04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Var på träning idag, som gick helt super efter lite tjafs från henne i början.. Ville icke böja sig i sidan och försökte då skicka bakut och bocka. haha
Det hade tant inget för, hon fick jobba iaf. fick igenom henne jättefint efter en stund, mkt nyttigt med hel privat träning för Britt. :)

Började bommar med 3 meter emellan, fick först trava med extra steg i början, vilket Aprilia tyckte var konstigt, första gången försökte hon länga sig och gå över med bara ett steg. Det gick ju inge vidare även om det var ett bra försök av henne. :)
Körde sen samma i kort galopp, hon lyssnade fint och fick bara ta det 2 ggr i varje varv för hon var så fin.
Hoppa serie med trav bom till studs in, 1 språng till oxer, 1 språng räcke, 1 språng oxer, 2 språng till räcke.
Hon har haft väldiga problem för serier med oxrar i då hon länger sig för mkt, och det blir jätte kort till nästa hinder, men inget alls idag! Sen att hon går ut mkt till vänster, idag var det spikrakt enligt Britt, så det var ju också bra.

Hon har verkligen mognat detta år, känns super bra! =D
Hoppa sen Britts välkända S, plank med mur under, dogleg åt höger till räcke med vattenmatta INKL vatten i, dogleg åt andra hållet till räcke med spetslåda under.
Vidare till en diagonal med oxer och fram till plankan med muren under på obestämda språng.
Från räcket med vattenmattan under var det 25 meter till en stor silver oxer utan marklinje som jag trodde hon skulle få problem med just för att det inte var någon marklinje, men icke då. Hon hoppa glatt och tuffade på som alltid.
Hinderna låg på mellan 110-125, hade inga problem med varken höjd lr längd så Britt höll med om att hon är mogen för 120, debuten blir 12 juni Öfks anläggning.

Summasumarum: Jag är super nöjd idag! :bump:

En bild efter passet, lägg märke till magen som nästan inte syns. Munkorg är en finurlig uppfinning. :D

Mity är som vanligt urläcker!:d Ni har kommit jättelångt tycker jag.

Vart går breeders? Flyinge? Och när?

Jag har inga förhoppingar att kunna kvala till något sådant. Ella är dessutom inte ansluten eftersom någon, (typ mutter), inte kryssade för det vid registreringen.:mad: Nu kostar det tusenlappar att breedersansluta sig.

Låter som ett bra träningspass med kluriga övningar.

Men dogleg? Det trodde jag bara var en golfterm. Mannen pratar ofta om " å så var det på blå femma, dogleg höger va...".:D

Munkorg vore kanske något för fläsk-Ella i sommar.;)

Guu så snygg hon är!:d
Älskar modellen på henne!:love:

*kl*
Med VR går det inte bra. Han drog av sig en sko och trasade sönder hoven, så det knappt fanns nånting att sko i. Så nu är han öm och haltar typ i traven. Så typiskt att det jämt och ständigt ska vara nånting, som hindar mig från att få komma igång med honom ordentligt:(

Och jag håller bara med jag. :D:love:
Precis min typ av häst.
Så tråkigt med hästar som drar av sig och blir trasiga direkt. :(
Mitt fullblod blev så innan hon börja få biotin, nu är det inte alls lika mkt och hon går inte sönder nästan ngt alls.
värt att testa? :)

A-K.Eng
Dogleg finns i ridsporten med. :D
haha kanske de, hjälper för Aprilia iaf, den från gr*nd-prix hemsida är super!
Sitter bra och hon kan äta utan att det blir fööör mkt, som det blir om hon går utan. ;)

kl

En liten snabbuppdatering från helgens tävling. Molly nollade dagens 1m. Hon var helt otroligt fin, martingalen gjorde susen!! Det var helt klart bästa rundan någonsin och vi alla var helt saliga över tjejen. Iiiik:)

27805487.jpg

27805486.jpg

27805481.jpg

Alla bilder

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=4DNfegDELtk

Jag har också använt biotin. Andra rekomenderar någon slags alg som ska vara kanon på trasiga hovar.

Vi använde biotin till Ellas mamma som hade skitkass hovar i början när vi hade henne. Sen var det aldrig mer några problem med henne och vi behövde inte ge henne mer biotin heller. Trots att hon hade fullblodshovar.

Ella har förresten dragit av sig en baksko igen. Slitit av skon från sömmarna som satt kvar i hoven. Jag fick inte bort alla. Jäkla åbäke till häst.:mad:

Och så har jag ridit hem henne till vårat stall. Hon och min kompis häst ska gå där i sommar. Kul att komma hem sa Ella. Hon har ju bott hos min kompis i vinter.

Nu har jag varit sängliggandes i över en vecka, och lyckades äntligen ta mig till stallet (tack och lov att hon går på bete..).
I hagen möttes jag av Sixten - och hennes ben..

Det såg ut som om någon opererat in en halv handboll mitt på underarmen.
Där pryddes hon även av rejäla skrapsår, samt en ganska stort jack (5-6 cm långt).
Hela benet var täckt av intorkad kladd..
Det var inte benet som syddes för mindre än 2 månader sedan, utan det andra frambenet.
Hon är helt ohalt, och låter mig pilla så mycket jag vill i såret.

Såna här dagar känner jag mig som världens värsta hästägare, tänk om det varit värre, jag som inte träffat Sixt sen i söndags (5 minuters klapp i hagen) :crazy:

Jadu, jag trodde först att det var en spark som ställt till det, men å andra sidan har jag aldrig varit med om att en spark har gett såna skrapsår, ca 10x15 cm.
Rullat på något olämpligt?
Det finns ytterst lite i den hagen att klanta sig på, men känner jag henne rätt så är det väl där hon lyckats :crazy:

kl

Igår påbörjades igångsättningen av min springare. :)
Men såklart så rejsade han senare runt i sin (lilla) hage och överansträngde sig! Så vila idag, men förhoppningsvis kan jag skritta igen imorgon :D

kl
Gud vilken lång helg jag haft, varmt har det varit oxå.
Tillbringade helgen på fälttävlan med Q, dressyr o hoppning igår och terräng idag.

Vi inledde med ens tark dressyr, skrapade ihop 77 % (:eek: :love: ) och 34.5 straff.
i hoppningen var han nolla, kändes lite tom men han hade stått o väntat 7 timmar i värmen..så han var nog lite trött.
Så idag när vi gick ut i terrängen låg vi 2.a totalt, 1.5 straff ifrån ledaren.
Jag hade inga planer på att jaga någon ledare utan mera bara ta oss runt lungt o säkert. Dessutom är hon som ledde en J/YR landslagsryttare så jag räknade med att hennes häst kunde hoppa terräng även om den var orutinerad ;)
Q fattade ganska fort vad det hela handlade om o galopperade rätt glatt runt banan, inte som sin mor som kunde vara helt hysteriskt lycklig :angel: (läs galen) men bra framåt för att vara Q.
var lite vinglig vid hindren, backade av o tittade noga men hoppade utan att tveka eller fundera på att stanna.
När jag hade sista hindret kvar var vi nolla, hade på känn att de gått lite för fort (hon efter mig hade inte startat) så jag bromsade lite o lät hans en lungt hoppa sista hindret o galoppa i mål.
Optimaltiden var 3.21, vi landade på 3.22.
Så jag tajmade det hela rätt bra.
Fick 0.4 straff för den överskridna sekunden men i sammanhanget gjorde de inget.

Vi slutade 2.a och ner till 3.an hade vi över 10 straff

bilder ... ja jag antar att ni vill se iaf några.
Framridning dressyr (första bilden lite skänkelvikning)
BollnsMaj018.jpg

BollnsMaj008.jpg

BollnsMaj013.jpg

Hoppning, inte så bra bild
BollnsMaj033.jpg

Jag är inte super haj på FT, men tyckte det lät som en bra debut med straff och de?

Grattis till placeringen! :bump:
Han ser nöjd ut. :)
Fin han ser ut i kroppen också. Verkligen!

Ja absolut, det var över förväntan.
Dressyrpoängen blev ju i rena dressyrpoäng 77 % och de omvandlas då till 34.5 straffpoäng.
Sen var han ju nolla i både hoppning o terräng så man kan säga att det var en helt otrolig debut.

mellan mig och 1.an var det 1.9 straffpoäng och mellan mig och 3.an var de drygt 10 straff. Det är rätt mycket.
ner till 8.an som var sista placerad så skiljde de nog närmare 30 straff!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25