04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

*kl*

Usch jag blir inte klok på min killes hälta. Första dagen jag började jobba honom så såg han hur fräsch ut som helst andra dagen riktigt halt nästa dag såg han lite bättre och idag var det ännu värre.. Det syns dock bara på böjt spår.

Nu måste jag städa helt klart i stallet så jag kan stalla upp honom igen för nu blir det väl boxvila igen för honom stackaren.

På onsdag åker vi till kliniken :cry:

*kl*

Å vilken prinsessa jag har :love: Ahhhh, red ut idag och hon gjorde inget tok alls. Jag fick för mig att prova att göra en galoppfattning på en vanlig grusväg och då fattade hon men skulle sen bocka, fast då var vi ju redan i fart så att säga så då lyckades jag få upp huvudet på henne och driva på fast jag saktade av efter en kort bit bara. Så jag tänkte att nu måste jag ta en galopp i "bra-galopp-backen" oxå och gjorde det men hon bröt av på krönet och sen lyckades jag inte få henne i en ny galopp.... när jag bröt av sa jag till mig själv "men nu fasen, nu fjållade du bara för att hon bockade sist nu får du göra på riktigt!" oxå vände jag och tog backen igen och när vi kom upp bröt hon av oxå fattade vi igen och det gick så fint så, inge bock även fast jag var tvungen att driva på för att hålla igång så jag var såååååå nöjd då :D

Ha,ha Pompa brukar också bocka när hon galopperar, i synnerhet i backar. :D Har fått för mig att du rider ensam?? När jag började galoppera red jag alltid ensam o då var det drivning som gällde. Sen red jag ut o galoppade med sällskap några gånger o det var då det verkligen lossnade med galoppen. :bump: Väntar med spänning på att få höra mera.:rofl:

Har du kollat så det inte är något som kommer från ryggen ? Stallägaren där jag står har en häst som vid flera tillfällen fått "mystiska hältor", ibland synliga och ibland har hon bara fått en känsla av att något inte är bra när hon ridit. Några av gångerna har problemet setat i ryggen o inte i benen som hon trott. Vad det än är så hoppas jag att pållen blir bra snart. :banana:

Jo du har helt rätt, jag rider nästan bara ensam som det är just nu. Snart är min andra häst igångsatt oxå så jag kan släpa med nå kompisar så vi får lite sällskap oxå! :)

Idag när jag skulle ut på tur med Lasse så kom vi inte längre än till grönområdet bredvid stallet, för där hade de slagit upp en CIRKUS!!!

Vi hann bara runda hörnan och Lasse fick totalt panik när han såg KAMELER gå runt på "hans" marker :rofl::rofl: :rofl:

Fanns inte så mkt mer att göra än att rida hem igen, för han fick totalt sinne, och det fanns inte en chans i världen att vi kunde gå IGENOM cirkusområdet med liven i behåll (vilket man var tvungen till för att nå skogen)
Så det blev en kort ridtur på 3 minuter skritt och 3 minuter balanstrav :eek:

Hoppas de har packat iväg till imorgon

Red för första gången sedan i tisdags nu på fm. Tänkte då på hur duktig o stabil Pompa är som trots sin ålder passerade en bana där det var ett par vinthundar som tränade att jaga efter en tygkanin som satt fast i någon sorts vire som knirra o knarra. Sen passerade vi en kohage där hela kogänget stod samlade o blängde på oss.:angel: men kameler det vet i fasen.:eek: Ibland får man vara glad för det lilla men typ 6 min ridning är lite i minsta laget. Om det inte är cirkus Scott el nån stor cirkus så brukar dom ju tack o lov dra vidare ganska snabbt. Bättre ridlycka nästan gång får man väl kanske säga då.:banana:

*kl*

Har följt tråden till och från och försökt läsa ikapp mycket nu. Kul med så mycket bilder och videoklipp!

En liten uppdatering om min Cornelia, om ni minns. tanken var ju tidigare att jag skulle rida 5 års championatet i falsterbo nästa år... det var målet. Istället lånade jag ut henne i april. Det verkar gå bra för fodervärden och hon är jättenöjd. Jag var där för några veckor sedan och hälsade på, här är två bilder från det tillfället:

c01_15687542.jpg

c02_15687556.jpg

Har kladdat över lite eftersom det inte är jag som rider och jag vet inte om de personerna vill synas här. Tyvärr blev bilderna väldigt dåliga men men.

Uuuuh, jag kunde inte ens fläta mig själv när jag hade långt hår. Alla knoppar jag gjort i mitt liv har varit ojämna och ardennerfläta kan jag inte heller göra på min nordsvensk. Fläta svansen...? Nänä.

Tur jag har en medryttare som gör ardennerfläta varma sommardagar och jag själv tävlar inte och slipper knoppa/fläta :D

Måste frisera Czhisans man, den börjar se sliten ut i topparna. Stackars häst, det kommer bli SÅ ojämnt haha.

Haha, jag flätade 9 jämna flyingeknoppar på under 10 min ;) Svans o pannlgg är ju bara att dra jämnt så blir det snyggt ;) Men jag ahr flätar i alla år jag tävlade till alla sorters tävlingar. Tycker det ser prydligt ut.

Jsg flätar mitt eget långa hår oxå, bakom ryggen. Mkt smidigt att kunna.

Tiger såg dock ut som någon lipizzanerkorsning (map konvex nosrygg) med världens längsta öron :eek: Tur tränaren sa att "självklart ska han vara flätad, både man o pannlugg!".

Träningen gick dock rätt bra, när vi fått lite ordning på bettmissnöjet som blev av att jag försökte envisas med att rida utan tejp. Sedan blev övergångarna lika jämna och stadiga som de brukar vara :)

Uppdatering från oss då...
Red Van Remo på fältet idag & det gick halvbra. Han var superpigg så det var himla kul! Men att försöka få honom att lyssna på mig var däremot svårare:p Galoppfattningarna gick väldigt dåligt. Han kan ha svårt med att fatta rätt galopp ute (även om jag ställer honom "utåt" & därmed "tvingar" honom att fatta rätt galopp - så lyckas han på nått vänster att fatta fel galopp. Det är inte heller så att han har svårt för just en galopp, utan ena dagen är det höger & andra dagen vänser. På banan är det aldrig några problem. Men jag är så nöjd med honom iaf!
23070203.jpg

23070211.jpg

23070455.jpg

23070213.jpg

23070454.jpg

(Travar av & berömmer)
23070716.jpg

Din bjässe till häst ser faktiskt inte så stor ut när du rider tycker inte jag. Precis som små hästar kan se maffigare ut under ryttare så verkar han anpassa sig till din längd. Inte så att han "säckar ihop" och ser tråkigt ut utan han ser ut att hålla ihop sig väldigt bra, man får inget "kamelintryck" alls. Som jag kan få av min lilla häst :angel:

Fint :)

Tack!:laugh:
Näe, jag vet & tack & lov för det:p Visst ser jag lite liten ut på honom, men inte så att det ser "dumt" ut liksom, för sånt är ju inte heller så kul:p

Van Remo! Äsch, lyckades in få in din bild i svaret mitt, men va himla fin och härlig galopp bilden var! Den fjärde bilden, han ser hur snygg ut som helst!

Tack!:love: Joo, han kan när han vill:D
Provade att sitta ner lite lätt i galoppen, just då det kortet tas. Men fy tusan säger jag bara!, han galopperar mig ur sadeln med sin stooora galopp!!:eek::D

Senast ändrad:

Mindre än 10 minuter! Gode gud, va är hemligheten :D

Tvättad man (då blir den sträv, smuts och fett gör den glatt om man blöter), fuktad med sprayflaska på ovan och undersida. Ingen mätning av avstånd, klämmor för att hålla bort resterande hår o dyl. De e bara o fläta :p Hårt och snabbt med gumisnodd/fläta och sno upp en flyingeknopp, tada :D

Till tävling gör jag det självklart noggrannare. Men ju snabbare och hårdare (och blötare) man gör varje enskild fläta desto bättre blir det :) Ska testa att ha i mangele (oparfymerad) nästa gång o se om hans styva strån håller sig på plats lite bättre.

Sen kanske jag ska tillägga att jag älskar att fläta och fixa. Kronranden klipps minutiöst kort och rak, det höjer helthetsintrycket något enormt! Även på min som har lite päls på benen (inget hovskägg alls på sommaren) och "kört" päls ned på hoven normalt sett. Testa själv :) Dessutom torkar hovar o ben fortare under lerperiod eftersom det är lätt att sopa bort den värsta leran med borste eller skölja. Och smörjer man som jag hovarna regelbundet (torsklevertran som enligt hovis gjort underverk) är det väldigt störande att ha hälften av smörjan i pälsen ist för att komma åt kronranden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 762
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka