Sv: 04
rnas tråd version 3!
*kl*
Då kan väl jag också ge mig in i tråden med min nya 04 nu när vi börjar komma igång lite mer på allvar.
Damen är e. Willemoes (e.Cantus-Wahnfried) - Leonardo II (e.Lord-Farnese).
Köptes och kom hit i slutet på maj i stort sett ohanterad från lösdrift (haft en allvarlig skada som 2 åring då hon nästan skar av sig en hov efter att ha fastnat under plåten i lösdriften så då stod hon på stall och blev hanterad naturligtvis)
Fick gå här och finna sig tillrätta medans jag var bortrest i 10 dagar och när jag kom hem så var hon i full brunst och åkte i väg till stationen och blev seminerad och tog sig direkt på första försöket och är nu dräktig med Nivaeu.
Planen är att vi skall kolla av hur pass benet (hoven) håller för belastningen som tävlingshäst (veterinärerna säger att det bör göra det men jag vill som sagt se det själv innan jag tror hundra på det då ärrbildningen är stor och ful) gör det inte det så är hon redan dräktig och vi slipper ha henne tom ett år, verkar det hålla så kommer hon att gå ut på tävlingsbanorna igen efter detta fölet och planen är då att hon går 5 års i Falsterbo som 6 åring.
Pga detta kommer hon att få jobba ganska intensivt nu i höst (får ju lång vila sedan med fölet) som tur är är hon väldigt mentalt färdig och har extremt lätt för sig och tycker att allt vi introducerar är väl inget konstigt.
Första biten av inridningen har gått extremt enkelt, och hon tycker det är jättekul har nog aldrig genom alla år med inridningshästar stött på en mer okomplicerad häst.
Med tanke på dräktigheten så har hon precis haft ledigt över den känsligaste perioden och gått på bete och skaffat sig en rejäl gräsmage som vi nu får ta tag i och jobba bort då första målet är kvaliteten för henne, då det ju blir sista chansen att få henne bedömd iom att hon inte kommer att hinna bli avvand från fölet för att gå kvaliteten som 5 åring (med fölrabatt).
Ett par bilder från igår (6 ggn hon rids bara och första gången ute)
Hmmm vadå lite tjock om magen....