04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

På de tävlingar som jag har tittat på så har de blåst direkt när något varit fel. En tjej fick även avsluta för hon var för hårdhänt mot hästen tyckte domaren.

Så jag antar att de skulle blåsa när de inser att du inte tänker galoppera. De tror nog att du har glömt programmet då.

Tack! (man vill ju inte göra bort sig direkt heller :o tänkte bara om det var folk som gjorde så ibland)

Ok, då får ju bara helt enkelt se till att vi kan galoppera som en vettig häst tills dess :p

Jag är ju knappast allsvetande ;) Har ju aldrig tävlat själv bara tittat på. Finns det ingen klubb du kan ringa till och fråga, om de iaf kan vidarebefodra frågan till nån domare de brukar anlita? :)

Nu skulle jag som dressyrryttare villa lägga mig i här:p

Om du "försöker" fatta galopp åtminstonde lite grann så är det klart att inte domaren kommer att blåsa för att du travar/inte lyckas. Nu vet jag inte vilket program du tänkt dig men kanske kan du får din häst att galoppera åtminstonde i ökningen snett igenom? Om du däremot bara rider på i trav och gör volten och det inte syns att du försöker då kan jag tänka mig att de blåser för att de tror att du inte kan vägen, det var väl så Chili menade:)

Klart du skall vara med! Övning ger färdighet:bump::banana:

Ja du, men du ligger långt före mig o Tompa.. Han är redan fyra, och det vi gör är att skritta och trava när han vill det i skog o mark.
Men han är fortfarande så vinglig, så det är inte värt att kräva mer just nu.. Nu kommer mitt inlägg lite sent, jag läste det precis, så det finns kanske tillägg senare i tråden, men jag kände igen mig i det du skrev, att alla har hunnit så långt, och man blir så sugen.

Men sen brukar jag ge mig själv en spark där bak, och tänka att min tid kommer! Han är hur som helst en jättemysig kompis och min vän för livet, det känns hur bra som helst!

Men om det är så att du känner att hon är för mkt för dig, kanske rent storleksmässigt, och att det kanske är därför du känner dig osäker på om du kommer att klara det, så är det kanske ändå en idé att byta häst? För bägges skull, så att ni kan få det lite roligt, bägge två! Lycka till, hur du än gör!:-)

Ok, va bra då vet jag hur jag ska ställa in mig som mentalt... om jag ska tänka att allt skiter sig om vi inte kirrar det momentet eller om vi kan vara med endå :)

skämtar du :eek:
vad häftigt att du kan ha honom lös sådär, mina skulle dra direkt :angel:

Pappa tycker han är korkad och säger att om han vart häst hade han sprungit direkt :D

Men han är alltid lös. Grimman används bara med flyweil i hagen, och den tar jag av innan jag tar ut honom ur hagen. Han har tom lärt sig göra en fin vändning när man släpper ut honom ur sommarhagen. Först stannade han när han kommit genom grinden så jag kunde stänga. Sedan kom han snabbt på att vi alltid skulle till stallet som vanligt så då gick han bara rakt ut och in i stallet, vilket jag inte riktigt uppskattade. Hej då matte liksom... Så då lärde jag honom vända runt. Nu kan han vända tillbaka på volter ute oxå, även om det är svårare på hemvägen :p Men han lyssnar väldigt mycket på röstkommandon och har alltid varit väldigt uppmärksam på kroppsspråket. Enda halvhalterna vi kan är tex röstbaserade, inte så bra kanske :angel: Men vi jobbar på det ;)

Nu har Rodi varit (nästan) 2 veckor hos tränaren och det går bra. I torsdags red hon ut ensam på honom och igår på ridbanan travade han en långsida.

Hej !

Jag var med lite i början på första 04:a tråden är kommer en uppdatering från mig .

Jag har haft halvblodet Simbelmyne "Simba" E: Simsalabim U: Lettiskt halvblod på foder sedan han var 3 år.
Nu äger jag halva honom och vi kämpar på med utbildningen.
Jag satsar mest på dressyren så han är bara hoppad en gång uppsuttet . Målet är att rida kvalet till unghästchampionatet.

Idag är han värd en miljon :love: då vi torsdag / fredag tränat för våran tränare och han har skött sig kanon trots värme ,
broms stora som blåmesar och annat smått och gott. Han gick tillexempel in själv i transporten igår :bow:
´
Här kommmer ett par filmer (bry er inte om klumpen på ryggen )

Första skänkelvikningarna i trav
http://www.youtube.com/watch?v=NnciQ-vOwok

Galopp (Försöker få honom att böja igenom sig lite mer därav innerhanden i magen och yttertygeln släppt rakt ut )
http://www.youtube.com/watch?v=WRdptwror94

Så nu är frågan starta kvalet till 4-års championatet eller inte

Wow, vilken maffig härlig bakdel din pålle har !:bump:

CosmicQueen : Jisses :eek: vad lika dom är halvbröderna , dvs din Troll och min Simba

pompa04: Mmm han har en mysig rumpa

Allright, en liten sammanfattning då:
Czhisan (uttalas Chisanne) är ett helpolskt arabsto = mycket kropp och inte helt arabtypisk. Lite lågställd och inte särskilt flashig.

Har henne på foder ett år och nu tar vi oss igenom två provmånader men jag har inga planer på att lämna tillbaka henne. Om allt stämmer om ett år får jag köpa henne :) Hon är inte särskilt utbildad dock och knappt galopperad, varken uppsuttet eller från marken. Så vi har lite att göra!

---

Så, idag har vi haft vår första träning! :) Och det gick SÅ bra! Jag hade ingen aning om hur mycket tränaren skulle kräva nu första gången och hon gjorde mycket mer än jag hade trott. Fick visa hästen i skritt och trav först vilket var ganska intetsägande. Så satt tränaren upp och ja... Czhisan gick som en klocka med henne!

Hon har ju varit väldigt motsträvig mot att bli riden på banan men hon tuffade på jättebra både i skritt och trav :) Det tog inte många minuter innan tränaren hade hittat hennes knappar; massor av stöd, rakriktning hela tiden samt maaaassor av glatt beröm. Som ett brev på posten började pålle jobba med hela kroppen!

Så fick jag sitta upp och direkt kändes det att hon hade blivit genomriden. Hon reagerade på de korta tyglarna genom att söka stöd, inte kasta huvudet som hon gjort innan. Jag gör ju tusentals fel hela tiden men lyckades ändå rida henne i en bra form nästan hela tiden! Vi travade ganska mycket och kunde behålla form och stabilitet även vid varvbyten. Vi testade galoppfattning båda två och hon tar ju galoppen - i ett steg, sen tvärstannar hon och bockar. Ska köpa svanskappa så sadeln ligger still, så ska vi nog klara av galoppen ganska snart också!
I slutet när vi travade längde hon dessutom sitt steg utan att öka, trampade igenom mer och tränaren blev jätteglad att hon visade ett sånt framsteg direkt. Kändes ljuvligt att sitta på henne då :bump:

Jag är så himla lycklig just nu :D Ett sånt genombrott. Jag hade ALDRIG trott att det var möjligt att rida så på henne, så direkt. Vi höll på i 30-40 minuter och hon verkade varken särskilt trött eller uttråkad, öronen framåt hela tiden även om hon inte var jättepigg. Träning igen om en vecka, ser fram emot det :laugh:

Långt inlägg, men idag är älsklingen dyyyyr :love:

Roligt att det gick så bra på träningen!:) Själv sitter jag hemma med hästabstinens o har inte träffat pållan sen i torsdagskväll pga "vård av sjuk hundvalp" och ett åskväder som hette duga.:cry:

Va kuligt att det gick så bra!! :banana:

Jag tömkörde Saga igår och hon visade sitt kära humör igen... attans va arg hon blir ville inte trava och lyssna på matte fast efter lite övertygande gick det bra. Men hon är duktig på att protestera damen...

Tänkte rida idag men det blåser ju nästan storm här så jag tror inte att jag vill bege mig ut nå, typiskt...

Sk...t, här drar det också ihop sig om inte till storm så blåst, åska och regn. Har väntat hela dan på att få komma iväg till stallet.:devil:
Nytt bete är dom släppta på också (suck)så svanskappan lär nog bli kvar ett tag till.
Bild116.jpg
Om ni undrar vad jag gör så har jag just kastat av mig hjälmen och torkar en svettig panna samtidigt som håret blåser för ögonen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 822
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka