04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Hehe..jo, jag såg att jag hamnade på film till och med. :D Det var ju inte direkt guldläge att rida en bäbis där inne. Jag har bara ridit Shira tillsammans med max fyra andra hästar och då var det i stora. Det blir lite mkt intryck än så länge annars. Vi har ju mest ridit här hemma på banan & ute i naturen så hon är inte så van att vara tillsammans med många andra samtidigt och blir lite stressad då de kommer galopperandes bakifrån etc.

Hon var snygg din dam! Inte helt olik min live faktiskt. Fast din är lite kralligare än så länge. Men vi jobbar på det. Shira har tills killnad från sin mor varit ganska svår att hålla ett bra hull på.

Nej guldläge var det inte direkt:angel: hon har bara varit i ridhus några ggr och det har varit i 60x40 men en häst som sällskap, så jag var rätt nöjd med henne när jag kom hem att hon klarade av det någotsånär. Men det var lagom kul just då:devil:

Ja de var lite lika varandra, ser riktigt "tjejiga" ut båda två:D

Hej,
Min bebishäst som jag nyligen fått hem är väldigt känslig om benen när man borstar, även när jag borstar "försiktigt" alltså inte "normalhårt" (...svårt att förklara) Jag har gjort som så att jag fortsätter att borsta på benet när han tar upp det i luften ända tills han tar ner det(dröjer ett par sek.), när han ställt ner hoven borstar jag lite till innan jag slutar & ger beröm. Men sen så får man göra om "proceduren" Har ni något annat tips, ni kanske själva har vart med om detta. :)
Hihi, han kanske tror att han ska kratsa hovarna eller nåt, duktiga bebben...
MVH Jonni

*KL*

Nu har fan gått i hästkraken min, jäklar vad hon for runt idag när jag var ute och red. Är som en tickande bomb och far iväg baklänges vid minsta lilla ljud, upp på bakbenen hej och hå.:crazy:

Vet inte riktigt vad jag ska göra, hon har fått mkt bättre kondis nu, plus att hon tappat alla päls. Vill ha tillbaka mitt lugna fina sto som jag köpte:angel:

Hon har dessutom börjat sura är man sadlar, ngn som har lite tips på vad jag kan tänkas ta mig till??:idea:

Dels är de nog vårkänslor tillsammans med bättre kondis, Calle är lite likadan även om han inte går på bakbenen utan han bockar mest.

Att hon surar vid sadling o inte har gjort de förut tycker jag tyder på att hon är obekväm med något... kanske de sticker i skinnet när sista vinterpälsen släpper ?
Passar sadeln?

De jag gjorde när calle började bli för explosiv var att helt enkelt dra ner på krafftfodret o ge honm mera hö istället.
Sen red jag hårt 2 dagar sen var han tillbaka till normalt beteende igen , tack olov.

I morgon ska vi hoppa blåbärshoppning .. ska bli jättekul.
Mamma red Q is kogen idag för första gången på några veckor, hon har varit justerad i ryggen.
Q blev rädd för en orre som låg i snön o flaxade upp..så mamma hängde elegant på halsen hihi:D
Men ingen skada skedd, hon kom tillbaka till sadeln eftersom Q snällt stannade när hans mamma höll på o trilla av o lät henne klättra sej tillbaka i sadeln , sen gick han såå försiktigt med henne. Söthästen.

Sällar mig till klubben med busiga hästar :p Här har det ju plötsligt blivit vinter och det blåser varje dag, så det busas friskt i hagen, och så fick ju jag min lilla 'hjärnskakning' i onsdags... :smirk: Idag var han busig och lite istadig men han sköter sig ändå fint.

Måste bara ge den här hästen en stor :bow: Hans galopp är TO DIE FOR. Jösses. Han fattar galopp direkt, utan att rusa in i den eller liknande. Alltid rätt galopp och han korrigerade själv snabbt när han råkade ta korsgalopp efter ett litet sidohopp. Han galopperar inte iväg glad och lycklig, utan jobbar från steg ett. Rundar upp sig så jag tror jag ska åka av :o Känns som om hela hästen är under mig, lätt i munnen och rumpan är liksom precis under sadeln. Sen saktar han snällt av när jag vill, även om han var piggare idag än vanligt. Aldrig bocksprång, alltid öronen spikrakt framåt.

Jag vill bara säga ÄNTLIGEN!!! Tycker jag förtjänar en häst som kan, vill och har förutsättningarna. Det är dags nu, efter alla andra stolpskott!

Byt sadel eller vänta tills hästen fällt klart. Något av det kan det vara.

En häst surar inte bara för surandets skull. Min lilla Ella bockar om jag skulle hoppa upp på henne med en sadel hon inte gillar...

Ella som nu fått skor runt om och snösulorna avtagna. Yippeeee, säger jag åt snön som kommit och förstört möjligheterna att rida ut...

Jag kom på anledningen till hans "beteende" ...då är det mkt enklare att få honom att sluta.
Har ridit & det går kanoners, det är en väldigt känlig häst (=härligt)
19258999.jpg

19275259.jpg

19276089.jpg

// Jonni

kl.
idag har calle o Q gjort debut på hoppbanorna :D
Klassen var otroliga höga 60 cm :cool:
Q tyckte de var jättekul o laddade rätt bra inne på banan , vilket var lite förvånande för han brukar bara lulla på.
En nolla i protokollet blev de, han hoppade minst 80 cm .. gäller att ha lite marginal hihi.

Calle behöver träna på att vara utan Q, har skrikit konstant hela tiden efter honom.
Så han var väldigt ofokuserad o tyckte hindren var löjligt låga ;)
Så han klev över o tittade inte ens på hindren , rev ett hinder när han glömde att bakbenen skulle med oxå ;)
Men för övrigt tittade ingen av dom på publik eller hinder, stencoola på de viset.

Så nu tränar vi vidare på att kunna vara ensamma (går ju bra o rida helt ensam i skogen osv) o så kanske de blir 90 debu om 3 veckor.. vi får se.

Vad var anledningen? *nyfiken*

Alla hästar är unika, man måste hitta rätt knapp bara.;) Själv har jag misslyckats med en lånehäst som jag som tur var kunde lämna tillbaka. Det känns fortfarande det nederlaget, men det var det enda rätta både mot mig och hästen.

Fin färg och tjusig häst. Hur hög är den?

Nu har jag varit i farten, eller rättar sagt min syster. Så här är lite bilder på min dam!
BILDBOMMNING!!
hopp.jpg

18.jpg

Image8.jpg

9.jpg

13.jpg

Inte den mest chamerade bilden precis då koncetrationen försvann, men visst finnns där en fin ökad trav hos henne, som blir bättre med lite mer sammling och styrka så småning om.
14.jpg

Härliga bilder!

Din häst ser ut att vara smidig och ganska rörlig.

Hon ser ut att ta för sig med bakbenen så nog ska hon klara ökad trav!

Haha det ser ut som våran på första bilden det där ;) fast Flamman ser ut så även om det bara är en bom..
Fin häst, ser mycket rörlig ut :)

Nu har vi varit i ridhuset med halvblodet (Flamman) också, andra gången hon är där, mycket lugnare nu än första gången då hon bara spännde sig..

bildbomb

skeptisk

...oskarpa bilder, vi har inte lärt oss nya kameran än.. så många inställningar och finesser på den.. :o

Hon ser verkligen jättetrevlig ut :)

Vi har också haft fotograf för första gången... Blev inte så värst seriöst, Hazze orkade bara några få minuter i snön och var allmänt grinig (för första gången). Så här är vi! Alla bilder ligger i en tråd på Gnägg.

5.jpg

7.jpg

Weeei vad livet är kul :D
3.jpg

Och här är den ljuvliga, samlade galoppen :love: Fel vinkel bara.
10.jpg

Så härliga bilder.

I helgen har jag ridit i ridhuset tillsammans med fem andra och publik på läktaren. Min häst skötte sig jättbra förutom att han rusade iväg igen efter att jag kommit upp. Jag är så glad och stolt.

Gud va söta öron! :love:

tycker om typen på din arab :) de få jag har träffat på (irl) har ofta haft väldigt rakt kors.. men din ser jättefin ut :bow:

När vi skulle lasta ur honom så ville han inte backa ur transporten, han är antagligen bara lasbilsvan (i en lasbil behöver han ju inte backa ur) Vi var till slut tvungna att "mota" honom med spö, som vi petade på hans framben med, för att han skulle backa ut ur transporten:( till slut fick vi ut honom på det sättet... men han "lärde" ju sig oxå att han skulle backa & lyfta på frambenen när man rörde där, därav att han lyfter frambenen när man borstar med en hårdare borste(piggborste) Men det går redan mkt bättre & det är nästan inga problem alls nu!:)

Han är 173 cm, han växer nog inte så mkt till!(beräknas bli ca 175 cm), men däremot kommer han att tjocka på sig & bli kraftigare. :) Han växte hela 11 cm på 1/2 år, så han hann inte med att muskla sig under den tiden, så än så länge ser han ut som en "tonåring" alltså väldigt tunn i modellen. :p Egentligen är han lite stor för mig, jag är bara 164, men vad gör man när man blir kär:love:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar