04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Haha och jag som tog den bilden där jag tyckte att han såg liten ut på:D För på den står jag närmre kameran...

Såhär ser det ut igentligen, kanske inte så mkt skillnad i och för sig...
22619931.jpg

//Jonni - som verkligen inte har nått nyttigt för sig:angel:

Senast ändrad:

Jag kan förresten rekommendera offorad-promenader om ni vill slå två flugor i en smäll. Hästen får jobba med ryggen utan att bli hämmad av sadel/ryttare och ni får bättre kondition :idea: Minskar ju dessutom risken för stukningar hos er båda då anklar och kotleder tränas upp. :)

Var ute en timma igår, offroad i enbart backar. Jag var mer andfådd när vi kom ut på stigen än vad jag blir när jag är ute och springer :o Mossa, blåbärsris och rejäla backar is the shit, I believe. Pålle var också mycket trött och släpade benen efter sig på väg hemåt.

Haha, jag är för lat för att själv gå off road så jag övar ist på att rida barbacka i grimma o ett grimskaft på ena sidan och snirklar runt för sitshjälper. Något jag o pålle behöver bli lite bättre på :o Nu har dock vårt bästa kalhygge vuxit igen :mad:

Fast jag får väl försvara min knodis med att rundorna med hästen har gett resultat. Igår sprang jag utan honom (hae redan vart på dressyrträning) 4,6 km varav första 2 km är lätt asfalt, resten backar på grusväg. 25 minuter o 5 sekunder, första gången klockad :D Och hela rundan kändes asbra, lite flås har jag visst fått :banana:

Nu sitter jag o äter, ska strax gå ut o göra iordning pålle inför kvällens tärningshoppning :)

Var det idag det var clear rounder 70 o 80 ? Iså fall, brukar ni få stilbedömningsprotokoll ? Här fick alla felfria det förrut men numera är det antingen rosett el ett protokoll.

Ja, du springer ju så får ju det på den vägen ;) Jag springer bara när jag inte kan rida, bara för att jag måste röra på mig liksom. Men bättre flås ger bättre ridning, tycker jag. :)

Sen är ju den här lilla pållan störtlycklig så fort man styr ut från stigen/vägen och frustar så glatt. She lööövs it :D

Hehehe. Du, hur hög är Van Remo nu egentligen? Och hur högt mäter du över havet?
När man ser bilderna så ser han ju ut som om han vore två meter i manken..X)

Min är ju oxå rätt så stor, men jag är å andra sidan 180 själv, så jag upplever honom inte så bjässig trots allt!

Chili: Läste i din tråd om Hazze, gud vad trist! Min förra fick jag inte ut ngn försäkring för när jag tog bort, men det är en lång historia, så den kan vi ta en annan gång.. Alternativt kan ni läsa den på min hemsida, http://hastarnaimittliv.dinstudio.se/ Kolla länken Hästarna som var i mitt liv, Sibelius.
Hoppas att allt slutar så bra som möjligt, trots allt. Känner med dig, man är redan i en astaskig sits, och inget löser sig till det bästa.. Suck..
Men det verkar ju gå bra med nya pållan?

I kväll ska jag ut till betet igen och kika till grabbarna, vi har haft ett jäkla väder, och har varit ut till dem två gånger om dagen för att kolla att de mår bra. Men idag har det varit riktigt bra väder här, inget regn alls!

Van Remo är nu ca 180 cm hög & själv är jag 165 cm lång.
Jag måste säga att jag upplever honom som en bjässe =P

Idag gott folk, kan jag tala om att min giraff är väääldigt dyr!:love:
Longerade för första gången & han var så duktig! Han har ju självklart blivit longerad förut innan jag köpte honom, men själv har jag bara longerat honom lite på töm tidigare.

Lite bilder på min prins, nu äntligen i "action";)
22642236.jpg

22642259.jpg

22642205.jpg

22642327.jpg

En mkt nöjd matte med sin underbara giraff:D
22642361.jpg

Kram Jonni

Senast ändrad:

Rodi är nu riden ca 10 gånger, både på bana och ute. Helst töltar han men traven börjar komma. På bilden rider tränaren honom men nästa vecka ska jag få prova.

Roditrav68.jpg
[/IMG]

Älskade lilla Pompan. Ibland kan jag bara stå o titta på henne o tänka att kan det verkligen vara sant att hon är min. Tycker så mycket om den hästen att det nästan gör ont. :love: Sista veckan har det inte blivit så mycket rida av men idag var jag bara tvungen att få sitta upp lite på henne. Hade inte tänkt arbeta henne utan bara "åka runt lite" i väntan på att veterinären skulle komma och vaccinera. Damen var dock pigg som sjutton och efter en stunds lösgörande arbete sökte hon sig självmant ned på tygeln.:banana: Imorgon blir det bara mys men sen skall betesmagen på allvar börja jobbas bort.

kl

Nu har jag några nya bilder. Glömde såklart kompaktkameran nu när jag hade fotograf o allt, så det blev inga filmer :( Well, bättre lycka nästa gång.
Hur som haver.. här är bilderna. Det gick inte så superbra idag. Skäms nästan lite när jag ser hur jag rider på bilderna, men Molly skötte sig trots att jag är världens största kratta (ni får gärna använda mig o kratta gården i höst om ni vill. SÅ illa är det)

Tack för omtanken!
Jag har lämnat över ansvaret kring hans avlivning till pappa, jag håller på att förstöra min mage på omedveten stress. Hela denna vecka har det känts som om jag har magkatarr (så som jag antar att det känns att ha det) och den är uppsvullen. Så det blir pappa som får köra honom till slakten, han är ju lite mer känslokall och mer van (hade kor en gång i tiden och ett antal gick ju till slakt). Nu vill jag bara att det ska vara över.

Men ja, med nya pållan går det riktigt bra! Ägaren kommer förbi nästa vecka, är lite nervös, men har ju ingen anledning att vara det :p Igår fick hon vila helt, idag tänkte jag rida lite på banan och göra min läxa, får se hur det går ;) Är så mycket att hinna med på stallet innan hästarna ska stallas in så jag vet inte hur man ska hinna med att rida också..

*kl*

Igår var hon duktig min lilla snutta!! :love: Ahh, va härligt det är när det går bra. Pressade henne ytterligare lite när hon skulle bråka och hon slutade nästan på en gång och gick sååååå fint så.

Jag vill åka till ridhuset nu och träna men det är så svårt att komma sig för och åka iväg nu när det är sommar!

Ja, det är väl inte det mest lockande just nu :p

Själv längtar jag efter riktiga långturer. 3 i stallet red runt sjön förra veckan, var borta i 2 timmar med massor av trav och galopp :love: Älskar den rundan. Vill ooooockså :D

kl
igår hade jag hoppträning med båda grabbarna.

Q skötte sej bra och blir bättre och bättre, när han blir trött så drar han utåt höger i sprången dock.
Jobbar med rakriktning.

Calle har fått lite mera mat nu i hopp om att han ska runda på sig lite mera men de verkar ha gått upp i huvet alldeles.
Han var mer i luften än på backen o bockade som en tok mest hela tiden ;):D
Hoppar strålande bak men tar lite för stora språng så nu blir de mkt serier så han får en bättre språngkurva.
När de blir lite trångt åt honom så höjer han huvet o sänker ryggen lite, men de gånger som allt stämmer så flyger han högt högt över.
Tränaren är ändå nöjd med honom och tycke rhan utvecklas från gång till gång så de är skönt att min egen träning ger resultat.

Var det idag det var clear rounder 70 o 80 ? Iså fall, brukar ni få stilbedömningsprotokoll ? Här fick alla felfria det förrut men numera är det antingen rosett el ett protokoll.

Nej det har jag aldrig vart med om, men det hade vart jättekul om det var stilbedömning!

Fö gick hoppnignen skit :o

Som förra gången var han halvknäpp på framridningen, jag satt o skrattade och fick galoppera honom lite för att inte vi skulle meja ned folk. Tyvärr var själva framridningen rätt dåligt fixad, ponnyer o hästar blandat, MASSOR med hästar med ryttare eller ledare och folk (och små barn! :eek:) huller om buller på liten yta. Inte så kul att komma med en överladdad ungis som glodde på alla andra hästar och tog tillfället i akt att skutta så fort någon annan häst viftade på örat. Men framhoppningen var destå bättre så dit gick vi så fort vi fick :bow:

Första klassen gick fint, han petade ned trean bara. Hoppade vattenmatta och bank utan problem och tittade inte alls lika mycket som förra gången. Dutigt pålle :)

Nästa klass petade han ner tvåan (han hoppade inte ett enda "riktigt" språng på hela dagen, tyckte det var på tok för lågt typ). Men sedan blåvägrade han hoppa vattnet igen (fyran). Jag blev hur paff som helst :confused: Ha gick inte när första gången, andra gick han fram o tredje borde han verkligen hoppat, men gjorde det inte. Inte heller ville han hoppa hindret bredvid (alternativ) på väg ut. Han blev inte ens rädd för vattnet när han hoppade det i klassen innan och de hade inte ändrat något förutom höjden. Och han var framme för skänklen fram tills dit, sög fint på första hindren (där var han härlig :D).

Tränarens son var med o såg det och tyckte precis som jag att jag hade ridit för mesigt. Men första/andra stoppet (minns ej nu) fick han 3 hårda rapp bakom skänkeln och han rörde inte en min. Stod helt still o såg lika glad ut för det :rofl: Knäpphäst. Och jag vill inte bråka mer när man är ute än så, tyvärr för det hade nog behövts EN gång.

Hemma är jag väldigt noga med att han svarar fram för både skänkel och spö men han har väldigt lätt att bara "koppla bort" drivning TOTALT i vissa lägen. Jag har det tom på film. Det är liksom antingen eller. Har han somnat lite om tränaren förklarar någonting så vaknar han antingen direkt (i 99 fall av 100) eller så reagerar han inte det minsta på drivning, det verkligen går inte fram. Som denna gången. Typ total kortslutning i systemet. Känner ni egen det? Andra lägen räcker ett litet pet med spöet (om han inte kopplar skänkeln) och han reagerar direkt, villigt och framåt utan minsta protest eller stress.

Jag känner igen de där att de helt plötsligt kan bli kortslutning o noll bjudning.

du tror inte att de blev för mkt för hans huvud, så han mentalt inte orkade fortsätta och istället stängde av allt ?

Jo det kan nog vara så. Framridningen var grymt rörig så tom jag blev förvirrad så det skulle inte förvåna mig om det blev lite mycket för hans huvud. Ska ringa tränaren o höra vad han tycker men vi känner ingen större press att starta en till bara för att han ska gå runt, jag tror det skulle göra varken från eller till. Snarare så att jag inte vill han ska gå hur mycket som helst mer nu, han har gått mycket sedan början på juni. En liten terrängträning hade vi velat hinna med o sen bara fila lite på min ridning inför kvaliten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 822
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka