04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

haha, min kallas med för Flamman! Bommar kan vara farliga, det vet du väll :angel:.

Din ser ut att ha bra tryck i baken över de "farliga" bommarna, ser rund och fin ut över rumpan. Tyvärr är min fortfarande lite spetig.

Har ni något särskilt program/schema ni arbetar efter?

Ja visst är de :D :love: Älskar hans små söta, spetsiga öron.

Jo, hans kors är ju rätt synligt nu pga avsaknad av muskler, men helt klart ett markerat kors, det har han! Och på galoppbilden från sidan syns det tydligt vilka muskler han fått redan :d Mums!

haha där ser man :) ja de är luriga bommarna, man vet aldrig när de anfaller ;)

jo det är tryck så det räcker och blir över.. har ingen aning om hur jag ska lyckas sitta kvar när det ska börja hoppas på riktigt :crazy: ..bara nu på bommarna grabbar jag tag i martingallen, trampar ner hälarna och hoppas på det bästa :D

ja jättefin, och även med muskler så kommer han ändå inte få så där rakt kors, bara rundare :p blir nog riktigt trevlig :)

Det är så roligt att höra hur mkt framåt, och i vissa fall bakåt det går för er alla med era unghästar. man märker att det verkar vara rätt vanligt att våra "små" får sina små tokspel vissa dagar! Imorrn så ska jag o Tussan ha tömkörningslektion, nu äntligen tror jag att vi kan komma igång! Hon håller även på att tappa lite tänder, så charmigt när tänderna sitter löst! Hon har hitills tappat 2 st i överkäken, nu är två till på gång. Hur många tänder brukar de ha tappat vid 3,5 års ålder? Funderar på om hon är sen med tandfällning.. hon är iof sen med det mesta tror jag!

Oj, tandlossning... Ska man tänka på sånt också? :o När hästen är 4 ska sånt vara över, tycker jag. Men har säkert fel. Dock sa vet. inget under besiktningen, förutom en vargtand som inte är ivägen men nog bör tas bort ändå.

Jag tror Hazze är trött på snön... Det är nog jobbigt för honom, snö hela dagen i hagen och sen kommer jag och kräver en massa arbete i ännu mera snö :p Tömkörde lite igår men vi var knappast synkade, fick till några schyssta travsteg men det var mest kringliga volter, tömmar överallt, han stannar och vägrar gå... Tror vi ska hålla oss till ridning och göra sånt här markarbete när vi har medhjälpare, longeringen går ju också dåligt!

Men jag är lycklig ändå för på lördag blir han MIN!! Pengarna är översatta och i helgen skrivs kontraktet :)

Vad underbart! Grattis till hästägandet!! :bump::banana:
Om jag inte minns fel fäller de tänder till 4,5 års ålder?

tackar :banana:

Ja det kanske de gör... Det var inget jag märkte på min nordsvensk när han var liten dock? Bara när han tappade första tänderna, då låg de lite här och var :p

Min fyraåring har nog tappat färdigt. Hon hade en drive i sommras då hon såg ut som en schwiezisk armékniv i nyllet. Tännera stod åt alla håll...

I vintras blev hon jättetjafsig i munnen helt plötsligt, då var det kindtänder som fälldes. Tror att hästtandläkaren petade bort den sista lösa.

Hon blir f ö väldigt tjafsig när det inte är som det ska, fel bett, fel sadel=skrik o panik. Tredelat går inte att rida henne med. Hon bara knäpper av. Bäst går ett litet bridongbett, tror jag det är, med fasta ringar.

Så när hon är tillfreds och fungerar då kan man lita på att man har rätt utrustning och att man rider ordentligt.:D

knapp!

här kommer lite uppdatering. Vi har stött på lite problem som att man kan skada sig själv på benen, så man måste sprutas med pencelin.

Men vi har varit iväg på en dressyrträning, som var toppenbra!
vi har tränat dressyr och lite markarbete, mycket skogsridning nu under dom 2 första månaderna. Så på söndag ska vi hopptränings-debutera! ;)

Ridningen går bara frammåt! hon har fått mer styrka i galoppen, blivit mer balanserad och lydig! ;) bommarbetet har gått toppenbra =)
hon bockar inte så farligt i galoppen nå mer , nu är det nå glädjeskutt bara! det går som inte å beskriva men hon 'hoppar' :rofl:
hullet är bra nu, det är bara musklerna som fattas =)
hon har börjat sova ute också, med en kompis i halmat vindskjul då det är lite mildare ute, vilket verkligen uppskattas! =)

busan=)
skutta/bocka
galopp!

Senast ändrad av en moderator:

hahaha, bättre å ta i för mycket än för lite ;) tackskaru ha! din häst ser superfin ut! ni har ju kommit långt redan =)

Ser som sagt jättefint ut! Min häst skulle aldrig lyfta sådär på fötterna kan jag säga!! Bra träning för dem kan jag tänka att kliva på sådär! nu ska jag iväg o ha tömkörningslektion med hästen:bump:!!
Ska bli så kul! Vi har ju inte kommit så långt som ni andra har i utbildningen...

Vad duktgita dina pojekr är :love: Kul med Q oxå! Han är så fin!

Ikväll ska Tiger löshoppa :rofl: Blev ju så fel sist på treårsdfinalen när det visade sig han hade sömstick/tryck o hovböld ngn dag efter så då kraschade han när det började bli högt och vågade inte hoppa mer. Därför ska han få hoppa lite idag för tränaren igen. Ska se om jag kan värva honom till att visa löshoppningen på kvaliten oxå för jag VÄGRAR göra det en gång till :eek:

Vi har mängder med snö helt plötsligt så jag har skottat fram tranpsorten halva förmiddagen, vad gör man inte för sin lilla guldklimp :love:

Nu har vi tränat! och K-O var jättenöjd!! han tyckte att vi båda var så duktiga, vilket ju är jättekul! verkligen! jag kände mig som om jag försökte styra runt Titanic på en insjö stundtals, men det kändes kanske värre än det såg ut! Tuss var lugn o foin som vanligt, gick o snusade i backen mest hela tiden, men K-O tyckter det är jättebra, då hon automatiskt får upp ryggen då! nåste gång, den 10 april, så ska vi troligen börja med sidvärtsrörelser, kul! Kommer tidigt i utbildningen, det här är kanske max 5e gången jag tar tömkörningslektion och kanske 30 gången jag tömkör överhuvudtaget. men tänker man efter så är ju lösgjordhet en grund och förutsättning för allt fortsatt arbete, så det är ändå rätt logiskt att det kommer tidigt.
När brukar ni lägga in sidvärtsrörelser i utbilningen av era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar