04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Har följt tråden ett tag nu och det känns dax att säga hej!
Har ett welsh cob sto som heter Twin Apricot men kallar henne Cottan eller Cotten (eller något annat som passar för dagen :D)
Fick hem henne sista veckan i oktober så vi är ett ganska nytt par...

Låter spännande med en welsh cob i tråden. :bump: En liten bild kanske ?
Hur som helst är du som flugskit säger välkommen o du får gärna berätta lite mer om dig "o vad hon nu heter för dagen":D

kl
Nu väntar jag på veterinären.

Calles ben vill inte bli bra så jag börjar bli orolig. legat på 38.0-38.5 under helgen men de oroar jag mej inte så mkt över utan de är mer benet som oroar mig. vad vi kan se är han inte halt men ska bli skönt att veterinären tittar oxå istället för tfn kontakt.

Blir ingen träning för han i helgen iaf.. bara Q som får hoppa.
Lite ledsen är jag för de men de viktigaste är hans hälsa o tävlingssäsongen längre fram.

Jobbigt med Calle! Hoppas det inte är så farligt!

*kl*

Har precis varit i ridhuset och ååååååhhh va roligt det har varit! :banana: Jag vet inte vad som har hänt lilla Saga men nu lyssnar hon på matte!! Det var riktigt roligt! :D Vi galopperade i båda varven oxå och inge bock!! Hon börjar vara värd lite kosing igen nu för matte :love:

Här kommer några filmer

Trav i början på passet
http://www.youtube.com/watch?v=U8pbsS7kj-Q

Enda gången hon skulle gå emot lite
http://www.youtube.com/watch?v=W9kzzGme-Ik

Vänster galopp
http://www.youtube.com/watch?v=x3EOHqj5wAg

Höger galopp
http://www.youtube.com/watch?v=P89sQmO3grg

Nedläggning på slutet
http://www.youtube.com/watch?v=2PTVQ_PEl6U

So happy!! :love:

Gud vad roligt att det kändes så bra:love::) Hon ser jättefin ut. Tycker du är modig som vågar galoppera ändå, vet hur det känns när man måste sitta på spänn hela tiden. Tränade en sväng idag jag med och nog var jag lite nervös i galoppen med tanke på att hon bockade av mig förra gången i ridhuset. Keep up the good work:)!:banana:

Har du provat med snokrem alternativt remont på henne? Hon tjaffsar ändå ganska mycket i munnen. Vore inte helt fel att få henne lite lugnare i munnen. Man behöver ju inte tok-dra-åt men ändå såpass att hon inte kan tvärgapa:)

Vad härligt att hon gick så bra! :bump: Ser fin ut, men håller med MrsQ om att hon ser ut att vara ganska "tjaffsig" i munnen, gapar o far rätt mycket.
Modigt av dig att galoppa också, inte roligt när dom har varit sådär busiga, man blir ju spänd som en stålfjäder själv också när man vet hur dom kan leva om!

+Linn

Tack! :D

Jovisst hon är absolut fortfarande tjafsig i munnen men hon har blivit betydligt bättre sen jag bytte bett! Har testat remont men jag hade så svårt att hitta en som passade henne så det blev inget riktigt.. kanske ska prova snokrem ändå, är ju egentligen ganska allergisk mot att ha såna och vill gärna ha nosgrimman löst men det är väl kanske värt att prova, lugnar hon sig så kan man ju ta bort det igen.

nä veterinären tyckte inte de var så farligt, vilket jag hade kunnat lista ut att han skulle säga :D
Men vi fortsätter med strepto på de lilla såret för o undvika infektion, alsolspritsbandage på natten för o minska svullnaden o skrittturer för o hålla igång.

Stackars Calle då, han får hålla i benen i hagen galningen!

Tiger har i helgen varit med om sitt livs hemskaste upplevelse enlig honom, han fick besök av klippmaskinen. Eller rättare sagt, när Tiger tröttnade så var klippmaskinen det självklara valet att bli helt schizo av :cool: Matte herself (hjälp!) fick klippa färdigt sista benet och finputsningen får bli senare med lilla trimmern hemma men iaf - HÄSTEN HAR BYTT FÄRG :eek::eek: Mitt tidigare så gott som kolsvarta lurviga monster till ponnyhäst har nu bytts ut till en ljust gråbrun ståtlig springare men världens smalaste ben, han hade helt klart mest päls på benen, och bakom hakan... Vad är det för fel på min häst?

Iaf, nu får han spunk bara jag sätter igång den lilla maskinen. Han fäller ut öronen och tokrycker med huvudet samtidigt som han stampar i marken med bakbenen, precis som om jag är elektrisk ledande - på håll :grin: Blir till att borsta med maskinen igång i fickan, tror jag får leta upp laddningsbara batterier...

Och lämpligt tills att jag nu kom hem och började rida frös det. Vi ägnar oss åt 2 h skrittpromenad utmed ån i tömmar och att klättra i skritt o trav i div backar. Och pga detta blir jag snart tokig på hans krånglande med bettet. Han gör inte en min på ett helt dressyrpass eller en normal uterunda men att inte kunna rida på som vanligt på plan mark med normala tempoväxlingar, övergångar o galoppbitar gör att allt bli så "hackigt" och han blir inte still med huvudet även om man i grund o botten har en rätt ok bjudning till handen, hur det nu fasen går ihop...

Pappa snodde iaf ihop ett hemmagjort litet lås på det tvådelade han tycker bäst om mha steksnöre, Tiger säger nästan ok. Testade novabettet 2 dagar innan det frös - katastrof utan dess like. Hästen högg efter bettet konstant från tränsning till avtränsning (som båda dagarna skedde direkt efter avsittning eftersom jag inte tålde se eländet mer) men hör och häpna - han verkade mellan/under tiden av sina hugg faktiskt gå rätt ok med resten av kroppen. Nogsam studie av slemhinnorna i munnen visade irritation och jag gav upp och hängde bettet på kroken igen.

Nu ska jag ut o natta mitt lilla kräk :love: Han var iaf van vid byta-täckes-rutinerna redan från början av någon anledning, täckena bekommer honom inte det minsta. Om man inte är oförsiktig och drar av det och ger honom en stöt. Vattenflaskan är min kära vän sedan klippningen!

So long gott folk!

Låter spännande med en welsh cob i tråden. :bump: En liten bild kanske ?
Hur som helst är du som flugskit säger välkommen o du får gärna berätta lite mer om dig "o vad hon nu heter för dagen":D

Tackar dig & flugskit... trevligt att känna sig välkommen!

För det mesta är det kärleksfulla namn min flicka får :love:
Denna bilden är tagen under hennes första vecka hos mig.
Tänk att det fortfarande var så grönt och fint här i Skåne sista veckan i oktober!
n636608406_1039800_7196.jpg

Hon fick föl i våras som hon "lämnade" när hon flyttade till mig.
Hon var sen tidigare: Arbetad från marken, "in sutten"/riden i skritt & trav och löshoppad.
Vi har en hel del arbete framför oss...

Senast ändrad av en moderator:

Spännande! Hon ser jätte söt ut!

*kl*

Åhhhh jag är såååååå lycklig nu! :D Har precis kommit hem från träningen och det har gått så bra så det blev inte att tränaren red något! Hon skötte sig kanon och vi galopperade problemfritt i båda varv!

Hon är så duktig på nya ställen oxå! Vi var tvungna att rida på stora utebanan för de harvade inne i ridhuset och där har hon inte varit förut men inte gjorde de nått eller :love:

Ahhh det känns så otroligt bra och jag känner att jag har tuffat på mig lite oxå!:banana:

Min skrutta! :love:

Så fin hon var!! Tycker ofta cobbar ser lite för "mycket" ut med för mycket hals osv men hon var ju jättesnygg! Mer ridmodell typ :D

Vad roligt!! Jag följer era vedermödor i tysthet och blir glad varje gång det funkar fint :D

Men, jag har täckesproblem
Ni som har era hästar täckade, hur tjocka täcken har de inne resp ute? Är de klippta, hur?

Jag känner mig som den enda på hela bukefalos som letar efter TUNNARE täcken och självklart har HW inte det, jag som nyss bestämt mig för att inte köpa annat pga kvalité o passform :mad: Är rädd att min lille spink är för varm i nuvarande. Han SER helt tillfreds ut men är han inte lite för varm under? Iofs helt nyklippt (allt utom ansikte o under sadeln) så pälsen är ju i kortaste laget (dvs man känner ju nästan på huden) men men. Hade jag köpt nya täcken (vilket jag ska till nästa år eftersom han def kommer ha växt ur dem tills dess) skulle jag köpt tunnare, nuvarande är nog utetäcket på ca 200-300 g och inne kanske 100-200 åt det varmare hållet om jag inte är helt ute o seglar. Och nu efter vintern känns det ju som att man kan fynda täcken så jag tänkte försöka leta upp ngt snart ;)

Två av mina hästar är helklippta.
Lasse är fortfarande jättekort och han har Rhino Plus 370g både ute och inne. Kan inte byta täcke pga våra stallrutiner så de får ha samma inne och ute. Stallet är lika kallt som ute dock.
Hade 200g förra gången han var nyklippt men då var pälsen utväxt på 3 veckor :eek: Så för att bespara mig arbete så får han ha det tjocka täcket framöver!
Mitt äldre sto Rwanda har Rambo Wug 200g. Men hon är klippt i oktober så allt är nästan helt utväxt. Samma här, hon har det täcket både inne och ute.

Ska helklippa Carisma med såfort jag får tid. Och då tänkte jag köpa ett Rhino plus till, är väldigt nöjd med det. Så får hon ha samma som Lasse!

Haha, du är inte ensam, jag letar också tunnare täcken ;)

I nuläget har min oklippta häst ett 300 grams, vilket är lagom - så länge det är under 10 minus ute, vilket det sällan är här.
Jag är på jakt efter ett 200 grams, och verkar ha hittat ett, men som tyvärr inte accepteras av min plånbok.

Senast ändrad:

Idag har vi tagit fram vattenmattan igen, medan den fortfarande är i "färskt minne", och skuttat lite över den.
Hon var ännu mer glad i mattan, hon blev nästan förtvivlad när jag tog ut den ur ridhuset efteråt :rofl:

Trots att det bara var en matta, inga infångare, inga smackningar, så hoppade hon mattan varje gång utom en gång, fast då hoppade hon - men bredvid mattan :angel:

Allt det där vad hoppteknik heter - det glöms bort när man hoppar vattenmattor :D

Filmbevis
Hopp
Galoppsprång
Trav över
Galopperar på mattan
Inga kommentarer..:p

Och sen när jag väl la ner kameran, för att avsluta, så fortsatte hon att hoppa, och fick till två superfina språng innan jag kunde sakta av henne.
Typiskt.

Naaw vad fin hon är. :d Skall bli spännande att följa hur det går för er :bump:
Hon ser inte så stor ut men visst är hon väl över ponnymåttet ?

Varken Pompa el Premessa är klippta för dom har just inget att klippa.:D Inne i stallet är dom alltid "nakenfisar" o i hagen har dom 100 max 200 g täcken om temperaturen inte går ned till 15-20 minusgrader för då åker 300grammarna fram. De flesta i stallet täckar betydligt mer än vad vi gör.:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka