04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Tack! :laugh::banana:

Jättekul att höra :) Det är min och mammas, hon äger honom men båda rider. Han är faktiskt helmysig.

Mvh Jate Volim

Chips har växt 8 cm :eek: senaste året men ser nu ganska jämn ut. Lite överbygd men inte helt sned i alla fall :D Han var 150 cm :crazy: när han kom hit förra våren och 158 cm vid treårstestet (årets test då vi visade treåringen, vi mätte dem samtidigt) blir nog strax över 160 cm trots allt :banana:

Mvh Jate Volim

kl

Måste bara få fråga,Växer er hästar fortfarande:confused: ja,självklart gör dom det men jag menar synligt så det lutar som på fölungar.
jag fick ju hem min nya 4åring för ca 1 mån sedan,jämn o fin,observerade för någon vecka sedan att hon låg ofta i hagen,och nu lutar hela hästen :eek:
Visserligen vet jag att det skiljer en del på danskt o svenskt foder men hon går ju på bete (visserligen 1 års vall o välgödslad) det enda kraftfodret hon hittils fått är veckoransonen av tokosel+betfor.

detta hade jag inte förväntat mig,Vad göra :confused::confused:
Vet inte om det är till någon hjälp för som du kanske sett är mina pållar araber. Hur som helst så var 0:2an Premessa ordentligt överbyggd som 5-åring vilket sakta har börjat räta till sig. Denna häst är jätteknepig att göra foderstat till och faller jättelätt ur och blir mager. Enda gången hon i princip håller ordentligt hull är på sommarbetet.

Vad jag mest funderar på är ska jag rida henne? hade hon varit 3 år o i växtfas så hade jag låtit henne gå i hagen tills det rätar ut sig igen,Men vad gör man när äldre hästar ser ut som dragracingbilar :confused::D
Eller ska jag hålla mig till promenader för hand och pröva o se om jag kan tömköra henne?
Förslag någon??????????

*kl*

Här är min plutt från en promenad idag. Den bruna är min andra.
Vi var ute och gick i en timme och en kvart idag. Inga kolik känningar idag, än så länge iaf :crazy:.

csc_0109_15270432.jpg

dsc_0103_15271659.jpg

Tack, vad du är snäll! Fast jag tycker ju självklart oxå att han är fin:D Hoppas att han blir en riktigt mysig ridhäst!!:love:

*knapplån*

Jag har varit borta ett tag men kikade in nyss och såg att det fanns en ny tråd för oss med 04 or. Har kikat genom hela tråden och måste bara säga att allas hästar är himla fina och duktiga.

Jag minns inte vilka bilder jag la in i våras så jag slänger in några ridbilder på Etan från den 29 april och en film från löshoppningen tidigare i våras.

Löshoppning

http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/Film/?action=view&current=DSCN2160.flv

*kl*

JIPPPPPPIIIIIII!!!!!! Vi har nu helt och klart officiellt GALOPPERAT!!! (utan att falla av :p)

Jag var alldeles skakig i benen hahahahaha

Vi tog samma backe som jag berättade om igår, jag red i mot, drev fram itrav och sa galopp, hon fattade galopp på en gång :love: och galopperade uppför hela backen... fast det är ju bara typ fem spång :angel:

När backen tog slut och det började bli plant så såg jag på henne att hon började fundera va fasen vi gjorde så jag bröt försiktigt av på en gång för att "bevara det braa bra" och inte få in nå bus :p

Jag var hyper kan ni fatta, så länge som jag kämpat för att komma hit med min lilla bus maja!!

So happy Verona :banana::banana::banana:

Kul att du hittade tillbaka till tråden :) Ser fram emot lite nya ridbilder!

Själv har jag blivit konfronterad med baksidan av att vara fodervärd. Hela helgen har känts tung och det är många funderingar kring om det är värt det. Har inte ridit sen i onsdags, i lördags var vi ute på en promenad bara.
Allting känns jobbigt och tungt fast det är inte hästens fel. Är bara väldigt förvånad att jag och ägaren inte riktigt har samma syn på saker, trots att det verkade så från början.
Denna veckan har varit hektisk men det är ju också dags att köra iväg Hazze på hans sista resa, och annat utanför hästvärlden som strular, så nä... ingen rolig update från oss.

Ja fast det lär dröja för Etan har gått på bete sen den 3 maj och ska hem den 31 augusti. Gissa om han har gått upp i vikt ;). Vi har att jobba på när han kommer hem iallafall. Jag har hästabstinens :P.

Sånt där är alltid skitjobbigt :(. Trist när det blir så. Vad är det med Hazze?

Hazze fick en fraktur i strålbenet i hoven innan sommaren... så han har vilat hela sommaren, varit på klinik och fått 6 v sjukhage-vila, som gick sådär... :grin: Nu är han utdömd och kommer snart få åka iväg (vilket är oerhört tungt, han får gå med de andra hästarna nu sista tiden och showar ibland upp sig och är busig och GUD vilken snygg häst det är!).

Att det sen strular med Czhisans ägare gör bara allt desto tyngre.

Men va är va är det som strular med ägaren då? Ids du/vill du berätta?

Tråkigt i vilket fall, speciellt nu när du har det så jobbigt med Hazze! :(

*kl*

JIPPPPPPIIIIIII!!!!!! Vi har nu helt och klart officiellt GALOPPERAT!!! (utan att falla av :p)

Jag var alldeles skakig i benen hahahahaha

Vi tog samma backe som jag berättade om igår, jag red i mot, drev fram itrav och sa galopp, hon fattade galopp på en gång :love: och galopperade uppför hela backen... fast det är ju bara typ fem spång :angel:

När backen tog slut och det började bli plant så såg jag på henne att hon började fundera va fasen vi gjorde så jag bröt försiktigt av på en gång för att "bevara det braa bra" och inte få in nå bus :p

Jag var hyper kan ni fatta, så länge som jag kämpat för att komma hit med min lilla bus maja!!

So happy Verona :banana::banana::banana:

Vad kul! Måste ha pirrat rejält i magen :bump:

Min har aldrig varit ojämn sedan han kom som 2,5. Han växer fortf enligt mätstickan men är inte så trött/växer så mycket som innan. Man märker jättetydligt på honom när han behöver vila från hårdare träning.

Du tror inte det beror på fodret ändå då? Kanske hade dåligt bete innan eller dyl?

Vad jobbigt. Jag har nog svårt att rida andras hästar ibland. Har man delade meningar och båda är säkra på sin sak är det svårt. Men nu när jag har Tiger som jag för bestämma över helt själv (min första EGNA häst :D) så har jag lättare att "ta lite lätt" på andras hästar och bara göra det ägaren ber om och strunta i om det inte känns 100 med upplägg osv.

Passar på att uppdatera om min underbara lilla fälttävlanshäst :D

Det blev filmat det mesta (som jag inte kan lägga på datorn) men några bilder fick kompisen knäppt =)

Jag är iaf själaglad! Andra gången på riktigt terrängträning (hoppade några skutt själv som 3-åring och en gång i våras) och han hoppade allt, allt, allt. Galopp ned i vattnet, trav utför kanten på andra försöket (stannade o klev i första), rakt igenom coffin (som han älskar), rakt över banken (som han oxå tycker är väldigt kul), stock + nedhopp/upphopp med ett språng mellan som en klocka, korta banor, gravar med smalare stock före/efter, och det roligaste av allt en häck!

Häcken var riktigt kul. En lång häck med rosa buskar som egentligen ska ge en fin rundning in mot coffin men i häcken hade de byggt ett litet plank. Så häcken var kanske 20-30 cm över planket. När vi red emot tänkte han så det knakade, det såg ju verkligen INTE ut som ett hinder men matte smackade på och red mot det som ett hinder?! Sista språnget innan kom han på att nog fasen skulle det går att hoppa över ändå och hoppar av fint. Men över hindret märker han att häcken är rätt bred och det kändes precis som att han tänkte "va fan, när tar det slut?!" så fick han sträcka sig lite och kom över i rätt god fart ändå. Andra gången klippte han det som ingenting, mycket stolt över sig själv att ha kommit på hur man gör :D

Det roligaste var efter typ halva träningen när han kom vad det gick ut på. Han hoppar alltid i god fart o står inte emot eller så men man får ju ändå "rida an" sas. Men när poletten föll ned så fattade han själv och började leta hinder. Bara att styra och hålla om. Några språng till och man behövde inte ens driva något och kom han långt så tog han i som attan ändå utan min stödjande smackning. Hindret innan vattnet, ett dropp, travade jag bort och hoppade själv med de andra en bit ned. Man får vända rätt snävt pga parkeringen och således travade vi rakt emot bilarna. Tiger fattade att han skulle hoppa men kunde inte för sitt liv hitta hindret :rofl: När jag vände runt mot nedhoppen klickade det och han droppade ned glad i hågen.

Lite bilder blev det ju iaf.

Travar fram
DSC04047.jpg

DSC04048.jpg

Min lilla prins
DSC04050.jpg

Ut från coffin
DSC04051.jpg

Trav
DSC04054.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 772
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka