gången besöka ridhuset, skriver någ några rader om det oxå då...:angel:;)
// Jonni

Min får börja gå på bete så fort de finns nå gräs å käka ;) I fjol släppte vi dom 5 maj om ja inte minns helt galet. Sen fick dom gå till september... Så ja hoppas de blir ungefär lika i år. Kommer nog att hålla igång henne i alla fall en del under sommaren, men lite vila ska hon få.
Min skrutt har fått för sej att börja växa nu igen, de har stått stilla ett tag, så nu bllir de lugnt med ridning ett tag...

Tack! =) jaa, det är han verkligen =D

Idag bar det av till ridhuset för första gången. Van Remo tog allt med ro & jobbade på ganska bra. Det enda som han reagerade på var den snygga hästern i spegeln, som han gnäggade till. =P
Bildbomb:
19604212.jpg

19604006.jpg

19603915.jpg

19604501.jpg

19603919.jpg

19604678.jpg

19604210.jpg

19604211.jpg

//Jonni

Senast ändrad:

Han är verkligen jätteläcker din häst :)

Själv har jag fått min första "skada" på pålle nu :smirk: Han är nog riktigt klantig, så han ska gå med benskydd på ALLTID i fortsättningen! Skulle rida igår och hittar ett hyfsat stort sår mitt på frambenet, på framsidan. Det ömmade, men han var inte varm, svullen eller hade feber så det var no biggie. Skulle lyfta hoven och får blod på fingrarna så jag såg ut såhär :confused: för såret blödde ju inte...
Hittade ett mikroskopiskt sår vid kronranden som blödde. Kunde inte se såret men det var inte ömt eller så. Tur att han är skimmel så man ser sånt här snabbt :p

Pappa fick springa med honom och han var inte halt, och definitivt inte idag. Han får inte gå med stona längre ;) så det är lite panikartat i hagen med mycket galopp utmed stängslet och gnägg. Men men, ska packa in honom i nyinköpta benskydd senare och så ska jag rida ut en liten sväng. Kortare än jag hade tänkt men vad gör man :p

*kl*

Idag har vi äventyrat på töm. Fröken var mer en lovligt yster efter ca 20 minuters skogspromenad så när vi skulle gå utmed vallen gjorde hon störtattacker upp mot vallens mitt 4 ggr med mig hängande därbak...sen insåg hon att det var lite obehagligt så hon dämpade sig och blev sitt "fina" jag igen...Ingen hälta idag heller, vilket jag är oerhört tacksam över:bow:

Tack alla för berömmet av min lilla tjej! Blev ett riktigt bra kort faktiskt!
Främst så ska hon köras in, sen ridas in, och tränas dressyr, men även lite hoppning, allroundhäst ska det bli är det tänkt! Ska bevisa att shire oxå kan! Får se vilken gren hon trivs bäst med! Att köra bröllop är en liten dröm..

Eftersom du bor i Habo så måste jag ju nästa gifta mig bara för att jag inte bor så långt bort!:p

Efter gårdagens ridtur är det bekräftat:

Min "minicooper" har en formel 1-motor!

Värre än Ahlgrens bilar, den här går inte att stoppa nånstans.:eek:

kl.
Idag har Q varit på hoppträning o oj vilket beröm vi fick.
Även om Q ibland tycker att de är konstigt med markbommar både före o efter hindret o inte riktigt vet hur han ska bete sej , vilket oftast resulterar i att han råkar knata rakt igenom en gång innan han lyfter på fötterna ;) så försöker han förstå o göra rätt hela tiden.

Tränaren som mest har pikat mej för att jag sitter på en övervuxen ponny sa idag : Sara, de där är nog den bästa HÄST du suttit på någonsin. Så otroligt KLOK , vilken skalle han har:love::D
De roliga är att han har tränat både Q´s mamma (som jag red som ponny) och hans pappa (som han tränar nu varannan vecka) och när jag berättade de sa han " den här har helt klart fått mammans snygga modell och pappas förstånd och underbara skalle".
Kan man bli annat än stolt över lillskiten :p

Imorgon är de 5 åringen som får träna o calle ska få prova hoppa en bana på 90 för o se om han är klar för tävling om en vecka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar