04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Vad härlig din häst ser ut när hon lyfter så på fötterna över bommarna och där ser ut att vara tryck i galoppen!

Hm. Min var hos tandläkaren i oktober månad, och han sa då till mig att hålla koll på framtänderna, de som sitter sidan om de i mitten, sammlanlagt 8 st tänder. Han sa att min pålle var sen med sina tänder och att de kanske behövdes dras ut om hon inte tappade dem inom rimmlig tid.

Tycker att hon biter en del i inredningen och ute i hagen (vilke hon inte gör annars), så jag gissar på att de tänderna kanske är på G nu.

Just det, Flamman har varit ute på en pay and ride igen och hoppat 90 cm. Vi galopperade runt hela banan, fick nått stopp och någon rivning, men vatten mattan som låg under ett hinder hoppade hon utan problem.
Hon var även mkt mindre spänd denna gången, så det börjar ta sig.
Har övat rätt mkt hemma på cavaletti i trav och galopp på att hon ska lyssna på mina förhållningar mot de små hinderna, och det fungerade ganska bra nu när vi "tävlade".
Vill ha hon mer lyhörd och lite starkare innan vi ger oss ut på den första riktiga tävlingen. Så där är lite kvar att jobba på.

Jag börjar med det ganska tidigt från marken.
På ryggen då grunderna är laggd för alla gångarter och hästen är lyhörd för tempoväxlingar/avsaktningar.

Börjar lära hästen från marken att flytta sig för tryck, sedan så gör jag det uppe från ryggen, minsta lilla rätt så blir det mkt berömm, så jag leker fram det. När de förstå vad jag vill så kör jag bara ett fåtal steg åt gången.
Flamman som jag har nu överjobbar sig väldigt mkt när man ber hon flytta sig för skänklen, så där är jag väldigt försiktig med hur mkt jag ber henne om, hellre lite fler förflyttningar under passet som är korta, tills de börjar stärka sig så de orkar, det ska ju vara kul och inte allt för jobbigt när de är så unga.

Vad roligt, alla hittar på så mycket med sina små :)

Tänk om jag bott hemma, då hade min häst vart både sönderstressad och halt på alla 4:a :eek:

*knapplån*

Idag är jag så himla glad! Etan gick kanon idag, solen sken och allting flöt på perfekt.

Syrran red honom runt banan och träna övergångar halt till trav och lite sådant. Gick verkligen kanon. Galoppfattningarna gick kanon. Vi hann med ett litet kryss också som han med glädje hoppade högt över :).

Löshoppningarna varannan måndag har verkligen gjort honom gott. Nästa gång är det fjärde gången han löshoppas och det blir om en månad. Bestämde mig för att skippa den om 14 dar och se till att komma iväg till skogen och ridhuset nu istället lite mer.

Bilder kan jag återkomma med inatt när jag kommer hem, inga bra men några från idag borde jag kunna lägga upp :).

*kl*

Hurra idag är jag sååååå glad och lycklig!!!!!

Var på återbesök med älsklingen och nu har han även svarat på behandlingen på det andra benet han hade bara knappt en grads markering på det och veterinären sa att han kanske alltid kommer at ha den men eftersom benet är iskallt och snustorrt och han är helt ohalt på både rakt och böjt spår så tyder det bara på att det är i mjukdelarna han kan vara lite stram i men det är inget som kommer att påverka honom alls trodde veterinären som f.ö. sa att han var en otroligt rörlig häst :bump::bump: :bow::banana:

Fick longera honom för första gången på 4 månader och han skötte sig helt perfekt. Tänk vad duktig han är, han har ju inte fått trava på så länge.

Fattar ni att denna häst var i princip utdömd och har redan på 3 månader repat sig från operationen. Vi har lång väg kvar fortfarande men nu är vi iaf tillbaka på banan igen :D och äntligen ska han få gå i större hage.

Uppdaterar Tiger igen då :angel:

Han fort runt som en tok och studsade över hindrena helt kalas uppemot 110. Hur glad som helst! Har ju blivit vila sedan han drog av skon i hagen i slutet på förra veckan. Men det var skönt att han inte hade bad feelings sedan finalen med onda foten.

Näst bäst efter att han hoppade kanon och var megaglad var att tränaren ville att vi skulle komma och hoppa in Tiger hos honom i sommar :) Känns tryggt och bra och kul att han frågade liksom :)

Nu har vi tränat! och K-O var jättenöjd!! han tyckte att vi båda var så duktiga, vilket ju är jättekul! verkligen! jag kände mig som om jag försökte styra runt Titanic på en insjö stundtals, men det kändes kanske värre än det såg ut! Tuss var lugn o foin som vanligt, gick o snusade i backen mest hela tiden, men K-O tyckter det är jättebra, då hon automatiskt får upp ryggen då! nåste gång, den 10 april, så ska vi troligen börja med sidvärtsrörelser, kul! Kommer tidigt i utbildningen, det här är kanske max 5e gången jag tar tömkörningslektion och kanske 30 gången jag tömkör överhuvudtaget. men tänker man efter så är ju lösgjordhet en grund och förutsättning för allt fortsatt arbete, så det är ändå rätt logiskt att det kommer tidigt.
När brukar ni lägga in sidvärtsrörelser i utbilningen av era hästar?

Så fort som möjligt. Det här är min högst ovetenskapliga uppfattning, men jag tycker att unga hästar coolar ner sig när de fattar att de ska flytta sig för skänkeln. Blir mer uppmärksamma. Jag känner det som att jag har mer koll på dem. Någon mer som upplever det så?

Ja precis så upplever jag det med, mina har blivit mycket mer avslappnade både i psyke och i kroppen efter att de har förstått sidförande skänkel :) Jag har lagt in det så fort jag har ridit dem rakt fram i alla gångarter och de förstår fram och stop utan problem.
Men jag begär inte så mycket mer än att de ska kliva ett par steg åt sidan och korsa ordentligt och sen är det bra, rider inte "öppnor" och "slutor" det får komma lite senare.

åh det måste kännas underbart! :bump:
helt otroligt att han har återhämtat sig så fort, känns som om det var igår som du skrev att han var utdömd.. :crazy:
Hoppas fortsättningen går lika bra!:bow:

*KL*

Berättade i mitt förra inlägg att hästskrället mitt blivit spritt språngande galen, nu är hon dock tillbaka till sitt vanliga humör efter lite justeringar på foderfronten.:banana: Såg dock att hon var svullen på utsidan ganachen igår, misstänker att det har med hennes tänder att göra. Försökte se lite hur hon såg ute inne i munnen men det var lättare sagt än gjort. Fick en liten glimt av framtänderna och de var då inte speciellt fagra. Tre tänder var halva och en stod ut åt sidan i en konstig vinkel, så på onsdag blir det besök på ATG-kliniken. Har inte alls stor erfarenhet av det här med unghästar och tänder så bäst att ta det säkra före det osäkra!:)

Ojdå, hoppas det går bra på kliniken då :)

Jag sitter här och ska precis beställa ett rött distansträns till min lillskit :D Måste ju matcha padden, dah.. Ville även ha heltäckande benskydd i rött och röda benlindor från samma sida, men får nog sansa mig lite, är ju snart GHS!
Och i morgon blir han ju min, det måste ju firas på något sätt! Måste nog köpa en tårta också, och ta en låååång tur i skogen. Det låter väl trevligt?

F.ö. så var vi ute igår i en halvtimma eller så, har inte ridit sen i söndags pga den dumma kramsnön. Han frustade så glatt och skrittade på som en raket :D Gjorde många tempoväxlingar och flyttningar i sidled, var rätt synkade till slut :) Just det, har hämtat hem en massa smaskigt, fint hö. Nu kan jag äntligen ge en ordentlig giva på kvällen utan att hälften blir kvarlämnat. Hoppas det syns snart!

Tog upp det med tränaren idag. Han jobbar på heltid med inridnings-, och tillridningshästar och var av samma åsikt. Sidförande kan man börja med ganska omgående.

Kanske kan det vara så att hästen blir tryggare med skänkeln när det förstår att skänkeln betyder något mer än bara springa fortare. Den blir mer uppmärksam och lyssnar.

Framtänderna kan se ut sådär. Som en schweizisk armekniv.;)

Skönt att din dam lugnat sig lite. Det har min Qalledam gjort också.

Red henne i tränarens tältridhus och hon var ovanligt lugn. Det går frammåt för oss även om vi inte kommit hälften så långt som det flesta andra.

Tack för alla svar om sidvärtrörelser! Känns bra att det är ett "vanligt" tillvägagångssätt! jag lovar att berätta hur vi gör för att lära in det från tömkrningen! Kanske går lite annorlunda till än från ryggen!

Scilla, GRATTIS!! Vad underbart att det är på väg åt rätt håll!

Det är lite otäckt, så många hästar man hör talas om som blir utdömda och sen blir bra ändå? Det är ju JÄTTEKUL att de blir bra, men man börjar ju fundera på om det inte är för "lätt" att få sina hästar utdömda? Blir en häst utdömd känns det som om att det ska vara totalkört, men så verkar det inte vara många gånger..
Grattis iaf!!

haha! joo, hon är väldigt ambichös! men expert på göra illasig, så ni har hon dragit på sig lymfangit. pencelin 10 dagar. nu har hon feber också, över 39 =(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar