04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Nu har jag äntligen börjar rida lite längre + travar med min giraff. Det känns verkligen såå bra att få vara igång sådär lite halft igen!:D Och snart blir det ännu roligare, då vi kan träna lite på banan oxå!:laugh:

Smyger in med tre bilder från de två senaste dagarna.
Dock råkar det vara stillaståendebilder = tråkiga:angel:
22538207.jpg

22538211.jpg

22538198.jpg

// Hälsningar Jonni:)

Ja det var verkligen så sjukt kul! Är väldigt peppad just nu, och längtar som tusan till nästa söndag :)

Visst är det kul med ston när de visar sitt humör, haha. Trist med stormväder dock. Här är det hellugnt.

Ja absolut! Och jag hoppas att han är på bättre humör nu, än va han var precis innan semestern - då kände jag av hur unghästtrött han var.:p
Tack!:) Hihi, joo jag tycker att ha passar bra i det - därav att jag överdriver med det blåa:angel:

*KL*

Vid middagstid kommer MP och behandlar Ella. Hoppas att det går att åtgärda hennes rörelsestörning och att det inte är för allvarligt.

Rider henne lite eftersom hon inte verkar ha ont någonstans och det inte märks när man rider alls. Men magkänslan säger att något inte är somdet ska.

Hostar gör hon sällan, någon gång ibland bara.

Ja du, men du ligger långt före mig o Tompa.. Han är redan fyra, och det vi gör är att skritta och trava när han vill det i skog o mark.
Men han är fortfarande så vinglig, så det är inte värt att kräva mer just nu.. Nu kommer mitt inlägg lite sent, jag läste det precis, så det finns kanske tillägg senare i tråden, men jag kände igen mig i det du skrev, att alla har hunnit så långt, och man blir så sugen.

Men sen brukar jag ge mig själv en spark där bak, och tänka att min tid kommer! Han är hur som helst en jättemysig kompis och min vän för livet, det känns hur bra som helst!

Men om det är så att du känner att hon är för mkt för dig, kanske rent storleksmässigt, och att det kanske är därför du känner dig osäker på om du kommer att klara det, så är det kanske ändå en idé att byta häst? För bägges skull, så att ni kan få det lite roligt, bägge två! Lycka till, hur du än gör!:-)

Skulle inte säga att vi ligger före, då vi mest tömkör i skritt! Håller mig dig om känslat att hästen är en vän för livet, så är det ju med min Tuss oxå. Hon är en fantastisk häst på många sätt, men ibland kan jag störa ihjäl mig på hennes på tjuriga stoighet. "Nej, jag VILL, inte, TÄNKER inte" Känns som om alla våra träningspass börjar med tjafs och bråk, och det känns så himla trist. All träning blir liksom negativ..

Jag inser hur mkt kul grejer jag kan göra med en mindre häst, som jag i princip SKULLE kunna göra med Tussan oxå, men som jag inser inte kommer bli av. I om med att hon är så stor, har jag sån jätteansvarskänsla att hon måste vara såå väluppfostrad, och inte får busa, och inte hitta på nåt jag inte ber om. Känner som jag tar på hennes unghästglädje lite..

Tack!:love: Det betyder verkligen så mkt!:laugh:

Det här är f*n bukes bästa tråd - det är underbart fina hästar & det är beundransvärt folk!:)

Ang ston och humör, jag blir knäpp :eek: Enda gången mer i mitt liv som jag kommer ha sto är om man beställer fölunge och det råkar bli sto. Aldrig mer.

Satt upp på en kompis sto igår när hästen blåvägrade gå över vattnet åt ena hållet med ryttare. Utan ryttare gick utan problem, samt andra hållet. Annars total istadighet och tittade inte ens vart hon skulle. Hon och ryttaren hade kommit in i en ond cirkel av sådan trots (med tillhörande bock, sprak och stegringar där hon visst gått över) så jag satt upp för att se vad hon gjorde med annan ryttare, och hon slängde mig i backen direkt :p Sedan efter lite korrigering gick hon som en klocka även med vanliga ryttaren. Jag är alltid en sådan mes första gången jag sitter upp och åker först i backen innan jag förstår att hästen faktiskt inte är schystare mot mig än vad ägaren säger ;) Men sedan vet man ju oftast vad den gör och kan korrigera det mer effektivt. Och ja, det var en ponny, stora hästar sätter jag mig inte på med det beteendet :D

Kul var dock att detta var en stor ponny, typ maxad D nu som 4-åring och mycket häst, och lite rund ;) Men hon kändes som en liten c-ponny eller något jämfört med Tiger :eek: Dock satt jag ju bara på henne de metrarna som krävdes för att hon skulle klafsa över, hon är nog helt annorlunda att rida för jag tror hon hade bra gång.

Fortsätt fota även om det bara är stillastående, dina bilder är alltd så fina :D

Och pållen din blir ju bara mer o mer vuxen och snygg :)

Hoppas att magkänslan är fel den här gången. Känner man sina friska djur brukar man ju tyvärr ofta ha rätt när nåt är fel. Men inga regler utan undantag.:banana: Håller tummarna för dig och Ella.

the_connemara Jag måste ha hittat ett sällsynt exemplar. Pompa har sedan jag fick hem henne för knappt ett år sedan inte varit annat än snäll och välvillig. Inte utan att jag ibland önskar att hon kunde hitta på något litet jäkelskap. Hennes helsyster som är en 02:a har däremot ett 7 h-vetes humör när hon sätter den sidan till.

Haha, vi är två ;) Jag tror inte ett dugg på unghästtrots, inte om man utbildat dem rätt från början.

Om jag tänker efter så är det värsta Tiger gjort någon gång att nafsa efter allt möjligt. Och det gör han när han har stränga viloperioder och inte arbetas alls. Något han hatar men som är viktigt både för kropp och knopp tror jag. Annars uppmuntrar jag allt lek o bus vid hantering o ridning, Tiger är en försiktigt pojk i grund o botten så bjuder han in till lek så ställer jag gärna upp. Men med tydliga gränser så leken blir på bådas villkor :)

Humör kan de ha så det rinner över men är man från början tydlig och konsekvent så tror jag man kan styra det till positiv energi ist för trots.

*kl*

Det blev ridtur igår ändå, blåsten lugnade ner sig. Det gick riktigt bra men jag fivk som vanligt smaka på lite humör. Hon är så otroligt grinig när hon blir så där, supersurar när jag nuddar med skänkeln och ska toka men när jag inte ger mig och kräver mer istället så tar det bara ett litet tag så lyssnar hon så fint så och när vi skrittar hem så lufsar hon på med lång tygel och frustar, då känns det superskönt :d

Tack!:love:

Jag & giraffen ska inte starta nån kvalité eller liknande:crazy::angel: Men jag håller tummarna för alla ni andra som ska göra det!:laugh:

Undra om det inte är lite spel för galleriet ibland? :devil: Jag har ju tyckt min dam varit sur, men så fort vi krävde lite av henne och red på henne ordentligt så var öronen spetsade och allt var så bra!

Däremot ett annat sto i stallet, hon måste brunsta nu. Bara hennes blick var allmänt bitchig igår och hon var sur på allt och alla. :grin:

Tillägg: Jag har ju arab så ingen kvalitet eller liknande för mig. Satsar på distansdebut när hon är tillräckligt gammal enligt TR och i bra form :) Så inget spikat datum för oss.

Lasse har fått hosta :cry: För trehundrasiljonte gången i sitt liv -STOR SUCK. På betet drog hela flocken på sig en liten förkylning som bara gick runt runt runt dem emellan. Trodde det skulle bli bättre om jag tog hem Lasse och satte igång honom. Men nu har han hostat i 6 veckor, så jag kallade på veterinären.
Lite slem och svullna körtlar, annars ok. Medicin för 3000kr och 3 veckors vila så blir han förhoppningsvis frisk . Deppigt, nu när man satsade för kvalitén.
Menmen, bara han blir frisk så blir jag glad, han är ju lite av ett "luftrörs-barn" så det sätter sig alltid i hals/lungor när han blir sjuk. :crazy:

OM han blir frisk så blir det ev kvalitén i Plönninge.

Ang. mat så äter Lasse just nu 10kg hö, 1kg lucern och 0,2kg krossad korn. Plus att han går i gräshage (dock väldigt magert just nu)

GRATTIS Till Flurrizen och ft_ryttare till färdigkvalade hästar! :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 822
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår

Hästrelaterat

Tillbaka