04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

jaa :p tur att den inte är riktigt så stor på riktigt! Fint med att han börjar bli lite rosa längst ner :cool: stackars pålle är lite känslig för solen på mulen.

Ha! Mulbilder är vi också hejjare på.

20778072.jpg

(Men duu, vilken lattjo liten pryl?!)

Senast ändrad:

Riktigt tjusig turban ;)

Nu har jag lite funderingar här på Sixten-fronten, och skulle behöva lite assistans..

Sixten har visat väldigt skum brunst, regelbunden och väldigt tydlig från oktober till april (visade ingen alls under hela sommaren).
Därefter har hon inte visat någon, och jag är lite orolig att något inte står rätt till.
Samtidigt vill jag få henne undersökt för ev. livmoderinfektion (betäcktes av valack i vintras).

Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja..
Kontakta distriktsveterinären?
En seminveterinär?

Någon som har förslag?

Hmm.. funderar.. När min Änglahäst planerades betäcktes hennes mamma först naturligt, och fick inflammation av det. (Könssjukdom, som vi kallade det). Det blev en penicillinkur på det, men var det via distriktarna eller hur var det..

Hm, hon fick ju penicillin i april (6 dagar, intramuskulärt) efter sin sårskada.
Men det kanske krävs mer än så?
Jag är så dålig på sånt här :o

Dessa valacker som tror dom är hingstar...:rofl:
Goffy som är sällskap till Aprilia tror onekligen att han är hingst, tur att han har varit vallack i 16 år då.. :cool:

Iaf, tycker du ska ringa och råd fråga med vaterinär. Se vad denne tycker du ska göra.
Det skulle jag har gjort innan man börjar funderar på annat iaf. :)

+ flurrizen

Jag har tänkt att ringa vet (har än så länge bara varit i kontakt med Agria-veterinären, som tycker att hennes brunst är mystisk).
Jag får prova att ringa någon av distriktarna, så får vi se vad som händer.. eller kanske rådfråga dom i Skara först (vi bor bara några mil bort)?

Vi roar oss med tömkörning. Ut på grusvägar och skogstigar. Man börjar få rätt bra kondis, i början orkade jag bara springa max hundra meter när det var trav, nu är det oftast när det blir uppförsbacke eller nedförsbacke som avgör att vi måste sakta av.
Det känns lite hopplöst, när hon står på stallgången och man ska göra i ordning henne står hon gärna och avlastar ryggen. Hade hoppats att det skulle bli bättre eftersom jag inte rider på henne utan bara tömkör.
När jag tömkör henne ser det ut som hon sänker korset, för att slippa jobba med ryggen.

Jag rekomenderar seminstationen i Varnhem. Dit brukade vi åka med Ellas mamma för seminering. Veterinären där jobbar även på Skara djursjukhus och är jätteduktig.

Nygårdens stuteri heter seminstationen. Där finns verkligen kompetens på detta område.

Vår mammahäst hade förmodligen blivit hoppad på av en valack, jag såg bara att han jagade henne under brunsten, och hade bakterier i livmodern. Annars hade kanske Ella varit efter Maloubet de Pleville istället för vårt sista desperata försök med Qalle.:cool:

Vad tråkigt att hon inte verkar bättre. Men ge inte upp, rehabilitering kan ta sin tid. Och du får iallafall fin kondis på köpet.

Tack så mycket :bow:

Min telefon verkar inte tycka att jag ska få ringa :mad:
Så jag slängde iväg ett mail.
Hoppas verkligen på ett bättre svar än vad jag fick av förra vet..

Va fin bloggen var med bilderna längst upp & allt.:laugh:

*kl*
Igår fyllde VR 5 år - han börjar nu bli en stooor grabb med andra ord!:angel::D
Firade med knäcketårta & en liten skrittur i skogen!:)
27885105.jpg

Idag fyller ju Calle 5 år :D
Han har fått gå en skrittrunda i skogen med Q och sen ätit massa gräs :p
Får kanske åka o köpa lite extra morötter till honom sen.

Va fin bloggen var med bilderna längst upp & allt.:laugh:
[/IMG]

+ Flugis, som kommenterat i bloggen: tackar :laugh: Hittade på det hela igårkväll så ni får ta den för ett utkast än så länge. Men det är ju lite kul att hans uppfödare och alla hästkompisar "hemma i Pite" kan uppdatera sig om vad som händer.

Fin färg :love: Hur kommer det sig att hon inte gjort några framsteg, skador eller annat bakomliggande?

Det var en häst som föll mig i smaken. :d

Modett :
Fin blogg med bilderna! den ska följas! :D

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25