04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Om hösten inte är arbetad så mycket och fått bra ryggmuskler kan det vara onödigt att skritta uppsuttet någon längre tid. Bättre i så fall att promenera brevid. Om den är fyra och riden nästan ett år kan den gott trava lite.

Jättefin häst du har. Tycker dock inte att hon ser så där hemskt betesrund ut, fast det beror förstås på vad man jämför med.

Tack, men jo jag kan säga att jämfört med hur hon såg ut innan hon fick paus så är hon rund. Hon är väldigt ädel i modellen (normalt). Vi kan säga att magen är såpass stor att trots svängd sadelgjord så vill gjorden vandra framåt och ta sadeln med sig då magen trycker fram. Så det blir lite att jobba med att få tillbaka henne i det perfekta hullet hon var innan. :angel:

Tänkte som sagt att man kan variera mycket. Vi har mycket backar, då kan man ju sitta av om det är nån jobbig backe och även leda i början och slutet.

Hon rör ju massor på sig i hagen så hon har redan börjat gå ner i vikt, mest tack vare det tror jag.

Vilken goding, verkar supertrevlig! :)
Men om du tycker den är rund om magen ska du vara glad över att inte ha sett min.. Herregud man kan tro att Peisan
ska föla vilken dag som helst! Hon är såå tjock :eek: skyller på att hon bara stått i 5 månader :angel:

I övrigt så är hon lite öm igen, så nu är vi tillbaka på ruta 1.. igen (!) och då har inte igångsättningen varit speciellt hård
så de är inte pga den. Hon har gått 4dagar i skritt ca 15min /pass på gräsvall.. :( Så vi får se om de blir in på klinik igen..

Tack ja jag är väldigt nöjd med köpet en superhärlig tjej är det verkligen.

Då ser väl din ut som mina andra damer som går här och skrotar, det är så att man snart börjar mäta stalldörren för att kolla att de verkligen kommer igenom :p
Men nu hade jag ju för en gångs skull en slank dam i perfekt hull, hade ju varit trevligt att ha henne så även när hon skulle visas. Kvaliteten ligger tradigt på det viset inte många hästar som är i topptrim i hullet så tätt inpå betessäsongen.

Har ju inte hängt med här i tråden innan, vad är det som är galet med din då ?

Så igår var det löshoppning som stod på schemat.
Jättehärligt med den svala temperatur som råder just nu ;) tur att vi i alla fall har murat ridhus men trots det kan vi lugnt säga att det var varmt.

Nu vågade vi låta henne hoppa lite mer (har ju varit nydräktig de andra gångerna) och det var kul att se att hon är väldigt komplett och bra i tekniken med väldigt fina bakben, dock behövs mkt mer styrka i bakkärran, något som även märks i galoppen och blev väldigt tydligt nu när hon behövde använda lite mer kraft för att trycka av. Nu vet jag att hon sedan olyckan galopperat väldigt lite, och bara på den tiden sedan hon kom hit och vi fick lagt skor på henne så har galoppen förbättrats enormt vad gäller styrka så det är bara att fortsätta att bygga upp henne så kommer det. Väldigt intressant att se är att hon är klart starkast i det "skadade" benet och det är faktiskt det hon väljer att ta störst belastning på när hon hoppar så hon borde ju inte känna av något i det i alla fall. Likadant är hon starkast i den galoppen där det logiskt får störst belastning. Vänster galopp är hon klart svagare i vilket ju också påverkar hoppningen iom att den sker i vänster varv, men det är ju ett bra tillfälle där hon just måste jobba mer med sin vänster galopp. Skall faktiskt be en kirokunnig att kika på henne så att hon inte dragit sig sned i samband med olyckan och det är därför man ser denna skillnad, dock är ju problemet att hon är dräktig och man skall ju inte kirobeh dräktiga ston om det inte är absolut nödvändigt, känns inte sned i de andra gångarterna och väldigt lätt att rakrikta så någon större snedhet borde det inte vara men kan ju vara bra att veta för att lägga upp arbetet efter det även om man inte vågar korrigera henne, skall ta ett snack med min seminvet också och höra hur pass farligt det är, så man vet.

I alla fall så knasade hon till det ett par gånger med distansen och då jäklar såg man att det fanns lite mer hoppning att plocka fram ur henne när hon var tvungen att ta i lite mer.

Cnv0408.jpg

Såg trevlig ut även i de "vanliga" sprången men ett klart för svagt avstamp gjorde att hon inte gick med några stora marginaler precis.
Cnv0409.jpg

Försöker man sedan sig på att få in två galoppsprång så blir det trångt, inte blir det bättre av att man tvekar och sedan hoppar nästan stillastående, men man såg i alla fall att hon är en fighter
Cnv0406.jpg

Vad fin hon verkar vara!:laugh: håller tummarna för att hon håller ihop!

I lördags var vi iväg med ponnyn och startade LC:2 Hon var enormt cool på tävlingsplatsen, mycket skönt! blev dock spänd inne i ridhuset, där var många blommor och dommaren var läskig osv.. dessutom var det väldigt varmt, så hon tappade framåtbjudningen helt, men annars var hon jättefin, mjuk och avspänd på framridningen :laugh: så det känns bra inför kvalitets :laugh:

Nån som vet vad som gäller vid ridningen på kvalitets, är det valfritt om man vill rida lätt och stå lätt sits i galoppen? och får man ha spöet med sig på banan?

här är film från tävlingen http://www.youtube.com/watch?v=sryzBop-07E kommentera gärna :laugh: (ja, jag vet att jag var helt förvirrad på vägarna :grin: skyller på värmeslag :angel:)

Skönt att hon har lugnat sig! :laugh:
Henne har jag ridit för oxå, men det var nog i början av hennes dommarkarriär.. då var jag inte så imponerad av henne.. men har hört att hon är bättre nu av flera :laugh:

Framåtvandrande sadlar är ett välbekant problem.:devil: Tror jag provade tio sadlar i våras och så fort vi galoperade satt jag framme på pompisens hals. Till slut hittade jag en specialbeställd stubbensadel som låg bra. Det vill säga till ca en vecka efter betesutsläpp, då satt jag därfram igen och såg dum ut. Sen dess är det svanskappa som gäller för oss :angel:

Du känner säkert själv vad hästen orkar.
Jag trodde att du mest ville få lite kondis och bränna fett, då är det bättre att börja på mer plan mark och trava. Backar är mer fysiskt krävande och bygger mer muskler.

Men lite av varje är förstås att föredra.

Trevlig tur!

Var ute igår på en lite längre tur och hon ääälskade det :)

Lyckades få in henne i galopp! Mest med röstkommando och vi höll bara igång en kort kort sträcka, men ändå, våran första galopp :D Måste vänja mig vid hennes gångarter, väldigt markbundna och galoppen är knappast hennes starka sida...

Sen när hon var uppvärmd och pigg på väg hemåt försökte jag mig på att få henne att jobba lite mer. Ägaren har förklarat hur jag ska ha min sits (bäckenet) för att få henne att höja ryggen - och det funkade! :laugh: Bara några steg åt gången men med ytterst få medel kändes en tydligt höjd rygg och mer samlad skritt. Det var underbart :D Kan ju säga att denna sortens ridning kommer att göra susen för mina magmuskler *puh* :o

Trodde aldrig att jag skulle få Pompa att galoppera överhuvudtaget ! Hon upptäckte emellertid ganska snart att det var jättekul och kan tom bjuda på lite glädjebrall när vi är ute på vår galopprunda. :bump: (givetvis galopperar vi inte hela rundan men det är en ridväg med många bra galoppsträckor på så vi kallar den så). Nu en fråga. Berättade ju att det var lite si och så med framåtbjudningen i paddocken. Har jobbat på detta genom att snärta till lite med pisken bakom skänkeln när hon inte velat ta den vilket funkat bra. I fredags sa min ridlärare till mig att jag måste vara mer ruffig och typ sparka henne i sidorna i första hand. Vad tycker ni andra om detta ? Jag förstår poängen, det är skänkeln hon ska lära sig ta, men jag finner det motbjudande att råsparka hästen i sidorna (trots att hon är välpolstrad). Skulle ni göra det med era hästar om de inte tog skänkeln ?:confused:

Jag skulle direkt undra vad det är för konstig tränare... Det där är ju inte att ta tag i problemet utan att hitta en tillfällig lösning.

Min är inte heller särskilt framåt på banan och jag hoppas få hjälp med det av min tränare, så ännu har jag inga direkta råd att ge. Men vad jag vet är att sparka hästen framåt kommer ju knappast öka dess lust att bli riden på banan...

Hej alla glada 04 ägare! jag har beslutsångest om jag ska behålla min lilla dam eller ej. Hon blir 4 i september och vi har olika anledningar inte kommit längre än till tömkrning i skritt, samt att jag fuskat o travat lite. Insutten o kar, men inte vad jag skulle kalla ridbar. Kan ju stanna på röstkommando o starta igen,inga problem. Vet inte varför vi inte kommit längre, jag VILL ju rida henne, o köra henne, men är osäker på om jag fixar att lära henne allt, även om jag har tränarhjälp. Tiden tryter oxå...
Har övervägt att skaffa tvåårig islänning istället, men jag veet inte. jag har sån ångets. har haft min lilla tjej sen hon var 8 månader.. Och vi har ett rätt bra förhållande, men jag kan tycka hon är lite trist att jobba med.. Mkt "jag vill inte" från hennes sida känns det som.. Vill inte gå hemifrån och så.. men som sagt, jag vet inte.. Och så ser man hur långt alla har kommit med sina hästar... Känns ju inte kul att vi ligger så långt efter..

bara du kan välja hur du ska göra med din häst.
Men att först skriva " jag är osäker på om jag fixar att lära henne allt" för att i nästa mening skriva "funderar på en 2 åring istället" är för mig obegripligt.

Om du inte kan utbilda 4 åringen,hur ska du då kunna utbilda 2 åringen?!

Jag tänker i samma banor som ft_ryttare. Om du dessutom inte har tid nu så blir det ju svårt sen när du ska rida in tvååringen... Känns det inte roligare med en redan utbildad häst som du bara kan sitta upp och rida på och ta vidareutbildning när du hinner? Det värdesätter jag jättemycket nu iaf... även om pålla inte kan allt, så om jag bara vill ut och skritta och trava lite så är det bara att ge sig iväg utan bekymmer.

---

Själv har jag lekt idag! Vi körde lite NH-basics på banan idag och hon var otroligt lyhörd. En sån dag när man lyckas perfa med timingen och efter varje övning med korrekt eftergift gick hon och tuggade länge.

Det gick så bra så jag masade mig upp på henne, barbacka och repgrimma. Gick riktigt bra! Hon är ju inte den gladaste på banan men det gick JÄTTEBRA. Pigg och framåt, flyttade för skänkeln och fick till lite rena sidförflyttningar och inte bara vida svängar :) Vi travade till och med lite just för att hon faktiskt ville det.
Att jag sen gled av när hon gjorde en tvär sväng för hon tyckte en tunna var läskig är en annan sak :angel: Men det var bara upp igen, kolla så allt var lugnt och sen avslutade vi. Mycket nöjd ändå! :)

kl.

Ni som har hästar av halvblodstyp och som är igång och rider ordentligt,tävlar eller satsar på kvaliten... hur mkt mat får era hästar?

är såklart olika beroende på hur lättfödd hästen är men intressant att höra vad dom får i matväg.

Komiskt att jag faktiskt funderat på att fråga samma fråga:p:laugh:

Nu får alla skälla och gnälla hur mycket ni vill men jag har ingen analys på höet utan ger utefter vad som känns bra med hästen. Hitills verkar det fungera iaf:)

Dagsgiva:

Hö: 10 kg

Korn: 2st kraft mått

Kraft groov 125: 1 kg

Betfor: 1st kraft mått

+Mineraler och linfröolja.

Kan ju inte direkt påstå att hon är rund utan mer åt det smalare hållet, dvs man ser lite av revbenen och hon skulle kunna lägga på sig liiite till. Hon är perfekt i temperamentet nu när det är varmt ute, men kan tänka mig att jag får lägga om foderstaten när det blir kallare ute igen. I vintras gick hon bara på korn och mineraler och var ändå spritt språngande galen:angel:

Lånar min egen knapp!

Är nu anmäld till ännu än lokal tävling den 10 augusti. Blir en LB:1 och målet är att hon ska hålla sig lugn och fin även denna gång!:) Är utomhus och på helt nytt ställe där hon inte varit förut så det ska bli riktigt spännande och se hur hon reagerar. Själv ska jag dra till Bulgarien på lördag och lillgummans träning läggs i händerna på min moster och en kompis. Hemkommer nästa lördag, alltså på kvällen innan tävlingen, håller tummarna på att jag inte tappat alltför många hjärnceller till dess:p:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 828
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka