04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Så läcker häst alltså :d

Gylle: Vad trevlig häst och vilken stor galopp! maffig!

Kul att se så många fina 4 åringar öht i denna tråd :)

Jo jag hoppas också fången blir kortvarig! Tråkigt när allt går fel hela tiden :(

Självklart räknas två galoppsteg ! Förstår precis din känsla. Jag trodde nästan ett tag att min häst inte kunde galoppera, såg henne inte ens göra det i hagen. Men så kom dom där efterlängtade stegen. Jag hade då tyvärr bundit ris för egen rygg genom att ge hästen godis ihop med ordet BRAAA, så när jag vrålade BRAA ja då tvärnitade hon o inväntade godis med matte sittande framme vid öronen. :crazy:

Ungefär som min dam som är lite för lättlärd från början lärde sig ptroo väldigt bra, jag får nästan sätta silvertejp över munnen för säger jag det magiska ordet så är det tvärnit oavsett gångart före skall vi slå vad om att jag någon gång under kvalitetens gångarter kommer att slinta och använda ordet, iofs ställer hon sig i en mkt prydlig halt men det är kanske inte det de vill se när man skall göra övergång mellan galopp till trav :angel:.
Överhuvudtaget är hon en ganska svårjobbad häst för hon lär sig allt så totalt och lydig skall du tro hon är. Steg ett man lär en unghäst att man stannar vid ptroo och en förhållning i tygeln, jättebra att de lär sig det tills de direkt tolkar all kontakt med tygel = stanna, är man lydig så är man ;) tog lite tid innan hon förstod att viss kontakt i munnen vill mossan ha utan att hon skall göra halt, men en sak kan hon redan det är inridningen i LA dressyren i galopp och sedan halt :angel: den har vi tränat på flera gånger (dock inte menat som det :cool:)

KL

Igår fick jag ta ut veterinär. Ella har fått lymfangit.

Jag misstänkte det direkt men blev lite orolig när såret satt mitt på skenbenet på hö bak och även hasleden var uppsvullen så jag ringer hellre efter veterinär tio ggr för mycket än en för lite.

Ska strax ut och spruta henne. Har sprutat henne förr och det har gått bra. Men igår var hon förjävlig. Vid intramuskulärt så böjde hon nålen. Fyra kanyler gick åt. Hon fick även Metacam intravenöst. Helt vansinnig var hon på nålarna. Kan det ha att göra med att hon hade lite feber? (38,6 grader på fm. Det sjönk sedan till 38,1 på em.) Kan skinnet vara ömmare och kanylen känns mer obehaglig?

Förresten, Ella misstänker jag vara en riktig hårding.

Hon äter grus...:cool:

När jag ledde bort henne till hagen så stannade jag o pratade med en granne. Ella blev grinig och började gnaga på backen. Det gnisslade mellan tänderna så jag öppnade munnen på henne. Och mycket riktigt så hoppar där ut en sten.

Vad kommer härnäst? Tuggar taggtråd och spottar snus?

Shit, hon verkar hård din pålla :D

Min lille korv kan på sin höjd slicka i sig lite grus och pilla runt av tristess när han tvättas av efter ridningen, men han behöver lite mer på fötterna för att kallas hårding :rofl:

Igår var vi te och galopperade fort för första gången. Tiger fattade så fint galopp som vanligt och rullade igång med nosen i framläge när matte stod i korta lädren och bjöd honom stöd, precis som han börjat lära sig på "galoppträningen". Och han fattade först ingenting när jag smackade på mer?! Han verkade vekligen tänka "men matte, jag springer ju för sjutton, vad vill du?!?!?!" Lite pet med spöet på bogen och han tog i lite mer och fick beröm :idea: Då fattade han! Sen var det askul :D

Nästa galopp på väg tillbaka var han på g redn i fattningen. Dessvärre var två intresserade campare nu mitt ute i vägen efter att ha kikat efter mig men lille prinsen löd så fint och minskade galoppen och klev åt sidan några språng när matte rätade upp sig och bad honom akta sig (camparna var visserligen nu i diket eftersom vi kom fort längre bort men jag ville inte bryta av och såg det som ok att galoppera i andra kanten, de såg bara glada och intresserade ut :)). Och allt i hög lättsits och fortf korta tyglar (om än lite mindre stöd), han är så följsam! Sen ökade vi igen, wiehoo!

Bryta av är bara att räta upp sig lite, lätta i handen o länga tygeln så travar han :)

Innan galoppen red vi runt lite på vår volt ute o skogen. Han går kalas med sitt tejpade bett, hästkräk. Men med tiden så blir han väl mindre kräsen med bett antar jag (om matte lär sig rida bättre vill säga :crazy:)

Så nu har vet äntligen varit här och fixat munnen på henne och jag har en sovande dam ute i stallet.

Vi kan väl lugnt säga att hon hade anledning att vara svår i munnen, de här "små" vargtänderna plockades bort :eek:

DSC_00421.jpg

Och om inte det var nog så hade hon även ett hakbett bakom dessa gigantiska vargtänder.
Hon kommer nog vara rejält öm ett tag med tanke på hur stora de var och de satt som berget, blev mkt trixande innan de ville med ut.

Jösses vilka bissingar ! Inte undra på att hästen hade ont. Våran 02:a Premessa hade också vargtänder men dom var knappt större än ett risgryn. Blev verkligen överraskad när vet. släppte den första lilla tanden i min hand. Håller tummarna för att det läker om det ska.:banana:

Ja jag har aldrig sett så stora vargtänder innan har ändå fått plockat ut många sådana genom åren, mer regel än undantag att holsteinerna har sådana (är väl ärftligt betingat gissar jag).
Normalt brukar de ju just vara en liten spetsig tunn historia, har sådana på båda sidorna på ena tvååringen som skall plockas i höst. Brukar ju vara ganska enkla att känna om man stoppar in fingrarna och känner bakåt mot första kindtanden. Än så länge är där inga på den andra tvååringen men med tanke på att jag har fått plocka bort sådana på både mamma och pappa så borde de väl dyka upp på henne också.

Just att känna i munnen på Whitney har hela tiden varit jättesvårt, antagligen har hon haft ont och därför skyddat munnen. Har försökt känna bakåt i lanen, men inte konstigt att man inte reagerade på dessa när man hastigt lyckats, de har ju helt enkelt kännts som första tanden iom att de var så stora.
Skall bli väldigt spännande att känna hur hon är i munnen med bett när ömheten fått lagt sig, blir nog till att rida på hack en vecka till i alla fall.

Din grå är jättefin!

*KL*
Min plutt hade kolik hela dagen igår. Fixade ordning allt så det var klart att åka till Ultuna men så bättrade han på sig mot kvällen så det var skönt. Nu verkar det lugnt igen. Blir att promenera med honom minst 3ggr/dag nu.

jäääklar vilka bamsingar :eek: förstår att fröken varit svår i munnen!
Och visst är de härligt att rida på stubbåkrarna :laugh: Vi har nu 4st olika att rida på, heelt underbart!
Passar utmärkt för Peia som mer eller mindre bara ska gå rakt fram! Dock blir hon lite väl tänd på fälten ;)

tom dooley, fröken_skåne och the_connemara:
tack :bow:

:D AAAAAAHHHH!! Äntligen har vi startat! I dag har vi promenerat 2 km som start efter betet. Vi fick sällis med min kompis och hennes 05:a, som snart ska på inridning. Och gossarna skötte sig bra, trots vattendrag, kossor och galopperande ston i hagen intill vägen! :love:
Så nu är vi på g, jag sitter förmodligen i sadeln om ngn dag igen!:D

Nu gav du mig nåt att tänka på.:confused: Pompa verkligen avskyr att man rör henne i munnen, inga fingrar kommer in där inte även om hon alltid snällt låter sig tränsas. Hur det är med föräldrarna vet jag inte men dom är ju helsyskon hon o Premsan. Tänderna var ua på besiktningsprotokollet för ett år sen så jag tog för givet att hon inte hade några. En stallkompis är veterinär ska be henne känna efter för säkerhets skull.

Var inne o tittade på din o Toms hemsida igår o han är jättefin. :)

Jag har sett det sambandet förr, jättesvåra att kolla i munnen = ont (har haft en som kom hit med böld i munnen efter en spräckt vargtand samt en som blivit så illa tilltygad i munnen hos förra ägaren att han hade en lösbenflisa i lanen båda dessa var total lögn att få kolla inte ens med domesedan i dem så vågade min hemma vet göra mer än kolla utan det blev tandläkare på klinik för båda två och rejält stenade med domo för att åtgärda)

Dock har jag även haft många med vargtänder som inte varit svåra men om det beror just på att de inte haft ont av dem vet jag inte. Men faktum är att jag kan inte komma på en enda som varit svår utan att ha haft problem i munnen.

Kan uppdatera med att i kväll tuggade hon mkt bättre när hon åt även om man ser att hon är öm så stod hon inte och tjaffsade med munnen som hon gjort innan, så på den biten har det hjälpt i alla fall.

Glömde denna dam var väldigt enkel att tränsa första gångerna för att nu i slutet börja sätta sig på tvären och vara ganska krånglig att tränsa.

KL

Igår fick jag ta ut veterinär. Ella har fått lymfangit.

Jag misstänkte det direkt men blev lite orolig när såret satt mitt på skenbenet på hö bak och även hasleden var uppsvullen så jag ringer hellre efter veterinär tio ggr för mycket än en för lite.

Ska strax ut och spruta henne. Har sprutat henne förr och det har gått bra. Men igår var hon förjävlig. Vid intramuskulärt så böjde hon nålen. Fyra kanyler gick åt. Hon fick även Metacam intravenöst. Helt vansinnig var hon på nålarna. Kan det ha att göra med att hon hade lite feber? (38,6 grader på fm. Det sjönk sedan till 38,1 på em.) Kan skinnet vara ömmare och kanylen känns mer obehaglig?

Kan veterinären ha sprutat henne med något kärlretande, dvs m nåt som brände o gjorde ont, o så när du skulle spruta mindes hon det där obehaget ?:idea: Min förra häst reagerade så, så det var det första jag tänkte på. Förhöjd temp borde, tycker jag, närmast få en motsatt effekt. Hoppas hur som helst att Ella snart kryar på sig.:banana:

Delvis KL

Vad fina allas hästar är :) Kul att det går så bra för många ut av er!

Här är vår 04:a efter Bernstein-Maraton. Vill gärna ha kommentarer men ska passa på att upplysa om att filmen är från en dag när det var MKT spöken i alla hörn så han har varit spänd igenom hela passet, på filmen är han trött varför han inte jobbar så bra. Jag är kort sagt helt slutkörd :crazy:

Pållen i fråga är inte mkt riden för sin ålder då han kom till oss ohanterad för lite mer än ett år sedan.

http://s538.photobucket.com/albums/ff346/Vanima88/Chips

Som sagt kommentera gärna :)

Senast ändrad:

kl

Måste bara få fråga,Växer er hästar fortfarande:confused: ja,självklart gör dom det men jag menar synligt så det lutar som på fölungar.
jag fick ju hem min nya 4åring för ca 1 mån sedan,jämn o fin,observerade för någon vecka sedan att hon låg ofta i hagen,och nu lutar hela hästen :eek:
Visserligen vet jag att det skiljer en del på danskt o svenskt foder men hon går ju på bete (visserligen 1 års vall o välgödslad) det enda kraftfodret hon hittils fått är veckoransonen av tokosel+betfor.

detta hade jag inte förväntat mig,Vad göra :confused::confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 772
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka