04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Åh vad fin hon är! Ser lite av min Helge i henne också.
Både hon, The_connermaras poony och Helge har så härlig färg :D

Meh, jag har inte little pony längre :p Mammas största mål med kvalitén är att han ska vara så stor som möjligt sen vill hon åka hem. Mätningen är innan start :cool:

Fast för mig är han min lilla ponny :love:

apropå ponny, mamma var på kliniken idag med Q och jag kunde inte följa med pga träning med calle.
När hon kom dit så hade de blivit en lite rolig konversation med veterinären.
Vet: Är de här din häst ?
Mamma: Ja
vet: men du måste vara för gammal för o få rida ponny?
mamma: ja men han har faktiskt vuxit över ponnymåttet och är HÄST.
Vet: ja men då kan du ju ha honom hur länge du vill.
Mamma tyckte de var lite roligt faktiskt :D

bara lite vassa kanter på tänderna, inget annat problem. Så de är nog knotten som gör att han blir lite svullen ibland.
Så på söndag är de terrängträning för första gången.

Hej o välkommen.

Vi lär väl ses på tävlingar kanske då vi inte bor så långt borta från varandra. Det är väl ungefär 8 mil till Vara från där jag bor.;)

Hej och välkommen !!

Jag har ägt mamman till din häst,han ser fin ut:)

Senast ändrad:

Hej o välkommen.

Vi lär väl ses på tävlingar kanske då vi inte bor så långt borta från varandra. Det är väl ungefär 8 mil till Vara från där jag bor.;)

Ja, va kul! Har du några dressyrtävlingar på agendan i höst? Jag rider ju som sagt den lokala i Vara den 31:e, och om vi inte skämmer ut oss då, så blir det nog Floby i mitten av september ;)

Sen tar vi väl några klubbtävlingar då och då. Tar inte tävlandet på så stort allvar. Är ju mest tävlingsvanan man är ute efter med den lilla bäbishästen :)

Igår utröntes två sanningar...

Czhisan får aldrig mer bestämma var hon ska sätta hovarna i skogen (okej att unghästar är stappliga ibland men hon har ju dåligt omdöme på riktigt :p)

Att rida och prata i telefon är en utmärkt kombination, hon gick som allra bäst då! (kilar fast telefonen mellan öra och hjälm så båda händerna är fria, nästan trolleri;))

*kl*

Å vilken lycka!!!!! Jag var så lycklig att jag satt och grät på hästryggen!!

Min älskling är värd sååååååå mycket pengar nu :love:

Vi var först ute på en underbar ridtur, hon skötte ig kanon, inge bus alls och spände sig inte alls när jag hoppade upp. Vi var ute ca 40 minuter och när vi kom hem skulle jag ta min "galopp-backe" igen men tänkte att nu ska jag försöka hålla kvar galoppen något steg till. Vi galopperade uppför backen men sen bröt hon av där vi har brukar bryta av, jag hann tänka "jaha va synd då" men skänklade ändå på i samma sekund och sa galopp igen och hon fattade igen!! :love: Sen galopperade vi längs hela skogs stigen resten av vägen, kanske ca 60 meter (gud jag börjar nästan gråta igen nu :p)

Hon var såååå duktig, inte en känning av att hon skulle bocka och det var lugn fin galopp!!

F-n jag tror polletten har trillat ner! :rofl:

Grattis återigen:bow::bow:!!

Nu har jag anmält till kvalitéts, och löst(jävligt:devil:) dyra deltagarbevis till championaten. Tog både hoppningen och dressyren, tänkte att det skulle vara jävligt om hon "råkade" få tillräckligt bra poäng och att man skulle missa det hela bara för att snåla på 800 spänn. Det är dyrt att ha häst.

Nu till en liten fråga. Följande står i reglementet för kvalitéts:
"Godkända bett är oledat bett, normalt tränsbett, bett med fasta ringar samt tvåledat tränsbett. Tvåledat bett
skall ha rundat mellanstycke. Bett med D-ring får ej ha en skänkel överstigande 8 cm."

Visst är "tvåledat" bett= tredelat? Kan ngn snäll själ lägga in en bild på "tvåledat bett med rundat mellanstycke" ? Lite osäker om mitt tredelade är med platt mittendel? Måste nog inhandla ett nytt.

Tack för hjälpen:bump:

Vad roligt :bump:

I kväll ska vi åka och galoppträna sista gången. Vi ska få sällskap :) Tyvärr är det en hingst men jag hoppas han är snäll för Tiger behöver lite trevligt sällskap att vänja sig vid. Ska bli kul att se dem ihop och se vad Tiger säger om att galoppera fort i bredd.

Tack å tack:bow:

Nu blir det in och handla tredelat med rundad mittendel!

*kl*

Å vilken lycka!!!!! Jag var så lycklig att jag satt och grät på hästryggen!!

Min älskling är värd sååååååå mycket pengar nu :love:

Vi var först ute på en underbar ridtur, hon skötte ig kanon, inge bus alls och spände sig inte alls när jag hoppade upp. Vi var ute ca 40 minuter och när vi kom hem skulle jag ta min "galopp-backe" igen men tänkte att nu ska jag försöka hålla kvar galoppen något steg till. Vi galopperade uppför backen men sen bröt hon av där vi har brukar bryta av, jag hann tänka "jaha va synd då" men skänklade ändå på i samma sekund och sa galopp igen och hon fattade igen!! :love: Sen galopperade vi längs hela skogs stigen resten av vägen, kanske ca 60 meter (gud jag börjar nästan gråta igen nu :p)

Hon var såååå duktig, inte en känning av att hon skulle bocka och det var lugn fin galopp!!

F-n jag tror polletten har trillat ner! :rofl:

Vad var det jag.. ! Usch hemskt uttryck förlåt. Massor med grattis !:banana:

Hej! Jag har en fundering bara.. hur får ni era 4 åringar att hålla för sådan träning som ni håller på med? Utb för att gå LB hoppning? Själv skulle jag köpa en 4 åring innan den hästen jag har nu. Han var ett lettiskt halvblod utb LB/LB... När jag skulle veternärbes visade det sig att han hade förslitningskador i båda bakbenen! Är ni inte rädda att era hästar ska bli utslitna,trötta på livet mm? En tankeställning som jag har bara. Jag har ridit in många hästar och dom har hållit i längden med mycket tålamod och inget STRESS!

Jag vet inte att det är så många här som tävlar o tränar LB /LB regelbundet Att några sedan kan ha kommit så långt utbildningsmässigt är en annan sak enligt min förmening. Om du läser tråden ordentligt så tycker nog jag att de flesta av oss som skriver här ännu håller på med väldigt mkt basic.:bow:

Vad fin hon är! :d Har inte hunnit med att läsa så ofta här senaste månaderna men tror att jag fattat att hon har varit skadad?

Verona: Vad kul att det går bra för er! :bump:

Hej! Jag har en fundering bara.. hur får ni era 4 åringar att hålla för sådan träning som ni håller på med? Utb för att gå LB hoppning? Själv skulle jag köpa en 4 åring innan den hästen jag har nu. Han var ett lettiskt halvblod utb LB/LB... När jag skulle veternärbes visade det sig att han hade förslitningskador i båda bakbenen! Är ni inte rädda att era hästar ska bli utslitna,trötta på livet mm? En tankeställning som jag har bara. Jag har ridit in många hästar och dom har hållit i längden med mycket tålamod och inget STRESS!

Det är väl högst normal utvecklingstakt att en 4 åring nu på hösten (som är inriden vid normal tid som 3 åring) har en utbildning ståndpunkt av LB/LB det är ju helt vanlig grundridningsnivå. En 4 åring i hoppning tävlar enbart max 1 meter (alltså motsvarande gamla tiders LC) förutom i championatet där de går 1,05 dock är dessa ju för de som kvalat dit = hästar som har lätt för det och går 1 meter på ett enkelt okomplicerat sätt. Ett 1 m hinder är inget en häst med lite kapacitet behöver anstränga sig på eller särskilt slitigt för dem att hoppa. Är de färdiga för det och skall följa den normala utvecklingsstegen för halvblod så skall de redan på våren som 5 åringar gå upp i 120 och då vill det till att de kan börja gå 110 när säsongen kör igång.
Allt handlar om att ha kunskap och en förmåga att läsa individen när det handlar om unghästutbildning att se när hästen behöver vila. På en 4 åring handlar det fortfarande om korta pass ca 4 dagar i veckan. Korta intensivare pass med lite svårare nivå sliter mkt mindre på en växande häst än lågintensiva för långa pass aldrig sitta och tragga med en unghäst.
Bara för att de har en hög utbildningsnivå behöver de inte ha tex ha tävlat mer eller gått fler pass än de med en lägre.
Den normala utvecklingstakten om man ser till de unghästtävlingar (som hålls i ungefär samma klasser i hela europa = inte bara i sverige) är
4 år - 1m hopp (1,05 i finalerna för de mest begåvade), dressyr ca LC tror jag går ju inte efter program i kvalen.
5 år - 1,20m hopp (1,25 i finalerna) - LA dressyr
6 år - 1,30m hopp (1,35 i finalerna) - MsvB dressyr
7 år - 1,40m hopp, dressyr ingen aning inte min gren.
har man en häst med bra kapacitet och varvar utbildningen med ordentliga vilor så är det inga problem att hålla denna takten utan att slita ut hästen. De som däremot är i farozonen är de som traggar på helg efter helg med tävlingar aldrig låter sina hästar få ordentliga viloperioder och då spelar det ingen roll om de traggar i en eller två klasser lägre det sliter precis lika mkt på hästen. Likadant att sitta och rida på häst som inte jobbar i rätt form där har du verkligen en slitageorsak som brukar göra att de går sönder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 765
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka