04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Ja, Strömsholm vore ju skoj men det blir väl långt att åka tyvärr.
Bli nog visning på Gevagården för oss, satsar på uppsuttet men jag kan hinna ändra mig:angel: Det är även för mig dressyrsen som är viktigast men visst vore det kul att få bra på hoppningen med!

Det skall bli spännande att följa förberedelserna och se vilka av oss som vågar uppsutten hoppning i aug/sep:D

*knapp*

Varför är det inte mer arabfolk i den här tråden? :p

Nu har jag bestämt mig för att vara frisk! Längtar efter att sitta på den goa ryggen, nu i vårvädret och allt. Har ni andra också vår nu? Här ligger snön i små högar i skuggan, igår var det runt 14 plusgrader och idag runt 10, och väldigt varmt i solen :) Längtar så efter en massa härliga ridturer :love:

Usch inte kul med otrevlig domare, jag menar även om dom kanske inte är överförtjusta i hästen kan man väl vara artig och smaken är ju alltid som baken.. Vissa gillar lätta hästar andra gillar lite maffigare, gäller bara att man hamnar hos rätt domare. :cool:

Jag var en gång för länge sedan på en treårsvisning och jag tyckte så synd om en tjej där. Hon var där med sin egenuppfödda häst och den var verkligen inte vacker, hade dom flesta fel man inte vill ha. Såsom lågt ansatt hals, jättelång, grov, lågställd, väldigt raka haser och stupande bog, rakt kors etc. I alla fall så basunerar denna domare ut i högtalarna att "här har vi ett exempel på hur vi INTE vill att en häst ska se ut idag!"
Jag menar var han verkligen tvungen att säga det på det viset, fanns det inget lindrigare sätt att säga det på, såg på tjejen att hon blev jätte ledsen. :confused:

En kompis råkade oxå lite illa ut. Hon har en jättefin häst, dock så är han lite stor och dom drog ner något fruktansvärt på hela betyget pga dom inte gillade att han var så stor..:confused:

My Precious
Jag får se hur mitt lilla monster beter sig på hoppträningen i morgon, det avgör lite hur jag kommer gå vidare med hoppningen. Har ju ingen lust att bli dängd i backen varje gång. :eek:

Jag har planer på att visa på Grevagården jag med. Trots att jag inte har något att visa egentligen. Det blir mest för att JAG tycker att det är kul.:p

I en annan diskussion ang uppsutten hoppning så var det en som påstod att hindrena ganska snabbt kom upp på 120 cm. Kan det stämma? Ska en 4-åring behöva hoppa det?

Jag var en gång för länge sedan på en treårsvisning och jag tyckte så synd om en tjej där. Hon var där med sin egenuppfödda häst och den var verkligen inte vacker, hade dom flesta fel man inte vill ha. Såsom lågt ansatt hals, jättelång, grov, lågställd, väldigt raka haser och stupande bog, rakt kors etc. I alla fall så basunerar denna domare ut i högtalarna att "här har vi ett exempel på hur vi INTE vill att en häst ska se ut idag!"
Jag menar var han verkligen tvungen att säga det på det viset, fanns det inget lindrigare sätt att säga det på, såg på tjejen att hon blev jätte ledsen. :confused:

En kompis råkade oxå lite illa ut. Hon har en jättefin häst, dock så är han lite stor och dom drog ner något fruktansvärt på hela betyget pga dom inte gillade att han var så stor..:confused:

Hu så hemskt. Det GÅR faktiskt att ge negativ kritik på ett trevligt sätt.

Min Ella fick neddrag på betygen på fölvisningen pga hennes storlek. Hon är liten istället. Det syntes tydligt att domaren hade ändrat 9, 8 till 8, 7 på de första betygen. Det lär jag vänta mig på kvalitén också.

Ella har förresten växt en cm.:bump: Hon är hela 157 cm nu!!!

Samma här för mig, jag visar också för att det är kul och en målsättning. Sedan får man ju råd om fortsatt utbildning villket kan vara kul. Förväntar mig inget men hoppas kan man ju inte låta bli att göra, min är också lite liten 164 nu. Tycker det är lite löjligt att de drar ned så mycket om hästen är bra för övrigt (som din måste vara med de poängen)

Ja, du har säkert rätt, huua jag hade nog inte räknat med att hoppa över 1,10 iaf.
Tycker det är lite väl maffigt att ställa så höga krav på en 4 åring...:confused:

Usch inte kul med otrevlig domare, jag menar även om dom kanske inte är överförtjusta i hästen kan man väl vara artig och smaken är ju alltid som baken.. Vissa gillar lätta hästar andra gillar lite maffigare, gäller bara att man hamnar hos rätt domare. :cool:

Domaren på utställningen jag var på var en sån j*kla mansgris. Jag visade då lilltjejen, han kommenterade att hon hade kraftigare hals än vad som är modernt (jag älskar maffiga halsar, så whatever..) och även hon var något liten - född 1:a juli och visningen var i augusti, konstigt. Vi visade skritt och trav, sen bad han oss galoppera. Och jag som aldrig visat föl förr frågade honom om jag kunde släppa eller om jag skulle springa med. Gubben ger en mördande blick och fräser - Ja men vad BRUKAR du göra?
Nåväl, jag släppte henne iallafall och det slutade med att hon blev en klass I, 2 poäng från diplom. MEN, här kommer det mansgrisiga, en kille visade ett föl på denna visning. Mina kompisar på läktaren höll på att gå i taket när denna kille frågade precis samma sak om galoppen, domaren ler och säger "det är okej med vilket som". Detta föl vann sedan visningen, fnys. (Okej, inget ont om den lilla, den var fin såklart).

Sedan då, så skulle min bäbis mamma visas för att "uppgradera sina bokstäver". Hon var då 18 år, och hade tävlat upp till 140, och hade ett B. Hon visades mycket riktigt, domaren står och tittar på och säger ingenting. Sedan, när vi är klara, så kläcker han ur sig: "Vill ni ha betyg på den, eller?". "Eh, jaa", tyckte vi (som inte visade bara för visandets skull..). Han säger då, i mikrofonen, att "ja man brukar ju inte höja sånahär gamla hästar. Men den här har ju då tävlat.. till Lätt A.." Min vän ägarinnan utbrister "Näe, jag har tävlat MSV på henne". Domaren: "Jasså du. På klubbtävling eller?".
Hon fick höjt till AB, vilket var kul även om vi mest bara visade henne "när vi ändå skulle dit", så att säga..

Well, lång historia! Märker att jag fortfarande är sur, 5 år senare :mad:

Nåväl, jag släppte henne iallafall och det slutade med att hon blev en klass I, 2 poäng från diplom.

Halvblod från inte diplom vid fölvisning (om det var ett halvblod?) och man brukar avråda från att visa så unga föl. Det ger orättvisa poäng bara på grund av åldern.

Mycket möjligt att man avråder, ägde henne inte då (köpte henne först ett år senare) så jag kollade aldrig rekommendationer för det utan följde bara med och visade henne. Däremot så delades det faktiskt ut diplom, halvblod till trots. Kanske var inofficiellt, det har jag ingen aning om. Var dock vid 2 p mer än vad min fick.

Ja jag lär väl oxå få nerdrag pga storlek, om han inte växer av bara den i sommar, han är ju bara ca 159 cm..:angel:

Jag skulle oxå varit sur, gillar oxå maffiga halsar. :mad:. Vilken tråkig attityd!! Men han kanske var lagd åt det hållet, gillade kanske killar.. :p:angel:

Btw
Min lilla kille skötte sig exemplariskt på hoppträningen i dag!! Var sååå snäll och duktig och hopptränaren var kanonbra, jättevänlig med hästarna och väldigt noga! Jag är jättenöjd! Tyvärr dröjer det väl några veckor innan jag kan åka och träna igen, för nästa helg, den 12-13 april, ska vi iväg på dressyrkurs och övernatta. Så då tror jag det blir lite mycket med hoppträning samma vecka och veckan efter lär han väl vara lite trött..

Toppen har dessutom blivit stora killen när det gäller transport, hur cool som helst, stod och käkade som om han aldrig hade gjort annat, hur avslappnad som hellst. Lät han stå en stund i transporten själv, inom höravstånd, för det kan vara nyttigt sedan på tävlingsplatser då det kan bli mycket väntan, nemas problemas tyckte Toppen. Lastar honom själv oxå, han traskar rakt på numera inte ens en tvekan så matte är jättestolt. :love::love:

Haha, ja han kanske var det :idea: Nåja, det man mest kan tycka är såhär i efterhand är väl att domaren har en så viktig roll, känner inget sug att ställa ut föl igen och så ska det ju inte vara. Man fångar fler flugor med socker än med ättika..

Så kul att det går bra med din! Längtar tills vi är med på vår första träning :love: Men det är en bit dit än. Dock idag, så märktes det att poletten börjar ramla ner vid vändningar, han söker sig neråt och börjar forma sig efter det böjda spåret!

Imorgon åker min lilla-04 till trapalanda:cry:

12593399.jpg

Men usch och fy :( Kan ju säga att det går inte en dag utan att jag tänker på min älskade -03:a, som flyttade dit den 18/8. Helt otroligt hur man kan sakna dem.. Kan tyvärr inte säga att det "är skönt när det är över" eller "känns bättre sen", för jag har inte själv nått dit. Men jag antar att tiden läker såren, såsmåningom.

jag lider med dig , så himla tråkigt på en sån ung o fin häst.
Samtidigt måste de väl kännas skönt att allt är klart nu, förutom de värsta ögonblicket.
Han slipper lida.

Å fy så hemskt, beklagar verkligen!:cry::cry: Jag har fortfarande inte riktigt kommit över min gammelgubbe som jag var tvungen att ta bort i somras. Han var ju ändå 18 år, måste ju kännas fruktansvärt på en så ung häst!!:crazy:

*Delvis KL*

Skulle vara roligt att se någon längre filmsnutt på din med trav och så:)

Idag var jag in med gummsan till kliniken för ett tandläkarbesök. Hon var underbart duktig därinne och det hela slutade med att herr veterinär plockade ut en jätte lös mjölktand, sparade den som minne:D I övrigt så såg det jättebra ut även om hon hade lite ytliga sår i överkäken som uppkommit av skavande mjölktänder, men han sa att det var helt normalt och att det skulle läka på ngn dag.:bump:

Hon börjar bli så himla fin nu när hon tappat all vinterpäls, underbar att rida nu efter att jag minskat på fodret. Ska träna på söndag och ska försöka be mamma snällt att filma lite. Ska dessutom anmäla mig till en klubb dressyr som hålls ännu nästa helg. Tänkte rida utom tävlan, och rida lätt eftersom jag inte lyckats hitta ngn dressyrsadel än. Har inga planer på att studsa runt i hoppsadeln jag har nu;) Bra att vara med bara för rutinens skull!!

Ja han har lidit så självklart känns det skönt, men jag tror han hade kunnat bli en riktigt fin häst så det var synd.
ja och värsta ögonblicket blir det verkligen, det är jag som ska hålla när de gör det:(

ja det känns hemskt, igentligen skulle han avlivats i höstas men då sa försäkringsbolaget nej så han har lidit till nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 144
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar