04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Hon ser ut att gilla vattenmattan din pålla. Blir nog inga större problem med tittighet på hinder där inte.;) Vi har en likadan matta o vissa av hästarna i stallet törs knappt gå förbi den när vi tränar.:eek: Tyvärr får vi inte hoppa i vårat ridhus så allt vad hopp heter ligger nere just nu.:cry:

Vad tråkigt. Är botten nulagd eller varför får ni inte hoppa?

Vi ska åka till ridhuset med Tigerpojken på torsdagkväll, jag har nog nyktrat till tills dess (nej jag kör inte ;)) :angel: Detbehövs verkligen, han håller på att krypa ur skinnet här hemma, det är stenhårt och han vill JOBBA. Det duger inte att trötta ut sig med trav i branta backar. Hittade ett fält med massor med gräs idag och lattjolajbans vad kul det var :crazy: Ingen vacker ridning där inte när pålle växlade mellan att frustrerat stanna upp och att halvkutta fram med huvudet som en propeller.

Dessutom gnisslade han tänder :eek: Det har han aldrig gjort innan! Sådär äckligt när de liksom drar tänderna emot varandra/biter på dem. fast han gjorde det bara när vi skrittade runt och jag kortade upp tyglarna (eller försökte skritta iaf) efter lite trav o ngt mer sansad häst var han som vanligt. Vad beror sådant på? Häst spänd som en fiolsträng med överskottenergi för en vecka? Hur förhindrar man det i framtiden? Vill INTE ha en sådan vana.... Lös engelsk nosgrimma och bettet som fungerar bäst på så han var ju verkligen inte tvingad att mala ned tänderna mot varandra av nosgrimman eller så.

kl

Idag var det dax för andra p&j på klubben med Leffe. Han tyckte det var superroligt och skuttade glatt runt 80cm felfritt. Ibland gick det kanske lite fort och ibland fick vi rätta galoppen, men han kändes i det stora hela kalasfin och positiv :) Tävlingsbommarna var framme men det tror jag inte han tänkte på överhuvudtaget.
Nga bilder kanske kommer framöver, ska bara försöka få tag i dom först.

Min 03a gnisslar tänder ibland. Det verkar komma när hon är riktigt laddad och/eller stressad/uppjagad. Har också varit rädd för att det ska bli en vana, men peppar peppar...

*kl*

Jag har tagit ett svårt beslut. Nämligen att låna ut min häst till en tävlingsryttare han är för bra för mig och att bara gå här hemma och skrota och fritidsridas av en amatör som jag är slöseri av en så bra häst som han verkar kunna bli.

Nu är han fullt igång efter operationen och han känns helt kanon, jag har själv aldrig ridit en så ung häst som känns så himla fin och bär upp sig själv så bra som han gör. Han är helt :love:

Så nu har jag bara en månad kvar att rida min älskling sedan flyttar han ner till skåne och jag hoppas att jag tagit rätt beslut.

täcken är väl ett himla gissel.

Mina två har ett innetäcke på sig , vet inte hur många gram men tänk dig ett tunt vintertäcke.
De har dom på sig ute oxå om de inte regnar/snöar för dom håller inte vätan utan allt går rakt igenom täcket.
Då får dom regntäcket utanpå.

Nu när vi har -10-15 grader så får dom ett av sina ylletäcken under de tjockare.
Är de lite varmare så står dom nakna inne om dom inte är ridna på kvällen o lite fuktiga.
Dom har hö ute i hagen så dom håller sig varma på så sätt o sen har ju calle för vana o köra 10 racei hagen varje dag oavsett tempratur.. så han håller sig varm ;)

Visst är det. Tiger kändes varm när han kom in men efter en dryg timmes lunch var han svalare trots att täcket inte var bytt. Det var enklare när han gick där med sin päls :p

Funderar nu på ett Amigo medium insulator eller vad det nu hette, 150 g stalltäcke. För han har redan spräckt ett av bogspännena i sitt nuvarande Jacsontäcke och jag funderar på om det är för varmt och/eller för kliigt. Utetäcket har han nästan vuxit ur :eek: Så till nästa säsong får det bli ett nytt. Antingen Rhino wug 200 g om det inte blir för varmt (testar mammas :D) eller annars fanns Rambo california 100 g oxå med V-front men ingen halvhals. Jag tycker alla vanliga täcken hänger så på bogarna :mad: Och HW gört ju verkligen sitt till för övertäckningen, gud så tjocka täcken det finns, svårt att hitta tunnare. Är det bara min häst som är en levande kamin eller :angel: Tur vi klippte rubbet.

Vi har andra rädslor att komma över, rinnande vatten till exempel.. ;)

Hur kommer det sig att ni inte får hoppa i ridhuset?

*kl*

Jag har tagit ett svårt beslut. Nämligen att låna ut min häst till en tävlingsryttare han är för bra för mig och att bara gå här hemma och skrota och fritidsridas av en amatör som jag är slöseri av en så bra häst som han verkar kunna bli.

Nu är han fullt igång efter operationen och han känns helt kanon, jag har själv aldrig ridit en så ung häst som känns så himla fin och bär upp sig själv så bra som han gör. Han är helt :love:

Så nu har jag bara en månad kvar att rida min älskling sedan flyttar han ner till skåne och jag hoppas att jag tagit rätt beslut.

Jag tror säkert du har tagit rätt beslut. Har du den känslan i kroppen (att hästen är för bra för dig) så är tycker jag det är en vettig idé att låna ut den. Oftast åstadkommer de duktigare ryttarna mer än vad vi vanliga, dödliga kan åstadkomma.
Det kommer bli jättebra ska du se. Vem är det som ska få äran att rida honom? :) Du ska förresten ha all creds för att du väljer att låna ut honom..det är inte alla som kommer sig för att göra det :)

+ Sinfonie
När dom byggde vårat lilleputteridhus (m ponny kan man dock hoppa)så fick dom underlaget gratis av nåt företag nere i Skåne. Det var nåt nytt miljövänligt som skulle testas. Vet inte hur jag skall beskriva det men frusen blålera eller nåt ditåt på vintern o dammigt som :devil: på sommaren. Iaf så blir det gropar när man hoppar så därför får vi inte hoppa o inte longera (:confused:) där inne. Ett nytt större ridhus är dock på G , ägarna väntar bara på att få ett 10-årsarrende beviljat sen så ... Baksidan är att hyran lär skjuta i höjden ordentligt.:( Men den dagen den sorgen:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste hålla med flugskit, massor med cred för din insikt och för modet att låta din häst utvecklas. :bow::bow::bow:

Jag retar också alltid upp mig på att alla täcken sitter så hårt i bogen.. men nu har jag hittat ett super! Mark Todd :bow: Sitter helt underbart bra trotts att det är en liiiitenliiiten aning för litet egentligen (130, skulle ha haft 135) men det är alltid "löst" i bogen och jättebra rörelsefrihet, glider inte heller på sned eller liknande, bara ligger där det ska :D:bump:

Min andra pålle har Rambo Rug (en äldre modell som tyvärr inte verkar gå att få tag på längre) också helt lagom med V-spänne i bogen :bow:

Nu går ju mina ute dygnet runt så Flamman har 350gram i sitt (MT) men det är väldigt lätt och smidigt, känns som rambot som det är 200gr i. Men jag tror att de finns med olika fyllning, men inte säker...

Gud vad skönt att ni är på väg åt rätt håll igen! :laugh: det ger mig hopp om att jag ska komma över den där tröskeln jag med så småningom :D

Ser fint ut på filmerna :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka