04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Här är vi helt opartiska och neutrala:angel: Nej jag köpte henne i Januari i år från Umeå, ägaren ville nog helst att hon skulle bli hoppehäst:p Mitys halvbror gick SM i hoppning förra året, så hon har ju det hon brås på, på mammans sida också!

Hennes psyke har blivit jätte bra, du skulle sett galningen i vintras:devil::angel: Det var Moa Belin som dömde. Jätte bra tyckte jag hon dömde faktiskt:)

i går var på hoppträning för 4rde gången.. tyckte det gick riktigt bra faktiskt :laugh:

framridning.jpg

halt.jpg

kryss.jpg

muren var lite läskig först, kolla in min vackra min:p
mur.jpg

sen hoppade han normalt
mur2.jpg

Så vad tycker ni om bäbis :)

Senast ändrad:

Här är vi helt opartiska och neutrala:angel: Nej jag köpte henne i Januari i år från Umeå, ägaren ville nog helst att hon skulle bli hoppehäst:p Mitys halvbror gick SM i hoppning förra året, så hon har ju det hon brås på, på mammans sida också!

Haha preeecis! ;)
Jahaa alright :laugh: Hon får väl bli en dressyris komb. med lite hoppis? Om hon nu kan bli en hoppis med tanke på att pappan hoppar sååå dåligt;)
Nämeeen, Qalle verkar lämna talangfulla hästar som verkar funka både som dressyrisar o hoppisar. Kul :)

åh va bra.. lägger inte in bilder så ofta så det kan lätt bli fel :p
han är rolig bäbis.. bara jag rider ordentligt så hoppar han allt.. även om det är läskigt.. han tog i som bara den första gånen över muren.. såg du min min där :p haha sjukt ful :angel:

vad fint det ser ut!

här kommer en ny bild på min bebis.
Hon gör stora frammsteg varje dag!. jag älskar den hästen :love:

fina framben hon har.. ser ut att ha en riktigt trevlig språngkurva :)
jag tycker det är lättare att fästa sig ordentligt vid dem när an får dem som yngre :laugh:

Ha Ha jo inte är den vacker inte.. men det bjuder jag på:D:p höll på att sätta colan i halsen när ja först såg bilden.. var tvungen att ropa på sambon så han fick se :rofl:

Fin häst:love: Ser väldigt enkelt ut:)

Senast ändrad av en moderator:

knapp

Tog min första barbackatur på fröken igår :) Hon har drabbats av lite seperationsångest från gården men traskar tveksamt på tills vi kommit en liten bit. Likaså på hemväg om vi kommer från ena hållet finns det en liten uppförsbacke. Där MÅSTE man trava ;) Alla gånger, alltid.
Men annars gick det kanon, supermysig liten tur i kvällssolen. Har mailat ägaren och frågat om jag får sko henne, då hon inte är helt bekväm på grusvägarna och det känns som att det hämmar henne lite. Tror ridningen blir roligare med skor på :)

*kl*
Då kan väl jag också ge mig in i tråden med min nya 04 nu när vi börjar komma igång lite mer på allvar.
Damen är e. Willemoes (e.Cantus-Wahnfried) - Leonardo II (e.Lord-Farnese).
Köptes och kom hit i slutet på maj i stort sett ohanterad från lösdrift (haft en allvarlig skada som 2 åring då hon nästan skar av sig en hov efter att ha fastnat under plåten i lösdriften så då stod hon på stall och blev hanterad naturligtvis)

Fick gå här och finna sig tillrätta medans jag var bortrest i 10 dagar och när jag kom hem så var hon i full brunst och åkte i väg till stationen och blev seminerad och tog sig direkt på första försöket och är nu dräktig med Nivaeu.

Planen är att vi skall kolla av hur pass benet (hoven) håller för belastningen som tävlingshäst (veterinärerna säger att det bör göra det men jag vill som sagt se det själv innan jag tror hundra på det då ärrbildningen är stor och ful) gör det inte det så är hon redan dräktig och vi slipper ha henne tom ett år, verkar det hålla så kommer hon att gå ut på tävlingsbanorna igen efter detta fölet och planen är då att hon går 5 års i Falsterbo som 6 åring.

Pga detta kommer hon att få jobba ganska intensivt nu i höst (får ju lång vila sedan med fölet) som tur är är hon väldigt mentalt färdig och har extremt lätt för sig och tycker att allt vi introducerar är väl inget konstigt.

Första biten av inridningen har gått extremt enkelt, och hon tycker det är jättekul har nog aldrig genom alla år med inridningshästar stött på en mer okomplicerad häst.

Med tanke på dräktigheten så har hon precis haft ledigt över den känsligaste perioden och gått på bete och skaffat sig en rejäl gräsmage som vi nu får ta tag i och jobba bort då första målet är kvaliteten för henne, då det ju blir sista chansen att få henne bedömd iom att hon inte kommer att hinna bli avvand från fölet för att gå kvaliteten som 5 åring (med fölrabatt).

Ett par bilder från igår (6 ggn hon rids bara och första gången ute)

Cnv0391.jpg

Cnv0397.jpg

Hmmm vadå lite tjock om magen....
Cnv0393.jpg

Cnv0392.jpg

Jättefin häst du har. Tycker dock inte att hon ser så där hemskt betesrund ut, fast det beror förstås på vad man jämför med. :D
hstbilder018.jpg

IM000377.jpg

Här finns det en del att ta itu med som du ser.

Vilken goding, verkar supertrevlig! :)
Men om du tycker den är rund om magen ska du vara glad över att inte ha sett min.. Herregud man kan tro att Peisan
ska föla vilken dag som helst! Hon är såå tjock :eek: skyller på att hon bara stått i 5 månader :angel:

I övrigt så är hon lite öm igen, så nu är vi tillbaka på ruta 1.. igen (!) och då har inte igångsättningen varit speciellt hård
så de är inte pga den. Hon har gått 4dagar i skritt ca 15min /pass på gräsvall.. :( Så vi får se om de blir in på klinik igen..

Tänkte kolla lite med er andra, hur länge ni tror man kan vara ute på skrittrundor med min madam? Hon är ju riden regelbundet i 10 månader men endast ca 3 ggr/vecka (med viloperioder också). Passen har väl varit max 30 min i skritt och trav, endast lite galopp.

Jag vill komma ut på så långa skritturer som möjligt för att banta ner henne, men 1 timma borde väl vara okej om jag leder henne första och sista 10 minuterna? Om jag går en bit i mitten så kanske man snart kan vara ute längre än så också? Det är ju trots allt ändå bara skritt på de längre turerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 829
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka