04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Tycker din också är jättesöt, och duktig! Våra har liknande färg också har du sett det? :D
Tränset är inget spec alls. Ett slit och släng från H--ks bara, men jag tycker han är fin i det :p. Gillar den platta nosgrimman.

Lite uppdatering från oss...
Idag tränade jag Van Remo på banan & det har aldrig gått så dåligt! Känner mig sämst...
Problemet var nämligen det att det var en annan häst inne på banan & hästen min har ju ett problem med att rida med andra hästar, detta resulterade i att han knappt lyssnade på mig. Han var allmänt seg(han som i vanliga fall är så framåt) & endast ett fåtal stunder gick det bra. Och som om inte det räckte som motgång för oss, så hade stallets två nya hästar(araber dessutom) galopptävling i hagen bredvid paddocken... PLUS att jag dessutom är sjuk just nu, kraftig förkylning, så jag kan ju inte direkt ta & påstå att detta hjälpte.:devil:

Jag försökte med en massa tempoväxlingar & allt möjligt för att få honom uppmärksam på mig. Så han inte skulle bry sig om den andra hästen inne på banan, men detta var mestadels förgäves. När han blir såhär, så blir han typ skänkeldöv & stänger typ av ibland:crazy:
Nån som har nått tips för detta? När vi rider ut tsm med nån så är han inte såhär, utan går på jättebra bra, bara han är först. Är det dumheter måntro?...

Lite bilder från de stunder då han gick bra:
Provade att rida med spö typ 1 minut, men detta hjälpte inte, så dt dumpade vi
22942698.jpg

22942789.jpg

22942747.jpg

22942728.jpg

22942815.jpg

22942842.jpg

MVH Jonni

Senast ändrad:

Ähh det där är en träningssak, som jag förstår det så har du inte ridit allt för många ggr på plan med andra hästar? Du skulle sett Mity från början, for runt som en tok och var fokuserad på precis allt utom mig:devil: Trodde allvarligt talat inte att det någonsin skulle gå att rida runt med mer än en häst på plan samtidigt. Tji fick jag och förra veckan så befann vi oss på en liiten framridning tillsammans med 6 andra och hon brydde sig knappt:eek::)

Så träna på bara så ska du se att det kommer att ordna sig alldeles perfekt! Dessutom måste jag berömma för den grymt snygga utrustningen, love vitt:love:;)

Åh, tack! Känner mig genast mkt lugnare!:bow::)
Näe helt sant, jag har mest ridit honom själv, för det är det som funkat bäst. Men då blir det till att träna med andra hästar!

Håller med dig, vitt is the shit!:love: Och en dag som denna(blött i paddocken) så är det som gjort att använda vita benlindor för att sedan ta hem & tvätta:o:D

You got PM;)

Lillgumman hoppade som sagt idag med en "riktig hoppryttare" på ryggen. Kan säga att jag var mäkta nervös innan, hönsmamma som man är:o Fanns dock inget att oroa sig för då hon skötte sig helt perfekt! Med tanke på att hon bara är hoppad uppsutten 2 ggr innan så gick det överj*vla bra:bump::banana:

Hoppade inte så många språng eftersom hon inte är van men hon kom helt perfekt i varenda språng och hoppade hur enkelt som helst över 80. Kanske inte låter alltför högt men vi ville inte pressa henne första gången heller. Ska fara in igen nästa måndag och göra om samma procedur så hon får in rutinen. "Ryttaren" i fråga tyckte att jag hade gjort ett superbra jobb med grundridningen, och att det nog inte skulle vara några som helst problem med hoppningen på kvalitéts heller:) Då var jag en stolt matte:bump:

Det kommer gå så bra efter ett tag ska du se, dessutom lyckades du ju ändå hamna på några riktigt fina bilder, så hemskt kan det inte ha varit:bump:

Ähh tvätta vad är det;) Allt för skönheten:p

Jo jag har lagt märke till detta :D Jag ser lite Tiger i honom på något vis, men det kanske bara är färgen ;)

Jag gillar oxå platta nosgrimmor, hittade en till andra unghästen idag, mycket nöjd blev jag ;)

Gud vad läcker han är :love:

Ang det med andra hästar, det är bara att öva. Fast jag skulle nog ridit med spö iaf, jag vill inte råka uppmuntra något "zombiläge".

Tiger blir ofta sådär seg på träning när han står still mellan turerna sas. Hemma är han kvick hela tiden. Därför är jag noga med att varje liten hjälp jag ger på träning ska lyssnas på. Även om det bara handlar om att pausskritta lite på långa tyglar eller börja skritta igen efter en pratstund med tränaren.

Är det många hästar, som clearrounder och terrängträning, får man ha extra koll på honom. Dels är han rädd om anda hästar kommer för nära och slänger sig undan för minsta lilla samtidigt som han är väldigt nyfiken och egentligen vill prata med allihop ;) Så då gäller det att vara tydligt och konsekvent kräva att han lyssnar på mig och inte går runt i sin egna lilla drömvärld. Det blir så mycket trevligare för all då :)

Vad roligt! Jag vill oxå att någon anan rider min lilla häst, men än så länge för jag nöja mig med att se honom när mamma filmar, jag är för kräsen :angel:

Men jag tror jag lyckats övertala mamma att rida honom imon :D Hon är så negativ och tror hon kommer förstöra honom trots att jag försöker få henne att fatta att hon rider mycket bättre än mig, mammor! Men jag ska sitta på biblioteket o plugga så jag kommer inte se det.

Tack!:)
Joo, men grejen är det att han inte lyssnar alls på spöt, jag har aldrig ridit med det på honom förut, så han kanske inte fattar:p Men just det där med att han inte lyssnade på skänkeln alls idag, utan blev typ skänkeldöv, det var det som skrämde mig mest :O
Men imorrn ska vi latja lite på fältet, tsm med min andra häst, se om jag får tillbaka min giraff då:D

Senast ändrad:

*kl*

Gud va jag älskar min häst :love::love: :D

Gick suuuuper bra idag, jobbade lite på en grusplan och hon brukar vara lite dum i höger varv och inte vilja svänga bra utan boga ut men efter lite arbete gick det bra. Sen körde jag lite nedsittning travoch det gick sååå bra! :love: Hon kändes kanon och blev om inte annat, stabilare vad gällde allt! Vi till och med tog premiär trav-skänkelvikning och det gick super :love:

Sen tog vi samma galoppbacke som igår och det gick fin fnt igen...

Å tack för att man får känna denna lycka oxå! :banana: :rofl:

Jag brukar oxå vara väldigt kräsen när de kommer till andra ryttare.
Calle har jag dock erbjudit några att rida , bara för o få se honom under nån annan ryttare (bara jag som ridit honom), men ingen vill sitta på honom för han gör så stora bocksprång :angel: :rofl:

Har dock en kompis som är unghästutbildare som lovat att prova honom när de passar, men just nu har hon alldeles för mkt med andra hästar.

Imorgon ska Q in till kliniken o kolla tänder o sådär.
Vi tror dessutom att han är allergisk mot något..knott eller nått han stoppar i sig..frågan är vad.
kan vara nån tand som gör att han blir svullen vid ganascherna oxå men troligtvis är de knottallergi.
Vi kollar upp de imorgon iaf och Calle han får träna hoppning. :)

Om Q går igenom vet kollen utan problem så ska han få träna terräng på söndag :)

Har nån av dem gått terräng innan? Vad är planen eg, Calle bara hopp o Q? Eller?

Förstår att ingen vill sitta på Calle :D Men Q ser härlig ut, och lite mer godmodig sas ;)

*kl*

Uppdatering från oss.:bump: I dag har vi hopptränat igen och det gick ok men jag känner att jag kanske inte är tillräckligt rutinerad för att visa honom uppsutten på kvalitén. Så idag var det en tjej som har ridit i juniorlandslaget i fälttävlan som provade honom. Det som var lite tröstande för mitt självförtroende var att han inte var så lätt för henne heller..:o Men efter några hopp så gick det riktigt bra, lillskrutten fick riktigt fin teknik både fram och bak.:banana: Så det lutar nog åt att hon får visa honom i hoppningen på kvalitén.:D

Var väldigt intressant att se någon annan rida han.:p
Han verkar tyvärr vara inne i tillväxtfas och har blivit både lång, överbyggd och ser dessutom väldigt kortbent ut..:( Jättekul att visa en tax på kvalitén.......:eek:

Ok! Jag brukar ta plastspruta och trycka i dem så man slipper truga med vatten/betfor vatten, det är inte lätt med envisa pållar :crazy: :p

Nej det är ju inte det men Helge får inte vifta med huvudet så det är inte så lätt med plastspruta heller. :angel:

Hehe du är nog inte ensam med att ha en sådan häst... jag misstänker att Czhisan inte riktigt är van vid aktivitet i stallet, att andra hästar faktiskt kan vara i stallet och på banan samtidigt. Hon blir helt väck så fort en häst befinner sig på annan plats än i hagen. Vad gör de där liksom? :p

Igår åkte några iväg med en tom hästtransport, det var ju VÄRSTA GREJEN. Hon skulle bara titta på hästtransporten även om där inte var nån häst. Så var det en häst på ridbanan och en i stallet och det blev ju nästan kortslutning för henne haha.

På ridbanan gick det trögare än trögast. Hon tvärstannade så fort jag slutade driva, värre än det varit förut. Men gick bättre på slutet, då kunde hon trava en stund i varje varv utan att försöka bocka och tvärstanna. :) På väg ut till hagen blev det dock en helt annan häst, hon fick tokryck och började showa! Det har hon inte gjort innan. Hon svävade fram i trav/passage med enormt höga knälyft, svansen rätt upp som en fana, läckert böjd hals och superpompig. Hon var inte rädd eller slutade lyssna på mig utan bara showade i slowmotion bredvid mig. Sååå läcker!

Åh, det är så roligt att läsa om alla´s fix o trix med sina hästar.
Jag har ju precis börjat att sätta igång min, men han ser inge´fräsh ut..:cry: Det känns så där olustigt i magen, den känslan jag brukar få när jag vet att ngt inte alls är som det ska..

Han har ju fått en spark på ett bakben som bebis, men det hade han inga men ifrån när jag köpte honom, annat än ett vridmoment på det benet. Ingen hälta, varken med eller utan böjprov.

Men så fick han sig ju en smäll på knäet under sommaren. Hur vet ingen, för just då gick han ensam i en platt hage utan hinder.
Men då vilade han i en och en halv vecka, och sen gick han på fem veckors bete. Under betestiden har han rört sig bättre o bättre, men nu efter installning så går det åt andra hållet.. Vad gör man..?

Jag har funderat fram o tillbaka..

Jag har sprutat så många av mina hästar med cortizon o haft dem på boxvila, och ingen av dem har klarat sig vidare i livet, så jag har gett upp den ide´n. Operation tror jag inte att f-bolaget kommer att godkänna iom att han har en annan skada på samma ben.. Om det skulle krävas operation dvs.

Har funderat på om vi ska sitta upp på honom och bara skritta på honom för att mjuka upp honom, men om han har ont av belastning dessutom så kan han ju bli skrämd för att bära ryttare i all evighet sen.. Nattsvart, va?:confused:

Mina tankar just nu..

Jag har ju inte bråttom med honom, men jag vill ju inte att han ska gå o han ont o lida i onödan..

Har väl i af beslutat att ta ut vår distriktare, hon har varit med i svängen länge, o känner till mig sen tidigare, så får vi se vad hon säger.

Men just nu så känns det som om inte Tom håller, så lägger jag nog ner det här med häst ett tag. Då är det nog inte meningen att jag ska ha häst alls.:cry::cry:

Så, nu har jag iaf fått mina tankar på print, de som håller mig vaken om natten..

Suck..

Så bra att jag inte är ensam, tack! (haha, lite elakt att säga så av mig iof:angel:) Näe, men de kan ju inte vara små änglar 365 dagar om året, dygnet runt liksom:D

Tom Dooley:
Neej! Gud så tråkigt.:cry: Jag håller tummarna för det bästa tänkbara!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 769
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka