04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Okej, jag förstår det låter knas.. Hästen jag har nu, är en shire. Alltså ganska stor. Hästen jag verväger att köpa är en islänning. Ganska liten. Här i området finns många duktiga som pysslar med islänningar, och lätt kan rida in den åt mig. har redan nu två st som erbjudit sig rida in del, eller bistå mig med hjälp under inridsning.Finns direkt ingen som vill ta på sig inridning av shire, och dessutom vill jag inte det, då 90 % av allt folk tycks tro att shire är en okänsligt djur, och således är tudffa i sina hjälper vilket leder till att hon blir hård i munnen mm. Sen saknar jag lite "kamratandan" det är så inom en viss ras. Med isisien kan jag åka iväg till de i närheten som har isisiar oträna, få hjälp, uppslag, ideer mm. Men shiren har jag ingen kjga känner jag kan göra det med, för det finns ingen som kan, eller har ett specifikt intresse för rasen. Min nuvarande häst, är ett sto, rätt dominant, och allt känns alltid som det sker på henens villkor, jag har inte jättemkt o säga till om alla gånger kan jag säga. Hon är snäll, men tuff..
Som igår, satt upp för att skritta pyttelite. Hästen vägrade gå fram, fast hon vet att smack betyder gå fram. Hon småstegrar o småbockar, för hon gillade inte att jag bad henne om nåt hon inte kände för. Först när jag ryter till, och plockar fram spöt skärper hon sig lite. Vägrar dock gå på det håll jag vill, så jag får dra tag rejält för att få henne o ändra kurs. En stund senare inser hon att vui är på väg att skritta ner mot hagen, och traskar fint på. Då, när hon är så duktig tänker jag, YES; vi vänder o går mot stallet, ditiåt vill hon alltid gå. Säkert, då börjar det om det tjurighet o noll framåtbjudning sam att hon hela tiden ville svänga om tillbaka mot hagen...
Araben jag hade till han var tre, han visade aldrig sådana här tjuriga tendenser, jag tycker inte om det, känns inte kul att tvinga fram allt.. Går med mig då jag leder, känns som det är det enda hon frivilligt gör..

Ok då förstår jag.

Då kanske en islänning eller någon annan mindre ras passar bättre.
Allt är väl mindre än en shire ;)

Kommer en sån stor häst på att den inte behöver lyda så har man ingenting o säga till om.
Känner man sig osäker och inte tillfreds med den hästen man har så är de bättre att byta, de ska vara roligt att ha häst.

Jag vet hur det är med stora hästar... Min nordsvensk är inte direkt av det minsta laget. Mycket hände med honom på hingstbetet och efter kastrationen, men han var ingen särskilt trevlig hästen förrän han var 3-4 år gammal.

Och ja - när en sådan häst bestämmer sig att skita i dig har du inte mycket att knysta om. Han bet alla tills han var 3 och sparkades mycket som ung. Bockning vid ridning är lite av en specialitet samt att han vägrade gå framåt i säkert 1 år som ung vid promenader.

Sådana hästar är för mig otroligt enerverande att hålla på med. Idag är han 8 år gammal och börjar bli en trevlig häst. Han är mycket piggare och snällare att rida och har ju slutat bitas och sparkas för länge sedan. Och med en shire är det ju ännu jobbigare att härda ut - och med ett sto dessutom! Det ska ju vara kul med hästar. :)

Fy vilken jobbig situation du hamnat i. Hoppas du inte tar illa upp om jag frågar varför du absolut vill ha en unghäst, särskilt som du inte verkar avse att rida in den själv och inte gillar att få tvinga fram saker. Isisen är förvisso liten i förhållande till din nuvarande häst men likväl kommer du med stor sannolikhet att behöva ta duster även med den och även en liten pålle kan bli rätt otrevlig om den får övertag. :devil:

Hur som helst, hoppas att allt reder ut sig till det bästa och att du snart får njuta häst igen.:banana:

Allt började med att hon växte för mycket för fort och blev dålig i benen pga det.. sen har oturen bara rullat på,
sträckning och nu vill hon inte bli helt okej.. är halt lite till och från. så nu har vi ringt vetrinären igen så de blir
återbesök så fort vet. kommer tillbaka från semestern.. Håll tummarna för oss!

saken är den, att det inte alls är så att jag absolut vill ha en unghäst, men då jag såg denna annons, så sade det KLICK! Det vackraste jag sett och allt som stog i annonsen var liksom det jag letar efter.. Men då var hästen två..
Men jag GILLAR ändå att arbeta med unghästar, det gör jag. Det är väldigt givande. och jag vill inte ha en häst som aldrig ifrågasätter, men de kan göra det på olika sätt enligt mig. Och sen är ju ston, alltid ston ändå. Hingstunghäst har jag haft, arab, och det var så lätt att hantera jämt. Min shire är ingen problemhäst, långifrån, men det är nåt som inte känns 100.

Strongt av dig att kunna erkänna det inför dig själv tycker jag för det låter ju som du tycker hemskt mycket om henne. Min förra häst var långt ifrån "drömhästen" men valet stod mellan henne eller ingen alls. Hade denna häst i 4 år och under "resans gång" fäste jag mig vid henne och det gjorde hemskt ont när jag blev tvungen att sälja henne. :cry: Hästen med stort H blev hon dock aldrig. Trodde aldrig mer att jag skulle "bli med häst" men nu har jag min drömhäst.

Än en gång, hoppas att du snart får njuta häst.

Hon är min lilla ögonsten. älskar verkligen hästen, och jag veet att vi har ett rätt starkt band, som jag kanske inte kan få med nån annan. Och det känns svårt.. Hon kommer ALLTID i hagen med spetsade örobn, händer att hon gnäggar.. Alltid positiv till att jag kommer, men ändå inte att jag kräver för mkt av henne.. Eller ibland bara kräver småsaker..

Det är nästan lite härligt att inte ha en fungerande dator så man inte måste passa er tråd, gud vad ni skriver :eek:

Uppdatering om Tiger:

Hoppningen är klappad o klar, typ :p Tränare 4 ggr på racken 1 ggr/vecka. Sen ltie vila pga en tjock has och sedan hoppade vi en clearround, 50 cm och 70 cm. Och han betedde sig helt super. Typiskt unghäst spänd o busig i första klassen och helt toalt klockren på ALLT i andra! Precis allting! Hur ridbar som helst både på framridning o inne på banan, lanande i rätt galopp eller byte åt båda hållen, fina språng förutom första där han bara kom fel och inte det minsta trött.

Det roligaste av allt var att hur spänd/busig han än var så så fort man styrde mot ett hinder var han helt inställd på att hoppa och brydde sig inte ett skit om allt annat. Han är fan bäst min lilla häst, jag är stolt så jag spricker :D

Ska på en clearround nu på onsdag igen var det tänkt, sen ska vi bara försöka få in någon terängträning.

Imon ska vi till tränaren och få hjälp på marken, det har fått stå åt sidan, jag vill inte rida 2 pass för tränare/vecka. Han fungerar ändå väldigt bra hemma på marken, men någon uppvisningsridning är det ju som sagt inte :o

vad roligt att de går så bra.
väntade lite uppdatering från dig (connemaranörd som jag är) och visst har du varit iväg på riksen ?!

Nope, riksen var alldles för långt (spec om man tänker på värmen :eek:). Och Åstorp missade vi pga hasen, likaså den planerade första clearrounden i samma vecka. Men nu är hasen fin fin och nör svullnaden gått ned hittade vi ett litet sår. Så det kanske inte ens var en stor galla som vi trodde först. Jaja, han var fräsch hela tiden och busig som satan iaf så något större var det nog inte :)

Nu har vi precis vart ute o sprungit ihop :) Hans träning blir rätt oallsidig nu jmf med innan. Varannan dag motionerar han matte på en 4,5 runda och varannan dag rids han. Då blir det dock lite mer varierat. Men jag tycker det är så tråkigt att springa själv så han får faktiskt ställa upp lite :p

Han blir iaf mer och mer följsam, har honom bara kopplad i ett snöre runt halsen på den lite mer trafikerade vägen (läs extremt lite), och resten lös. Antingen ska han gå bredvid - det funkar bra utom i en av nedförsbackarna då han gärna vill springa före eller så får han gå som han vill bakom - det älskar han! Då stannar han och betar och låtsas som ingenting en stund tills jag kommit tillräckligt långt fram sedan drar han värsta repan ikapp med massor av bocksprång och bus för att göra en snygg tvärnit typ 10 meter bakom mig o stanna igen o upprepa proceduren. Skitkul :D Jag tjuvkikar över axeln och skrattar för mig själv. Första gången han drog ikapp i galopp vågade jag inte lita på att han stannade bakom så jag vände mig om för att åtm se och kunna parera men det räckte med att jag kom halvrunt så satte han sig på bakbenen direkt. Att leda en häst bakom sig är ju det absolut enklaste, hur kan NH-nissarna se det som en så stor grej :angel: ;)

Kul att läsa något från er! :)

Själv har jag just bokat in vår första träning :bump: På söndag blir det, så spännande! Har ingen aning om vad hon har för plan eller hur det hela kommer gå. Är ju ett sto med humörsvängningar :p Men det jag vet är att det är en riktigt bra tränare som jag trivdes med för 2-3 år sedan.

Igår var vi ute och skrittade 'offroad' och fick till en hel del bra grejer. Först checkade jag styrningen för sätet, gick mycket bra. Sen fokuserade jag på min sits och red i endel korta men lite kluriga nedförsbackar varpå hon jobbade riktigt fint! Stressade inte ner, satte under sig och en välvd hals kom på köpet.

Nu vill jag bara ha råd att köpa en bomlös dressyrsadel också, det skulle hjälpa sååå mycket.

Jag har en 04:a fblvalack !
Han kom rätt urmagrad men har gått upp 40 kg (och visar trots detta revebenen..) men efter uppgödning hoppas vi på att komma igång. han har gått löp i år men hovarna krånglade

Kul att börja träna! :bump: Jag längtar själv! Ska bara komma igång ordentligt nu så ska jag höra av mig till en tränare. Förhoppningsvis blir det i slutet på augusti kanske vi kan komma igång!

Ja vi kommer verkligen inte göra något avancerat :p Kanske bara i skritt. Tränaren kommer nog sitta upp och känna på henne lite.

Jag måste säga att det var en riktigt aha-upplevelse på min första träning för henne. Jag kunde verkligen inte rida min foderhäst i rätt form och hade kämpat själv med detta. Så tittar hon när jag rider fram, sen sitter hon upp och får hästen att jobba korrekt direkt. Jag sa att det kommer jag aldrig att lyckas med... "Jo, innan denna lektion är slut kommer du att rida henne i form i alla gångarter". Det bästa av allt var att hon hade rätt :)

Det låter skönt att verkligen ha en tränare du vet att du gillar!

*kl*

Nu kommer jag med en dum fråga här men vågar inte starta en ny tråd för den för det känns så dumt :angel:

När man tävlar dressyr, är det bara när man rider fel väg som dom blåser i visselpipan om man gör om eller är det även om det blir fel gångart?

Jag tänker nämligen så här.. om man startar en dressyrklass men inte vill/kan göra galoppmomentet kan man trava igenom det så? jag förstår ju självfallet att man då får 0 poöng där men ändå.

Då skulle ju säker folk säga att då kan man väl vänta tills man kan göra hela programmet men det är så här att här uppe är det inte så mycket tävlingar och vi har en lolak dressyr som jag skulle kunna ha som ett mål, den är i oktober. Men om jag känner att galoppen inte funkar riktigt än då kan man ändå vara med?? För att få komma ut så att hon får prova på och se tävlingsplats osv...

Btw så blev jag nästan nervös bara av att tänka på att åka på tävling!! Jag kommer ju känna mig som ne nybörjare på tävlingsplatsen, tror det är typ sju år sen jag tävlade! :eek::angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 823
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka