04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

CosmicQueen : Jisses :eek: vad lika dom är halvbröderna , dvs din Troll och min Simba

Ja jäklar... :eek: Kan bara hålla med. Vad roligt att se.:bump: Har inte sett så många halvsyskon till min Troll, dvs avkommor efter Simsalabim. Har mest sett avkommor efter Troll 660.

Hur hög är din Simba? Han ser jättetrevlig ut att rida på filmerna.

Ridit "långtur" på Van Remo idag. Och för första gången skötte han sig jättebra när vi red tsm med en annan häst, inga dumheter alls.:D
På söndag ska vi äntligen bege oss in i paddocken på lääänge, om vädret tillåter. Då blir det fler actionbilder.:angel:

Från idag:angel: (ignorera mig)
22667261.jpg

22667125.jpg

Inte kan man motstå denna bebisgurka:love:
22667371.jpg

Ha det så bra!:)
// Jonni

Senast ändrad:

I dag skulle jag åka för 1:a gången till ridhuset med min nya lilla dam,hade tänkt rida o sen få ridhjälp med bildtagning,men så blev det inte,lastade henne på trailern,stängde rampen o sen blev det kaos :eek: med några lugnande ord o smek så taggade hon ner,men efter att ha mist 2 hästar+1föl nyligen så bestämde jag mig för att lasta ur o gå ner till min blöta o halkiga ridbana.
Det visade sig att jag missförstått uppfödaren (ringde o frågde om beteendet) hon har ALDRIG åkt trailer,bara lastbil,suck så nu får vi försöka låna liten ponnyledsagare för lite transportåkningsträning :idea:
men en bild blev det även om den ser konstig ut i färger o ljus

kl

Nu, ÄNTLIGEN är vi nog på gång igen :D:D
Idag visade hon ingenting när vetrinär var ute och hon var possitiv med vääldigt mycket energi!
Så nu får vi komma igång med att trava och galoppera (på rakt spår) så får vi se vad dom säger på återbesöket i slutet på augusti.
Sååå lycklig just nu :D:D
22669295.jpg

22669296.jpg

Hur hårda är de med detta "på rakt spår"? Har aldrig haft konv av sådan anledning så jag kan noll om sådant :o

Men betyder det att du enbart får rida ut då? Eller kan man rida stora vägar på stor ridbana? Och lägger de vikt vid underlaget oxå? Får man böja/flytta något eller enbart försöka rakrikta så gott det går rakt fram?

Kan bara tänka mig hur kul dragkamp jag o den lille här hemma hade fått om jag enbart fick rida honom helt rak :eek:

Nu har vi blivit fotade! Har lagt till med gamla ovanor igen; ni ser nog dem ganska snabbt ;) Men bjuder på mig själv idag.

Skrittar fram, Czhisans standardpose...
20.jpg

Flyttar lite.
21.jpg

22.jpg

25.jpg

23.jpg

24.jpg

Längtar tills på söndag, gick inte alls bra idag... Hon var seg, inte alls glad i att vara på banan. Vill ha min tränare! Så vi red bara i ca 10-15 min, sen red vi rätt ut i skogen och då var hon glad igen :) Då gick det jättebra och hon fick kämpa i form över stock och sten, det var jobbigt sa hon hehe.

Det blev bomträning med ryttare (hon har enbart gått över dom tidigare i "snöre) Men det kändes lite snöpligt när man planerat för en ordentlig ridning på fast,ohalkigt underlag,inkallat hjälp för lastning och videotagning.
men men,det är bara att ta nya tag.

Ja visst har hon snygg hals,Tack :o hon ser inte mycket ut för världen på marken,men med ryttare ger hon en helt annan bild,som jag hade hoppats få er att drägla över:angel: Får visa det en annan gång

Med tanke på att hon verkade så pass fräsh idag så var det väl kanske inte så jättenoga med bara rakt fram så..
Men helst så rakt som de går på så mjukt underlag som går.. Så nu blir de mycket på fält och i skogen.
Får jobba henne i form, böja och ställa så länge jag inte snurrar runt på massa volter och bågar. Får även arbete henne i ridhuset
lite lätt.. Jag lär få kämpa med att hålla in damen om vi ska gå rakt fram i lungt tempo på ett öppet fält :eek: haha
jag är så nojjig nu efter all den här tiden så jag lär nog bara gå rakt fram och inte begära så mycket av henne,
tänk om hon snubblar till och blir skadad igen, eller att ja råkar begära för mycket så hon blir halt *supernojjig just nu* :angel:

Ok, jaa det förstår jag var surt!

Jo, men jag tycker att hon ser jättefin ut, även på marken!;):laugh:
Ser fram emot de bilderna sen då, så man får dregla lite:):D

En vecka efter betesutsläpp såg Pompisen ut så här.
Bild074.jpg
Var gråtfärdig och ångrade att jag inte väntat några veckor till. Hästen älskar emellertid att gå ute, har inte haft några fångtendenser och det har faktiskt gått att rida bort en hel del. :banana: Hos oss har två hästar faktiskt fått akut fång; en ridtravare och en lippizanare. Dessa båda har inte haft fetare bete men de släpptes ut redan i slutet av april.Travaren mår bra men den andra kommer nog inte att klara sig. Då tänker man att vad gör väl lite (allting är relativt) hull när hovarna är kalla o benen snustorra.

Är det frambenen som varit problemet ?
Ett mkt gott råd om du vill ha en hel häst, byt hovslagare, hästen står fullkomligt fel i sin benvinkel blir enorm påfrestning att gå så. Titta på vinklen mellan hov och kota, alldeles för lång tå och understucken i trakten.
Vill inte komma med pekpinnar, men detta såg så vansinnigt ut så jag kan bara inte vara tyst och med tanke på att du precis fått igång den igen så råder jag dig att åtgärda det direkt, jag hade faktiskt inte belastat hästen alls förrän det var åtgärdat konstigt att inte veterinären reagerat på detta :confused:

Hihi, vilken liten köttbulle :D Men ni ser fina ut ihop ändå, ser positiv ut trots du kanske inte tyckte det kändes så tycker jag :) Blir nog jättebra det du!

Oki, tack för lite förklaring :) Förstår att du blir nojjig, jag hade nog aldrig klarat det. Jag är nojjig i vanliga fall, ÄVEN om pålle är kollad hos vet.

Kan ju göra en liten uppdatering om min tjej som hela tiden gör stora framsteg.
För övrigt är hon nu anmäld till kvalitet så vi kan väl säga att vi har att göra denna månaden om vi skall hinna få till stilen till dess :angel: lite synd tycker jag det är att inte exteriör momentet är en egen del längre, där hade hon i alla fall kunnat göra sig rättvisa, frågan är om vi hinner få fram de gångarterna under ryttare som hon visar vid hand menmen vi kämpar på.

Härom dagen tjuvprovade vi ett sådant här i paddocken och det var väl inget konstigt sa tjejen som vanligt.
Cnv0410.jpg

I förrgår fick hon skutta lite mer skulle laddat upp filmen men får inte till det vår nya videokamera bråkar med mig och lägger in det i ett format som inte funkar att ladda upp, får bråka vidare med den så kanske den kommer sedan.
I alla fall så skuttade hon snäll igenom en serie spikrakt igenom inget unghästvingel här inte. Dock tycker hon att det är klart tryggast att hoppa i trav är ju läskigt ju att gå på hinderna i galopp då kanske man inte hinner hoppa :idea:.

Hur blir det nu, blir det kvalitet ?
Var iväg i förrgår med damens pass till ASVH och fick hennes regnr över mailen i går morse, dock fick vi ju ta det som en akutregistrering så det kostar ju en slant extra men kvickt kan man ju säga att det gick. Så nu är hon anmäld till kvaliteten, vi får väl se om vi kommer levande ur det :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 819
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka