04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Usch vad obehagligt. Tycker så himla synd om djuren när dom blir sådär rädda.

Jag var faktiskt inte ut i stallet o kollade till mina, iofs så smällde de inte så mkt här, bor ju på ett väldigt litet ställe mitt i skogen o de enda som smällde var där turisterna bor, såna som har året runt hus men bara är i dom 2 veckor på vintern o 2 veckor på sommaren.
Dom var lugna o glada i morse iaf, inge stökigare i boxarna eller så.
Så dom har tagit natten bra.
Sen är dom lite skottvana då de smäller rätt mkt här under jakten, o då viftar dom inte ens på öronen.

Min hund låg på rygg i sängen o med alla 4 tassar upp i luften,snarkade o rörde inte en min av raketerna..:rofl:

Calles ben ser bra ut nu iaf, inte svullet men en liten knöl på insidan skenan, blir väl överben där så småningom.

Usch vad jobbigt när de blir så rädda :(
Jag har inte hört nåt från stallägaren inatt iaf, hoppas verkligen att hon var ut och tittade till pållarna nåt och att allt var lugnt. Det är dock bara Leffe som vi inte vet hur han reagerar, de andra var lugna förra året så där ska det nog inte ha varit nga problem hoppas jag..

+ FT ryttare och verona

Ja det var väldigt jobbigt att det skulle behöva bli så, det är första året som de går ute nu.. tidigare när de stått i riktigt stall så har det gått bra.
Men resten av natten tycks ha gått bra iaf, när jag kom ut i morse så var de lugna men pigga på att få komma ut igen.
Nu strosar de runt i hagen som om inget har hänt :laugh:

Våran vovve (som är ett år) rullade ihop sig till en boll i ett hörn av liggahallen (utanför boxarna) så låg hon där och sov sig igenom hela dramat :p
Jag hade stoppat bomull i öronen på både hästar och hund så det dämpade väl det värsta... (inte för att det hjälpte på Flamman :grin:)

Stackars små hästar.. fyrverkeri är inte kul..:crazy:

Min häst gick ensam ute (som alla andra eftermiddagar), och jag var tvungen att vänta på min kompis som skulle komma med buss, hämta henne och sen hämta cyklar och ta oss tíll stallet.
Jag var helt övertygad om att hon var halvvägs till Kina, så som de sköt..
Väl framme, genomsvettig, vad möts jag då av? En halvsovande liten dam.. som gnäggar när jag ropar på henne, och skrittar lugnt mot grinden.
Inne i stallet sprang hästarna runt som tokar i boxarna (varav en unghäst som dagen innan fått sig en hovbensfraktur), min häst stod lugnt i sin box och gav dom andra hästarna väldigt oförstående blickar innan hon högg in på höt :bow:

*KL*

Trots idoget drickande under gårdagskvällen så vart det ingen slö-bakis dag för mig utan träning i ridhuset. Hade onda aningar då hästkraken sprang omkring i 180 i hagen och bockade och frustade:devil: Men istället för bus så var hon helt underbar:love: :bump::banana:

Stallet vi står i ligger efter en smal grusväg och grannhuset som man rider förbi när man ska iväg till ridhuset har en 2 släps jätte lastbil stående på den smala grusvägen så man får alltid tränga sig emellan lastbilen och diket. Det har vi gjort många ggr, skillnaden idag var dock att det var kolmörk och att lastbilen stod på tomgång med alla lysen på, ett mindre tivoli alltså. Kan ju säga atta avståndet mellan lastbilen och diket är ungefär 2 meter så det finns inte så mkt väg att ta vägen på så att säga:p Och vet ni vad, Mity tvekad inte en sekund, hon traskade förbi lastbilstivolit på halvlånga tyglar och rörde knappt på öronen:love: Min sessa:bow:

I ridhuset var hon kanon duktig också! Bra miljöträning med närgågna ponnyer som ettrigt galopperade runt runt. Trots detta så höll hon koncentrationen jättebra och gjorde inte en tillstymelse till att vilja sparka(har problem med att hon slåt mot andra hästar ibland).

Åhh hon var så fin min lilla tjej:love: Laddar upp filmklipp på youtube, så klippen kommer upp om ett tag!

Kram från mig och Mity

vilken bra början på de nya året :D

Själv har jag skrittat mina två troll idag o dom har varit snälla o glada, calle lite väl glad kanske ;)

*kl*

Tjohopp! Nu behöver jag lite hjälp för jag har kört lite fast..

Har börjat att träna galoppskänkeln nu det senaste och i grund och botten har det gått väldigt bra, hon tar galoppen nästan utan någon slängtrav nu och jag behöver inte göra några överdrivet tydliga hjälper, MEN hon bockar som jag vet inte vad:crazy:. Det är inga "sura" bockningar, inga öron bakåt osv. så jag tror inte att hon har ont eller ogillar det på något annat sätt.

Vad kan detta bero på? och hur ska jag göra för att komma över problemet?

Tiger börjar förstå nu att inte alla vill hälsa på honom. I början var han jätteförnärmad, tror han kändes sig mobbad när tävlnigshästarna inte brydde sig ett skvatt om lilla han :p Men det är oxå dem han är mest rädd för, de hästarna som skiter totalt i honom.

Fick sällskap av en liten connemara bara men Tiger var så laddad så jag valde att skritta när hon kom närmre än 20 meter :cool: Tur vi har stort ridhus säger jag bara :rofl: Nästa gång är jag den som har handtag på sadeln ;)

Förstår inte hur folk vill hålla sig i paddock/ridhus när hästarna är taggade, ALLA mina hittills blir skvatt knäppa så fort de måste gå runt runt om de är på det humöret. Rider man ute så fäljer man ju liksom bara vägen, ingen big deal då, då skuttar de ju på sin höjd i farten och det gör ju inget? Nej, jag håller mig helst i skogen med busungar :)

Usch vad hemskt :(

Vi bor mitt ute i skogen och våra grannar har alla djur så här skjuts nästan inga raktera alls. Inget djur förutom förra hunden (efter att en unge slängt en smällare på henne, innan dess brydde hon sig inte :mad::mad:) har någonsin reagerat här. Mkt skönt.

Jag och en hästkompis stod ngra minuter innan tolv och svor över alla idioter som skjuter raketer mellan husen i stan (där vi firade) sen skålade vi 5 min för tidigt och gick in så vi slapp se eländet :p

Jag är en stor raketmotståndare och tycker allt som inte är arrangerat borde förbjudas å det snaraste, helst arrangemang med :mad:

Med risk för att bli tjatig - men det är verkligen ögonfröjd att se er :laugh: ö Mity hon e verkligen något alldeles x:a :d o då menar jag både utseende- o rörelsemssigt ! Har du förresten fått nya sadeln än ?

Fy så otäckt. Hos oss märker man att det har varit jobbigt för hästarna i så måtto att betydligt fler ligger o sover när man kommer för utsläpp på nyårsdagen än vad som är fallet annars. Här i S-tälje har skjutandet dock varit belagt med specialrestriktioner o det märktes iaf på mängden smällare. Däremot var vi flera som noterade något nästan sprängliknande som fick husets väggar att skaka. Pompa o Premsan var dock vakna o mest som vanligt i morse men jycken vet i fasen. Tyckte det gick rätt skapligt trots allt men idag har han varit hyperstressad o så spänd att han nästan småkrampat . Usch för smällare :devil:

Tack!! Det börjar komma mer och mer:) Det finns mycket och plocka fram, det ska bara vara en duktig pilot också;) Men jag tror det kommer bli ännu bättre när jag får den nya sadeln, bara 2-3 veckor kvar:bump:

Tack:bow: Jag är så glad att jag fick tag på denna pärla! Sadeln kommer om 2-3 veckor så då kommer det bli MYCKET bättre!:banana: Längtar så jag håller på och dö:p

Ja men herregud, hon är bara fyra år och har ändå sånna gångarter. Du har ju gjort ett kanonjobb, verkligen :) Jag blir så himla pepp på att rida när jag ser dina filmer.. samma visa varje gång :D

Ja men herregud, hon är bara fyra år och har ändå sånna gångarter. Du har ju gjort ett kanonjobb, verkligen :) Jag blir så himla pepp på att rida när jag ser dina filmer.. samma visa varje gång :D

Instämmer med föregående talare :rofl:

Dom är faktiskt 5 år nu ;)

MrsQ: Hon ser superfin ut o börjar komma fint o travökningarna.
Känner att jag måste ta tag i dressyrbiten på mina oxå ..
fast du ser väl att mity vill hoppa över sockerbiten på sista filmen:angel:

Ohhh så fin hon är!!:love:

Va spännande det måste vara att få hem sadeln sen, du måste ju känna dig som ett barn som väntar på julafton!:D

*kl*

Verkar som att inlägget jag skrev igår har försvunnit...skumt! Jag red ut igår iaf, premiärturen 2009 och hon skötte sig lika bra! Hon var pigg men skötte det på ett "normalt" sätt-dvs ville springa fortare! :D Men hon lyssnade bra och vi tog även en galopp utan problem!

Idag har vi -20 grader (:devil:)och jag har lite svårt att bestämma mig om det är sunt att rida eller om det är lika bra att skippa det! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?