04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Jag gillar inte heller kortison och boxvila som första hands val. Som tur är så har vi hitat en vet som har lite andra behandlingar och som dessutom inte böjer (jag är stark emot böjprov) utan kollar hela rörelseschemat på rullband. Men Västerås är ju en bit bort :crazy:

Oj, vad jag får äta upp mina första känslor om min dam, valde ju hingst till henne hastigt och lustigt efter att bara ha haft henne hemma ett tag. Stencool är hon ju i all hantering och var även i början i jobbet, hmmm jag som gillar hästar med lite fart i var helsäker på en sak, hon behövde en hingst med lite mer drag under dojorna, ja eller hur :angel:

Igår var första gången jag red henne (dock med hack) sedan vi fixade munnen, alltså 3 dagars vila (hade vilodag dagen innan vet fixade munnen) och jag tar tillbaka det där att hon behöver livas upp. Det rök ur öronen på henne galopp var det enda hon tyckte vi skulle syssla med, de första bocksprången under ryttare dök också upp och om inte det var nog så kom hon på att mamma kan ju inte styra så bra med hack och försökte pipa iväg och hoppa varenda hinder som stod framme, kort sagt galning.
Då det regnade som sjutton ute var jag i ridhuset och har nu konstaterat att det är en enormt stor galopp damen har ridhuset känns minst sagt ganska litet när hon laddar på i galoppen, men vilken galopp hon fick fram, enorma stora runda språng om än med lite väl hög front när jag försökte få ner tempot en bit (jättelätt med litet snällt ponnyhack, längtar tills jag kan sätta bett i munnen på henne igen).
Dock gjorde vi ett stort framsteg igår, tänkte att jag utnyttjar den här kruten och i slutet av passet lät jag henne gå på ett par små kryss i galopp och för första gången hoppade hon obehindrat i galopp så nu har det också lossnat :bump:

Å nej fy va tråkigt! Jag hoppas verkligen att det inte är så farligt som du tror!

KL

Igårkväll så verkade Ella bättre i sitt svullna ben. Tycker att svullnaden går ner rätt långsamt, men sen så har jag ju aldrig haft en häst med så mycket svullnad från lymfangit. Brukar upptäcka det tidigare. Men denna gång hade det gått fort visst.

Hon har varit snäll att spruta de senaste gångerna. Här är det en fördel med en eksemhäst: det kliar lite mer på en sådan och det utnyttjar vi.:idea: Kliar man henne i mankammen och i svansen så känns inte sprutan och Ella är sketalycklig.:D

Jag tror fanimej att din häst kommer att "rymma" och du bör inte leta hos mig, för där är den inte...:angel:

/A-K, som fullkomligt äääälskar ston med krut i

Tränset är inget spec alls. Ett slit och släng från H--ks bara, men jag tycker han är fin i det :p. Gillar den platta nosgrimman.

Jag älskar också sådana där platta engelska nosgrimmor. Har sett ut ett sådant träns åt Ella från Sabre. Har bara inte bestämt i vilken färg och om jag ska köpa kandaret. Den sadeln jag har nu är svart men jag vill nog ha något annat sen när jag börjar tävla, något med mer stöd och då vet jag ju inte vilken färg det blir på den så jag väntar med tränsköp. Just nu har jag svart träns och har köpt en platt nosgrimma till det. Vill ha ett platt pannband också.
1042-m.jpg

Jag gillar inte heller kortison och boxvila som första hands val. Som tur är så har vi hitat en vet som har lite andra behandlingar och som dessutom inte böjer (jag är stark emot böjprov) utan kollar hela rörelseschemat på rullband. Men Västerås är ju en bit bort :crazy:

Ja, skit oxå. Alldeles för långt bort..
:(

Men jag hoppas ju innerligt att han blir bra..:crazy:

kl

Måste bara få fråga,Växer er hästar fortfarande:confused: ja,självklart gör dom det men jag menar synligt så det lutar som på fölungar.
jag fick ju hem min nya 4åring för ca 1 mån sedan,jämn o fin,observerade för någon vecka sedan att hon låg ofta i hagen,och nu lutar hela hästen :eek:
Visserligen vet jag att det skiljer en del på danskt o svenskt foder men hon går ju på bete (visserligen 1 års vall o välgödslad) det enda kraftfodret hon hittils fått är veckoransonen av tokosel+betfor.

detta hade jag inte förväntat mig,Vad göra :confused::confused:

Vä..eeaxar? Öööh, vad är det för nåt? Kan inte ens stava till det.

Ella har slutat med sådana dumheter. Nåja, hon växer på bredden iallafall. Men på höjden, glöm det! Jag glider omkring 157 cm över backen och så lär det förbli! Hon var 156 cm förra året så jag tror att hon stannat av, min lilla dvärg. Rumpan är dessutom lägre än manken.

Ska man ha en plan menar du ?! :angel:
Nä men skämt o sido så var ju planen med Q att han skulle bli ponny o sen säljas efter lite ungponnytävlingar, redan där sprack vår plan eftersom han var för stor redan som 3 åring så då skulle han bli mammas lilla skogshäst.
Han får hänga med på träningar o tävlingar så får vi se hur långt han går. han är en typisk sån häst som kan gå LA/msv dressyr, 120 hoppning och fälttävlan.
Vår terrängtränare Ulf Johansson som vi hittills bara hoppat banhoppning för är helt kär i Q och övertygad om att de är den klokaste häst jag suttit på. Han började nästan grina när jag sa att de var mammas skogshäst :rofl:
Du MÅSTE tävla honom, mamman kan få rida ibland hahaha.

Calle köpte vi som sällskap till Q som fölunge och han skulle få vara kvar om han blev något annars skulle han säljas. som fölunge såg han ut som en ardenner så vi ihade inga större förhoppningar på honom, billig var han oxå.
Idag ska han definitivt inte säljas utan kommer utbildas med sikte på årgångschampionaten, dock kommer vi inte stressa utan behöver han tid så får han tid.
Någon dressyrstjärna är han inte, rör sej dåligt men bara för att jag anser att hästar ska klara av o gå både hopp o dressyr så får han tävla dressyr nån gång oxå , då formen blivit lite stadigare.
Fälttävlan vågar jag inte prova på honom eftersom han blir lite väl yster och bryta nacken är jag för ung för o göra , han med ;)

Haha, kul livsöden :D

Men Q kan ju kanske gå lite ft? Calle förstår jag, dessutom verkar han ju hoppa himlans bra!

Tiger var ju tänkt som min och min mors häst, men nu vågar ju inte hon rida honom bara för att han fungerar så bra :o

Jaja, just nu är jag bara så sugen på ett föl efter Tigers mor och Poeten. Den kombon blir dock bara till om fölis hamnar hos oss, uppfödaren är inte äsker på att det blir tillräckligt vettig i huvudet :angel: Allt snällt och lugnt med Tiger kommer från hans far. Men för att beställa fölis måste vi ha plats, och mamma häst är seglivad och bara 18 år. Dessutom gick Poeten visst inte ett frysa och han är gammal. Vilka I-landsproblem :p

Ja Q kan nog bli en bra fälttävlanshäst i de låga klasserna.
Har bara skuttat småstockar i skogen och gått i vatten , så på söndag blir de väl lite mer på riktigt även om de bara är en träningsbana vi ska till.

*kl*

Igår tog jag in min kille från sommarbete och skrittade en stund på ridbana och han har mognat något otroligt :love: Tänk vad 3 månader sommarbete kan göra! Det kändes helt underbart han är så lyhörd och så stabil.

Idag skulle vi skritta lite till men tyvärr så var han halt! såg inget i skritten men när jag longerade i traven så syntes det ordentligt. Jag har tyckt att han har varit väldigt lugn i hagen vilket han aldrig brukar vara inte ens efter operationen. Det är samma bakben som han haft en hovböld i men jag ser ju allt så nattsvart så det är säkert någon skit i kotan efter operationen som ger sig känna nu. Så jag ringde direkt till kliniken och fick tid nästa vecka. HÅLL TUMMARNA ALLT NI ORKAR!

Tom Dooley:
fy så tråkigt, hoppas de löser sig!!

kl

Idag fick Peia leka dressyrhäst, dessutom fick hon springa runt i svart, någonting jag absolut aldrig skulle utsätta henne för igentligen ;)
haha men fick låna kompisens dressyrsadel och den var svart så hade ju inte så mycket val.. Iallafall, hästen var helt fantastisk!
Kan knappt fatta att hon stått så länge som 5 månader! Hon bara älskar att arbeta så ridningen kan ju inte bli tråkig :p hihi bjuder på lite bilder!
Tycker faktiskt själv att hon blivit lite fin i kroppen nu, vilan gjorde sitt :D
22966066.jpg

22964270.jpg

22965671.jpg

22964474.jpg

Usch, jag är ju i samma sits o känner verkligen med dig.

Usch ja det känns piss och särskilt nu när han har mognat så och känns så fin och dessutom har han precis allt det jag vill ha av en häst. På mina andra hästar kan jag se deras för och nackdelar men med honom är det något speciellt han är så klok och så otroligt trevlig att jag inte vill släppa honom.

Försöker trösta mig med att han faktiskt inte varit halt en enda gång varken innan eller efter operationen och hovis sa att det är vanligt att hästar som är titthålsopererade kan bli rejält halta när ligamenten eller om det var bindväv runt själva hålet växer igen och de töjs ut igen vilket de kan göra lång tid efter operationen. Men tankarna snurrar ju hela tiden..

Har du röntgat din häst?

Hej allihop!
Har följt 04-tråden ett tag nu, och känner att det är dags att presentera min 04-bäbis.

Namn: Fights Pride x (a.k.a. Valpen)
Ras: Angloarabiskt fullblod
Mankhöjd: 158cm
Stam: e. Fight ox u. Staramong Stars xx - Fabuleux

I februari -08 hämtade jag hem en buse på foder från Jämtland. Han var inte mycket riden innan, men efter några månader hade vi en duglig form i skritt och trav, så vi vågade oss iväg på vår första dressyrträning. Instruktören föll pladask för honom, och sedan dess har vi gjort rätt stora framsteg.

Som individ är han en smula valpig :) lite skuttig, kelig och nyfiken. Men hans styrkor är väl egentligen hans intelligens (lär sig nya saker fort), känslighet (formbar och lydig för hjälperna), spänst och attityd (han anstränger sig verkligen för att göra rätt). Sen är han ju en riktig skönhet också (inte minst i mattes ögon;)). Svagheterna är väl nerverna, att han blir stirrig när han är ensam, har lite markbundna gångarter och att han inte står ut med insekter:mad:.

Men vi har mycket spännande på gång nu. Nästa söndag (31/8) gör vi dressyrdebuten. Det blir en LC:2 på lokaltävlingen i Vara. Hoppningen ligger vi lite efter i (mestadels pga. att jag är kass på att hoppa). Men vi tog oss igenom en liten 60 cm pay-n'-jump i Skövde förra veckan med två nedslag och ett stopp, så det är ju åtminstone en början... Första helgen i augusti var vi dessutom på ett litet vuxenridläger, där vi hoppade lite bankar, stockar och gravar. Och han skötte sig som en ängel :love:

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=17650&catid=503

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 765
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka