04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

kl

Vilka datum går era kvaliteten? :laugh:
Molly ska ner till Umeå den 20e sept. Ska bli himla spännande!

Ja, jag tror inte att ngn här i tråden jagar på sina hästar att prestera ngt som de inte är kapabla att klara kroppsligen.

Måste ju skriva ngt glädjande om min nu oxå. Har ridit idag, väldigt kort pga att han inte ser fräsh ut i trav, men i skritt märktes inget, och han verkade inte bry sig ett dugg om tyngden heller! Så skönt!! Så nu ska distriktare o et komma och säga sitt, och under tiden skrittar vi på skogspromenader med big guy!
En sten föll från mitt hjärta idag!

Väl skrivet :bow::bow: Du har så rätt!!
Om jag läste rätt i TR så får 4 åringar tävla tom LB dressyr.Var ju tvungen att läsa på då jag köpte min hoppande dressyrstammade dam.Dock hoppar hon så pass bra att vi skippar det där "larvet" ;) en stund till (för er som inte känner mig så är jag i grunden hoppryttare och menar inget illa) så nu kanske jag slipper huka mig :idea:

Skönt att höra. Kanske det ändå inte är så allvarligt.:) För egen del börjar jag bli riktigt orolig för vad som händer pållarna i hagen. :eek:När jag skulle hämta Pomisen idag kom hon springande mot mig så fort hon fick syn på mig. Blev lite mallig o tänkte att nåt rätt måtte jag i af ha gjort. :bow: När jag ställde henne i ryktspiltan såg jag att hon andades snabbt, det droppade ur näsborrarna och hästen var helt varm o klibbig. Kände på Premsan som var lika varm men andades lugnare. Tempade o båda hade 39 grader. Andningen lugnade sig o på tio min, en kvart sjönk tempen 1/2 grad på båda. Ingen sjukdom alltså. Har pratat med stallägaren o förhoppningsvis får vi byta hage.:bump: Har trott att det var vildsvinen som oroade hästarna men de jagar f..n inte hästarna mitt på dagen.
Bild139.jpg

Yees:)

Börjar närma sig nu. Ska bli sjukt spännande, aldrig visat ngn häst förut så det blir en bra erfarenhet bara det.:idea:

Jaa precis! Jag har aldrig varit med på någon bedömning förut så det ska bli en erfarenhet för mig, även fast jag bara står på sidan om. Se till att sopa banan nu med din fina ;)

Vad obehagligt att inte veta, och eftersom du hittat henne flätad och så i hagen så är det ju säkert den mänskliga faktorn som varit framme.. :devil:

Man vill ju inte att vem som helst kliver in till ens häst och har prova på ridning eller leker cowboy, eller vad 17 som helst..:eek:

Hej! Jag har en fundering bara.. hur får ni era 4 åringar att hålla för sådan träning som ni håller på med? Utb för att gå LB hoppning? Själv skulle jag köpa en 4 åring innan den hästen jag har nu. Han var ett lettiskt halvblod utb LB/LB... När jag skulle veternärbes visade det sig att han hade förslitningskador i båda bakbenen! Är ni inte rädda att era hästar ska bli utslitna,trötta på livet mm? En tankeställning som jag har bara. Jag har ridit in många hästar och dom har hållit i längden med mycket tålamod och inget STRESS!

Succesiv uppbyggnad, mycket vila och lite känsla.

Jag tar inte in hästen från hagen som 3,5-åring och rider 5 pass i veckan á 1 h. Ända sedan min häst kom som 2,5 har träningen stegrats och den har hela tiden varit väldigt varierad.

Poony :rofl:
Hur hög är han?

Han mättes faktiskt till 154 med skor 2 juli :)

Igår var vi o galopptränade (modell unghäst enligt tränares rekomendation, ang slitagediskussionerna ;)) med en 7-årig connm hingst. Jösses vad min såg ut som en UNGHÄST och hingsten som en vuxen PONNY. Stegen och rörelserna överlag var helt olika. Mamma var mycket nöjd :D

Har köpt en 4-åring efter L'actuer. Har ägt henne i ett par veckor. Är sugen på att visa henne på 4-års championat i dressyr, men har bestämt mig för att det får vänta. Men planen är att vi ska kunna starta någon klass i dressyr senare i höst. Hon är inte inhoppad ännu. Är löshoppad sedan tidigare. Just nu tar vi det lugnt med skogspromenader.

Va roligt! Vilka dressyrklasser siktar ni på under hösten då? Har du någon bild på pärlan? :)

Det blir LC och LB i dressyr, klubbtävling samt lokal. Kort kommer. Fast först behöver vi en sadel. Ska iväg i helgen med hästen och prov rida lite olika sadlar.

*kl*

Jisses vad flitiga ni är på att skriva, hänger knappt med att läsa allt!:D

Min lille plutt vet precis hur han ska linda matte runt sitt lillfinger.. I går när jag skulle hämta honom i hagen så när jag ropade på honom så gnäggade han till svar och kom galopperande!!:love::love: Så har han aldrig gjort förrut och man blev alldeles varm i hjärtat och smälte som smör i solsken...:p

Har idag varit och hämtat en dressyrsadel på lån som vi får ha över kvalitén, såååååå skönt, jag har verkligen saknat att ha en dressyrsadel!!:bump:

Ja, det där med sadlar är verkligen inte lätt... Jag har en dressyrsadel som ligger dugligt, men nu när man börjat skutta honom på lite 70-hinder och sånt, så känns det i knäna att jag nog borde leta efter en allround/hopp-sadel. Får bli när nästa lön kommer ;) Vad är det för sorts sadel du är på jakt efter? Allround/dressyr?

Du får uppdatera oss sen efter helgen och berätta om du hittade någon guld-sadel :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 765
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka