04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Här snöar för övrigt nu igen (HAHA, snöoväder 18.00 torsdag??? Nu snöar det lite finsnö o ingen blåst att tala om :smirk: ) så jag hoppas det blir nog att tolka imon igen :)

Verkligen supersöt var den, riktigt vacker huvud!
Ja, men de är ju skönt med lagom "liten" häst också. Kan ibland kännas jobbigt med min dam på 172cm ! :angel:

Här snöar för övrigt nu igen (HAHA, snöoväder 18.00 torsdag??? Nu snöar det lite finsnö o ingen blåst att tala om :smirk: ) så jag hoppas det blir nog att tolka imon igen :)

Tolka är ju jättekul :banana: vi åkte tefat efter min -04 nu i veckan, både han och vi hade superkul!! Här blåser det som bara den :( men snöar gör det så hoppas att snön får ligga och att blåsten avtar! Här kommer en bild på veckans bravader!

S5003773.jpg

Härligt! Jag blev superglad när jag hittade en hel pluka i ladugården :D Och den höll vår första färd oxå så det blir en till i em minsann :)

Alla mina ponnyer genom åren har fått stå ut med att dra runt mig i pulka i snön någon gång. Har gått fint med såväl unghästar som bakskygga dressyrponnyer. Det är viljan och envisheten som räknas, jag ska åka pulka, punkt slut :angel:

*kl*

Min lilla har ju oxå varit så himla snäll hela tiden, men igår var han ett riktigt litet monster!!:devil:

Fick för mig att jag skulle hoppa lite, det har ju hittills gått jättebra och han har varit helt okomplicerad. Men igår fick jag lära mig den hårda vägen att inte hoppa honom när han har vilat några dagar!!

Han tog ett jättesprång över det lilla krysset som jag hade satt upp, kändes typ som att han hoppade 1,50 m rakt upp och jag jag hade ju satt upp en liten enkel 5,5a men det resulterade ju i att vi hamnade precis framför hinder nr 2.. Eftersom vi kom så nära så insåg jag att vi skulle aldrig klara hinder nr 2, även om det var lågt så jag styrde vid sidan om.

Vad gör det lilla monstret då.. Jo han drar ner huvudet mellan frambenen och leker värsta rodeohästen samtidigt som han kastar sig åt vänster.. Vilket resulterar i att matte flyger åt höger! Sedan så stannar han och står och glor förvånat på matte som ligger på backen och försöker hämta andan, ungefär som, vad gör du där?? Blev lite mörbultad och lyckades mosa långfingret på vänsterhanden, bröt av nageln under nagelbandet.. Tänk att ett litet finger kan göra så j**la ont!!

Första gången på drygt 12 år som jag åker av, brukar för det mesta lyckas klamra mig fast.. Men inte denna gången!

Efter lite omplåstring av fingret så hoppade jag dock upp igen och då var det som :devil: hade flygit i han, skulle stegra hela tiden så jag var tvungen att sätta på gougen igen och när han inte kunde stegra längre så provade han att bocka igen.. Då var matte dock mer beredd så då fick han faktiskt för första gången i sitt liv lite stryk. På detta viset får han ju inte hålla på! När han märkte att han inte kom undan längre så blev han sitt vanliga snälla jag igen och då får man ju självklart massor med beröm och godis.

Jag hoppas verkligen att detta inte var början till någon tånårstrots utan att det var en engångsföreteelse!! Ska dock ta hjälp fortsättningsvis när jag hoppar!!

Ajaj, stackars fingret!!

Förhoppningsvis blir det inte så mkt mer, fattar dom med en gång att det inte lönar sig brukar de vara smarta o lägga ner allt för mcyket stök. Men gud vad jag är glad att jag sitter på min ponny (på 152 ;))! Ponnysar kan bocka o busa hur mycket det vill utan att krämma mig det minsta. Stora hästar däremot :eek: Jag mår ju illa av bara tanken :o

Jag vet inte, ju större hästar desto långsammare är dom upplever jag, dom små kvicka kan vara desto svårare.. Min är ju som sagt inte så stor ca 159 cm och jättekvick upptäckte jag..:crazy::cool: Däremot så är det ju mindre fallhöjd på dom små ;) Har ju suttit på hästar som bråkat förr men den här gången hann jag inte ens uppfatta att jag satt löst innan jag låg på backen. Annars har man ju känt att man suttit löst några ggr men alltid lyckats reda upp det. :cool: Var lite snopet faktiskt..:o

Vilken snygging:d

Du blev tyvärr bekant med min häst när hon var på sitt värsta humör:devil: Ja, det var jag med det "smågalna" bruna stoet som störde din träning förra lördagen.:angel:

Har inte ridit idag men bjussar på två bilder istället :)

litensn.jpg

mysmule.jpg

Försökte lära honom "vacker hov" och ja det gick väl sådär :D Han böev mest tiggig, så nästa gång blir absolut inget godis... Men han lyfte alla 4 hovar fint när jag bad honom! Nästa steg - spansk skritt :D

Det är ju så roligt att lära dem trick! Jag har lärt min kille att buga (eller nästan i alla fall) :) halvt om halvt yoga och så följa john :) försöker gå vidare med nya trick men det har tagit lite stopp! Han förstår att han ska prestera nåt i alla fall för han går igenom hela registret när han inte förstår! Allt för lite morot haha :)

Nu när min älskling har lugnat sig en aning har jag upptäckt hur stel han är i högervarv. Ställer utåt, genar i hörnorna.... Försöker rida mest i högervarv, rida på volten etc men han genar, volten blir minimal, jag börjar glida åt vänster i sadeln. Kan inte använda för mkt innerskänkel för då blir han rädd och kastar sig åt sidan. Är det dags för instruktör? Eller kanske veterinär? Men han verkar inte ha ont. Finns det någon annan med samma problem?

Min kille blev stel i ena sidan ett tag och jag fick tipset av min instruktör att rida mycket serpentiner och så små volter i mitten, behöver inte vara lika stora eller särskilt organiserade men använda mycket innerskänkel i dessa små volter.. Du kan ju jobba likadant från marken också om han blir rädd när du sitter på och skänklar.. Är det allmänt att han är känslig för skänkeln eller har det kommit nu? I så fall kanske han har ont och då bör du nog kolla upp det.. Mycket mjuk och lösgörande övningar, han kanske går och spänner sig för mycket?

Min kille blev stel i ena sidan ett tag och jag fick tipset av min instruktör att rida mycket serpentiner och så små volter i mitten, behöver inte vara lika stora eller särskilt organiserade men använda mycket innerskänkel i dessa små volter.. Du kan ju jobba likadant från marken också om han blir rädd när du sitter på och skänklar.. Är det allmänt att han är känslig för skänkeln eller har det kommit nu? I så fall kanske han har ont och då bör du nog kolla upp det.. Mycket mjuk och lösgörande övningar, han kanske går och spänner sig för mycket?

Han är allmänt känslig för skänklar. Vad föreslår du för lös och mjukgörande övningar. Han kan inte så mycket ännu. Bara riden i ett par månader.

Nu har jag äntligen fått hem min underbaring!!:love: Han är helt underbar & lika snäll som han är stooor! Han är relativt lugn & vi har redan hälsat på både getter & grisar. :) Sorry för bildbombning.
19232257.jpg

19232793.jpg

19232796.jpg

19232258.jpg

19232256.jpg

// Jonni

Okej. Mitt förslag är att du försöker jobba lite med skänklarna från marken så att han inte flyger i taket varje gång du ska ta till skänklarna. Volter i varierande storlekar och försöka få honom att flytta sig för skänkeln, istället för foten så använder du handen att "peta" honom med i skänkelläget samtidigt som du styr honom framåt neråt i volterna. Det fungerade bra för oss.

Sen är ju 8-or och serpentinbågar bra. Ett annat tips är att rida rakt ut i skogen ( någorlunda lämplig terräng är ju bra :) ) över stock och sten och slalom mellan träden. Det är saker som hjälpt oss och jag har märkt efter bara ett par gånger att han är mer avslappnad och "lika" i båda sidorna..

Något som kan vara bra också som jag har märkt när jag börjat med trickinlärningen är att få hästen att böja ordentligt åt båda håll (ta hjälp av godis så går det lättare)..

Vet ju inte hur mycket ni kan ännu men annars är ju skänkelvikningar, öppna, sluta mm bra lösgörande.

Idag gjorde Easy sin första start i 90 och var felfri. Jätte nöjd med henne, skötte sig utmärkt även om det var mycket att titta på som publik, påskris och blommor.

Min gjorde också 90cm debut idag ! :)
Dock med två nedslag, men guuud så fin hon var!! Så klockren! Var en bana fylld av titthinder.
Plank, grindar, vattenmattor, murar, lådor, påskris - ja allt du kan tänka dig! Och hon brydde sig knappt.
Visst tittade hon lite på all konstig publik som satt så nära osv, men hoppade så fint!
Var ett "vanligt" hinder med och det petade hon :p haha, sen kom vi helfel på hinder nr ett (trippelbarr!) så de fick vi också med oss.
Men jag är så himla nöjd över henne, en bana på hela 10 hinder tycker jag är bra gjort på 8 fel, handlar ju bara om orutin!! :'D:love:

Nu blir de lite vila för Peias del, har gått hårt nu..
19239757.jpg

Va duktiga ni är :) själva har vi bara tagit några småskutt! Löshoppar en hel del dock med superfin teknik. Nu ikväll skulle vi löshoppa och hade precis fått upp hinder och hela kittet och jo tjena..då försvann strömmen där ute. Kolsvart blev det. Snäll och lugn häst som jag har stod lugnt still medans jag letade mig fram med mobilen haha!

Blev att kvällsfodra alla hästar i mörkret, men det gick ju rätt bra. Typiskt mig att ha sån otur, står i kollektivstall och varenda gång det är strömavbrott eller storm är det min tur att fodra eller ha stalltjänsten! :( Men ibland ska man ha otur.

Det positiva är att hinder och allt är klart för löshoppning i morgon när jag kommer ut :) :)

Men stora hästar har en helt annan rörelse och kraft i ryggen än ponnyer. Mammas jäkla bockapa har skrämt vettet ur mig :eek: Jag hamnar liksom aldrig löst på samma vis på en ponny, oavsett hur den håller på o knäcka ryggen på sig själv, mystiskt.

Ibland känner jag att vi fastnar lite i något varv och inte kommer åt innersidan. Då brukar jag gå över i det andra varvet och ställa utåt, mycket lättare att komma åt yttersidan. Sedan växlar jag med utåt/inåt ställd i det lätta varvet (ditt fall här vänster) och när hästen en bit är ställd utåt göra jag en mjuk sväng/volt åt det svåra hållet och föröker verkligen bibehålla den fina rundning, innan jag snabbt går tillbaka i det lätta varvet med fortsatt utåt ställning. Hänger du med? :o

Lite knepigare som jag testade på Tiger först i helgen (med underbar galopp som resultat :love:) är att tänka lite Kyras ABC. Denna delens övning (av det absolut enklaste slaget) var att rida på en fyrkant, typ 20*20 meter (för mig blev det typ en 30-40 metersvolt där jag red böjd hela biten utom en bit på grusvägen där jag kom in vinklerät mot vägen, red noga helt rakt på vägen och vände ut från den vinkelrät). På sidorna rider du noga noga helt rakt (hellre lite utåtställd än fastna i inner) och hörnen gör du så skarpa som möjlig.

På sidorna är du väldigt lätt i innerhanden och had stadig kontakt och sug på ytter. I hörnen vänder du bara runt hästen helt okomplicerat mha ledande inner (inte fastna/dra!) och mycket innerskänkel. Endast lite stöttande ytterhjälper.

De första hörnen brukar bli katastrof och man får verkligen vara nog med att bara stötta lite på ytter och låta innerskänkeln forma hästen ordentligt. Men det lossnar väldigt fort och då får man direkt en häst som "väntar" lite mer på en och själv sätter under sig och kommer ihop de få stegen som krävs för att få till ett balanserat hörn - ingen risk att hamna i "gas-broms"-läge och bara få motstånd och förvirrade protester. Har iaf funkar mkt bra på alla jag testat på :) Men det kräver ju lite mer av hästen men du kanske kan få inte lite sådant tänk med lite större hörn eller liknande?

Men det viktigaste är att man själv tänker extra nog på att inte fastna i den tyglen hästen vill hänga lite på/inte forma sig åt utan istället fokusera på att försöka länga ut den andra sidan så att hästen kommer fram till den "mjuka" sidan tygel. Problemet är oftast att man inte får fram hästen till den mjuka sidans tygel, när det trillar på plats brukar även bogen som putar ut komma intill :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar