04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

*kl*

Tackar alla som hejat på oss :D

Idag fick han gå ut i en dubbelt så stor hage 10*10 och där kan man ju faktiskt få in hela två galoppsprång :crazy: Matte hade andan i halsen men han lugnade sig efter en stund och stod och njöt av solen och pillade i sig de få grässtrån som finns där.

Nu ska jag tömköra honom tills jag känner att han är sig själv igen sedan är det dax att börja skritta igång honom. Han har tyvärr tappat de flesta muskler så det kommer att ta tid innan han är igång igen. Ska ta det så lugnt det bara går för att inte riskera något.

kl

uppdatering från oss. :)
Har tränat hoppning under årets första månader.
sköter sig helt suuper.
nästan stadigare än gammel herren. ;)
så den 6 april blir det tävlingsdebut. 70cm pay&jump. :bump:

dåligt med nya bilder..:angel:

kul med så många nya i tråden. :D

*kl*

Nu var det länge sen jag skrev i tråden! Men jag har läst om er alla och det är så kul att se att det går så bra.

Scilla: Gud va skönt med lilla prinsen, jag förstår vad glad han måste ha varit i den nya hagen :D

Iaf... hann ju inte sätta igång saga efter konvalecensen sen i höstas innan vi flyttade till nya huset och hon fick sin nya kompis och då var ju allt jättespännande så hon skulle få lite tid på sig att känna sig trygg i nya hemmet, sen när vi skulle sätta igång igen så fick hon ju influensan och när det blev bra tog det bara nån vecka tills hon fick sparken på bakbenet som gjorde henne halt igen...Men nu är det dags att hålla tummarna igen och sätta igång :smirk: Får hoppas att inget nytt dyker upp på ett tag nu :devil:

Här kommer några bilder på min lilla skrutt!
(ni får ha överseende med hennes vansinnigt fula man... var less när jag skulle fixa till den så det blev saxen...oops..)

2008-03-2500013.jpg

Mars-0800017.jpg

2008-03-2500016.jpg

2008-03-2500017.jpg

Senast ändrad:

Det är lite otäckt, så många hästar man hör talas om som blir utdömda och sen blir bra ändå? Det är ju JÄTTEKUL att de blir bra, men man börjar ju fundera på om det inte är för "lätt" att få sina hästar utdömda? Blir en häst utdömd känns det som om att det ska vara totalkört, men så verkar det inte vara många gånger..

Då kan jag berätta att mamman till min häst har varit nära att dömas ut ett par ggr under sin livstid.

Vid 6 månaders ålder ville veterinären ta bort henne pga en pinne i kotleden. Det såg svart ut men ägaren vill inte. Hästen repade sig och blev tävlingshäst. Hon skoddes ett tag med gummiskor och vid byte till vanliga sedan var hon halt på alla fyra. Då röntgades hon och den gamla skadan syntes. Veterinär ville då döma ut. Men man kom på att det var skobytet som gjorde henne tillfälligt halt.

Hos oss fick hon sluta sina dagar 19 år gammal. Men vi har gjort ganska mycket för henne för att hålla henne i trim under den tiden vi red henne innan den första skadan till slut satte stopp för tävlingsridning. Hon blev istället avelssto tills vi förstod att nu hade hon ont, denna Järnlady.

Tur att det finns människor som inte ger upp så lätt!! Verkar som om damen hade ett härligt långt liv!

Vet inte det ja, hon kan ha haft ont länge. Enligt henne var inte smärta något att bry sig om förstod vi.

Dessutom sög livet som avelssto rätt bra. Bättre att vara hopphäst. Henne fick man bromsa så hon inte sprang på transporten på fel sida mellanväggen när man skulle åka nånstans. Det var bråttom på. Roligt att åka ut.

Egenskaper jag hoppas hon har nedärvt till sin förstfödda, Ella, som jag skriver om i den här tråden. Ella blev inte ett dugg lik sin mamma till utseendet men jag har märkt av vissa drag i temperamentet. Och det är bra!

Jag vill bara meddela att min häst skulle kunna bli antingen blodhäst (som i blodhund) eller staty... Idag tog det plötsligt tvärstopp utan anledning. Han var inte spänd, drog hem, backade eller nåt. Bara helt blickstilla. Vägrade gå fram. Så jag satt till slut av... Då, efter typ 3-5 min, skutta ett rådjur iväg precis vid vägen och Hazze blev dörädd :smirk:

Sen red vi på en för honom ny väg. Först över ett väggupp - döläskigt, men vi kom över. Sen förbi en stoor ladgård - stopp igen. Även denna gång helt ospänd, tittade inte på nåt särskilt. Så satt av igen, ledde en bit, upp igen. Sen gick det skitbra, travade förbi hus och allt möjligt. Så rädd för omgivningen var han inte. På väg hem var ladgården fortfarande läskig men inte vägguppet.

Jag har därför dragit slutsatsen att min häst har ett mkt känsligt luktsinne :D Doften från rådjuret, och sedan stanken vid lagården. Undra hur han reagerar när kossorna kommer ut... :p

*lån*

Ikväll har Akilles fått löshoppa, himla kul var det! Han har löshoppat en del nere hos uppfödaren, men det här var premiären i Umeå. Tyvärr så blev bara en enda bild värd att visa, på resten ser man bara ett brunt sudd. Vi filmade dock lite, så kanske lyckas lista ut hur jag ska lägga in ett klipp här om jag får klura lite på det.. Bjuder på den enda någorlunda tydliga bilden så länge!

19427495.jpg

Jo tack det verkar som hon inte vill sluta växa, tycker hon blir större och större hela tiden...

Va himla söt Etan ser ut, jag gillar han i det där tränset!:love:

VAR har du köpt ditt träns?

Jag har i flera år letat efter ett komplett träns med sådan slät nosgrimma. Det är inte många som gillar den typen verkar det som. Jag tycker det är snyggast utan krimskrams.

Väldigt söt häst!

Filmsnutt från gårdagens träning. Inte mycket utrymme kvar på kortet och mamma väljer att slösa bort det på en skrittpaus där jag o tränaren har halkat in på ämnet painthästens vara eller icke vara...

Inget att se på egentligen...:p

kl

Nu har min pärla varit halt i en vecka och har fått gå i sjukhage..
I början av nästa vecka ska vi in på klinik med henne för en koll.. suck!
jag tror de sitter högre upp på henne då hon haltar mer på böjt spår. Håll en tumme för oss nästa vecka!

scilla: Grattis :) i en hage på 10*10 kan han väl ha riktigt kul? hihi ;)

kl

Nu har min pärla varit halt i en vecka och har fått gå i sjukhage..
I början av nästa vecka ska vi in på klinik med henne för en koll.. suck!
jag tror de sitter högre upp på henne då hon haltar mer på böjt spår. Håll en tumme för oss nästa vecka!

scilla: Grattis :) i en hage på 10*10 kan han väl ha riktigt kul? hihi ;)

Oja, med hans spänstighet så kan man hitta på alla möjliga konster :D

VAR har du köpt ditt träns?

Jag har i flera år letat efter ett komplett träns med sådan slät nosgrimma. Det är inte många som gillar den typen verkar det som. Jag tycker det är snyggast utan krimskrams.

Väldigt söt häst!

Oj vad många där är som undrar om det tränset :). Jag köpte det på Hööks för två år sedan men jag tror inte dom har det kvar. Det är riktigt mjukt och fint.

Nej det är inte så många som gillar dom i övrigt men på bukefalos verkar det vara en hel del som tycker just detta är snyggt :).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar